Laptop voor studie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Laptop voor studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-20 15:22

Hoi,

Heeft iemand voor mij advies voor een laptop, die ik voor mijn studie kan gebruiken?

Een beetje goede prijs-kwaliteit verhouding.

Als het kan zou ik hem graag bijvoorbeeld bij coolblue oid halen, omdat daarvan ook een fysieke winkel is waar ik heen kan als er iets is.

Ik ben nu mijn scriptie aan het schrijven maar mijn oude laptop heeft het zojuist begeven :(

Wat ik ongeveer zoek:
- Niet te groot/zwaar, moet in tas mee kunnen
- Een laptop die bij voorkeur wel lang mee kan.
- Dat je er snel en gemakkelijk verslagen op kunt typen in Word. (Sowieso eigenlijk dat ie snel is)
- Verder gewoon voor algemeen gebruik (internet etc)

Ik heb er maximaal 600 a 700 euro voor over.

Alvast bedankt :)

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Laptop voor studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:31

Acer Aspire modellen vind ik echt perfect! Als je de juiste heb, heeft ie hoge specs, lange batterijduur en zijn ze nog licht ook :D

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Laptop voor studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:49

Ik heb sinds een jaartje deze voor mijn studie. Nog elke dag super blij mee. Mega snel, in een paar seconden opgestart, 13inch. Nadelen vind ik wel dat ie maar 2 usb poorten heeft. Ik gebruik er eentje voor mijn muis en eentje voor een internetkabel (met dus een ethernetadapter er tussen want een ethernetingang heeft ie ook niet). En als grote plus heeft ie lichtgevende toetsen, handig voor die all nighters als je te laat ben begonnen _O-

https://www.coolblue.nl/product/838767/ ... 912nd.html

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:54

HP Pavilion. Supersnel, licht. Heb hem nu al 3 jaar waarvan 2 jaar studie en gebruik hem nu als werklaptop i.v.m. thuiswerken steeds, voldoet aan alles. Nog geen problemen mee gehad en voldoet aan je budget.

HP is daarnaast wel betrouwbaar. :)

Edit: ik heb trouwens de HP Pavilion 15 inch, deze heeft wel een ethernet en hdmi toegang, wat ik wel belangrijk vind.

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: Laptop voor studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 15:57

Als je niet heel veel opties wilt behalve internetten/word en een beetje in die trant, zou je eens naar een Chromebook kunnen kijken. Voldoet aan al je eisen en is waarschijnlijk nog een sloot goedkoper dan je budget :j

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Laptop voor studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 14:48

Ik had niet meer gereageerd, maar bedankt voor de tips. Inmiddels heb ik een nieuwe laptop aangeschaft, een Lenovo: https://www.coolblue.nl/product/868069/ ... tspecified

Echter zegt de reparatieservice van mijn oude laptop dat als ik daar een nieuwe SSD schijf in zet, dat die weer helemaal goed zou moeten werken. Dit zou dan maar 160 euro kosten ipv ruim 600 euro voor een nieuwe. Mijn oude laptop is een MacBook uit 2013 met i5 processor, volgens de computerzaak zou deze met de nieuwe SSD nog beter moeten zijn dan een nieuwe Lenovo laptop.

Ik twijfel alleen.. Mijn oude laptop is nu echt niet meer in orde, doet haast niks meer en was ook al langere tijd erg langzaam. Het lijkt me wel een risico om het te laten repareren en hopen dat ie dan weer goed is..

Misschien iemand met verstand van computers die mij kan adviseren? Vind het toch een lastige beslissing..

Surprise_Boy

Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:45

Als je echt zeker weet dat je alleen gaat schrijven en internetten, dan is het het wel waard denk ik.
2013 wordt nog ondersteund met iOS. Maar dan moet het niet zijn dat je batterij ook bijna vervangen moet worden, dat je videokaart op het punt staat om het te begeven en nog meer van dat soort leuke dingen.
Hebben ze daar iets over gezegd?

Kan je de Lenovo überhaupt nog terugbrengen? Ik heb vorig jaar een splinternieuwe Thinkpad op Marktplaats moeten verkopen voor een appel en een ei, omdat Coolblue moeilijk deed met retour.
Was niks aan te vinden, maar hij draaide de programma's die ik nodig heb totaal niet goed.

Ik heb nu een Macbook uit 2015 en die is tien keer beter dan de Thinkpad. Wel iets nieuwer dus. Daarvoor had ik een Macbook uit 2010 (vond ze nieuw te duur en de toetsenborden waren toen zo slecht, vandaar Windows) met een HDD die op crashen stond, een videokaart eigenlijk al stuk was, batterij was stuk... en niet meer ondersteund, dus voor die paar jaar vond ik het zonde.
Maar die kwam wel nog prima mee met alles verder, iets trager dan een SSD natuurlijk, dat wel.

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 17:07

Surprise_Boy schreef:
Als je echt zeker weet dat je alleen gaat schrijven en internetten, dan is het het wel waard denk ik.
2013 wordt nog ondersteund met iOS. Maar dan moet het niet zijn dat je batterij ook bijna vervangen moet worden, dat je videokaart op het punt staat om het te begeven en nog meer van dat soort leuke dingen.
Hebben ze daar iets over gezegd?

Kan je de Lenovo überhaupt nog terugbrengen? Ik heb vorig jaar een splinternieuwe Thinkpad op Marktplaats moeten verkopen voor een appel en een ei, omdat Coolblue moeilijk deed met retour.
Was niks aan te vinden, maar hij draaide de programma's die ik nodig heb totaal niet goed.

Ik heb nu een Macbook uit 2015 en die is tien keer beter dan de Thinkpad. Wel iets nieuwer dus. Daarvoor had ik een Macbook uit 2010 (vond ze nieuw te duur en de toetsenborden waren toen zo slecht, vandaar Windows) met een HDD die op crashen stond, een videokaart eigenlijk al stuk was, batterij was stuk... en niet meer ondersteund, dus voor die paar jaar vond ik het zonde.
Maar die kwam wel nog prima mee met alles verder, iets trager dan een SSD natuurlijk, dat wel.


Ze hebben niets gezegd over de videokaart/batterij en dergelijke, ik weet ook niet hoe het daarmee zit. Die zijn iig ook nog nooit vervangen. Verder is ook mijn oplaadkabel bijna kaduuk :')

Ik hoorde ook van iemand dat er nog een behoorlijk verschil zit tussen de generaties van de i5 processor (2013 en 2020 is wel heel anders schijnbaar).

Ik weet niet of ik de Lenovo kan terugbrengen, moet kunnen lijkt mij, maar ik denk niet dat ik dat ga doen.. Ik heb niet meer zo het vertrouwen in de oude macbook. Bovendien zou ik de nieuwe laptop ook graag voor een langere tijd willen gebruiken.

Surprise_Boy

Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:46

Een oplaadkabel is net onder de 30 euro. Batterij zal denk ik wel aan vervanging toe zijn, tenzij je het niet erg vindt om hem altijd met de stekker in het stopcontact te gebruiken :D

Dat van de processors klopt, al moet ik zeggen dat Apple vaak oudere generaties erin stopt...
Schijnt (schijnt) dat Mac OS iets beter gebruik maakt van processors dan Windows, maar quote me er niet op.
Mijn processor van waarschijnlijk dik voor 2015 is in ieder geval sneller dan die van een up to date Thinkpad uit 2019.

Als je het vertrouwen niet hebt zou ik het niet doen. Sowieso zou ik het eigenlijk alleen doen als je het geld hebt om in geval van nood alsnog een nieuwe laptop te kopen, want je weet maar nooit of je pech hebt.
Als de Lenovo bevalt, lekker houden!

Je zou je Macbook eventueel op Marktplaats kunnen zetten of verkopen aan een winkel die hem refurbished. Zou nog wel wat op moeten leveren!

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 23:50

Carol_Beer schreef:
Acer Aspire modellen vind ik echt perfect! Als je de juiste heb, heeft ie hoge specs, lange batterijduur en zijn ze nog licht ook :D


Nou deze zou ik dus niet nemen, kloteding. Heeft geen sd-kaart ingang (wtf), een heel zacht geluid, je hebt altijd boxen of oortjes nodig wil je een serie kunnen kijken, en er zijn nog een hoop dingen die ik irritant vind aan dit ding. Zit wel in je prijsrange en functioneert op zich prima maar ik zou je geld lekker aan een andere laptop uitgeven.

@TS; een nieuwe SSD erin zetten is echt extreem makkelijk. Dat kan ik zelfs :p Je moet een paar dingen los schroeven en even weten wat je moet verwisselen. Moet je wel zelf een ssd ergens vandaan halen maar aan het verwisselen van zo'n ding zou ik geen 160 euro uitgeven.

Fearn

Berichten: 4764
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Laptop voor studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 12:36

Inmiddels heb ik de Lenovo in gebruik (dit getypt vanaf de Lenovo :D ) en hij bevalt tot nu toe heel goed! Hij is super snel en werkt heel gemakkelijk :) Het enige dat ik iets minder vind in vergelijking met de Macbook is het beeldscherm (is iets minder helder) en het geluid (klinkt iets minder 'vol' ofzo). Maar opzich een heel prima ding :)

Ik ga nog even kijken voor die SSD. Wellicht kan ik indd de macbook nog voor een leuk prijsje verkopen. Maar het eerste wat moet gebeuren is de bestanden nog proberen over te zetten.. Ik heb nu iemand geregeld die mij kan helpen met de bestanden van de interne harde schijf - naar de xterne harde schijf overzetten, zonder dat de laptop aangezet moet worden. Hij doet er nu namelijk zo'n 15 minuten over om het bureaublad te openen en daarna doet ie alsnog bijna niks :') Ik hoop dus dat dat gaat werken

Surprise_Boy

Berichten: 498
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Ergens in de prehistorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:09

Wat goed dat je de knoop (voor nu) hebt doorgehakt en blij bent met de Lenovo! :D
De beeldschermen van Macbook's zijn ook gewoon top, maar ze zijn ook twee keer zo duur dus vooruit.

15 minuten, oeps! Moet vast lukken, hopelijk kan je nu met deze een tijdje vooruit!