Hommelkast mét hommels

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:54

Een aantal van die planten heb ik ook. Bij mij is de hybiscus, de laulierkers, de goudsbloemen, de vlinderstruik en de zonnenbloemen ook enorm populair. Mijn laulierkers is zowat een boom en stikt van de bijen en hommels. Ik vind het super leuk als ik thuis kom en er zoemt van alles.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Hommelkast mét hommels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:58

Hier zitten elk jaar enorm veel bijen en hommels in de reuzenlavendel (Perovskia Blue Spire)

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Hommelkast mét hommels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:05

Leuk! De Agastache blue fortune & de reuzenlavendel (Perovskia Blue Spire) wil ik dan in het voorjaar erbij halen.

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:22

onpaard schreef:
tanec_meisje schreef:
Mijn vriend maakt tuinen met daarin natuurlijke beplantingen, en het STIKT werkelijk van de bijen hommels etc. bij ons. Dus zou zeker eens kijken naar voor deze insecten aantrekkelijke beplanting, dan komt de rest vanzelf.


Heb je nog tips? Welke planten extra aantrekkelijk zijn of waar je rekening mee moet houden?


Sowieso bloeiende planten, zal hem eens vragen of hij een paar soorten kan opnoemen straks. Vlinders etc. hebben we ook altijd heel veel!

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:34

Misty12 schreef:
Ik heb vorig jaar een mini-volkje rode metselbijen gekocht. Die willen graag in een bijenhotel wonen. Zijn vriendelijke bijen, heb je geen last van. Het zijn solitaire bijen, heel vriendelijk. Helaas zijn ze niet gebleven. Je kan zo'n volkje in 3 verschillende maten kopen. Ik weet niet meer waar ik ze gekocht heb. Op hun website staat een uitgebreide handleiding.


En dat is dus iets wat niet per definitie 'goed' is voor de bijen :) De gekweekte bijen kunnen de natuurlijke populatie genetisch verzwakken door te kuisen. Rosse metselbijen zijn een van de meest voorkomende soorten en komen in mijn ervaring vanzelf als je een goed hotel, op een goede plek ophangt :)

Maar wel heel tof dat steeds meer mensen hier zo mee bezig zijn *\o/*

Bij mijn weten is een goed hotel een hotel met gladde buisjes, gericht op 1 type insect, en hangt hij op een warme, zonnige plek

TS, ik weet niet hoe groot je tuin is, maar misschien wil een imker wel een kast bij je neerzetten? Dan heb je er zelf ook geen onderhoud aan.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 04:22

onpaard schreef:
tanec_meisje schreef:
Mijn vriend maakt tuinen met daarin natuurlijke beplantingen, en het STIKT werkelijk van de bijen hommels etc. bij ons. Dus zou zeker eens kijken naar voor deze insecten aantrekkelijke beplanting, dan komt de rest vanzelf.


Heb je nog tips? Welke planten extra aantrekkelijk zijn of waar je rekening mee moet houden?


Bij ons zitten er enorm veel in de steenraket. Dat is bij ons 1 van de meest bezochte planten in de tuin. Verder de grandiflora,diverse soorten vlinderstruiken, goudbloem, alliums, kruipthijm, hybiscus, Lythrum salicaria 'Robin en nog veel meer in mijn tuin staan.

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Hommelkast mét hommels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 05:04

wij hebben een spontaan hommelnest in een mezenkastje gehad. Was echt leuk!!! Verder veel bloemen in de tuin, insecten genoeg :)

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 19:55

Ceetje Super handig: plaatjes en namen erbij! Ben geen enorme kenner maar zie zo dat we aantal soorten in de tuin hebben. We hebben een grote tuin, met veel borders (ruim 1.000 m2) dus dat is het punt niet.

De Agastache blue fortune, die zoek ik op.

Verder hebben we grote borders met lavendel, tros roosjes, salvia, Annemie, alchemilla Molly’s, Sedum, maar ook de bekende vlinderstruiken en fruitbomen. Maar ook nog veel andere soorten waar ik de naam niet van weet.

Ik weet niet waarom, maar zo als vanzelf als bij een aantal van jullie gaat, gaat het dus bij ons helaas niet. Misschien komt het dat we omringt worden door grote eenzijdige koeien grasland landschap?

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:13

Afbeelding
De planten staan in deze border
Afbeelding
Dezelfde border maar dan een jaar daarvoor.
Bijna alle platen zijn vlinder en bij lokkend, maar dit jaar zat de Agastache énorm vol met hommels en nog trouwens, maar wel minder natuurlijk.
Ik woon ook op het platteland, maar bij ons is er ook tuinbouw (enorm veel koolwitjes van het koolvekd voor de deur) en mais.

Winna

Berichten: 328
Geregistreerd: 11-06-04

Re: Hommelkast mét hommels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:17

Als je een grote tuin hebt, dan kan een linde boom ook een optie zijn voor het aantrekken van bijen en hommels. Mijn ouders hebben lindes langs het pad staan en als ze bloeien dan zitten ze bommetje vol met bijen.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Hommelkast mét hommels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 21:59

Winna, dit voorjaar 3 winter lindes gepland. Ze zijn nog piepklein, dus een steel met wat takjes zeg maar. Dat moet nog komen.

Mooie border Ceetje!

De agaste: voldoende winterhard?

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:07

De echinacea purpurea is een super leuke plant, elk jaar komt deze weer op en enorm aantrekkelijk voor de bijen/hommels. Maar ik raad je ook een Hybiscus aan. Misschien moeten we een lijsje maken en quoten en aanvullen.

echinacea purpurea
Hybiscus
Goudsbloemen
Vlinderstruik
Helleborus
Skimmia
vuurdoorn
stokroos
Blauwe druifjes
Zonnebloem
Pioenroos

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hommelkast mét hommels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:49

De agaste blijft het bij mij doen, sterker nog..ik was wat royaal bij de eerste beplanting en ga er een paar verhuizen naar een andere plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 10:35

tanec_meisje schreef:
Sowieso bloeiende planten, zal hem eens vragen of hij een paar soorten kan opnoemen straks. Vlinders etc. hebben we ook altijd heel veel!


Bloeiende planten zijn belangrijk (want nectar is een belangrijke voedingsbron) maar zorg ook dat je een aantal waardplanten plaatst. Waardplanten zijn planten die insecten gebruiken voor voortplanting, maar ook als voeding voor rupsen en larven.
Zie hier bijvoorbeeld een lijstje van planten die vlinders/rupsen gebruiken als waardplant.

https://www.vlinderstichting.nl/vlinder ... or-rupsen/

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:10

Ik heb voor de waardplanten een "rommelhoekje" gemaakt. In de hoek van de tuin die niet echt groot is (alles bij elkaar maar 10 bij 6 voor de hele achterkant inclusief schuurtje) deels in speciekuip deels volle grond, brandnetel en meer minder voor het oog fraaie "onkruiden" die daar rustig mogen groot worden en groeien. Daar doe ik bewust ook weinig aan. Mogelijk komt er nog een tweede bak bij. Ik moeten even kijken hoe deze zich gaat otwikkelen volgend jaar.

Voor heb ik bewust twee grasstrookjes van 50 cm bij 1 meter gelaten met bloemen bijen mengsel. Die ga ik twee keer per jaar afknippen met de schaar desnoods, die beginnen zich nu te ontwikkelen nadat ik ze dit voorjaar heb ingezaaid. Volgend jaar komt daar nog wat extra zaad bij. Daar kunnen vogels scharrelen, krekels hupsen en de bijen en hommels zijn eer ook blij mee.

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Hommelkast mét hommels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:34

Wij hebben tussen de kippen en een greppel een stukje waar ik een poging doe tot composthoop, daar groeien de brandnetels welig.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:38

Mara2000 schreef:
Hier zitten elk jaar enorm veel bijen en hommels in de reuzenlavendel (Perovskia Blue Spire)


Wij hebben hier onze hele voortuin mee vol staan, zon 20/25 m2 en het is elk jaar een hommel feest! Het is fantastisch :D ontelbaar veel hommels :+:
Helaas hadden we dit jaar stomme kevertjes die de lavendel probeerde te slopen, die hebben we er gelukkig op tijd uit gekregen