Advies gevraagd sleuteloverdracht en kadaster

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Advies gevraagd sleuteloverdracht en kadaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 08:56

Goedemorgen,

Ik heb een vraag en ik hoop dat misschien een van jullie bokkers mij verder kan helpen.

In juni hebben wij een bod gedaan op het huis van familie en dit is geaccepteerd. Nu hebben wij niet het hele perceel gekocht dat te koop werd aangeboden maar alleen het woonhuis met tuin. Alle overige grond die achter dit huis zit hebben wij niet gekocht en blijft eigendom van familielid.

Bij de makelaar alles uitgetekend en alles op papier gezet en voorlopig koopcontract getekend. Dit is afgelopen juli geweest. De financiering moesten wij voor half augustus op orde hebben maar begin augustus kregen wij al groen licht. Meteen doorgegeven dat alles in orde was en er een afspraak gemaakt kon worden voor de sleuteloverdracht. Deze is afgesproken op aanstaande maandag 21 september.

Half augustus wordt ik gebeld door de notaris dat het kadaster langs moet komen om het perceel uit te meten. Ik had 2 opties, het kadaster laten komen vóór de sleuteloverdracht of binnen (ik geloof) 1 jaar na de sleuteloverdracht. Er werd ons verteld dat voor de sleuteloverdracht goedkoper zou zijn en dat dan alles direct geregeld was. Er werd ons geadviseerd om voor deze optie te kiezen. De verkoper had inmiddels ook voor deze optie de voorkeur gegeven.

Afgelopen donderdag 10 augustus is een bedrijf geweest om te meten. Wij zijn daarbij aanwezig geweest en de verkopende partij. Er werd gezegd dat het 3 weken kon duren voordat het rapport opgesteld was. Wij hebben nog gevraagd of dit een probleem ging zijn voor de sleuteloverdracht maar volgens de meneer die de meting heeft gedaan was dit geen probleem. Wij opgelucht dat alles geregeld was.

Afgelopen woensdag had ik een raar voorgevoel dat er iets niet klopte. Ik heb onze hypotheekadviseur gebeld met de vraag of nu alles geregeld was en wat er een aantal dagen voor de koop nog moest gebeuren. Hij vroeg mij of ik de afrekening van de notaris al had betaald. Ik had nog geen afrekening gekregen. Op advies van de adviseur heb ik de notaris gebeld met de vraag of ze ons de afrekening konden sturen zodat we die konden betalen. Bij de notaris gaven ze aan dat ze het druk hadden en dan de afrekening daarom nog niet gereed was maar ze zouden die zo snel mogelijk in orde maken.

Gisteren middag hadden wij de afrekening nog steeds niet ontvangen. Lichtelijk gestresst (gezien de afrekening voor maandag betaald moet zijn) heb ik de notaris weer opgebeld. Daar kreeg ik te horen dat de afrekening het probleem niet was en dat ze niet zeker wist of maandag de overdracht door kon gaan gezien ze nog niet de stukken van het kadaster hebben ontvangen ;( .

Uiteindelijk kon niemand mij verder helpen en inmiddels is het vrijdag en weet ik nog niet waar wij aan toe zijn. Gezien het ook mogelijk is om het kadaster na de sleuteloverdracht te laten meten ging ik er van uit dat het niet zo'n probleem zou geven maar volgens de mevrouw aan de telefoon kon dit nog wel eens een probleem zijn. Als ze ons hadden verteld dat het rapport niet op tijd klaar zou zijn en dat dit een probleem zou geven voor de sleuteloverdracht hadden wij wel gekozen om het kadaster na de sleuteloverdracht te laten komen en flink meer te betalen.

Nu zit ik flink in de stress. Ons huurhuis is opgezegd en wij moeten hier 30 september uit. Wij hebben vanaf maandag een week vrij om te verhuizen en om te klussen en de verhuiswagen is geregeld. Hoe gaan wij dit doen als de sleuteloverdracht niet door kan gaan?

Iemand tips of advies voor ons? |(

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Advies gevraagd sleuteloverdracht en kadaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:02

Je kan toch met de familie regelen dat je er alvast intrekt?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:04

Het bureau bellen die de metingen gedaan heeft lijkt mij voor vandaag de eerste stap.
Heeft de makelaar hier ervaring mee?

Anoniem

Re: Advies gevraagd sleuteloverdracht en kadaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:07

Er in trekken voordat de officiële overdracht plaats zou vinden wilde zij liever niet om problemen te voorkomen. Want wie is er aansprakelijk als er tijdens de verhuizing een raam of wat sneuvelt?
Dit zou inderdaad nog de laatste optie zijn om het alsnog te vragen.

De makelaar heb ik gisteren ook gebeld. Hij kon gisteren ook geen actie ondernemen gezien hij de notaris zelf niet te pakken kon krijgen. Hij kon mij ook geen duidelijkheid geven.

Ik zal straks inderdaad eens contact opnemen met het bedrijf die de meting gedaan heeft.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:09

robert45 schreef:
Je kan toch met de familie regelen dat je er alvast intrekt?

Dit zou ik ook denken...

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Advies gevraagd sleuteloverdracht en kadaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:11

Maar dan kan je toch op papier laten zetten dat alle verantwoordelijkheid op jullie schouders vallen vanaf datum intrek?

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:26

Wij hebben iets soortgelijks aan de hand gehad met het kopen van een stuk grond.

Als je het kadaster van tevoren laat komen, dan meten zij de hoekpunten van het perceel in, zetten de coordinaten in de computer en berekenen daarna de afmetingen van het perceel. De exacte oppervlakte van het perceel heeft de notaris nodig voor de koopakte. Dus zolang het kadaster de documenten niet opstuurt, kan de notaris de definitieve koopakte niet opmaken.

Als je het kadaster na de overdracht laat komen moeten ze grenzen reconstrueren en dat heel exact doen zodat de totale oppervlakte klopt. Dit is echt heel veel duurder (richting 2000 euro voor 4 grenzen).

Maargoed, ze zijn de 10e augustus langs geweest, dus inmiddels zou het kadaster wel klaar moeten zijn. Dus ik denk dat het het beste werkt om het bedrijf dat jullie ingeschakeld hebben te gaan lastig vallen, en eventueel het kadaster zelf bellen.

Het kadaster zelf bellen heb ik uiteindelijk ook gedaan, omdat ze ook bij ons niet op tijd leken te gaan zijn. Maar het kadaster zelf bleek aardig voor rede vatbaar, dus die hebben een spoedje van onze aanvraag gedaan.

Uiteindelijk is het bij ons goed gekomen. Maar ik denk dat je er echt even ontzettend bovenop moet gaan zitten.

Dus notaris stalken, kadaster lastigvallen en zorgen dat de notaris de afrekening alvast klaarmaakt, want alleen de getalletjes op het koopcontract aanpassen zou voor de afrekening niet uit moeten maken.

Anoniem

Re: Advies gevraagd sleuteloverdracht en kadaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:29

recht van overpad!! dat bij het kadaster niet goed is vastgelegd (weet niet in dit geval of er een recht van overpad nodig is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 09:36

Ik heb zojuist even contact gezocht met het bedrijf dat de metingen verricht heeft. Hele aardige mevrouw aan de telefoon gehad die mij wist te vertellen dat de notaris verzaakt heeft om een datum van oplevering door te geven. Zij hadden door moeten geven dat de oplevering aanstaande maandag zou plaatsvinden en dat er spoed achter gezet moest worden. Hebben zij niet gedaan. De notaris heeft blijkbaar zelf niet eens geïnformeerd bij het bedrijf hoe het zit met de stukken |( . Vervolgens op aanraden van het bedrijf heb ik het Kadaster gebeld. Gelukkig was hij ook behulpzaam maar vertelde mij dat het voor aanstaande maandag niet gaat lukken om de benodigde papieren bij de notaris te krijgen. De notaris moet de opdracht nu gaan annuleren en dan kunnen wij later alsnog de meting laten doen. Met dus extra kosten.

@Sjouk_L: €2000 voor 4 grenzen? :oo

@MCE: Recht van overpad was al geregeld in het contract. Dit betreft echt één perceel dat gesplitst moet worden in 2 stukken.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Advies gevraagd sleuteloverdracht en kadaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:48

Wanneer lukt het wel? Dinsdag, woensdag? Want dan zou ik de afspraak bij de notaris laten doorgaan, volmachten tekenen of alles tekenen onder opschortende voorwaarde dat de kadaster-gegevens binnen zijn en door jullie per mail akkoord worden bevonden. En dan van mijn part een separate overeenkomst tekenen met de verkopers dat het huis voor rekening en risico van jullie komt vanaf maandag. Laat de notaris dat dan maar even opstellen. Als die niet de juiste datum heeft doorgegeven, dan mag ie dit ook even helpen oplossen.

Oftewel, bel de notaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:50

_lauraaa_ schreef:
Ik heb zojuist even contact gezocht met het bedrijf dat de metingen verricht heeft. Hele aardige mevrouw aan de telefoon gehad die mij wist te vertellen dat de notaris verzaakt heeft om een datum van oplevering door te geven. Zij hadden door moeten geven dat de oplevering aanstaande maandag zou plaatsvinden en dat er spoed achter gezet moest worden. Hebben zij niet gedaan. De notaris heeft blijkbaar zelf niet eens geïnformeerd bij het bedrijf hoe het zit met de stukken |( . Vervolgens op aanraden van het bedrijf heb ik het Kadaster gebeld. Gelukkig was hij ook behulpzaam maar vertelde mij dat het voor aanstaande maandag niet gaat lukken om de benodigde papieren bij de notaris te krijgen. De notaris moet de opdracht nu gaan annuleren en dan kunnen wij later alsnog de meting laten doen. Met dus extra kosten.

@Sjouk_L: €2000 voor 4 grenzen? :oo

@MCE: Recht van overpad was al geregeld in het contract. Dit betreft echt één perceel dat gesplitst moet worden in 2 stukken.


dank voor uw reactie en heel veel succes in uw nieuwe huis, wel een wat slordige notaris, maar goed nu gaat het goed komen
extra kosten met de notaris bespreken!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-20 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:57

veerledec schreef:
Wanneer lukt het wel? Dinsdag, woensdag? Want dan zou ik de afspraak bij de notaris laten doorgaan, volmachten tekenen of alles tekenen onder opschortende voorwaarde dat de kadaster-gegevens binnen zijn en door jullie per mail akkoord worden bevonden. En dan van mijn part een separate overeenkomst tekenen met de verkopers dat het huis voor rekening en risico van jullie komt vanaf maandag. Laat de notaris dat dan maar even opstellen. Als die niet de juiste datum heeft doorgegeven, dan mag ie dit ook even helpen oplossen.

Oftewel, bel de notaris.


Helemaal eens met reactie van Veerledec. De notaris heeft dit probleem veroorzaakt door te verzaken om benodigde informatie door te geven waardoor de overdracht maandag in het geding is gekomen.

Hoppa, die telefoon in klimmen en je niet met een kluitje in het riet laten sturen door die notaris en ze regelen maar dat het z.s.m. opgelost wordt.
Door de fout bij de notaris heb jij onnodig vrij gevraagd, verhuiswagen geregeld etc.

Bij een kennis van me had notaris laatst een fout gemaakt waardoor de hypotheek niet op tijd binnen was en de overdracht ook niet op de geplande dag door kon gaan. Die notaris heeft toen alles op alles gezet om de overdracht z.s.m. na de oorspronkelijke datum plaats te laten vinden (werd toen iets van 2 dagen later) en heeft de kosten voor de aktes laten vervallen.

wat ik hiermee wil zeggen is dat je zo veel mogelijk moet proberen om het probleem op de plek te laten waar het ontstaan is en dat zij hun verantwoordlijkheden moeten nemen om het z.s.m. en netjes op te lossen.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:43

Ja ons was verteld €485 per grens. Ik hoop dat ze dat nu voor extra grenzen een beetje naar beneden gebracht hebben en die €485 enkel is voor de eerste grens. Maar wij vonden het wel de moeite waard om van tevoren in te meten.

Ik zou ook de notaris bellen en melden dat deze zijn zaken op orde moet hebben en jij niet extra gaat betalen omdat hij zijn werk niet goed gedaan heeft.

In ons geval was het de makelaar die beloofd had het met het kadaster te regelen en dit te laat gedaan had. Nadat ik hem verteld had dat wij geen cent extra zouden betalen omdat hij zijn werk niet gedaan had, kon er ineens wel een fatsoenlijke oplossing geboden worden.

Dus toch duidelijk maken dat de notaris in dit geval de veroorzaker is en welke problemen jou dit oplevert.

Anoniem

Re: Advies gevraagd sleuteloverdracht en kadaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:05

Uiteindelijk heb ik zojuist weer gebeld met de notaris. Ze zouden mij voor 12 uur terugbellen. Ook dit hebben ze niet gedaan dus om kwart over 12 heb ik zelf maar gebeld. Ze krijgen het niet rond voor maandag dus de overdracht gaat definitief niet door. Wel ging ze de makelaar nu bellen dat er een sleutelovereenkomst gemaakt moet worden zodat we alsnog in het huis kunnen en kunnen verhuizen.
De makelaar zou mij dan vandaag bellen over hoe en wat.

Nu blijkt dat zij wel aan het kadaster hebben doorgegeven dat de overdracht de 21ste plaats zou vinden maar het bedrijf dat de metingen verricht heeft wist nergens van af. Waar het fout is gegaan laten we maar even in het midden. Ik heb wel aangegeven dat ik dit niet netjes vond hoe het nu ging.