Tiny forest in de voortuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Tiny forest in de voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-21 21:35

Mijn voortuin nu is nogal een triest geval. Nu heb ik verzonnen dat ik er een tiny forest van wil maken. Mijn voortuin is aan de kleine kant voor dit project; 3,5m bij 7,5m (dus 26,5m2). Opzich zou dat denk ik geen probleem moeten zijn: dan wordt het gewoon een tiny tiny forest :D .

Heeft iemand ervaring met het aanleggen een (tiny) tiny forest en kan er wat ervaringen, tips en tricks over delen?

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.


silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:42


Anoniem

Re: Tiny forest in de voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:46

Oh dit hou ik zeker even in de gaten! Ervaringen met een stadstuin mogen ook zeker en vast!

Miran

Berichten: 4449
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Tiny forest in de voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 21:50

Leuk, ik volg ook. Heb hier ook nog een voortuin waarvan ik niet weet wat ik precies wil, maar waar nu nog dode buxussen in staan... Mijn vriend is wel meer van het strakke, dus ik hoop wat mooie voorbeelden te kunnen geveb

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-21 22:00

Miran schreef:
Leuk, ik volg ook. Heb hier ook nog een voortuin waarvan ik niet weet wat ik precies wil, maar waar nu nog dode buxussen in staan... Mijn vriend is wel meer van het strakke, dus ik hoop wat mooie voorbeelden te kunnen geven


Mijn tuin heeft een krulhazelaar (die blijft), een liguster, een niet identificeerbare lelijke boom, een lage coniferenhaag die volledig overgenomen is door klimop, een tamme kastanje van vorig jaar (die gaat naar vrienden van m'n moeder die een voedselbos aanleggen), en verder vooral veel rommel en skrimskrom. De vorige eigenaren van mijn huis hebben er in 15 jaar tijd nooit echt wat aan gedaan behalve 1x per jaar snoeien...

Ik zit er sterk over te denken om een hovenier in te schakelen om de hele tuin leeg te laten trekken, alle wortels te laten verwijderen etc. Zodat ik met schone lei overnieuw kan beginnen.

Tussen de tuin en de stoep wil ik een meidoornhaag, met daarboven twee beuken in leiboomvorm (Fagus Sylvatica). Die worden in Nederland vooral gebruikt als heggetje, maar ik denk dat ze ideaal zijn om de inkijk in mijn huis een beetje te beperken, zonder mijn zicht naar buiten volledig weg te nemen.
Ik ben ook erg gecharmeerd van de krulhazelaar die er al staat, dus die mag sowieso blijven. Voorbeeld foto van t internet.
Verder wil ik er ook wel iets van een waterpunt in maken om alle beestjes beter van water te kunnen bedienen, dus ik zit te denken aan een kleine vijverbak.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

soesita

Berichten: 5164
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:45

Leuke planne, TS, en leuk om te lezen dat je voor een natuurlijke voortuin gaat (ik word altijd triestig van die typische nederlandse tuintjes met een hoop tegels, een stukje (kunst)gras en een houten schutting er om heen).

Meidoornhaag is erg gaaf maar lastig snoeien. Als het niet te veel is wel te doen maar niet voor meters zeg maar.
Als je voor zo'n vijverbakje kiest: zet er een plankje schuin in, zodat dieren die in het vijvertje sukkelen er weer uit kunnen klimmen.

Matheno

Berichten: 7939
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:17

Wij hebben hier berken, eikenbomen en (treur)wilgen.
Als ik bomen mag aanraden dan zou ik sowieso de witte berk willen noemen!
Worden ook niet zo heel erg groot.

Afbeelding

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

boeflover

Berichten: 6043
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Tiny forest in de voortuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 16:45

Toevallig zag ik Vd week een actie van het wereld natuurfonds. De intratuin verkoopt een minibos van 3m2, een deel van de opbrengst wordt door het Wwf gebruikt voor het aanplanten van grote bossen
https://www.wwf.nl/kom-in-actie/minibos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers