Nieuwe aanbouw - airco installeren - tips wat wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Nieuwe aanbouw - airco installeren - tips wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 16:38

Na 10 jaar verbouwen (duurt best lang als je bijna alles zelf doet := ) hebben we nu de nieuwe aanbouw staan. Binnen moet deze nog helemaal afgewerkt worden en we denken er over om in het plafond meteen iets van een airco unit te plaatsen nu de boel toch nog open ligt.

Uiteraard staan we aan het begin van onszelf verdiepen in allerhande informatie om er achter te komen welke mogelijkheden er allemaal zijn en welk systeem voor ons het meest handig zal zijn, qua efficïentie en kosten.

Tips en ervaringsverhalen over hoe je je huis het beste kan koelen zijn zéér welkom, ook vooral als je een miskleun hebt gehad en zo'n achteraf verhaal hebt van "had ik maar....." : plaats het vooral :j

Is een vaste airco (split-unit?) echt zoveel beter dan een mobiele? Kan je daar ook zowel boven als beneden mee koelen? Wat zijn de nadelen? Is iets anders mooier / beter / handiger in je huis te integreren? Minder gedoe met het ene of andere systeem? Dat soort dingen :j

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 16:41

Als het een aanbouw is met plat dak erop zou ik er een groendak op leggen.
Heeft een sterk verkoelend effect en is nog eens duurzaam en natuurlijk :)

Airco unit kost veel stroom en eigenlijk vooral voor als je heel sterk terug wilt koelen.
Een groendak zorgt er ook voor dat de airco minder hard hoeft te werken. Maar je kan er ook voor kiezen om dan geen airco te installeren maar alleen een groendak te leggen.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 16:46

Ja zo'n dak is tof inderdaad :j
We hebben een EPDM afwerklaag er op gedaan en ik wil nog kijken hoe dat zit met sedum / groendak, maar wil nu eerst eens binnen verder want ben het zachtjes aan wel zat om in die verbouwing te zitten ;)

We hebben een paar jaar terug zonnepanelen op het dak gelegd, die zijn nu afbetaald dus nu door voor de volgende verbetering, een airco zou wel mooi de eigen opgewekte stroom direct kunnen verbruiken natuurlijk :)

Ik vind het alleen een beetje suf om voor die paar echt warme dagen per jaar een heel systeem aan te leggen... als dat de rest van het jaar dan voor jan doedel er in zit. Het zou mooi zijn als het vaker nut heeft op 1 of andere manier.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Nieuwe aanbouw - airco installeren - tips wat wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:07

Ik wilde al voorstellen om zonnepanelen op het plat dak te laten leggen, die geven schaduw en dus blijft het binnen koeler, maar jullie hebben dus al panelen.
Inderdaad ideaal om de stroom van de panelen voor de airco te kunnen gebruiken. Een split-airco is zeker heel veel beter. Het verschil is enorm, en het is gewoon veel fijner als er een kleine unit aan de muur hangt, in plaats van een losstaand ding met slang eraan die weer door een raam moet.
Ik zou kiezen voor een airco die ook kan verwarmen. Dan heb je er in de winter ook profijt van.

Koude lucht zakt omlaag, dus is 't het fijnst om de airco boven te monteren, dan is de slaapkamer lekker koel, en valt de koele lucht vanzelf naar beneden waar die ook de rest van het huis mee koelt.
Hier staat de airco ook weer lekker te draaien boven. Als ik het beneden echt een stuk koeler wil hebben dan zet ik de afzuigkap lichtjes aan zodat de koele lucht wat sneller naar beneden wordt getrokken, maar dat is eigenlijk alleen nodig als er dagen/weken lang een hittegolf is.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 18:40

Ja dat zit ik inderdaad ook te denken, of we niet beter gewoon boven op de overloop bij het trapgat iets kunnen doen, dat zit direct tegen de buitenmuur aan de achterkant van het huis, daar zit het ook niet in het zicht :)

Of zelfs op zolder een unit en dan uitgangen daarvan naar de slaapkamers ofzo?

Maar dat kan altijd nog. De aanbouw is nu nog helemaal casco hout zeg maar, muren en plafond moeten nog dichtgemaakt worden. Wie weet is het handig om daar dan apart iets te doen ofzo. Ik denk dat ik gewoon maar eens een installateur vraag om te komen kijken naar de situatie en een goed plan + offerte te maken :)

Aanbouw is ook deels tuinkamer met een lichtstraat, zó gaaf <3
Hebben daar wel extra geïnvesteerd in warmtewerend glas maar het blijft veel glas / zon natuurlijk. De rest van het jaar heerlijk, maar tijdens zo'n vieze hittegolf werkt het wel tegen je :=

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:00

Heb je al geïsoleerd? Wij hebben in eerste opgeknapte deel pir platen met alu folie aan de binnenzijde. Rd6, houdt de warmte heel goed binnen, en ook wel eventjes buiten, maar over een paar dagen als de boel is opgewarmd krijg je het ook bijna niet meer koel. Volgende deel gaat daarom met houtvezel. Ik heb testen gezien met warmtelamp, thermometer en verschillende isolatie en dat scheelde veel. We gaan het dan ook dampopen afwerken waardoor hitte en vocht beter weg kan.

Qua airco/koeling kijken wij naar een hybride warmtepomp die ook kan koelen. Zijn met subsidie niet duur en scheelt je ook gas. De radiatoren die we willen voor boven kunnen ook koelen en het kan door de vloerverwarming beneden. Het temperatuur verschil is niet zo groot als met echte airco (dan krijg je condens), maar wel een paar graden en dat is denk ik met goede isolatie voldoende.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:17

Ik heb een vaste airco laten plaatsen en ben er heel blij mee want de mobiele airco kreeg het lang zo koel niet.
Ik denk dat als ik hem een uur op fullspeed zet dat het boven en beneden heerlijk is.
Mijn buurvrouw verderop heeft een splitlevel en die is er ook zeer tevreden over.