Het leed dat een kamer vinden heet...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Het leed dat een kamer vinden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 17:49

om precies te zijn in Amsterdam.

Niks is te gek: op Facebook gaan kamers van 8 tot 10 m2 in een huisje waar je de rest deelt met 4 man rustig voor 800 of 900 euro per maand. En dan zit je nog niet eens op een toplocatie. Voor een studentenkamer via een studentenwoningorganisatie kom ik simpelweg niet in aanmerking omdat ik nog maar 2 jaar op de wachtlijsten sta...

En als je dan op zoek wil gaan naar een appartementje aan de rand van de stad, om met 2/3 vriendinnen te wonen, dan moet je een inkomen hebben van 4 á 5 keer de huur, nou ja, dat heb je niet als student, ookal heb je via je studielening gegarandeerd "inkomen" genoeg om prima de huur te betalen.

Ik woon nu al een jaar of drie in een studiootje op campus in Amsterdam Oost, maar helaas nu het einde van mijn bachelor eraan komt, moet ik hier verplicht uit. Aangezien ik ook mijn Master in Amsterdam ga doen, ben ik nu dus op zoek. Maar ik heb weinig te besteden, moet alles lenen en veel werken naast de studie lukt niet. Met zulke huurprijzen doet de gedachte aan mijn uiteindelijke schuld echt al pijn.

Dus vandaar dit topic: hoe doen andere mensen dit? Ik hoor dat het in andere steden ook lastig is, maar is het net zo erg als hier? Wat zijn de manieren om nog iets betaalbaars te vinden (behalve hopen dat je toevallig via via iemand kent die iets heeft)?

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Het leed dat een kamer vinden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:52

Ik heb mijn kamer gevonden op Kamernet. Wees niet té kieskeurig, zeker niet in een stad als Amsterdam. Zelf heb ik overigens niet gezocht in Amsterdam, maar in Deventer, waar het wel iets makkelijker is om een woning te kunnen vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:52

Hoe ik 't doe? Hopen dat de overheid een keer bij zinnen komt en zich realiseert dat het een belachelijke situatie is. :+ Volgens mij heerst er een algemeen idee dat het okee is om maar constant geld van studenten te blijven plukken en daar niets voor terug te geven.


Wat ik nog het allerergst vindt is dat er nu dus studenten zijn die beboet worden omdat ze met z'n vijven zo dicht op elkaar wonen. :') Want je hebt een keuze ofzo? Belachelijk.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:55

Student Experience al geprobeerd? Al vermoed ik dat het daar ook ramvol is := Ik heb zelf op Ravel Residence gewoond vlakbij de RAI, destijds €625 voor 21m2 zelfstandige kamer.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:57

Ik ben bang dat dit gewoon de realiteit is in Amsterdam. Als het even mogelijk is zou ik misschien toch overwegen om je master ergens anders te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:58

Amsterdam is wat dit betreft gewoon een poedersuiker. Als je budget nog enigszins ruim is zou je kunnen kijken naar particuliere huur met een vriendin bv Badhoevedorp of Aalsmeer, of wat dieper in Noord. Als je daar bij een echte particulier terecht kan komen willen die nog wel eens akkoord gaan met garantstelling van derden (bv ouders). Met een studielening en een klein, flexibel salaris ga je nergens in de randstad een appartement kunnen huren helaas. Ik betaal zelf 1150 per maand voor een appartement met twee slaapkamers in Badhoevedorp, als je daar met een vriendin kan wonen ben je incl misschien wel 800 euro per maand kwijt maar dan heb je wel je eigen plekje op een kwartiertje van station Lelylaan.

Je kan kijken of je tijdens je bachelor nog op bv Uilenstede terecht kan komen, volgens mij mag je daar ook zitten als je een master doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:59

Narya schreef:
Ik ben bang dat dit gewoon de realiteit is in Amsterdam. Als het even mogelijk is zou ik misschien toch overwegen om je master ergens anders te doen...

En helaas, bijna dit inderdaad. Studeren wordt al een dure aangelegenheid door het nieuwe leenstelsel en als je daarbij ook nog eens volle mep voor een kamer in Amsterdam moet betalen kan je haast niet anders dan heel veel werken of volledig bijlenen (en zelfs met een volledige lening komt lang niet iedereen uit). Je kan in Geuzenveld of Sloten zoeken naar een kamer voor iets minder, maar de markt is gewoon echt helemaal verpest.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 17:59

OneAndOnlyx schreef:
Ik heb mijn kamer gevonden op Kamernet. Wees niet té kieskeurig, zeker niet in een stad als Amsterdam. Zelf heb ik overigens niet gezocht in Amsterdam, maar in Deventer, waar het wel iets makkelijker is om een woning te kunnen vinden..


Ik ben inderdaad helemaal niet kieskeurig meer, maar wel aan een budget gebonden... Kamernet zit ik inderdaad ook op te kijken, maar ook daar zijn de meeste dingen echt heel duur.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 18:00

Ghostattack schreef:
Student Experience al geprobeerd? Al vermoed ik dat het daar ook ramvol is := Ik heb zelf op Ravel Residence gewoond vlakbij de RAI, destijds €625 voor 21m2 zelfstandige kamer.


Dankje voor de tip! Dat is nog betaalbaar.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:00

Eromheen zoeken, of doe je dat al? De Master zal minder contactmomenten hebben dan de Bachelor denk ik?

De dochter van een collega heeft ook éindelijk een kamer in Utrecht gevonden. Heeft er 2 jaar over gedaan.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:01

Mij is het toentertijd via via gelukt. Een maatje heeft toen een advertentie in het mst zien hangen. Dat nummer heb ik meteen gebeld en was toevallig de eerste die reageerde. Was wel buiten Amsterdam, maar binnen 20 min zat ik met trein of bus in het centrum. Het was een zolderkamer bij een oudere vrouw in huis. Zaten wel meer regels aan dan echt op kamers, maar daar was de prijs ook naar (€250 pm gemeubileerd in 2008/2009).
Amsterdam is wat dat betreft een lastige stad die erg aan de prijs is. Misschien toch er iets buiten gaan zoeken?
Denk aan broek in waterland, monnikendam, purmerend, abcoude etc

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Het leed dat een kamer vinden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:14

Hoezo mag je er niet blijven tijdens je master als ik vragen mag? Ik heb toevallig net een maand geleden een kamer gevonden in Amsterdam, en mag daar wonen zolang ik student ben, bachelor en master.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het leed dat een kamer vinden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:24

En een stukje buiten Amsterdam? Ik heb jaren lang dagelijks anderhalf uur enkele reis gereisd naar mijn school. Daar wen je snel aan.

Arcodavella
Berichten: 555
Geregistreerd: 30-10-11

Re: Het leed dat een kamer vinden heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:30

Een vriendin mij studeert in Amsterdam en woont in Almere. Kamer zoeken is daar makkelijker en goedkoper, en met de trein maar 20 minuten.

Fair
Berichten: 3557
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 18:36

Pff ja.. Drama. :(

In de tijd dat ik nog zocht heb ik dit geprobeerd:

- Zoeken in dorpen/steden eromheen met een directe verbinding. Hilversum is bijv goed te doen en daar liggen de prijzen gelukkig ook wat lager. Ook kan je hier particulier vaak iets meer vinden. Appartementen zijn er ook te vinden die je evt kan delen.
- Socius connect
- Blue Gray
- Facebookgroepen in de gaten houden
- Gezocht bericht plaatsen op marktplaats/facebook
- Makelaar in handen nemen
- Nautique living
- The student experience
- Inschrijven kamernet / woningnet
- Inschrijven bij DUWO
- Inschrijven bij ROOM
- City campus max

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:26

Ik heb voor 3 jaar terug ook een kamer in Deventer gehuurd. Prijzen lagen toen rond de €400/€500 soms incl soms exclusief. Moet zeggen dat niet elk stundentenhuis daar even prettig is qua medebewoners. Maar goed dit is niet geheel belangrijk als je nood aan de man zit. Geen idee of Deventer-Amsterdam te doen is qua OV afstand of dat dit te ver is. Zwolle is ook een optie, qua prijzen ongeveer hetzelfde. Heb je geen mogelijkheid je studie in een andere plaats te volgen waar het wat makkelijker is om een kamer oid te vinden?

OneAndOnlyx schreef:
Ik heb mijn kamer gevonden op Kamernet. Wees niet té kieskeurig, zeker niet in een stad als Amsterdam. Zelf heb ik overigens niet gezocht in Amsterdam, maar in Deventer, waar het wel iets makkelijker is om een woning te kunnen vinden..

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 10:56

UK_eef schreef:
Eromheen zoeken, of doe je dat al? De Master zal minder contactmomenten hebben dan de Bachelor denk ik?

De dochter van een collega heeft ook éindelijk een kamer in Utrecht gevonden. Heeft er 2 jaar over gedaan.



Pfff twee jaar, dat is ook geen doen zeg. Ik zal voor de Master (en mijn bijbaan) toch echt elke dag in Amsterdam moeten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 10:58

NoorW schreef:
UK_eef schreef:
Eromheen zoeken, of doe je dat al? De Master zal minder contactmomenten hebben dan de Bachelor denk ik?

De dochter van een collega heeft ook éindelijk een kamer in Utrecht gevonden. Heeft er 2 jaar over gedaan.



Pfff twee jaar, dat is ook geen doen zeg. Ik zal voor de Master (en mijn bijbaan) toch echt elke dag in Amsterdam moeten zijn.

Wat zou voor jou een acceptabele reistijd zijn? Snap zo min mogelijk maar als je bv in Zaanstad of Almere kan kijken? Purmerend? Allemaal een ok verbinding met A'dam maar fijnere prijzen.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 10:58

WithinYuuri schreef:
Hoezo mag je er niet blijven tijdens je master als ik vragen mag? Ik heb toevallig net een maand geleden een kamer gevonden in Amsterdam, en mag daar wonen zolang ik student ben, bachelor en master.


Omdat de kamers op een soort campus vormen, die uitsluitend bedoeld zijn voor mensen van de specifieke bachelor (University College). Bij de meeste studentenkamers is dit inderdaad niet zo. Ik heb al gemaild met de vraag of er ivm met corona misschien minder nieuwe studenten intrekken en er dus kamers leeg blijven, maar ik acht die kans niet groot in.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 11:01

Emmaa_ schreef:
NoorW schreef:
Pfff twee jaar, dat is ook geen doen zeg. Ik zal voor de Master (en mijn bijbaan) toch echt elke dag in Amsterdam moeten zijn.

Wat zou voor jou een acceptabele reistijd zijn? Snap zo min mogelijk maar als je bv in Zaanstad of Almere kan kijken? Purmerend? Allemaal een ok verbinding met A'dam maar fijnere prijzen.


Ik vind dat lastig inschatten. Ik moet op Science Park zijn en dat maakt de reistijd vaak een stuk langer. Almere is dan misschien nog de beste optie, want daar gaat een directe trein naartoe. Naar Purmerend etc ben je gewoon al ruim een uur onderweg en dan kan ik net zo goed bij mijn ouders in Den Haag weer gaan wonen. Op dit moment heb ik nog hoop dat ik wel iets kan vinden binnen een straal van 30/45 min fietsen, ook omdat ik toch ook al mijn vrienden in Amsterdam heb zitten en dat verder weg wonen me erg tegen staat, maar we gaan zien of dat lukt.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 11:02

Fair schreef:
Pff ja.. Drama. :(

In de tijd dat ik nog zocht heb ik dit geprobeerd:

- Zoeken in dorpen/steden eromheen met een directe verbinding. Hilversum is bijv goed te doen en daar liggen de prijzen gelukkig ook wat lager. Ook kan je hier particulier vaak iets meer vinden. Appartementen zijn er ook te vinden die je evt kan delen.
- Socius connect
- Blue Gray
- Facebookgroepen in de gaten houden
- Gezocht bericht plaatsen op marktplaats/facebook
- Makelaar in handen nemen
- Nautique living
- The student experience
- Inschrijven kamernet / woningnet
- Inschrijven bij DUWO
- Inschrijven bij ROOM
- City campus max


Ik ken nog niet alles op de lijst, dus ga even kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:03

Ik wil je bubbel niet breken maar met 30/45 minuten fietsen van Science Park ben je echt heeeel beperkt. Dan red je Badhoevedorp of Aalsmeer bv ook niet, en als je budget klein is zal je daar ergens op moeten beknibbelen. Voor mij zou teruggaan naar mijn ouders dan niet eens zo'n poedersuiker keuze zijn. Met de snelle IC naar Centraal en dan met het boemeltje naar Science Park doe je ook niet lang over.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 11:11

Emmaa_ schreef:
Ik wil je bubbel niet breken maar met 30/45 minuten fietsen van Science Park ben je echt heeeel beperkt. Dan red je Badhoevedorp of Aalsmeer bv ook niet, en als je budget klein is zal je daar ergens op moeten beknibbelen. Voor mij zou teruggaan naar mijn ouders dan niet eens zo'n poedersuiker keuze zijn. Met de snelle IC naar Centraal en dan met het boemeltje naar Science Park doe je ook niet lang over.


Mijn budget is niet per se onmogelijk klein (max 600/650 pm) en ik weet dat de kamers er zeker wel zijn, maar je moet gewoon onwijs veel geluk hebben en heel veel zoeken. Ik was dus benieuwd hoe anderen dit deden, via welk platform het gelukt is etc. Voor mij kost heen en weer reizen naar mijn ouderlijk huis toch wel 1 uur en driekwartier en ik vind dat een heftige reistijd om dagelijks dubbel te hebben naast echt een behoorlijk zware studie, een bijbaan en hopelijk nog een klein beetje sociaal leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:14

NoorW schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik wil je bubbel niet breken maar met 30/45 minuten fietsen van Science Park ben je echt heeeel beperkt. Dan red je Badhoevedorp of Aalsmeer bv ook niet, en als je budget klein is zal je daar ergens op moeten beknibbelen. Voor mij zou teruggaan naar mijn ouders dan niet eens zo'n poedersuiker keuze zijn. Met de snelle IC naar Centraal en dan met het boemeltje naar Science Park doe je ook niet lang over.


Mijn budget is niet per se onmogelijk klein (max 600/650 pm) en ik weet dat de kamers er zeker wel zijn, maar je moet gewoon onwijs veel geluk hebben en heel veel zoeken. Ik was dus benieuwd hoe anderen dit deden, via welk platform het gelukt is etc. Voor mij kost heen en weer reizen naar mijn ouderlijk huis toch wel 1 uur en driekwartier en ik vind dat een heftige reistijd om dagelijks dubbel te hebben naast echt een behoorlijk zware studie, een bijbaan en hopelijk nog een klein beetje sociaal leven.

Ik snap het absoluut hoor, ik heb ook dagelijks anderhalf uur enkele reis gereisd terwijl mijn sociale leven zich nog weer in een compleet andere stad afspeelde en het breekt je echt op. Ik kan het ook niet aanraden. Maar net wat je zegt, met dat budget moet je heel veel geluk hebben in de stad. Heb je verder eisen? Wil je graag iets zelfstandiger wonen of vind je bv zo'n typisch meidenhuis in de baarsjes ook prima?

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 11:17