Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

zonnebloem18

Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-20 12:55

Wij scheiden al jaren netjes ons afval, maar dat zorgt er wel voor de keuken net een recyclecentrum lijkt.

We hebben nu 3 grote prullenbakken in de keuken staan (restafval, papier en plastic) en op het aanrecht een klein pedaalemmertje voor het groene afval.

Nu zijn we ons huis aan het aanpakken en willen we een vaatwasser waardoor er minder plek in de keuken is. En het lijkt ook niet zo netjes met al die prullenbakken dus we willen dit anders gaan inrichten.

We hebben al wat van die duo/combi prullenbakken gezien, maar zijn die handig?

Wat doen jullie met het afval en ook bijvoorbeeld glas.

Voorbeelden met foto's en of linkjes zijn erg welkom.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Blijheid

Re: Waar laten jullie je (gescheiden) afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:56

Ik lees graag even mee. Wij hebben nu van die Sortera bakken van IKEA en het moet toch een stuk mooier kunnen :j

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-20 12:58

Die heb ik gisteren ook gezien, leek me wel heel praktisch, maar inderdaad niet heel mooi.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:00

Papier in een doosje onder de wasbak naast het schoonmaakspul. Gemengd en plastic in vrij kleine Ikea-afvalbakken. Gft in een bakje met klep op het aanrecht. Zijn deze vrij kleine verzamelpunten binnenshuis vol, dan gaat het naar buiten in de grote kliko’s. Dat doen we dus regelmatig, maar dan staat het binnen niet zo vol met afvalplekken. :)

"Be good, get good, or quit."
    - Greg House, M.D.

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:01

zonnebloem18 schreef:
Die heb ik gisteren ook gezien, leek me wel heel praktisch, maar inderdaad niet heel mooi.

Praktisch is het inderdaad zeker :j

Wij hebben in een keukenkastje een dubbel afvalbakje voor groen/rest. En dan naast de keuken staan drie van die Sortera bakken: een grote voor plastic en twee kleinere voor papier en glas. Er past veel in en ze zijn makkelijk in gebruik (ook als ze gestapeld zijn kan je goed in alle bakken komen) maar tja...echt mooi zijn ze niet.

edit; papier en glas zou ik nog wel ergens anders willen evt, maar plastic/PMD bak wordt zoveel gebruikt dat het wel heel handig is als hij binnen handbereik staat.
Laatst bijgewerkt door Blijheid op 19-05-20 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:01

Papier, glas, plastic staat bij ons in de berging.
Dat wil ik niet in de keuken er ook nog bij.

[CV] Het geef elkaar een knuffel topic <3
*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:02

Ik lees ook mee. Ik heb geen GFT bak (dat halen ze hier niet op), ik heb een mooie prullenbak staan voor papier, de bak voor glas (van Sortera) staat in het CV-hok en voordat ik een vaatwasser kocht, stonden de PMD-bak en de bak voor restafval in een uitsparing onder de aanrecht. Daar staat nu de vaatwasser, dus nu staan beide bakken langs de muur.
Het is niet heel mooi en niet heel ideaal, maar ik heb niet bezuinigd op de bakken en heel lelijk zijn ze nou ook weer niet.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 19-05-20 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:02

Mijn ouders hebben in een kastje een dubbele bak, die op gaat als je deurtje open doet en afgesloten wordt als je deurtje dicht doet. Ideeal voor gft en plastic.

Kings Cadanza sport-sgw (Negro x prestatie v. Alfonso, 2007) M1+1
Kings Once upon a time (van Gogh x Negro )

*Kings Stable*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:03

Glas in een glasbak tas en papier in een papierbaktas. Haak aan de muur om ze op te hangen, hoef je enkel nog op zoek naar 2 fijne maat tassen waar je tegenaan wil kijken.
Plastic en gft is iets lastiger omdat dat vaker vlekken maakt.
Ik heb een rijtje kliko's buiten staan, dus meeste gaat zsm daar in ipv blijven staan op aanrecht/keuken. Enkel glas moet ik wat verder voor lopen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:04

Eef_Bam schreef:
Mijn ouders hebben in een kastje een dubbele bak, die op gaat als je deurtje open doet en afgesloten wordt als je deurtje dicht doet. Ideeal voor gft en plastic.

Zijn dat dan een beetje grote bakken? Hoeveel liter past er in de bakken? 30 liter, of meer?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:05

Zijn niet heel groot, 30 liter denk ik ongeveer.

Kings Cadanza sport-sgw (Negro x prestatie v. Alfonso, 2007) M1+1
Kings Once upon a time (van Gogh x Negro )

*Kings Stable*

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:07

Wij hebben een redelijk ruime bijkeuken waar het grootste deel verzameld wordt. En een deel gaat de schuur in of een opslagcontainer in tot het opgehaald wordt.

Keuken:
- Klein afvalpotje voor plastic afval op het aanrecht.

Bijkeuken:
- Afvalemmer plastic afval: wordt hier verzameld in speciale gele zakken die je aan de weg zet, dus niet in een container.
- Afvalemmer groen: gebruiken we vrij weinig, meeste gaat eigenlijk toch altijd naar de kippen.
- Afvalemmer grijs: restafval.
- Krat voor al het glas
- Krat voor statiegeldflessen
- In de hoek verzamelen we oud-papier in kleine hoeveelheden. Eens in de zoveel dagen prop ik het bij elkaar in een doos en die gaat de schuur in. We hebben een oud-papier container maar die gebruiken we eigenlijk niet. Eens in de maand gooi ik het achterin de auto en rijd ik naar de stort verderop. Dozen zonder inktafdruk/chemische troep wil ik ook nog wel in de tuin gebruiken.

Ik vind het zelf wel prettig om een soort van "afvalstation" te hebben. Als ik iets heb wat gecombineerd is kan ik heel makkelijk de boel scheiden zonder van hot naar her te lopen. Verpakkingsmateriaal bijvoorbeeld wat zowel uit plastic als papier bestaat. Vroeger merkte ik dat als het meer verspreid stond je toch sneller geneigd was het danwel op te sparen op een "andere" plek of gewoon maar bij elkaar in te gooien.

De gele plastic zakken die verzamelen we als ze vol zijn in een grijze container die niet meer gebruikt wordt. Eerder hingen ze aan een haak in de schuur maar ik ontdekte dat de muizen via de haak langs het lusje naar beneden glipten zo de zak in. 's Nachts was het dan 1 groot feest in de zakken. In de container zit het afgesloten.

Wij hebben nu overal wel een andere prullenbak voor, maar wat ik nog wel wil is dat het bijvoorbeeld meer een soort "afval-kast" wordt. Zeg maar een soort werkbank idee van hout maar ipv dat je dan een werkblad hebt, heb je deksels/luiken. Dat ziet er net uit, sluit mooi af en maakt het 1 geheel.

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:10

Waar staan je kliko's?Als het buiten is of in de schuur kan je het daar toch kwijt.Ik loop ook naar de schuur.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je zo.

SusanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:14

Op aanrecht klein afsluitbaar bakje voor GFT. In de keuken zelf het restafval. In de trapkast de bak voor plastic en blik
, en doos voor papier/karton. Ben blij met de trapkast, anders zou ik ook niet weten waar ik het laten moest.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:17

Mijn ouders hebben een Joseph Joseph Totem. In het kleine bakje verzamelen ze groenafval, in de grote bovenin restafval en in de bak onderin plastic. Papier wordt gelijk naar de papiercontainer gebracht, deze hebben ze achter huis staan. Glas wordt in een krat in de schuur verzameld.

Ik woon in Duitsland en wij scheiden ook afval. Wij hebben 2 grote afvalemmers, 1 voor restafval en 1 voor plastic. Groenafval zamelen wij gek genoeg niet apart in en dat gaat dus bij de restafval in. Glas verzamelen we in een losse tas die onder het aanrecht staat en die legen we 1 keer per week/per twee weken. Papier is ook nog een dingetje bij ons. Dat verzamelen we nu in een boodschappentas, maar dan staat het zo in het zicht. We moeten nog wennen om dat elke dag mee naar beneden te nemen en het dan gelijk weg te gooien.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:19

Hier rest en groen een prullenbak in het kastje. Als je kastje opendoet komt de prullenbak naar buiten.

Oud papier in een doos in een lege keukenkast en deze als die vol is de schuur in.

Glas staat in schuur

Plastic dopjes in zak kelder

Plastic afval emmer xenos gewoon in keuken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:24

GFT wordt gedurende de dag verzameld in een emmertje op het aanrecht en gaat aan het einde van de dag naar de grote GFT bak buiten, waarna het emmertje afgesopt wordt.

Papier en glas wordt direct naar de schuur gebracht en gaat in grote afsluitbare Ikeabakken.

Voor plastic en restafval heb ik een klein bakje in een kastje onder de gootsteen. Zodra die vol zijn, leeg ik ze in de betreffende grote bakken buiten.

Dus m.u.v. het kleine gft-emmertje op het aanrecht, staat alles uit het zicht.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:31

Als je je keuken ook nog gaat verbouwen kun je ook de ruimte onder de kastjes benutten. Wij hebben de kastjes aan 1 kant waar alleen magnetron en koffieapparaat op staat op 1 meter hoogte hangen. Daardoor blijft er zoveel ruimte over dat er nog een platte bak met wieltjes onder past voor papier en plastic. De bakken hebben we aan de voorkant dezelfde kleur gegeven als de plint aan de andere kant.

Gft in een klein bakje op het aanrecht en dagelijks naar buiten in de grote container. Grijs afval in een klein bakje onder het aanrecht en om de 4 a 5 dagen naar buiten.

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:34

Wij hebben de Bin Bang: https://www.binbang.nl/

Wij hebben er eentje met drie verdiepingen: PMD, Restafval en Glas. Op het aanrecht een klein curvertje met groenafval en oud papier gaat bij ons rechtstreeks de kliko in.

Ze zijn 29 liter per bak, bij Action heb je vuilniszakken met een paarse trekband die passen er heel goed in. Je hebt ook speciale zakken geloof ik. De PMD zakken passen net niet helemaal lekker maar die klem ik deels tussen het handvat en dan gaat het prima.

Je kan de bakken ook half gebruiken, dus bijvoorbeeld links glas en rechts groen doordat je zakken half kan spannen.

De binbang bevalt heel goed, je kan ze ook nog hoger krijgen dan 3 verdiepingen en ik vind hem vrij fraai!

Binbang is ook heel verantwoord, wordt in Emmen gemaakt op de sociale werkplaats zo uit mijn hoofd.

Those who look with clouded eyes see nothing but shadows

annaburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:39

Wij hebben rest en gft in twee prullebakjes met uitschuif systeem in een keukenkastje. Papier staat in een mandje in de bijkeuken. Daarboven hangt een (herbruikbare en wasbare) tas voor plastic. Glas en statiegeld flessen gaan naar de schuur, vaak zetten we die gewoon aan de zijkant van het aanrecht en dan meenemen naar de schuur als je toch die kant op loopt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-20 13:40

Onze containers staan naast de voordeur, vanaf de keuken is dat alleen het hele huis door en een trap af. Dat doe je niet voor elk stukje plastic of papier.

We hebben nu 3 30 liter bakken. Plastic is na 1 week vol, restafval zou na 3 weken pas vol zijn en papier moet elke 2 weken geleegd worden.

Eventueel zouden we kleinere bakken kunnen nemen of elke avond wel alles naar de containers kunnen brengen, maar ik weet nu al dat we dat toch niet gaan doen. Nog weinig ervaringen met duo/trio bakken. Daar was mijn hoop eigenlijk nog een beetje op gevestigd. Ze zijn alleen best prijzig, dus dan wil ik wel graag meteen een fijne i.p.v. eerst een miskoop doen.

@taucha we gaan niet echt verbouwen, het is een huurwoning er komt alleen een vrijstaande vaatwasser bij.

We hebben maar 3 normaal formaat keukenkastjes onder het aanrecht dus daar 1 van opofferen is niet ideaal.

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:45

zonnebloem18 schreef:
Eventueel zouden we kleinere bakken kunnen nemen of elke avond wel alles naar de containers kunnen brengen, maar ik weet nu al dat we dat toch niet gaan doen. Nog weinig ervaringen met duo/trio bakken. Daar was mijn hoop eigenlijk nog een beetje op gevestigd. Ze zijn alleen best prijzig, dus dan wil ik wel graag meteen een fijne i.p.v. eerst een miskoop doen.

Dit hadden wij ook idd qua gevoel. Hebben uiteindelijk na veel ervaringen te hebben gelezen dus die BinBang besteld, was even heel duur (wij hebben hem bij Fonq besteld toen). Maar nog steeds heel erg tevreden over! Met 3 bakken kan je 6 soorten afval kwijt zegmaar. Wij benutten hem zelf voor 3 soorten afval maar het kan dus meer. En hij is makkelijk te dragen richting de kliko's doordat hij bakken met goede handvaten heeft.

Ik kwam ze laatst ook al in een landal park (Aelderholt) tegen, die gaan ook in zee met Binbang voor de afvalscheiding.

Those who look with clouded eyes see nothing but shadows

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:45

We hebben op het aanrecht een klein afvalbakje met deksel van Mepal (model Calypso) voor groen (grote kliko staat voor bij de schuur). Elke dag legen we dat bakje, 1 of meerdere keren.

Dan hebben we naast het aanrecht een grote vuilnisbak met 2 bakken erin van ±20 liter elk; 1 voor rest en 1 voor plastic. Ik gebruik 2 kleuren zakken (zwart en witte) zodat niemand zich vergist. Omdat de ruimte naast het keukenblok niet breed is, maar wel diep was het even zoeken naar een passende afvalbak. Uiteindelijk heb ik een afvalbak van Wesco gevonden. Model Big Double Master. Duur ding, maar regelmatig zijn er aanbiedingen.
Die zakken gaan als ze vol zijn in 1 van de 2 grijze kliko's (Die met restafval wordt aan de straat gezet en geleegd. Die waar het plastic in gaat heb ik voorzien van 'klikozak' en eens in de zoveel tijd haal ik die grote zak eruit en breng die zelf naar de plastic container.
Oud papier gaat in een papierbak en elke week ruimen we die leeg en stop ik het oud papier in lege Pavo zakken of in oude dozen. Eerder zette ik het in een krat aan straat, maar die werd telkens gejat.
Glas gaat in een boodschappentas en gaat met de wekelijkse boodschappen naar de glasbak of statiegeld.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:46

Ik heb een grote afvalbak voor PMD afval, en een kleine met drie vakken (volgens mij 3x 8 liter wat ruim voldoende is) voor restafval, gft/compost en papier.
Verder heb ik dan nog statiegeldflessen en glasafval wat ik meteen buiten zet. Dat is niet zo gek veel.
Afbeelding

Hier hebben ze dezelfde maat als de mijne: KLIK
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 19-05-20 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip  

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!
❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 13:46

Wellicht is er ruimte aan de muur om bijvoorbeeld nog een plank of hangkastje/hoekkastje op te hangen zodat je wat opbergruimte erbij krijgt? Dan zou je 1 van de keukenkastjes kunnen opofferen voor het afval. Google anders eens op "Tiny house trash collection ideas", dan kom je best veel grappige ideetjes tegen over afvalverzameling in kleinere ruimtes. Zoals dit:

Afbeelding

Van slungelige gup naar stoere zwarte hengst!
It's nice to be important, but it's more important to be nice.