Onkruid tegels groot terrein

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:32

Op de vorige locatie hadden we ongeveer 500m2 betegeld. Daar hebben wij een stevige gasbrander voor gekocht en dat werkte echt top! Maar je moet inderdaad wel even inlezen hoe je hem moet gebruiken. Het is niet de bedoeling om het hele plantje weg te branden.

Op de juiste manier gebruikt, werkte dat hier echt super!

Achterom

Re: Onkruid tegels groot terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:44

Iemand ervaring met infrarood branders? Die kwam ik net tegen, klinkt ook als een mooie oplossing...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:59

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:06

Wij hebben 'maar' de helft aan stenen oppervlakte met ook die klinkers, maar alsnog niet te doen met de hand. Alles geprobeerd, en een goede onkruidbrander werkt voor ons echt het beste.

Zwaar tillen kan ik vanwege fybromialgie niet langdurig aan, maar zo'n gasfles steeds een stukje verschuiven wel. De brander zelf weegt niet zoveel en je hoeft niet echt te bukken als ie lang genoeg is. Elektrische vind ik ruk, en die op gas van de action ofzo met zo'n klein busje er rechtstreeks aan moet je ook niet hebben. En zoals hier al meer aangehaald, het is niet de bedoeling dat je het onkruid letterlijk wegbrandt! Je gaat er met de vlam overheen, dan knappen de blaasjes in de blaadjes en droogt de plant zichzelf uit. Je ziet ze als het ware een beetje ander groen kleuren als de blaasjes knappen. Wel even opletten dat het niet regent die week, dan werkt het minder goed is mijn ervaring. Wat ik ook het voordeel vind is dat je meteen al het kleine spul wat niet niet erg opkomt ook meepakt waardoor het niet meer door groeit. We zitten hier aan een dijk tegen de velden dus alles aan zaadjes waait lekker bij ons erop en er is geen houden aan wat dat betreft.

"Life is now. There was never a time when your life was not now, nor will there ever be"

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:18

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 10:44

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:28

DubbelDun schreef:
@liq1ue: dat lijkt me niet de meest veilige manier om een gasfles te transporteren, zeker niet met die kleine wieltjes.
Er zijn betere en veiliger manieren voor ;)
https://www.bing.com/images/search?q=ga ... ORM=HDRSC2

Ik gebruik een brede gasfles. Zo eentje die je voor de camping of barbecue gebruikt.staat er best stevig op .is ook ff voor nu hoor ivm mn been :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-20 08:59

Wij hebben bij een bedrijf nu een professionele brander gehuurd.
Vanavond halen we die op en dan kijken hoe goed die werkt.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:16

Na aanleiding van dit topic heb ik afgelopen week een onkruidborstel machine aangeschaft.
Ik ben echt blij met het resultaat. Op onze Htjes bestrating achter werkt het makkelijk en snel. Deze bestrating is mooi glad met weinig voeg.

Op de gebakken klinkers voor is het wel zwaarder en werkt het minder snel, maar veel sneller dan op mijn oude manier ( met bosmaaier of brander) deze bestrating is minder vlak en met grotere voeg.

Je moet daarna wel even met de bladblazer eroverheen om al het zand en onkruid weg te blazen, maar dan is het resultaat echt goed. Het is natuurlijk wel optisch, want de wortel zit nog gewoon tussen de tegels. je zal het dus meerdere keren per jaar moeten herhalen.

Foto voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

En van deze geen voor foto, maar daar stond ook echt schandalig veel onkruid tussen

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door loulou op 30-05-20 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:21

Is dit zo'n 'dure'? Of welke heb je? Ziet er top uit!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:34

Ik heb de greenbuster pro met 66 cm veegoppervlak. Die is net geen 900 euro.

Veel geld, maar met bijna1800 m2 bestrating wel een fijne investering

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:36

Wow, dát is wel een verschil zeg !!
Het blijft een hoop geld, maar dan heb je er ook wel plezier van.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:37

Ik gok dat de borstels ongeveer 2500 m2 mee gaan. Een setje borstel was geloof ik 60 euro ex btw.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 10:44

Dat is nog flink aan de prijs, maar niet zo absurd.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:17

Wauw, jaloers! Super gaaf zeg. Dit staat hier ook op het lijstje!

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 10:07

Wow dat is echt wel een mooi resultaat !
Hier viel het resultaat met de professionele brander toch tegen...we hadden gedaan zoals we het moesten doen, maar het onkruid viel alsnog niet weg te vegen na een paar dagen.
Kan alsnog met een krabber iedere voeg langs -O-

Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 10:17

Wij hebben ook veel klinkers, oprijlaan, parkeerterrein, etc. Ik gebruik nu bijna een jaar onkruidzout en dat werkt echt super.
Ik kan het ook gewoon aan de zijkanten strooien waar het grasveld begint en dat blijft groen.
Je moet het ongeveer 5x per jaar strooien, ik heb het nu 3x gedaan en de laatste keer waren het alleen nog maar een paar plekjes, niet eens het hele pad meer.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 12:03

Klinkt ideaal... alleen ik zit met mijn honden. Zij lopen gewoon over het terrein en al dat zout lijkt me niet goed voor ze.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:14

sunshine schreef:
Klinkt ideaal... alleen ik zit met mijn honden. Zij lopen gewoon over het terrein en al dat zout lijkt me niet goed voor ze.

Wij hebben twee honden lopen en die hebben echt nergens last van. Het meeste zout veeg je in de voegen.

Neem wel onkruidzout, ik heb ook een zak strooizout gebruikt maar gek genoeg werkt dat toch minder. Je zou zeggen zout is zout :roll:

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 14:47

Je honden likken het niet op ofzo? En dan moet het wel een aantal dagen droog zijn als je het erop gedaan hebt of niet ?

Ik las ergens dat je moet oppassen met boomwortels etc, als die het via het grondwater opnemen dat ze dood kunnen gaan... Weet iemand of dat klopt? Nou staan mijn twee eikenbomen op het gazon, maar ik kan mij voorstellen als het zout in de grond trekt dat het vanzelf ook bij het gazon en de bomen uit komt ....

Ben net weer flink bezig geweest, maar zie her en der wat ik vorige week heb gedaan alweer wat groen omhoog komen -O-

Afbeelding

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:16

Ik lees ook even mee. Met een flinke oprit van minimaal 40 meter lang met de zelfde soort klinkers als jij hebt is het geen doen met een onkruid borsteltje. Dan nog een stuk voor de garage en ons terras. (voordat mensen afvragen of we niet meer groen in de tuin moeten aanleggen: 2/3 van ons perseel is gras, border, boom of haag)

Vorig jaar met azijn in een onkruid spuit aan de gang geweest, maar geen succes. Veel azijn nodig en een maand later zit het onkruid er weer.
Krabben is geen optie, want als je halverwege bent kun je al weer van voor af aan beginnen. Je kunt geen meters maken met dit verband.
Begin van het voorjaar hebben we met gif gespoten en nu vegen we 1 a 2 keer in de week met de duwveger:
Afbeelding

Onkruid blijft goed weg. We willen uiteindelijk van het gif af, maar we zijn echt nog aan het kijken wat goede oplossingen zijn.
Zo'n apparaat als loulou heeft lijkt me prettig, alleen wel flink aan de prijs en misschien wel een beetje overkill voor ons.

Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:45

@Cabelona: zo'n veger heb ik ook, maar die helpt niet tegen onkruid hoor. Alleen het loszittende spul haalt die er af.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 16:52

DubbelDun schreef:
@Cabelona: zo'n veger heb ik ook, maar die helpt niet tegen onkruid hoor. Alleen het loszittende spul haalt die er af.

Klopt. Maar geregeld vegen helpt iets tegen het opkomen van onkruid zaad dat vanuit de lucht komt.
We zijn nog op zoek naar een optie om onkruid ook daadwerkelijk weg te halen (buiten gif, zout en ander huis/tuin/keukenmiddeltjes)

Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:11

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 17:22

Ik heb sinds een klein half jaar deze aangeschaft, ideaal ding! :j Ik zat voorheen altijd op mijn knietjes en met de blaren op mijn handen te werken. Uren bezig en dan eindelijk heel iets resultaat. Nu ga ik er met een kleine 15-30 minuten doorheen en klaar!
Ook ideaal op de kleine plukjes even snel weg te halen.

Ik heb hem een tijd geleden toevallig meegenomen naar mijn werk, om daar het buitenterrein met een collega onder handen te nemen. 3 dagen in de weer geweest en helemaal geen lichamelijke klachten achteraf. Na die drie dagen was het wel nodig om het borsteltje (die er overigens al een half jaar op zat) te vervangen.

https://www.amazon.nl/CFH-52675-E-voege ... 3042&psc=1