Thuiszorg aan de deur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Thuiszorg aan de deur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 14:32

Op dit moment hebben we in issue-tje met een situatie in het appartementen complex waar ik woon. Misschien kunnen bokkers die hier ervaring in hebben wat tips geven.

Situatie schets:

- Meneer op leeftijd heeft per direct thuiszorg nodig.

- Nu wil de familie een keylock met sleutel aan de buitenkant van het pand bevestigen.

- Het VVE bestuur heeft dit aan de bewoners voorgelegd en zij hebben hier allemaal op kunnen reageren.

- De helft van de bewoners vond het geen probleem, de andere helft voelt zich onveilig over het idee dat de sleutel van de gezamenlijke ingang buiten het pand hangt.

- Bewoners die het er niet mee eens waren kwamen met een oplossing, namelijk dat er altijd op 2 andere appartementen kan worden aangebeld om de thuiszorg binnen te laten. Dit hebben ze voorheen bij een andere mevrouw ook gedaan en dat is prima gegaan. Een ander voordeel is dat er een camera bij de ingang hangt en ze hierdoor ook kunnen zien dat het daadwerkelijk om de thuiszorg gaat.

- Alle bewoners vonden dit een goed idee. Thuiszorg belt aan, wordt binnengelaten in het complex en de keylock met de sleutel van het appartement hangt op de etage waar de meneer woont. Zo kan de thuiszorg toch naar binnen.

- Maar nu komt het issue..... de familie van meneer is het hier helemaal niet mee eens. Die willen perse de sleutel voor aan de deur en stellen nu dat thuiszorg niet accepteert als ze elders moeten aanbellen.

Edit: Ter info: de leeftijd van de bewoners is voornamelijk tussen de 70 en 85 jaar.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Thuiszorg aan de deur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:38

Deuren en sloten van appartementen zijn meestal niet zo goed, omdat de gezamenlijke deur met slot geacht wordt om buitenstaanders buiten te houden.
Dus met dat keylock worden alle appartementen slechter beveiligd. En keylocks zijn niet veilig : te veel mensen gaan de code leren kennen.
Niet doen dus.
Ik vind jullie oplossing prima.
Is überhaupt met de thuiszorg overlegd of ze dat acceptabel vinden?

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Thuiszorg aan de deur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:42

Vindt de Thuiszorg dit niet goed of vindt de familie het te "lastig".Kan de bewoner zelf de deur niet open doen?

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:47

Ik snap beiden.
Voor jullie is het minder veilig als de sleutel aan het pand hangt.
Voor familie voelt het misschien niet veilig dat er altijd iemand tussen zit, stel niemand doet open, hoe moet de thuiszorg dan snel binnen komen vragen ze zich misschien af....

Als thuiszorg het aanbellen geen probleem vindt zou ik het daarop houden. Iedereen is het daar namelijk verder mee eens. De vraag is natuurlijk, is dit voor thuiszorg een probleem?

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:47

Ik zou het als familie ook niet tof vinden als de thuiszorg niet ten alle tijden naar binnen kan. Weet niet of die meneer ook een personenalarmering heeft? Maar het zou toch van de zotte zijn dat de thuiszorg eerst moet aanbellen bij 1 van de andere appartementen, voordat ze meneer kunnen helpen. (Wat dacht je van midden in de nacht, en dan maar hopen dat er iemand open doet).

En de veiligheid, gewone huizen hebben toch ook maar 1 voordeur? Als ze zich echt zo onveilig voelen doen ze maar er extra slot op hun eigen deur.


Dammie schreef:
Deuren en sloten van appartementen zijn meestal niet zo goed, omdat de gezamenlijke deur met slot geacht wordt om buitenstaanders buiten te houden.
Dus met dat keylock worden alle appartementen slechter beveiligd. En keylocks zijn niet veilig : te veel mensen gaan de code leren kennen.
Niet doen dus.
Ik vind jullie oplossing prima.
Is überhaupt met de thuiszorg overlegd of ze dat acceptabel vinden?


Ik woon ook sinds kort in een appartement maar mijn voordeur heeft betere sloten dan dat mijn voordeur had van mijn eengezinswoning hoor, dus dat gaat lang niet overal op.

Bij mijn oma hing trouwens gewoon een veilige sleutelkluis van de thuiszorg zonder code maar met een speciale sleutel, gewoon met keurmerk en dus net zo veilig/ misschien wel veiliger dan het slot van de centrale deur.
Laatst bijgewerkt door wyoming op 05-04-20 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 14:49

Britta31 schreef:
Vindt de Thuiszorg dit niet goed of vindt de familie het te "lastig".Kan de bewoner zelf de deur niet open doen?


De meneer kan niet meer uit bed dus zelf de deur open maken is geen optie. Een van zijn zonen woont bij hem, maar die kan de deur niet openmaken, want die schijnt al op tijd weg te zijn i.v.m. zijn werk.

De familie staat er gewoon op dat er zo'n keylock er komt. Dat het niet geaccepteerd wordt door de thuiszorg is voor mij ook nieuw, daar kwamen ze vandaag mee. Dat is niet eerder besproken.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:50

Ik kan me best voorstellen dat het een dingetje is voor de andere bewoners. Wij hebben in het thuiszorgboek van mijn vader nooit minder dan 13 verschillende medewerkers in 1 week geteld en hadden de afspraak dat alleen het hoofdkantoor de code van het sleutelkastje had en hij zelf zoveel mogelijk de deur open deed.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:50

En gewoon een sleutel inleveren bij thuiszorg zelf?
Thuiszorg heeft voordat ze aan werk gaan vaak wel overleg op locatie van betreffende thuiszorg instantie en daar kan dan gelijk de sleutel meegepakt worden.

Of als de bewoners een vaste thuiszorg medewerker hebben die een vaste sleutel te geven en 1 extra voor inval op kantoor?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:52

Er spelen twee dingen denk ik die te maken hebben met de manier van stemming. Wanneer dit via schriftelijke stemming is gebeurd dan hebben bewoners en bestuur niets meer in te brengen op dit punt bij modelreglement 2007. Volgens dat reglement geldt bij schriftelijke stemming volgen artikel 53 dat er een 100% stemming moet zijn. Te weten, alle bewoners die een stem hebben uitgebracht moeten akkoord zijn. Is er 1 iemand niet akkoord dan kan het geen doorgang vinden en zal het punt in de algemene ledenvergadering moeten worden ingebracht wanneer bewoners dat wensen. En dan is het simpeler. Is 51% voor, dan komt het kastje er.

Oftewel, kijk onder welk reglement je valt en kijk wat er in de stukken staat over stemming en de verschillende vormen van stemming en vereiste percentages.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 05-04-20 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 14:53

XxLMMxX schreef:
Voor familie voelt het misschien niet veilig dat er altijd iemand tussen zit, stel niemand doet open, hoe moet de thuiszorg dan snel binnen komen vragen ze zich misschien af....


Thuiszorg kan bij alle appartementen aanbellen, iedereen is op hoogte van de situatie. Dus er doet altijd iemand open. Om ervoor te zorgen dat thuiszorg niet eerst 10 knoppen hoeft in te drukken hebben twee bewoners gezegd altijd thuis te zijn en te overleggen als ze boodschappen gaan doen. De thuiszorg hoeft daar niet eens extra voor te wachten.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 14:55

maaikemuis, ledenvergadering op dit moment is een uitdaging :Y), maar er waren meer tegens dan voor's.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:58

Simpel, dan komt er geen kastje. Maar check even je modelreglement voor de details.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Thuiszorg aan de deur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 15:31

Dat is duidelijk. Maar de familie wil dit dus perse wel. Hoe ga je dat nu netjes oplossen? Hebben zij uberhaupt rechten hierin?

Henniie

Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:32

Als jullie toch de extra schakel zijn om de thuiszorg binnen te laten lijkt me dit prima, z’n kastje kan dan bij z’n deur en zijn ze toch ook binnen. Als hij verder toch een inwonende zoon heeft lijkt het me dat het alleen een kwestie is van overdag/middag/avond eventueel binnen laten van de zorg

Henniie

Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:33

Psydoxy schreef:
Dat is duidelijk. Maar de familie wil dit dus perse wel. Hoe ga je dat nu netjes oplossen? Hebben zij uberhaupt rechten hierin?

Hangt van jullie contract en reglement af zoals eerder is vernoemd, kan me voorstellen dat niet iedereen het veilig vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:35

Weet de familie dat dit in het verleden ook zo is opgepakt, en goed werkte?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 15:51

Psydoxy schreef:
Dat is duidelijk. Maar de familie wil dit dus perse wel. Hoe ga je dat nu netjes oplossen? Hebben zij uberhaupt rechten hierin?


Voor de precieze regels moet je je reglement nakijken, maar ik vermoed dat de bewoners die dit graag willen geen rechten hebben. Het is een vloek en een zegen binnen zo’n VVE. Wanneer je iets wilt, maar ook wanneer je iets niet wilt is de meerderheid van stemmen leidend. Wanneer dit via schriftelijke stemming plaatsvindt zelfs een totale meerderheid in de meeste gevallen. Wanneer de familie benaderbaar is zou ik hen adviseren akkoord te gaan met het aanbod wat nu ligt en hun daadwerkelijke wens goed onderbouwd tijdens de vergadering in stemming te brengen.

De familie mag dit overigens iedere vergadering weer op de agenda zetten.

Zo hebben wij een VVE waarin we al 5 jaar lang vergaderen over een kostenpost van 1500 euro per huishouden. Tot op heden is dit tegen gehouden, maar er komt een dag dat er een meerderheid komt. En of ik het leuk vind of niet, betalen zal ik dan moeten.

Al moet ik zeggen dat ik inmiddels dat ik de b*tch van het gebouw ben, alle regels inmiddels weet en het bestuur en ik geen vrienden meer zijn. Als je het spelletje wilt spelen, dan wel met de juiste spelregels. ~~}>

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 16:23

De familie is echter geen pand eigenaar....

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:29

Psydoxy schreef:
XxLMMxX schreef:
Voor familie voelt het misschien niet veilig dat er altijd iemand tussen zit, stel niemand doet open, hoe moet de thuiszorg dan snel binnen komen vragen ze zich misschien af....


Thuiszorg kan bij alle appartementen aanbellen, iedereen is op hoogte van de situatie. Dus er doet altijd iemand open. Om ervoor te zorgen dat thuiszorg niet eerst 10 knoppen hoeft in te drukken hebben twee bewoners gezegd altijd thuis te zijn en te overleggen als ze boodschappen gaan doen. De thuiszorg hoeft daar niet eens extra voor te wachten.


Totdat die bewoners ziek worden, er toch even tussenuit zijn, ze horen de bel niet, verzin elke reden.

Het blijft een aanslag op deze mensen, zeker als het langere tijd gaat duren. Nu zeggen dat je altijd thuis bent is niet waar.

Thuiszorg mag geen sleutels meer aannemen en in eigen beheer houden.


En zien dat het de thuiszorg is? Zelfs daarmee wordt gefraudeerd en is dus niet waterdicht.
Er zijn nog zat mensen, jong en oud, die je op elk tijdstip zo inzoemen, puur omdat je een wit jasje aanhebt.
En ik kom om 22.45 uur, laatste mensen laten hun hond uit; oh kom maar mee.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:29

Spaansepony schreef:
En gewoon een sleutel inleveren bij thuiszorg zelf?
Thuiszorg heeft voordat ze aan werk gaan vaak wel overleg op locatie van betreffende thuiszorg instantie en daar kan dan gelijk de sleutel meegepakt worden.

Of als de bewoners een vaste thuiszorg medewerker hebben die een vaste sleutel te geven en 1 extra voor inval op kantoor?


Van wat ik mij herinner (medewerker thuiszorg, maar dan administratief) mag dit niet. Het kan zijn dat er verschillende medewerkers die sleutel hebben. Daar kan een thuiszorgorganisatie zich dus niet voor indekken wanneer dit nodig zal zijn.

Het kan dus inderdaad goed zijn dat de betreffende organisatie niet akkoord gaat met het andere voorstel om thuiszorg binnen te laten door een andere bewoner, want het gaat niet meer om een rechtstreeks contact met de cliënt.

Met indekken bedoel ik dus diefstal en inbraak. Immers, meneer kan niet zelfstandig uit bed komen...

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: Thuiszorg aan de deur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:43

Een sleutelkluisje met een speciale sleutel om open te maken werkt hier het beste. Daarin zit dan de sleutel van het gebouw.
Die hangen veel bij de thuiszorg waar ik werk. Niemand anders dan thuiszorgmedewerkers kunnen deze open maken omdat ze de speciale sleutel niet hebben.

uggy

Berichten: 953
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:47

Eefke85 schreef:
Een sleutelkluisje met een speciale sleutel om open te maken werkt hier het beste. Daarin zit dan de sleutel van het gebouw.
Die hangen veel bij de thuiszorg waar ik werk. Niemand anders dan thuiszorgmedewerkers kunnen deze open maken omdat ze de speciale sleutel niet hebben.


Volgens mij heet zoiets een Clavisio systeem..

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:52

Wel apart dat bewoners het wel gevaarlijk vinden om zo'n kastje bij de centrale deur te hebben maar niet om voor iedereen de deur open te moeten doen....

Er komen vaak veel verschillende medewerkers en regelmatig invallers.
Je hoort steeds meer verhalen dat mensen zich voordoen als iemand van de thuiszorg. Met uniform, pasje en al. Die bellen aan en worden binnen gelaten om vervolgens het huis leeg te roven..
Dat moet je niet willen met een huis met bijna alleen maar senioren....

Wat betreft de sleutel in kluisje:
Ligt er echt aan wat voor een keylock ze willen nemen. Die met een code en die bij bijv karwei enz te krijgen is zijn niet veilig. Ik werk in de wijkverpleging en wij gebruiken die dingen absoluut niet meer. Geen goede ervaringen mee en zijn niet veilig.zijn met een baksteen makkelijk van de muur af te slaan. Helemaal wanneer iemand het zelf "even" monteert. + Het risico dat iedereen in de thuiszorg die code moet weten. Die code wordt dus ergens genoteerd. Op een briefje, een planning of in een telefoon. Even verliezen of in je auto laten waar ingebroken wordt en de code ligt letterlijk op straat.
Of wat dacht je van inval collega's? Regelmatig wordt er inval via een uitzendbureau geregeld. Mensen die je niet of nauwelijks kent die dan ook de code moeten hebben. Mensen die je daarna misschien nooit meer ziet maar die wel die code nog hebben.
Niet doen...

Iemand zegt hier om sleutel aan thuiszorg te geven zodat die ze op kantoor kunnen leggen en kan pakken .
Niet doen en een goede thuiszorgorganisatie zal die sleutel ook niet aannemen. Thuiszorg kan de sleutel verliezen. Er kan ingebroken worden op kantoor of in auto van medewerker enz.
collega vergeet hem terug te leggen en gaat naar huis.

Wij gebruiken bij onze cliënten alleen speciale beveiligde sleutel kluizen. Die worden door een speciaal bedrijf stevig gemonteerd. Ding is nauwelijks tot niet te kraken. Iedereen van het thuiszorg team krijgt een speciale sleutel van het kluisje. Deze is niet na te maken door bijv sleutelmaker. Het is een ronde sleutel met pinnetjes die in de gaatjes van het kastje gedrukt moet worden om hem te openen. Die ene sleutel werkt op alle kluisjes in onze wijk. De sleutels zijn gecodeerd en er staat geregistreerd wie welke sleutel in z'n bezit heeft. Die sleutel werkt alleen op de kluisjes in onze wijk. Dus collega's uit andere wijk met zo'n sleutel kunnen er niet in.
Bij ons heeft de ambulancedienst ook een loper van deze kluisjes zodat ze s avonds /snachts altijd naar binnen kunnen zonder ergens aan te moeten gaan bellen/moeten wachten.
Verliest 1 van ons een sleutel of is er 1 kwijt dan wordt er direkt actie ondernomen en krijgen we een nieuwe serie sleutels. (Kluisje heeft 3 series sleutels)
Deze komt het bedrijf dan brengen. Zodra sleutel met serienummer 2 in de kluis gedrukt wordt, dan veranderd er intern iets waardoor de sleutels van serie 1, waar er dus 1 van kwijt was, niet meer werken.
Mocht er dus een sleutel in verkeerde handen gevallen zijn dan kan diegene er niks mee.

We hebben een aantal cliënten in appartementencomplex met een VVE en die wilden absoluut geen keylocks op de gevel maar deze kluizen wel. Er hangt er dan 1 buiten voor de centrale deur en 1 naast de deur van de cliënt.

Iemand die bedlegerig/zelf de deur niet open kan doen moet bij ons zo'n kluis huren. Ook zodat de ambulancedienst of alarmopvolging snel naar binnen kan.
Hier ook vaak gehoord dat ze dat niet wilde en dat buurvrouw of weet ik wie de deur wel zou openen omdat die aaaaaltijd thuis was. Niet dus. Leuk bedacht maar dat werkt echt niet. Ja in het begin maar daarna veranderd dat vaak. Zijn mensen toch weg, Zijn ze het zat, ziek, vroeg naar bed, staan we te vroeg voor de deur enz.
Brengt alleen maar gedonder.
Thuiszorg heeft geen tijd om te gaan wachten tot er eindelijk iemand open doet. En zeker niet als er spoed achter zit.

Familie heeft niks te zeggen over of er een kluis aan de muur komt en ook niet over welk soort.
Dat moet die VVE beslissen.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:56

Het beste en veiligste sleutelkastje dat er is ophangen.

Wat al wordt gezegd, wat de bewoners willen, dat aanbellen, is schijnveiligheid.

Plus de gezondheid en veiligjeid van die zieke, oude buur zou voor mij op 1 staan. Dat is een deze situatie helemaal geen opgave vind ik.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 16:58