[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 16:28

Ziet er weer goed uit.

Ik heb dat auw auw lopen op bevroren grond bij Bayo wel gehad, ging rap over als ik de straal/zool 1-2x ingespoten had met iets als hippozin rotstraalspray, kennelijk was het voornamelijk wat gevoelig en niet zo zeer iets als spierpijn van ongelijke grond.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:59

Dat ziet er zeker goed uit! Krijg er spontaan trek van :D

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:18

Tip voor gevoelig lopen op bevroren ondergrond: een setje hoefschoenen met een dikke zool (evt met inlegzooltje) bv de Equine Fushions. Dan kunnen ze toch lekker buiten lopen. Zijn goed tweedehands te krijgen dus hoeft ook niet de wereld te kosten. Ik heb voor mijn pony een setje staan voor dit soort gelegenheden.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-23 23:15

:o dankjewel voor de complimenten en tips. Nilay's oude peesblessure speelde op door een misstap op de ongelijke ondergrond. Vandaar dat ik erg voorzichtig was.


Januari!

Nog wat bollen kunnen kopen in de uitverkoop. Dus die heb ik onder toezicht van Daran in de grond gestopt.

Afbeelding

Na de vorst werd de paddock zo nat dat ik de paarden nog steeds niet naar buiten kon zetten. Je wilt immers niet dat ze gek doen in trekkende of onoverzichtelijke grond. En dus bleven ze nog wat langer binnen. -O-

Afbeelding

Erg nat. Maar stiekem ook wel mooi.

Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk konden ze toch echt weer naar buiten. *\o/*

Afbeelding

Via facebook marketplace, de kringloop en een adresje van mijn moeder kwam ik aan een paar super leuke lampen tegen lage prijzen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ik bezocht een kasteel waar lampen hingen die ik ook nog in de opslag heb liggen! Mooie herinnering en die komen zeker in het huis.

Afbeelding

Verder werden er twee kleine bomen geleverd. Een abrikoos (Kioto) en een amandel (Lauranne).

Afbeelding

En haalde ik samen met een vriend nog twee appelbomen (rode Boskoop en Groninger Kroon) op die te groot waren geworden voor de tuin achter het rijtjeshuis.

Afbeelding

Verder bestelde en installeerde ik eindelijk fatsoenlijke hekken. Tweedehands kon ik niet vinden wat ik nodig heb en dus dit keer toch maar nieuw. Dat staat toch wel stoer landelijk zo! En hopelijk gaan ze een stuk langer mee dan de houten hekken voor dezelfde prijs.

Afbeelding

Afbeelding

Als leuk extraatje kwam ik zaailingen van kamille tegen in de tuin. Die heb ik onder een nieuwe appelboom gezet.

Afbeelding

Veel voorbereiding dus voor een nieuw buitenseizoen.

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 13:47

Leuk om de vorderingen weer te zien! Walnotenlikeur heb ik ook een keer gemaakt, maar dat was ook niet lekker.
Afgelopen jaar wel heerlijke kweeperenlikeur gemaakt, dat vind ik echt een aanrader.
Appelcider, is dat veel werk?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:43

Mooie update. Maar als je paarden p stal staan, ga je er dagelijks mee aan de wandel?

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-23 22:41

Mer, voor zover dat gaat wel ja. Even rollen in het zand voor de stal en aan de hand wat knabbelen. Ideaal is het niet. Maar ik riskeer geen groter pees letsel en houd ze wel bij elkaar. Dus als 1 stalrust heeft dan heeft de ander dat ook. Dat is wel echt het nadeel van maar 2 paarden houden. Zodra het kan staan ze uiteraard gewoon 24/7 buiten. En we verbeteren de ondergrond van de paddock/track steeds meer zodat we ze hopelijk nooit meer zo lang binnen hoeven te houden. Ook niet na/met een blessure.

Achterom,
Appelcider is vooral geduld hebben. Sap maken van de appels is het grootste deel van het werk. Kweepeer likeur klinkt ook erg goed. Heb je een favoriet recept dat je wil delen? Onze kweepeer lijkt dit haar een redelijke vruchtzetting te hebben.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 17:28

Soms is het gewoonweg niet anders inderdaad ;)

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 17:37

Oehh, die hekken staan inderdaad mooi! :D En leuk ook weer, al dat nieuwe spul <3

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-23 16:21

:D dankjewel!

Februari;
Uiteraard ben ik al weet hard aan het plannen voor de tuin. Mijn levering van Vreeken komt nu ook binnen.

Afbeelding

Het knoflook bed staat er mooi bij.

Afbeelding

En ik heb een stalletje aan de weg. Nog een beetje gehaast in elkaar geflanst. Maar het werkt! *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Voor het huis wordt isolatie geleverd. Dat moest wel even geïnspecteerd worden uiteraard. :') Zo fijn hoe lekker nieuwsgierig Roos is. Ze begrijpt inmiddels al goed dat ze niet weg hoeft te rennen van enge dingen. Maar eerst even moet kijken of ze het aan kan raken.

Afbeelding

Ook de tweede lading mudcontrol is geleverd. Wel midden op de weg... Dus ik moest alles met de hand de oprit op verplaatsen. Bij de laatste halve pallet kreeg ik gelukkig hulp van wat bouwvakkers van de overkant.
Afbeelding

Afbeelding

Roos ligt heerlijk achter de vijver en we hebben praktisch dagelijks een stelletje wilde eenden op bezoek.
Afbeelding

Afbeelding

Ook de eerste bloem in de Robijn! (Kruising perzik x amandel).

Afbeelding

Vooral veel leveringen dus deze korte donkere maand.

little_birdy
Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 18:40

Wat leuk weer een update mee foto’s!
Prachtige plek maken jullie er van

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:22

Wat interessant die robijn! Heb je dat al eens gegeten?
Leuke updates

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 21:39

Roos doet het goed!
Qua kweeperen likeur... Ik ben op het idee gekomen door een dorpsgenoot, zij verkoopt de likeur trouwens ook. We gebruiken beide het recept van www.kweepeer.nl
Door deze dorpsgenoot heb ik ook een sappan aangeschaft. Eerst die van haar geprobeerd voor de kweeperen en toen een tweedehands van marktplaats gehaald. Op die manier maak je echt heel makkelijk sap van vanalles :j

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-23 23:07

Achterom, ik heb inderdaad ook een sappan. Heel erg handig! En bedankt voor de informatie. En Roos is echt geweldig. Maar ze blijft zo nu en dan heel explosief.

Symke, nee, hij heeft nog geen vruchten gegeven. Het zijn als het goed is een soort bittere amandelen. Dus goed geschikt voor spijs.

little-birdy, dankjewel. Nu het allemaal groen is en er veel in bloei staat is het helemaal een paradijsje. Maar daar komen we vanzelf. ;)

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:41

Wauw weer een update! ik ben benieuwd hoe de mudcontrol platen gaan werken!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:46

Leuk je stalletje!
Gaat dat goed qua betalen?
Vind dat zelf altijd heel lastig als er geen bedragen staan.

Oh benieuwd naar die Robijn!
Heb 2 perziken (als ze het overleefd hebben) en 2 amandelen staan, maar dat die gemixt zijn wist ik niet.
Heb dankzij dit topic nu ook 2 pawpaw struiken :D

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-23 15:55

Wat leuk Ethelate! Hier beginnen de paw paws net te ontkiemen (dat duurt dus een half jaar waarvan drie maanden in de koeling...)

Mudcontrol werkt echt heel fijn. We hadden al 70m2 liggen en nu dus 140m2.

Qua betalen gaat het prima. Ik heb er richtprijzen in hangen. Soms betalen mensen iets meer en een enkele keer rekent iemand niks af. En dat is prima. Ze kunnen het dan vast goed gebruiken (hoop ik dan in ieder geval).

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:48

Wat ik mij af vroeg mag je geen menggranulaat aanleggen ipv mud control?

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-23 11:12

Daar hebben we wel over nagedacht. Er zitten alleen twee grote nadelen aan. De eerste is dat het praktisch gezien lastig is. De paddock ligt in onze achtertuin en je kunt daar niet meer komen met groot materieel. De tweede is dat er dan voor altijd puin in de tuin ligt. Ook als er ooit geen paarden meer staan. En dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Deze platen kunnen weer redelijk gemakkelijk verwijderd worden en dan heb je gewoon weer volle grond om in te planten. Ik heb om die reden ook ontzettend spijt van het worteldoek dat onder het pad is gelegd.

foxy80

Berichten: 7865
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 14:31

Heb het hele topic doorgelezen, wat een fantastisch project!
Ook wij zijn verhuisd naar kleiner huis en nu grotere tuin waar ik ook meer uit wil eten.

Deze week stond trouwens in de krant een artikel over worteldoeken, dat ze eigenlijk nutteloos zijn. Helaas heeft de vorige eigenaar er ook gebruikt van gemaakt in de borders en alles is erdoorheen gegroeid, oa. een esdoorn van 5 m hoog.

Richt je gezicht naar de zon, dan blijven de schaduwen achter je...

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-23 14:39

Tof Foxy! Veel plezier met plannen en bouwen aan je eigen ideale plek.

En worteldoek is inderdaad gewoon rommel tenzij je het heel goed weet te gebruiken. Bijvoorbeeld onder grind matten als scheiding tussen de ondergrond en het grind. Dan vervult het wel echt een functie en is het later ook goed te verwijderen. Zonde dat het bij jou in de borders ligt. Dat gaat een rotklus worden om vanaf te komen.

Mri

Berichten: 15305
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 15:55

Malenka schreef:
Tof Foxy! Veel plezier met plannen en bouwen aan je eigen ideale plek.

En worteldoek is inderdaad gewoon rommel tenzij je het heel goed weet te gebruiken. Bijvoorbeeld onder grind matten als scheiding tussen de ondergrond en het grind. Dan vervult het wel echt een functie en is het later ook goed te verwijderen. Zonde dat het bij jou in de borders ligt. Dat gaat een rotklus worden om vanaf te komen.


Wij hebben alleen alleen worteldoek in de zandbak van de kinderen. Zodat het zand niet mengt met de grond er onder

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:59

Ik heb alleen worteldoek in mijn paddock liggen zodat mijn zand niet de klei in zakt :=

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Malenka

Berichten: 7555
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-23 13:36

Dat werkte hier onder de lava dus absoluut niet. De paarden geven hele hoge piekbelasting op een plek. Als de klei dan echt nat is trappen ze het worteldoek omlaag de klei in waardoor het op andere plekken omhoog komt. Het gaf een enorme bende die door ons niet meer te herstellen was.

Binnenkort dus weer een pallet mud control. Dan ligt onze basis track vol en weet ik zeker dat het komende winter overal goed begaanbaar blijft voor zowel mij als de paarden.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:05

Klopt ik heb het gezien op de foto's, maar ik heb een standaard paddock, eerst uitgegraven 30 cm, dan sleuven erin, drainage buizen, dan grof zand, dan worteldoek en dan paddock zand wat helaas ook wel te zwaar is om te rijden in de zomer. Maar wel 30 cm! Dus geen klei in mijn bak, alleen nu na 4 jaar moet ik de drainage wel weer door laten spuiten...

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, MizzMontana, Whizz en 87 bezoekers