[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:38

8nnemiek schreef:
Haha Yavanna, herkenbaar!
En Bavaria's vind ik ook geen mooie boten inderdaad. Geen enkele moderne productieboot eigenlijk haha. Zeker het 'Ikea interieur' zoals we dat vaak noemen, daar wordt ik ook niet echt warm van :)) Smaken verschillen gelukkig.
Amels vind ik wel mooi/praktisch.. en Nordship, dat zijn voor mij een van de weinige mooie, moderne boten waar ik best op zou willen wonen.. maar doe mij toch maar een mooie klassieker!

Zoals de Bounty, prachtig schip is dat toch, Mer!
Maar dat is natuurlijk niet iets wat je even met z'n tweetjes naar Griekenland zeilt :)) Hoeveel mensen heb je nodig aan dek om ermee te kunnen zeilen?
Maar als evenementen/trouwlocatie is het echt prachtig! Jammer dat jullie zo ver weg liggen, anders kon ik mezelf aanbieden als trouwvideograaf met zeebenen :)) Ik heb nog nooit een huwelijk op een schip mogen vastleggen, maar dat lijkt me geweldig!

M_i_R, wat een leuke naam, Nori! Dat soort namen vind ik geweldig :D


Klassieke zeiljachten vind ik weer wel mooi, hoewel ik persoonlijk echt geen zeiler ben.. Gas erop..
Nori is ook een erg leuke naam..
Onze bijna 100 jaar oude dame ( ze is 99.5 jr nu ) heet Daniels en onze 32 jarige meid Experi-menthal ( expres met een H, zodat mensen zich af gaan vragen of er een fout in zit. ) en daar staat als woonplaats the Conch Republic op :') Daar krijgen we enorm veel vragen over. Alleen dit jaar is ze nog geen 1 x van haar plek geweest helaas. Maar zijn we met de dame op stap.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 22:07

Wat tof dat jullie haar zo ingeregeld hebben dat ze met twee man te zeilen is! Snap dat het je werk is en dat je er dan anders naar kijkt :))

Leuk als mensen een beetje gaan nadenken over een naam en de gedachte erachter :)

Wat een werk 8nnemiek! Succes ermee, Hopelijk krijgen jullie af wat er op de planning staat, qua weer wordt het iig wel aardig oké dacht ik?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 19:32

*\o/* We hebben bíjna weer een zeilboot :D

Maandag komt de tuiger om de verstaging te maken en af te leveren.

De afgelopen anderhalve maand hebben we hard gewerkt.

De wantputtingen zitten erop en de oude gaten zijn dichtgemaakt met glasvezelmatten.
Let niet op het hout, dat moet ik nog schoonmaken.
Afbeelding
Afbeelding

De boeg is helemaal klaar
Voor:
Afbeelding
Met glasvezel opnieuw opgebouwd:
Afbeelding
Afbeelding
Gelcoat, schuren, gelcoat, schuren etc:
Afbeelding
Polijsten:
Afbeelding
Ankerrol erop:
Afbeelding
Voorste wantputting vast:
Afbeelding
Gelukkig heeft Bart lange armen, want dat vastzetten van de schroeven moet van binnenuit :')
Afbeelding

So far so good *\o/* (meteen de naam op de boeg geplakt)
Afbeelding

We hebben nog een weekje goede hulp gehad :))
Afbeelding
Afbeelding

En nog een fan :))
Afbeelding

En tussendoor was ik nog druk aan het werk, want ook dat gaat door.. Gelukkig goed te doen vanaf de boot.
Afbeelding

Af en toe een lekkere strandwandeling na het harde werk <3
Afbeelding
Afbeelding

En dan de mast zelf..
Afbeelding
Langzaam kwam er meer en meer beslag terug op
Afbeelding
Oude kabels en lijnen eruit.. (goh, waarom deed die marifoon het toch niet? :o? 8)7 )
Afbeelding
Nieuwe gaten tappen
Afbeelding
Nieuwe kabels erin
Afbeelding
En de masttop terug erop
Afbeelding

Super handig trouwens, een vriend die werktuigbouwer is :D Beugels in de botenwereld zijn onbetaalbaar := Dus die hebben we zelf ontworpen en laten lasersnijden. Ook nog incl spiegelpolijsten, super fijn!
Afbeelding
Dit zijn de laatste puntjes op de i. Lampjes monteren, radarreflector..

En dan kan de mast er weer op zodra de werf daar tijd voor heeft :D

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 22:18

Ik volg jullie vorderingen al een tijd en wat een werk maar mooi om het afbreken en opbouwen te zien.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 22:20

Jullie zijn echte kunstenaars aan het worden. Alles wordt zo recht en strak, gewoon supermooi.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:33

Ik blijf ook nog steeds vol liefde volhen, ik vind het echt fantastisch om te volgen! <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:02

Ze wordt zo gaaf <3. Echt supernetjes allemaal. Mooi, de naam op de boeg.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 12:48

Bedankt allemaal :D

Het ziet er tot nu toe allemaal lekker strak uit inderdaad, maar ik ben vooral benieuwd hoe lang het zo netjes zal blijven :))
Morgen nog even de naam plotten die achter op de boot komt te staan, dan kan ik weer een klusje afstrepen.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 15:18

Ik heb eens terug zitten kijken naar je eerste foto's en wat een verschil!
Je herkent de boot haast niet meer terug joh.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-21 18:44

Grappig inderdaad om oude en nieuwe foto’s naast elkaar te zien.
Het valt ons zelf nauwelijks op omdat we zo vaak met kleine verbeteringen bezig zijn, maar op oude foto’s zie ik het verschil ook duidelijk.
Binnenkort moeten we de hele romp eens oppoetsen, gaat ie mooi glanzen.. Hout schoonmaken en in de olie, en dan is de buitenkant bijna helemaal klaar en hebben we alleen nog het standaard jaarlijkse onderhoud.

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 08:16

Mooi hoor!

Dat randje lelijk hout doet wel erg afbreuk aan het geheel inderdaad :=

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-21 08:44

En het is ook nog in een half uurtje schoon, maar ik heb er nog steeds geen tijd voor gehad :')
Hopelijk kan ik dat komend weekend even doen :D

En dan komt de bronzen stootrand nog terug. Die is nu groen gecorrodeerd, dus ik moet nog even uitzoeken hoe ik die zonder al te veel moeite weer glimmend krijg.

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:15

Ja dat is altijd, hier een huis en tuin met klusjes van een half uur...als het er nou maar 1 was en je voor de rest niks te doen had :=

Dan snappen mensen niet waarom je dit of dat niet even doet / hebt gedaan....
Nou misschien omdat ik met 1 van die andere X dingen bezig was die ook moesten gebeuren :))

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-21 21:30

Vandaag heb ik eindelijk tijd gehad om een deel van het hout te schrobben :D Het moet nog drogen, en dan gaat er morgen wat oxaalzuur overheen zodat het mooi houtkleur wordt.

Verder de laatste beugels op de mast geplaatst :D De ‘spiegel afwerking’ was niet overdreven :))
Heerlijk, al dat nieuwe, glimmende beslag!
Het toplicht:
Afbeelding

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-21 13:46

Zo zeg, wat is dat al mooi geworden.
Wat een werk hebben jullie verzet.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 21:53

Hihi leuke foto ook :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 08:43

Haha :')

Inmiddels zijn we weer thuis. Gisteren heeft de tuiger die de verstaging kwam plaatsen helaas afgebeld. Maar we hebben afgelopen weekend wel de laatste beugels kunnen monteren, en wat ogen aan lijnen gesplitst, dus niet helemaal voor niks onbetaald verlof gepakt :))
Vanmiddag moeten we maar even een nieuwe datum prikken, waarschijnlijk wordt dat volgende week maandag. En zo schuift het allemaal weer iets verder door.

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:07

Haha, dat weerspiegelende hoofd op die foto :))

Hebben jullie een beetje een hoopje op een planning, dat je volgend jaar ergens naartoe wilt varen ofzo...?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 11:08

We hebben nog geen plan, plannen lopen toch altijd anders :)) Maar ik denk dat we komend jaar in Zeeland blijven, eerst eens goed oefenen met zeilen op de Oosterschelde, de boot leren kennen onder zeil, en vast ook eens een weekje naar Grevelingen.
Als het echt lekker gaat dan is de volgende stap over de Noordzee naar Texel/Vlieland of naar Engeland.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 18:24

Eindelijk hebben we een afspraak om de mast te kranen :D Volgende week donderdag is het zo ver *\o/* Nu nog hopen op goed weer.
Afgelopen weekend heeft de tuiger de verstaging gebracht en deels vast gezet. Komend weekend gaan we zelf de laatste zooi vastzetten.
Bart en de tuiger in actie :))
Afbeelding

Hopelijk heb ik het over een paar weken ook wat minder druk met mijn werk.. Dan kan ik de volgende klus gaan plannen :D
Zoals het er nu uit ziet gaat dat de wc ruimte worden. De keuken en wc/badkamer gaan we uiteindelijk compleet renoveren. Voor de keuken betekent dat álles eruit slopen en opnieuw opbouwen. De wc-ruimte heeft nog handgemaakte, massief houten deurtjes en dat vind ik zonde om te slopen, dus dat moet een ontwerp worden dat daar bij past.. Lastig!
Zo is het nu:
Afbeelding
En het ontwerp moet natuurlijk een beetje bij de rest van de boot passen. Dus het wordt een mix van klassiek, modern, natuurlijk, met veel warme natuurtinten en wat grillig hout. Dat is het plan :))
Een snel uitgezocht moodboard voor het idee:
Afbeelding

Ik zit er aan te denken om het kastje achter de wasbak open te maken, netjes af te werken en dan twee plankjes erin die wat grillig/natuurlijk zijn van vorm.

Bij Hornbach hadden ze mooie, massief houten acacia keukenbladen die ik op een aantal plekken wil gebruiken.
Als iemand ideeën heeft; van harte welkom :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 16:45

Gelukkig hebben ze op de werf mannetjes zonder hoogtevrees om de windmeter en windvaan te plaatsen na het terugzetten van de mast :D
Afbeelding

En we hebben weer een zeilboot *\o/*
Afbeelding

Morgen komt de tuiger nog langs om alles op de juiste spanning te zetten en goed af te stellen.

Afgelopen vrijdag hebben we nog leuk bezoek gehad; vroegere eigenaren van de boot kwamen hem toevallig tegen via dit topic op bokt en hebben een tijdje geleden contact met ons opgenomen. Ze kwamen vrijdag een kijkje nemen. Super leuk om wat historie over het schip te weten te komen!

Momenteel zit ik me wat te vervelen, want mijn Macbook is al een tijd stuk en heeft een halve wereldreis gemaakt van reparatieshop naar reparatieshop.. En de nieuwe die ik nodig heb heeft een levertijd van 6 weken :roll:
Ik zou eigenlijk druk aan het werk moeten zijn, maar helaas :+

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:36

Zijn er nog nieuwe updates :D ?

Nickietje
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:45

Doubtless schreef:
Zijn er nog nieuwe updates :D ?


:brr:

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:49

ik volg ook nog steeds, update is leuk!
maar jullie zijn vast heel druk met de klussen!

Zandkorrel_

Berichten: 372
Geregistreerd: 14-02-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:00

Wat een leuk topic! Ik heb het afgelopen uur even lekker geSOGt en het topic doorgelezen! Wat een leuke boot hebben jullie :j
Ik zeil zelf sinds een aantal jaren (aangestoken door mijn vriend), en hij wil ooit ook heel graag samen met mij een boot opknappen :') Dit topic is echt heel interessant, super leerzaam ook, en wat een dingen zijn jullie tegengekomen zeg!
Ik ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat!