[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaatje

Berichten: 1678
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:37

Wat een prachtboot <3 Ik volg. Veel succes met het opknappen en inzeilen.

Mo_86

Berichten: 1238
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:43

We liggen inderdaad nu op een vaste plek in Nederland, wij kunnen ivm financiën en voorbereidingen ook pas over een paar jaar weg. Daarnaast willen we ruim de tijd nemen om ons schip te leren kennen en om zelf meer zeemijlen te maken. De boot is gelukkig zo ongeveer vertrekkersklaar, al hebben we nog wel wat dingen nodig. We zeilen beide overigens wel al 15 jaar (ik) en 26 jaar (mijn vriend). Onderhoud doen we grotendeels zelf mede omdat mijn vriend scheepsbouwkundige is en we al vele jaren een eigen boot hebben. De kennis en kunde is dus in huis. We hebben wel afgesproken nergens op te bezuinigen, zeker niet als het op veiligheid aankomt. Dus van alles het beste dat op de markt is. Doet even pijn in de portemonnee maar tot nu toe werkt het wel het best. Wij hebben drie ankers trouwens en een drijfanker. Edit: ons anker op de boeg is een Manson Supreme.

Onze boot:Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 11:04

Oef Natasja, dat lijkt me eng! Waren jullie er wel op tijd bij?

Bedankt Kaatje! Leuk dat je volgt :D

Waaw Mo, dat is een mooi schip! En inderdaad net als wij dus, lekker nog even sparen en klussen en oefenen op zee.
Wat fijn dat jullie ook veel zelf kunnen qua klussen.
Dat geldt voor ons ook. Mijn vriend is constructeur, heeft oa aan vrachtwagens gewerkt, veel kennis van houtbewerking en metaalbewerking en weet veel over motoren en elektra. En ik heb zelf oa les gehad in interieurdesign, houtbewerking, beetje metaalbewerking, etaleren.. en hopelijk komt die kennis ook op de boot goed van pas.
Het scheelt echt veel geld als je een groot deel zelf kan doen. Maar op veiligheid zullen we ook zeker niet bezuinigen.
Wel heb ik afgelopen weken wat klein spul van ebay gekocht; kastdeur-knopjes (€3 ipv €15/20 per knop := ) en LED spots (€3 ipv €20/30 per stuk).
Van elk eentje, om te zien hoe de kwaliteit is, dus ik ben erg benieuwd! Op dat soort dingen kun je flink besparen.

Mo_86

Berichten: 1238
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:52

Ja klopt op dat soort dingen kun je zeker goed besparen! Top dat je dat op eBay hebt gevonden :). Wij hebben de enorme mazzel dat de oud-eigenaar niet zo lang geleden de boot voor een vermogen heeft laten refitten, we konden er dus zo in. Ook de motor is volledig gereviseerd. Dat scheelt dus ontzettend. Trouwens, marktplaats is ook echt een bron van goede zeilspullen. Wij hebben de afgelopen jaren denk ik duizenden euro’s bespaard door goed te zoeken op marktplaats. Het is even goed zoeken maar als je geluk hebt kan je echt nieuwe spullen voor een fractie van de nieuwprijs scoren. Hebben jullie ook een bijboot? Zo niet, heb ik wel nog adresjes!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 12:02

Wat fijn dat de oude eigenaar er nog zo veel aan heeft opgeknapt!
En ideaal dat de motor nog gereviseerd is!

Marktplaats is fijn inderdaad, net zoals de facebook groepen met tweedehands zeilspul.
De bijboot hebben we nog niet. We hebben hem nog niet direct nodig, maar ik ben wel benieuwd naar dat adresje :D

De boot staat nog steeds op de site van de makelaar, voor de mensen die benieuwd zijn wat er verder op en aan zit :D
https://www.devalk.nl/nl/jachtmakelaard ... GH-44.html
Er staat nog steeds ‘onder bieding’, maar hij is toch echt al verkocht :))

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:04

8nnemiek schreef:
Oef Natasja, dat lijkt me eng! Waren jullie er wel op tijd bij?



Ja dat was schrikken.

Was bij Ak Maleas... daar kan het spoken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaap_Malea

Ja was gewoon bij daglicht. Moter aan en we zijn achter een klein eilandjje gaan schuilen op ons noodanker.

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:12

8nnemiek schreef:
Yavanna, dat bewegen van de steel is inderdaad wel fijn, dat doen de danforth en poolankers ook.
Klipankers zijn echt gewichtsankers dacht ik, toch? Dat vind ik dan weer een nadeel, dat til je niet even op om te wisselen. De moderne ankers schijnen door de bredere vloeien wat meer houdkracht per kilogram te hebben. We hebben een behoorlijk lang boegplateau, waar natuurlijk niet té veel gewicht aan moet hangen.
Wat dat betreft schijnt de Rocna wel ideaal te zijn.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het gaat lopen! Zijn jullie al concrete plannen aan het maken voor de verkoop?

TinkerTreas, lijkt me best eng op zo'n water, zelfs met een containerschip! Fijn dat hij nu een andere route vaart.

Nelleke, ik hoop inderdaad dat het vanzelf vervliegt! Het schip heeft al zo'n anderhalf jaar leeg gestaan, dus het is vast nog veel erger geweest :') Maar ik hoop dat poetsen en het wassen van de kussens al voor flink wat verbetering zorgt.

Die Lampe Berger klinkt interessant! Ik ga er eens wat meer info over opzoeken :D


Ja, ze zijn wel zwaar, maar hebben op de grote, nog de originele handlier, dus bijna 100 jr oud, en die werkt nog :D, dat anker is ong 70 kg...en achterop een 20 kg, die trek ik ook niet echt boven, en voor de kleine, dat is een 10 kg anker en te doen. Wij hebben voor de klip gekozen omdat die voor ons het beste was...
We zijn nu bezig met een refit van een luxe motor van bijna 100 jr jong van een klant en als die klaar is, gaat die van ons in de verkoop.
Voordeel is wel dat we daar een officiële vaste ligplaats bij hebben en ze dus een woonbestemming heeft.. En ander voordeel, ze is nog goed te varen ook...en CVO gekeurd ( alleen voor schepen boven 20 meter ) Ik vaar er liever mee dan met die kleine...hoewel ik zelf niet graag vaar, vaar liever mee _/-\o_
En voor onze plannen, dat zal waarsch een trawler of kotter worden... Zeilen trekt ons niet echt :(:)
Heb ook geen idee wat er op de andere komt.
Fijn is het dat jullie zelf ook veel kunnen doen, scheelt zoveel in kosten.
Mijn vriend is zelfstandig scheepselectricien, maar kan eigenlijk alles, dus dat scheelt ook zoveel. Als je alles door een bedrijf moet laten doen, loop je leeg...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 09:33

Lijkt me wel prachtig daar, Natasja!
Hoe zit het eigenlijk met waterkaarten in Griekenland?

Yavanna, wat leuk dat jullie met een refit bezig zijn. Lijkt me heerlijk om te doen.
Haha, dat klinkt wel bekend, ik laat me ook liever rondvaren dan dat ik zelf vaar :)) Al vind ik het ook wel leuk om in het kleine, open zeilbootje in m'n eentje te zeilen.
Op de nieuwe boot heb ik nog maar een klein stukje gevaren, maar hij reageert wel heerlijk snel in vergelijking met de oude.

Gisteren hebben we de mast van de oude boot overeind gezet, dus vandaag of morgen kunnen de zeilen er weer op, en kunnen we foto's maken voor de verkoop.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:34

8nnemiek schreef:
Hoe zit het eigenlijk met waterkaarten in Griekenland?


Hoe bedoel je? Qua bruikbaarheid?

Wij werken daar met de admiraliteitskaarten. Die zijn zeer goed. Ieder onderwaterrotsje staat erop.

Daarnaast gebruiken wij de greek water pilot van Rod Heikel. Voor wat betreft Griekenland een musthave.
https://www.vaarwinkel.nl/shop/proddeta ... aterspilot

En ik ben dol op navionics.

Vooordat we gaan varen gebruik ik de kaart om de koers te bepalen en wat voor mogelijke gevaren we op onze weg tegen kunnen komen. En om te bepalen waar een haven in het geval van nood is.
Ik sla de water pilot erop na omdat daar ook veel aanvullende informatie instaat.

En onderweg gebruiken we navionics en de uiteraard de kaart en het compas ter controle.
Maar de navionics app heeft er tot nu toe echt nog nooit naast gezeten.
We hebben geen satteliet.
Wel nog een app waar je de grote boten op kan volgen.

Maar heel veel stukken navigeren we ook gewoon op zicht...omdat we het gebied gewoon goed kennen.

Oh en er zit meestal wel een GPS systeem op zo'n boot. Die hebben we meestal ook aan.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 12:10

Duidelijk!
Wij werken nu met de gewone, papieren waterkaarten en onze Garmin kaartplotter, maar als ik zie hoeveel kaarten er alleen al voor Nederland zijn lijkt het me haast onmogelijk en onbetaalbaar om voor elke bestemming een papieren kaart aan te schaffen.
Op de nieuwe boot hebben we een Raymarine kaartplotter, maar ik heb geen idee welke digi kaarten aanwezig zijn en wat het kost om te updaten of bij te kopen. Er zit wel AIS en radar op.
Navionics hoor ik goede dingen over :j Heb je die op je telefoon/tablet?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:35

Ik heb Navionics op mijn iPad.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 12:48

Ideaal!
Mijn iPad heeft geen GPS, dat is wel jammer.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 18:54

Zo, inmiddels weer een weekend verder, en weer een aantal klusjes geklaard :D

Gisteren hebben we een van de zeilen bevestigd, de kotterfok, en daarmee weer wat extra ruimte om te lopen binnen :))
Het zeil moet komende winter eens grondig worden schoongemaakt en gerepareerd, maar is wel nog bruikbaar gelukkig.
Afbeelding

En toen het grootzeil, dat zit opgerold in de mast.. Pfoe, dat was een klus :=
Compleet verkeerd opgerold, door de makelaar of vorige eigenaar, dus het zat op een bepaald moment volledig vast en kon geen kant meer op :+
Met wat moeite kregen we er uiteindelijk toch beweging in, en lukte het ons om het zeil toch volledig uit te rollen en weer goed in te rollen.
Aan de fijnafstelling moeten we nog wat sleutelen :))
Afbeelding

De kuiptent staat ook. Die zorgt dat de kuip overdekt is, dat we lekker droog en warm buiten kunnen zitten ‘s avonds. Ook daar zijn wat reparaties nodig, maar dat kunnen we gelukkig zelf.

En vandaag gingen we weer verder met poetsen :Y) Het hele zitgedeelte hebben we flink onder handen genomen, en met de Cilit Bang zag je de bruine druppels van de muren lopen :=
Het ziet er weer een stuk frisser uit, voelt minder plakkerig aan.. en ik ben erg benieuwd of het allemaal wat frisser ruikt als we komende week weer daar aankomen!

De kussens van de zitplek liggen op het moment achter in de auto
Afbeelding
Was even proppen in mijn kleine Fiat 500 :))
Die kussens gaan straks/morgen in een badje met vanish en wasmiddel met azijn. Hopelijk scheelt dat ook veel.
De kussens die op de slaapplek lagen kregen vandaag een enkeltje container :evaw:

Een dezer dagen ga ik eens wat foto’s shoppen om te zien hoe we de ruimtes willen verven, daar waar het nodig is.

Komend weekend wordt een extra lang weekend, dus weer veel tijd om te klussen, en wie weet zelfs de eerste zeiltocht *\o/*

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:57

Zo leuk om te volgen. Ben benieuwd of 1ste zeiltocht lukt! Geniet jezelf ook? Ik in ieder geval wel!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:26

Jazeker geniet ik ervan :D Het zal nog wel een aantal schoonmaak- en opruimbeurten kosten voordat het echt aanvoelt als 'ons' eigen schip, maar als we er eenmaal heerlijk mee kunnen zeilen en op kunnen wonen dan voelt echt elke dag aan boord aan als vakantie <3
Ik hoop ook dat we volgend weekend kunnen zeilen. De voorspellingen zijn in ieder geval prima!

Mo_86

Berichten: 1238
Geregistreerd: 10-02-09

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:40

Zodra je de boot hebt ingericht met eigen spullen komt dat ‘eigen’ gevoel snel is mijn ervaring! Wel voelt het nog steeds af en toe wat onwerkelijk hoor, dat dat droomschip echt van ons is. Dit zullen jullie vast ook wel hebben En inderdaad dat vakantiegevoel elke dag is heerlijk! Fijn dat de zeilen er op staan, komend weekend ziet er qua zeilweer in ieder geval veelbelovend uit.

Qua kaarten: wij hebben ook een raymarine kaartplotter, die kan worden verbonden met de iPad. Verder hebben we navionics op de iPad voor erbij en moeten we nog papieren kaarten kopen. Helaas is dat wel nodig als je gaat reizen, voor het geval dat je kaartplotter onverhoopt uitvalt. Maar jeu wat zijn die krengen duur he! Tja, men zegt niet voor niets: “ koop een boot, werk je dood” _O- Staat dan wel ook weer een ultiem gevoel van geluk en vrijheid tegenover, wat het ook weer allemaal waard maakt. Dan heeft wonen op je boot ook weer voordelen, je hebt dan geen kosten meer voor een huis en hoeft niet na te denken over welke keuken, badkamer of welke meubels je moet kopen ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:43

Door dit topic heb ik voor het eerst in jaren weer een zeilles geboekt. := Ik heb als kind een aantal jaar gezeild, en daarna alleen nog sporadisch, maar het is altijd een beetje blijven kriebelen. Jouw topic heeft me definitief over de streep getrokken om het weer op te pakken! :D

Vanzelfsprekend volg ik jullie project dus, echt ontzettend gaaf!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:48

Wat leuk! Gaat je blog/YouTube kanaal ook over de boot etc? Kunnen we al iets lezen /zien ov voorlopig alleen bokt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:46

Weet jullie vakantie naar oa de wadden nog wel ! , benieuwd hoe het word !

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 07:06

Annemiek, tip voor schoonmaken van je kap. Doe het het beste op de boot met sopje van zachte zeep en een zachte borstel. Anders slijt je de beschermingslaag en coating eraf en kan de tent gaan lekken. Doe het zeker niet op straat.. dit don veel mensen met alle ellende van dien.
Gebruik, als je je tent door gaat stikken, wel goed garen dat uitzet als je te stikt. Dit en stiktape maken de naden weer dicht..

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 09:12

Wat leuk, mkango! Wanneer mag je het water op? Ik kan me goed voorstellen dat het bleef kriebelen!

Raamzicht, een Youtube kanaal is er nog niet, op het moment deel ik onze 'avonturen' alleen nog op bokt :)) Maar ik ben wel alvast het een en ander op film aan het vastleggen, om er uiteindelijk een Youtube kanaal voor aan te maken, en hopelijk ooit een klein beetje aan te kunnen verdienen.

Yavanna, bedankt voor de tips!
Lekken doet ie helaas al, want de stiksels en naden zijn hier en daar los, en de meeste Tenax drukkers zijn stuk. Ook zit er een gat in een 'raam', waar ik de folie dus wil vervangen. Dus er zit nog aardig wat werk aan.
Ik ga hem inderdaad schoon maken met een zachte borstel en groene zeep, en ik doe er nog een coating/impregneermiddel op aanbrengen.
Dan kan hij er hopelijk weer een tijdje tegen. Al komt er uiteindelijk toch een nieuwe omdat we met deze kuiptent niet kunnen zeilen.

De eerste kussens liggen inmiddels in bad.. and it's not pretty :')
Afbeelding

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:32

oh jeetje wat een viezigheid komt daar uit. straks weer een lekker fris matrasje ;)

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:36

Die zou ik nog maar een paar keer te water laten :P

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 11:27

Uiteindelijk komen er compleet nieuwe kussens, maar daar moet ik nog even voor sparen, dus voorlopig moeten we het hier even mee doen :))
Inderdaad nog een paar keer opnieuw in het sop en uitspoelen totdat het water schoon blijft, en dan ruiken ze hopelijk ook weer helemaal schoon :D

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:18

Bah!!!