[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 07:07

Leuke updat Annemiek, en ik las dat je over een compost toilet nadenkt.. Ik zou zeggen denk er GOED over na..
Die dingen kosten een godsvermogen, 1100 euro voor een stuk plastic vind ik echt veel geld, daarnaast.. je ruikt ze, zeker als jullie langere tochten willen gaan maken, waar wil je er dan mee naar toe? De strontcontainers kunnen ik geloof 10 dagen poep hebben, moet je dagelijks in je kak roeren en toiletpapier mag er niet in, dus moetin een apart bakje en ook dat ruik je. Ook een fijn feestje als je aan de dunne bent :x %)
Plascontainers zijn ook echt geurstrooiers, je ruikt gewoon de pislucht, ook al zit er een vennetje in.
En als je langere stukken gaat varen, ga je alles ook niet opslaan denk ik....
Ik ken iemand die aan boord 2 van die dure ondingen heeft en doordat het m.i. echt een vieze bedoening is, weiger ik daar op het toilet te gaan en loop ik echt een stukje naar het toiletgebouw...
Ik zou dan voor een goed handbediend,of evt electrisch, toilet gaan, evt een die direct naar buiten stort..
Controleren of je een vuilwatertank hebt, heb ik nog geen een keer meegemaakt.. Ook denk ik dat plas en poep de vissen eerder goed dan slecht doen :o
Maar je teakluik ziet er super uit zeg!! Als je nu groene algen erop hebt zitten, lekker weken in water, groene zeep en borstelen maar.. Gisterendie van ons gedaan, weer als nieuw :)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 07:35

Mkango, dat inventum oventje is inderdaad geweldig! Ik maak er ook erg veel mee, van brood en ovenschotels tot tosti’s en toast, en er past net een hele pizza in, geweldig :D

Yavanna, we zijn niet van plan om een echt composttoilet te kopen, die zijn inderdaad belachelijk duur.
In plaats daarvan hebben we zelf wat geknutseld :+
Afbeelding
De poep en plas wordt gescheiden, waardoor er minder ammoniak vrij komt en het dus veel minder ruikt. Na elk gebruik kunnen we kiezen om de bak om te kiepen in een emmer waar het afgesloten kan composteren, of met zakje en al er uit te halen, dicht knopen, en later weggooien. En de plas wordt gewoon weggespoeld, daarbij kunnen we kiezen of het naar de vuilwatertank of direct naar buiten gaat.

We hebben twee toiletten; eentje heel simpel met een handpomp die rechtstreeks naar buiten pompt, en achter nog een elektrische toilet die dus zowel naar buiten als naar de tank kan pompen.
Die laatste heeft nu de ‘compost’ inzet. En dat compost dingetje gebruiken we alleen in de haven. Ik vind het niet zo smakelijk om poep direct in de haven te lozen, buiten dat het niet mag natuurlijk.
Op open water en op zee vinden we dat geen probleem, daar is het inderdaad prima voeding voor de zeeplantjes.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:20

En zo'n verbrandingstoilet?

Leuke update, jullie zijn goed bezig geweest! En altijd heel fijn, veel extra klusjes door verrassingen...

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 08:37

Verbrandingstoiletten gebruiken vrij veel stroom en zijn behoorlijk duur in aanschaf.
Zodra de sanitaire voorzieningen in de haven weer open gaan is het sowieso niet meer nodig om de wc's aan boord te gebruiken, en tot die tijd redden we ons wel met de zakjes haha.

De meeste mensen die op hun boot overnachten in de haven gebruiken deze zakken: *link*
Maar dat vinden we dan weer zonde van al het afval dat zo'n zak produceert en is ook erg duur in gebruik.

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:16

Ziet er goed uit TS, fijn dat jullie zo van de boot genieten!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:47

Het wordt steeds meer echt jullie boot. Gaaf!

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 14:55

Stille meelezer, maar wat begint het er al goed uit te zien! :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:47

Wat een onwijs leuk topic, ik heb niets met boten of varen, maar je maakt er echt wat leuks van!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:24

Echt een leuk topic en wat kunnen jullie veel _/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:02

Is er nog weer een update :D? Ik ben heel benieuwd. Nooit eerder gereageerd, maar wel lekker meegelezen en genoten.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 12:30

Ik heb inderdaad al een tijd niks meer gepost zie ik := Druk druk!

In Juni hebben we ons vooral bezig gehouden met achterstallig motoronderhoud. De motor is zo'n 20 jaar oud, met 4000 draaiuren, en op zich loopt het ding goed, maar er was al jaren niks meer aan gedaan.
De koelvloeistof moet volgens het boekje elke 5 tot 10 jaar vervangen worden. Dat bleek al een flinke klus te zijn.
Dit rode pijltje.. daar zat de schroef verstopt die je los moest draaien, en daar loopt dan je koelvloeistof uit. Niet netjes aan de onderkant, nee, de zooi loopt heerlijk over de motor en over de elektra heen, en dan hopelijk in het bakje dat je met veel moeite er onder moet houden :+
Afbeelding
Afbeelding
Na het spoelen met gedemineraliseerd water kon er nieuwe koelvloeistof in. Long life, dus hopelijk hebben we hier de komende 10 jaar geen omkijken meer naar.

De olie vervangen ging gelukkig prima. Luchtfilter schoongemaakt. Dieselfilter vervangen. Oliefilter vervangen. Gelukkig weet Bart er redelijk wat van, want voor mij is het allemaal hocus pocus :))
En uiteindelijk kwamen we uit bij de impeller.. Links ligt de oude.. zo zien ze er dus uit als ze heel veel verder dan OP zijn :')
Afbeelding
En dat betekent dat je een deel van je motor mag slopen om de missende stukjes rubber te zoeken.
Afbeelding
Afbeelding
*\o/* Gevonden! (na heel wat gevloek)

In Juli hebben we een aantal weken vakantie gehad. Nou ja.. vakantie.. :roll:
Het plan was om het dek opnieuw te gaan kitten.
We wilden het water op, lekker voor anker gaan liggen op de Oosterschelde, en daar 's ochtends aan het dek werken en 's middags lekker van de vakantie genieten.
Na het tanken vonden we een lek -O-
Een afdichting van de schroefas, dus waar de motor naar buiten gaat om de schroef aan te drijven, bleek flink versleten te zijn.
Afbeelding
En die kun je niet even eraf schroeven en vervangen, want dan komt er 1. een heleboel water naar binnen.. en 2. de stang moet los van de motor om het rubber erop te kunnen schuiven.

Dus..
Afbeelding
Dag vakantie :evaw:

:')

Eigenlijk kwam het stiekem ook wel goed uit.
De boot moest sowieso uit het water dit jaar. Dat hadden we al te lang uitgesteld. En Bart had nauwelijks nog vakantiedagen over. Dus eigenlijk heel fijn om nu tijdens de vakantie op ons gemak de onderkant te bekijken en opknappen.

Ik vond het wel grappig om een dramatische foto voor moeders en schoonmoeders te maken, van onderaf, spelen met perspectief :')
Afbeelding

Wel even eng hoor, met een beetje hoogtevrees haha.
Afbeelding

Na het schoonspuiten even de laatste pokken eraf halen..
Afbeelding

Schuren
Afbeelding

En toen wat reparaties..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De vorige eigenaar had duidelijk ergens de grond geraakt := En toen met plamuur gewoon dichtgesmeerd.
En de boegschroef was nooit goed gemonteerd. De glasvezel was namelijk aan het loslaten. Die hadden ze bovenop de oude primer geplakt, in plaats van alles weg te schuren totdat je op de glasvezel zit.
Allemaal goed gekomen gelukkig, en ook de schroefas afdichting hebben we, na bakken WD40 en met veel geduld, kunnen vervangen.

Verder kwamen we er achter dat het water in onze boiler toch best warm wordt :')
Afbeelding

Maarrr.. we hebben aan het eind van de vakantie nog heerlijk kunnen zeilen <3
Afbeelding

En komend najaar gaan we in de weekenden gezellig verder met het kitten van het teak dek.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-08-20 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:36

Het is wel vreselijk veel opknapwerk zo zeg... maar dat noemen we dan maar onderdeel van de hobby :=

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 12:42

Haha precies. We vinden het gelukkig allebei leuk om mee bezig te zijn (op vastgeroeste schroeven na :)) ) en als het achterstallig onderhoud is weggewerkt en we alleen nog periodiek onderhoud hebben dan kunnen we echt van de vakanties gaan genieten!

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:44

Ach gelukje dan toch maar...hoop werk gedaan en weer een stuk veiliger het water op en zo
toch nog even genoten en dit kun je allemaal dus weer afvinken...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:44

Leuke update! Maar pffffrt, wat een werk :)). Maar ja, deels wist je dat ook van tevoren. Toch blijft het jammer wanneer iemand zijn/haar eigendom zo slecht onderhoudt en middelmatig opknapt.

Is binnenin alles inmiddels aardig naar wens?

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:00

Zo wat een klus, die motor. Knap dat jullie dat allemaal zelf doen.
En die onderkant is mooi opgeknapt.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 13:32

We wisten inderdaad dat er veel werk aan was, en dat vinden we ook helemaal niet erg. Zo leer je de boot ook van binnen en buiten volledig kennen, en kunnen we alles volledig naar onze wensen aanpassen.
Ik vraag me ook altijd af hoe mensen hun boot (of woning bv) zo kunnen laten onderkomen. Maar ach, daardoor hebben we hem ook voor een 'prikkie' kunnen kopen.

Inmiddels zijn de meeste belangrijke klussen klaar gelukkig. Het dek nog, en wat lekkages dichten (hebben we tijdens de vakantie ook al deels gedaan). Komende winter gaan we de elektra verder aanpakken, daar hebben we afgelopen vakantie ook nog kilo's aan draad uit gehaald haha!
En volgend jaar gaan we de mast opknappen, en de verstaging (de draden waarmee de mast vast zit aan het schip) helemaal vernieuwen.
Dan kunnen we helemaal veilig en droog erin wonen en ermee zeilen.
Daarna moeten we de kombuis (keuken) nog opknappen, en de douche/toilet ruimte. Dat werkt nu allemaal wel, maar is gewoon flink verouderd en niet zo praktisch ingedeeld.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 13:55

Stille meelezer meld zich :) Altijd leuk om updates te lezen 8nnemiek!

Die heel handig geplaatste schroef voor de koelvloeistof, zit daar nu een klein slangetje aan naar handige aftaplocatie, of is dat te veel gedoe voor hoe vaak je er iets mee doet word het over 10 jaar gewoon weer vloeken tijdens het vervangen van de koelvloeistof?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:10

Wow, veel vorderingen gemaakt, al dan niet bewust. Het moet toch een heel geruststellend gevoel zijn dat jullie straks alles hebben nagezien en vervangen zodat jullie waarschijnlijk niet verrast zullen worden door slecht functionerend spul.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 14:16

Indy_Mouse_9 schreef:
Stille meelezer meld zich :) Altijd leuk om updates te lezen 8nnemiek!

Die heel handig geplaatste schroef voor de koelvloeistof, zit daar nu een klein slangetje aan naar handige aftaplocatie, of is dat te veel gedoe voor hoe vaak je er iets mee doet word het over 10 jaar gewoon weer vloeken tijdens het vervangen van de koelvloeistof?

Geen slangetje helaas. Het stomme is dat het een heel lange schroef is, en zodra die los begint te komen stroomt het spul langs alle kanten eruit, en is het bijna niet mogelijk om hem snel eruit te pakken en dan een slangetje eraan te houden. Je komt er ook niet met je vingers tussen op die plek, om iets te monteren, en een slangetje permanent laten zitten is ook niet ideaal omdat het zo heet wordt.
Dus inderdaad, gewoon eens in de tien jaar even afzien :')

Maflinger_S, klopt, en áls er eens iets stuk gaat dan weten we precies waar we moeten zijn om het te repareren.
We zijn hier en daar al wat reserve onderdelen aan het verzamelen, voor het geval we ooit midden op zee iets moeten repareren. Dat wordt zo veel makkelijker nu alles netjes geordend en schoon en droog is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:18

Eens in de tien jaar is nog te overzien :)).

Vraagje; met welke verf heb jij het interieur geschilderd? Ik neem aan met verf op terpentinebasis, en daar overheen nog lak?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 14:30

Ik gebruik de Flexa strak in de lak buitenverf. Die is op terpentinebasis, dekt erg goed en is krasvast. Twee of drie lagen. Daar hoeft dan ook geen speciale lak meer over.
Er zijn ook onderdelen die we in de twee componenten lak zetten. Dat is een stuk harder en kun je zonder problemen met een schuurspons schoonmaken en die beschadigt nog minder snel.

En dan zijn er ook stukjes die ik met gewone binnenverf doe op acrylbasis. Dat zijn vooral de stukken hout die slecht zijn, die toch vervangen moeten worden. Die verf stinkt niet zo, dus als je 's middags een plankje naast het bed verft dan kun je er 's avonds weer slapen, en dat is af en toe erg handig :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:41

8nnemiek schreef:
Ik gebruik de Flexa strak in de lak buitenverf. Die is op terpentinebasis, dekt erg goed en is krasvast. Twee of drie lagen. Daar hoeft dan ook geen speciale lak meer over.
Er zijn ook onderdelen die we in de twee componenten lak zetten. Dat is een stuk harder en kun je zonder problemen met een schuurspons schoonmaken en die beschadigt nog minder snel.

En dan zijn er ook stukjes die ik met gewone binnenverf doe op acrylbasis. Dat zijn vooral de stukken hout die slecht zijn, die toch vervangen moeten worden. Die verf stinkt niet zo, dus als je 's middags een plankje naast het bed verft dan kun je er 's avonds weer slapen, en dat is af en toe erg handig :))

Okay. Maar het hout dat blijft is wel echt terpentinebasis of twee componentenlak.

Leuk +:)+. Wel klote verven :)). Ik heb echt een schijthekel aan terpentinebasis verf, die lucht. En het duurt eeuwen voordat t droog is ;(.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-20 14:45

Ja klopt. Het hout dat los kan verf ik zo veel mogelijk buiten. Het stukje aanrechtblad dat we later erin hebben gezet bijvoorbeeld, dat kon ik prima buiten verven. En die verf zit er nog echt mooi op ondanks dat ik daar altijd de afwas heb staan en regelmatig met de schuurspons er overheen ga.

De rest van het hout schilder ik meestal op de dag dat we naar huis gaan. Dan zitten we niet in de stank, en er is genoeg ventilatie dus de week erna is het droog en is de geur weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:55

8nnemiek schreef:
Ja klopt. Het hout dat los kan verf ik zo veel mogelijk buiten. Het stukje aanrechtblad dat we later erin hebben gezet bijvoorbeeld, dat kon ik prima buiten verven. En die verf zit er nog echt mooi op ondanks dat ik daar altijd de afwas heb staan en regelmatig met de schuurspons er overheen ga.

De rest van het hout schilder ik meestal op de dag dat we naar huis gaan. Dan zitten we niet in de stank, en er is genoeg ventilatie dus de week erna is het droog en is de geur weg.

Heel verstandig +:)+.

En dan doe je na die week nog weer een laag? Of schilder je, en dan eind van de dag nog een laag?