Private lease interessant?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 10:02

Is private lease nu echt zo interessant als het lijkt?
Na aanleiding van een collega heb ik daarnet even zitten googlen.
Je hebt al voor zo’n €200 p/m een nieuwe leuke auto. 36 maanden looptijd, €300 eigen risico maar de rest alles all-in (exclusief benzine).

Ik rijdt momenteel een auto die alleen met belasting en verzekering al duurder is dan die €200, laat staan als er iets kapot is. Onze tweede auto idemdito.
Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en jullie ervaringen zijn!

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:04

Als je niet veel km's maakt, dan vind ik het persoonlijk wel interessant. Wij hebben een ruime diesel als 1e auto en leasen privé een Kia Picanto bij. Mag je max 10.000 km per jaar mee rijden.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:05

Ik heb het ook 3 jaar gedaan. Je weet altijd pas achteraf of je goedkoper uit was of niet :P
Voor 200€ p/m heb je wel een kleine auto, ik had een VW UP!. Wel een erg leuke auto vond ik. Vond het wel fijn, geen extra kosten voor onderhoud enzo. Hoewel dat bij een nieuwe auto ook de kosten niet zijn natuurlijk.
Daarna hadden we een grotere auto nodig en dat gaat wel erg in de kosten lopen, dus toen maar zelf een tweedehands auto gekocht.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:06

Waar je rekening mee moet houden is dat je na de looptijd niks hebt om in te ruilen.
Wij doen het al jaren, eerst een aygo en nu een yaris hybride :j

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:07

Rondkijken voor goede acties loont wel! Ik rij voor nog geen €190 een Seat Mii met alle opties met 15.000 km per jaar.

sanie22

Berichten: 511
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:08

Ik heb er geen ervaring mee, maar toevallig van de week wel wat berekeningen zitten maken. Als wij een auto leasen vergelijkbaar aan onze gezinsauto, kom ik op 800 tot 900 euro uit per maand. Excl. brandstof. Het enige verschil is dan dat we nu een tweedehands hebben van een paar jaar oud en dan nieuw rijden. Maar qua kosten zijn we met lease echt veel duurder uit. Misschien is lease wel een optie als je weinig kilometers maakt, maar dan vraag ik me weer af waarom je een nieuwe auto zou rijden. Onze tweede autootje is zo goedkoop, daar kan ik er wel 5 van hebben voor de prijs van 1 vergelijkbaar lease autootje.
Dus ik zie geen voordelen, ben wel zeer benieuwd naar andere meningen en ervaringen.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:11

Kan jij voor nog geen 40 euro in de maand een auto rijden inclusief verzekering, wegenbelasting en onderhoud? Dat vind ik knap!

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:12

In juni loopt mijn vier jaar met een Fiat 500 voor 284,- in de maand af.
Destijds een speciale uitvoering en vrij luxe.
Als ik kijk naar de prijzen van nu is het zeker gezakt en ik wil straks wel weer gaan leasen.

Ik kan het prima ‘missen’ per maand en heb wel vier jaar gebruik kunnen maken van een nieuwe auto. Door de verzekering heb ik geen kosten gehad aan mijn ongeluk een jaar geleden (kettingbotsing ik was 3 van 4). Geen eigen risico en direct een vervangende auto.

De verkoopprijs van dit toestel kan ik niet in een keer ophoesten, financiering was een optie, maar dan was ik al met al duurder uit (al had ik dan aan het einde wel die eigen auto). Leasen was daardoor een goede oplossing voor mij.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 10:13

Het gaat inderdaad om een kleine auto, zijn maar met zijn tweeen, is vooral woon-werk verkeer :)
Grote auto schiet inderdaad meteen flink omhoog in de prijs.

Sowieso houden we er 1 eigen auto bij. Ivm de kilometers. Die ik had gezien was 12000 km pj en was een peugeot 108.
Weinig verstand van auto’s dus moet nog even goed shoppen.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:15

Toch als je uitrekend wat je betaald voor 3 jaar ben 200x12x3==7200 euro kwijt. Maar dan heb je na 3 jaar geen auto. Een kleine auto schrijft relatief weinig af en behoud goed zijn rest waarde.

(overigens als je een auto nieuw koopt dan heb je ook echt geen onderhoudskosten hoor, sowieso geen APK de 1ste paar jaar en de kans dat er iets kapot gaat is nihil en als het wel zo is dan valt het onder de garantie).

Kwa belasting zo'n kleine zuinige autotjes..daar betaal je ook weinig wegenbelasting voor (mijn Aygo van 10 jaar is 19 euro per kwartaal?). Verzekering is afhankelijk van het aantal schade vrije jaren.... (overigens als je op lease overgaat je eigen schade vrijejaren vervallen na een bepaalde periode..) dus stel je hebt 10 jaar. Dan sta je na de lease periode op 0. (zijn wel trucjes maar in roy data staat echt 0 jaar...)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:17

sanie22 schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar toevallig van de week wel wat berekeningen zitten maken. Als wij een auto leasen vergelijkbaar aan onze gezinsauto, kom ik op 800 tot 900 euro uit per maand. Excl. brandstof. Het enige verschil is dan dat we nu een tweedehands hebben van een paar jaar oud en dan nieuw rijden. Maar qua kosten zijn we met lease echt veel duurder uit. Misschien is lease wel een optie als je weinig kilometers maakt, maar dan vraag ik me weer af waarom je een nieuwe auto zou rijden. Onze tweede autootje is zo goedkoop, daar kan ik er wel 5 van hebben voor de prijs van 1 vergelijkbaar lease autootje.
Dus ik zie geen voordelen, ben wel zeer benieuwd naar andere meningen en ervaringen.


Hoe doe je dat dan? Een auto kost toch sowieso onderhoud/APK, wegenbelasting, verzekering, afschrijving, etc??

Essia

Berichten: 300
Geregistreerd: 30-11-08

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:17

Leek mij ook erg interessant, tot ik begreep dat het een BKR registratie oplevert en ik in de toekomst nog een hypotheek wil aanvragen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:18

Opel heeft nu ook een actie lopen voor een Karl onder de €200 meen ik. Bij de VW Up! zat er bij de leaseprijs van €200 alleen een radiovoorbereiding in, dat vonden wij wel magertjes :D De Picanto is erg compleet voor hetzelfde bedrag.

Wij hebben erg slechte ervaringen met eigen tweedehands autootjes, zeker met een aankoopprijs van > €5000. En hadden geen geld om een nieuwe te kopen. Vandaar gekozen voor private lease.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:19

studiemiep schreef:
Toch als je uitrekend wat je betaald voor 3 jaar ben 200x12x3==7200 euro kwijt. Maar dan heb je na 3 jaar geen auto. Een kleine auto schrijft relatief weinig af en behoud goed zijn rest waarde.

(overigens als je een auto nieuw koopt dan heb je ook echt geen onderhoudskosten hoor, sowieso geen APK de 1ste paar jaar en de kans dat er iets kapot gaat is nihil en als het wel zo is dan valt het onder de garantie).

Kwa belasting zo'n kleine zuinige autotjes..daar betaal je ook weinig wegenbelasting voor (mijn Aygo van 10 jaar is 19 euro per kwartaal?). Verzekering is afhankelijk van het aantal schade vrije jaren.... (overigens als je op lease overgaat je eigen schade vrijejaren vervallen na een bepaalde periode..) dus stel je hebt 10 jaar. Dan sta je na de lease periode op 0. (zijn wel trucjes maar in roy data staat echt 0 jaar...)


Dat is dus (in ons geval iig) niet waar. Wij hadden voor de lease 7 schadevrije jaren. Tijdens de lease ook schadevrij gereden. Leasemaatschappij geeft dan een verklaring dat je 3 jaar schadevrij gereden heeft. (Als dat zo is natuurlijk) In het leasecontract bij aanvang stond 7. Dus in totaal tien. En wij hebben dus nu een verzekering voor onze eigen auto afgesloten obv 10 schadevrije jaren, en er werd compleet niet moeilijk over gedaan. Dat gaat dan gewoon in Roy-data.
Zijn geen trucjes, het mag gewoon en het is ook niet moeilijk.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:23

verootjoo schreef:
sanie22 schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar toevallig van de week wel wat berekeningen zitten maken. Als wij een auto leasen vergelijkbaar aan onze gezinsauto, kom ik op 800 tot 900 euro uit per maand. Excl. brandstof. Het enige verschil is dan dat we nu een tweedehands hebben van een paar jaar oud en dan nieuw rijden. Maar qua kosten zijn we met lease echt veel duurder uit. Misschien is lease wel een optie als je weinig kilometers maakt, maar dan vraag ik me weer af waarom je een nieuwe auto zou rijden. Onze tweede autootje is zo goedkoop, daar kan ik er wel 5 van hebben voor de prijs van 1 vergelijkbaar lease autootje.
Dus ik zie geen voordelen, ben wel zeer benieuwd naar andere meningen en ervaringen.


Hoe doe je dat dan? Een auto kost toch sowieso onderhoud/APK, wegenbelasting, verzekering, afschrijving, etc??


Met mijn kleinere, oudere auto betaalde ik ook €17 wegenbelasting en €21 verzekering hoor. Onderhoud had dat ding op een paar nieuwe remblokken en bandjes niet nodig.
1 keer ‘grote’ kosten van €100 aan gehad voor een apk.

Nee, laatst gekeken wat dat leasen kost maar met de km’s die ik rijd kom ik op €1036 :')
Laat mij maar lekker rondtuffen in een oude auto, veel te veel geld weggegooid dat leasen als je het mijn vraagt.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:24

Ik heb er ook ooit naar gekeken maar vond het niet aantrekkelijk. Je kunt voor een laag bedrag inderdaad een heel simpel, klein auto'tje leasen maar wil je iets groters of uitgebreiders of iets met meer vermogen ben je al een stuk duurder uit. Daarnaast vind ik 12000 km in een jaar vreselijk weinig.
Maar als je daar genoeg aan hebt en weinig eisen aan een auto stelt is het een prima optie.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:25

Klopt niet.


Dat je verzekering zelf 10 schade vrije jaren noteert kan inderdaad prima! maar dat zegt niets over roy data. (HET landelijke systeem)

Dit zegt Roy data zelf (copy-paste van de website)


Ik heb een leaseauto die op naam van mijn werkgever staat. Bouw ik dan ook schadevrije jaren op?

Je bouwt alleen schadevrije jaren op als de autoverzekering op jouw naam staat. Wel kun je aantonen dat je al een aantal jaren schadevrij rijdt. Daarvoor kun je bij je leasemaatschappij een leaseverklaring vragen.

Meestal accepteren verzekeraars die. Je krijgt er geen zuivere schadevrije jaren voor. Wel wil een aantal verzekeraars die schadevrije jaren gebruiken bij het berekenen van je premie. Je kan dan extra korting krijgen op de premie.

Bij sommige leasemaatschappijen kan je bij lease wèl schadevrije jaren opbouwen. Informeer daarvoor bij je leasemaatschappij.


(dit laatst komt volgens Roy-data nog maar weinig voor...)

Ik rijd al een paar jaar een leaseauto, maar heb nu weer een eigen auto. Begin ik nu weer op nul schadevrije jaren?
Feitelijk begin je na meer dan drie jaar zonder eigen voertuigverzekering weer op nul schadevrije jaren. Op basis van de verklaring van de leasemaatschappij geven verzekeraars meestal wel een commerciële premiekorting. Je krijgt dan 'commerciële' treden op de bonus/malusladder. Dat is iets anders dan schadevrije jaren.

Ook stellen sommige verzekeraars eisen aan de verklaring. Allereerst moet de verklaring op jouw naam staan. Daarnaast moeten de leaseperiode en de schades worden vermeld. Op basis hiervan bepaalt de nieuwe verzekeraar het aantal commerciële treden. Daarbij nemen verzekeraars soms maar een maximaal aantal commerciële treden op. Informeer daarnaar bij je nieuwe verzekeraar.

Let op: op een leaseverklaring staat elke schade vermeld. Er staan ook kleine schades op die je misschien zelf had betaald als het je eigen auto was geweest. Dat komt doordat leaserijders via hun werkgever verplicht zijn iedere schade te melden - groot en klein. Dit kan gevolgen hebben voor de premie. Bij veel schades zal de verzekeraar minder bereid zijn (veel) korting te geven.

dus wees erop bedacht
Laatst bijgewerkt door orkaan op 21-01-19 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:25

Het is denk ik alleen interessant als je weinig kilometers maakt en niet zoveel aan de auto wilt doen.

Ik lease niet omdat, als je stopt met leasen, je ook niks hebt. Normaal koop je een (nieuwe) auto en na een x aantal jaren verkoop je hem weer. Ook rijd ik 50.000 km per jaar, helpt ook niet :+

De afschrijvingen, onderhoud en verzekeringen zijn vaak goedkoper als je het zelf doet (tenzij je een echte brokkenpiloot bent) maar dan moet je het wel vergelijken met een nieuwe auto kopen.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:34

Je zal moeten uitrekenen of het voor jou werkt.
Je kan het altijd proberen.

Ik vind 10.000 km te weinig. En dan werk ik niet eens.
Mijn bus staat op gehandicaptenkenteken en betaal sowieso weinig wegenbelasting.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:40

Chubby schreef:
Opel heeft nu ook een actie lopen voor een Karl onder de €200 meen ik. Bij de VW Up! zat er bij de leaseprijs van €200 alleen een radiovoorbereiding in, dat vonden wij wel magertjes :D De Picanto is erg compleet voor hetzelfde bedrag.

Wij hebben erg slechte ervaringen met eigen tweedehands autootjes, zeker met een aankoopprijs van > €5000. En hadden geen geld om een nieuwe te kopen. Vandaar gekozen voor private lease.


Dit inderdaad, ik had geen geld voor een wat nieuwere kleine wagen. Als je echt goedkoop koopt heb je weer meer risico op problemen, dus ik vond dit een mooie risicovrije oplossing. Daarnaast had ik ook 0 schadevrije jaren dus de verzekering is dan ook pittig.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:44

sanso schreef:
Is private lease nu echt zo interessant als het lijkt?
Na aanleiding van een collega heb ik daarnet even zitten googlen.
Je hebt al voor zo’n €200 p/m een nieuwe leuke auto. 36 maanden looptijd, €300 eigen risico maar de rest alles all-in (exclusief benzine).

Ik rijdt momenteel een auto die alleen met belasting en verzekering al duurder is dan die €200, laat staan als er iets kapot is. Onze tweede auto idemdito.
Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en jullie ervaringen zijn!



Maar voor 200 euro per maand lease je niet de auto die je nu rijdt, dus dat kun je niet echt vergelijken. Wat jij nu rijdt is waarschijnlijk een stuk groter/zwaarder en wellicht diesel dan wat je krijgt voor 200 euro. Voor dat bedrag lease je misschien een vw up, opel karl of iets dergelijks (op benzine). Maar als je daar zelf verzekering en wegenbelasting voor betaald kom je wel ruim onder die 200 euro uit. Onderhoud bij nieuwe auto is vaak niet veel (hoop je dan en ga je van uit). Dus qua maandelijkse kosten is het denk ik niet echt goedkoper (mits je pech hebt en veel onderhoud heb bij je splinternieuwe wagen). Voordeel is wel dat je geen nieuwe auto hoeft te kopen. Maar vaak huur je eigenlijk gewoon de auto en wordt die niet van jou en moet je hem dus na een paar jaar terug geven. En heb je dus ook niks om in te ruilen als je wat wilt kopen. Daarnaast wordt de prijs van de lease wel hoger als je meer kilometers rijdt (meer dan 10.000 en soms meer dan 6.000) en/of allemaal opties wilt, maar dat ligt er dus aan wat je met de auto doet. Wil je dat dat auto aan het einde van de looptijd van jou is dan ga je vaak een soort van lening aan en is het bedrag ook al weer een stuk hoger per maand en dan nog moet je soms nog een aardig bedrag bijleggen aan het einde van de looptijd om hem te mogen houden. Ik denk dat dan kopen uiteindelijk beter is.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:45

Zelf kopen is goedkoper dan lenen en leasen.
Leasen is goedkoper dan lenen.

Het gaat er om of je het geld hebt voor de aankoop en dat ervoor wilt gebruiken.

Daarnaast zijn mensen soms bereid om te betalen voor z3kerheid en gemak.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:53

Ik heb zelf eens uitgerekend dat het voor mij niet goedkoper is, omdat ik niks geef om een nieuwe auto en ik maar 6000km per jaar rij.

Mijn vorige auto (ford fiesta) was 25 euro pm wegenbelasting + 15 euro WA verzekering + max 2x tanken a 80 euro = 120 euro.
Aanschaf was 1000 euro, heb er 2 jaar mee gereden, en nog voor 400 verkocht= 25 euro pm
Onderhoud komt er natuurlijk nog bij, maar ik heb een kennis die automonteur is, dus dat zal max 300 euro per 2 jaar geweest zijn= 12,5 euro pm

totaal dus: 157,50 euro per maand maximaal inclusief alles.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:56

studiemiep schreef:
Klopt niet.


Dat je verzekering zelf 10 schade vrije jaren noteert kan inderdaad prima! maar dat zegt niets over roy data. (HET landelijke systeem)

Dit zegt Roy data zelf (copy-paste van de website)


Ik heb een leaseauto die op naam van mijn werkgever staat. Bouw ik dan ook schadevrije jaren op?

Je bouwt alleen schadevrije jaren op als de autoverzekering op jouw naam staat. Wel kun je aantonen dat je al een aantal jaren schadevrij rijdt. Daarvoor kun je bij je leasemaatschappij een leaseverklaring vragen.

Meestal accepteren verzekeraars die. Je krijgt er geen zuivere schadevrije jaren voor. Wel wil een aantal verzekeraars die schadevrije jaren gebruiken bij het berekenen van je premie. Je kan dan extra korting krijgen op de premie.

Bij sommige leasemaatschappijen kan je bij lease wèl schadevrije jaren opbouwen. Informeer daarvoor bij je leasemaatschappij.


(dit laatst komt volgens Roy-data nog maar weinig voor...)

Ik rijd al een paar jaar een leaseauto, maar heb nu weer een eigen auto. Begin ik nu weer op nul schadevrije jaren?
Feitelijk begin je na meer dan drie jaar zonder eigen voertuigverzekering weer op nul schadevrije jaren. Op basis van de verklaring van de leasemaatschappij geven verzekeraars meestal wel een commerciële premiekorting. Je krijgt dan 'commerciële' treden op de bonus/malusladder. Dat is iets anders dan schadevrije jaren.

Ook stellen sommige verzekeraars eisen aan de verklaring. Allereerst moet de verklaring op jouw naam staan. Daarnaast moeten de leaseperiode en de schades worden vermeld. Op basis hiervan bepaalt de nieuwe verzekeraar het aantal commerciële treden. Daarbij nemen verzekeraars soms maar een maximaal aantal commerciële treden op. Informeer daarnaar bij je nieuwe verzekeraar.

Let op: op een leaseverklaring staat elke schade vermeld. Er staan ook kleine schades op die je misschien zelf had betaald als het je eigen auto was geweest. Dat komt doordat leaserijders via hun werkgever verplicht zijn iedere schade te melden - groot en klein. Dit kan gevolgen hebben voor de premie. Bij veel schades zal de verzekeraar minder bereid zijn (veel) korting te geven.

dus wees erop bedacht


Maar dat maakt dan toch geen drol uit of het in Roy-data staat of niet. Als je die korting maar krijgt. Wij hebben gewoon de volledige korting gekregen die pas bij 10 schadevrije jaren.
En nu rijden we onze eigen auto ook, dus bouwen we vanzelf wel weer schadevrije jaren op in Roy-data.

En dit probleem heb je trouwens ook als je meer dan 2 jaar überhaupt geen auto op je naam hebt gehad, dus ook niet geleased hebt. En dan krijg je überhaupt geen korting meer.

Vind het probleem niet zo groot als je dat doet lijken eigenlijk :)

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Private lease interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 10:59

Volgens mij is private lease alleen interessant als je < 15.000 km per jaar rijdt.