Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
sanie22 schreef:Ik heb er geen ervaring mee, maar toevallig van de week wel wat berekeningen zitten maken. Als wij een auto leasen vergelijkbaar aan onze gezinsauto, kom ik op 800 tot 900 euro uit per maand. Excl. brandstof. Het enige verschil is dan dat we nu een tweedehands hebben van een paar jaar oud en dan nieuw rijden. Maar qua kosten zijn we met lease echt veel duurder uit. Misschien is lease wel een optie als je weinig kilometers maakt, maar dan vraag ik me weer af waarom je een nieuwe auto zou rijden. Onze tweede autootje is zo goedkoop, daar kan ik er wel 5 van hebben voor de prijs van 1 vergelijkbaar lease autootje.
Dus ik zie geen voordelen, ben wel zeer benieuwd naar andere meningen en ervaringen.
studiemiep schreef:Toch als je uitrekend wat je betaald voor 3 jaar ben 200x12x3==7200 euro kwijt. Maar dan heb je na 3 jaar geen auto. Een kleine auto schrijft relatief weinig af en behoud goed zijn rest waarde.
(overigens als je een auto nieuw koopt dan heb je ook echt geen onderhoudskosten hoor, sowieso geen APK de 1ste paar jaar en de kans dat er iets kapot gaat is nihil en als het wel zo is dan valt het onder de garantie).
Kwa belasting zo'n kleine zuinige autotjes..daar betaal je ook weinig wegenbelasting voor (mijn Aygo van 10 jaar is 19 euro per kwartaal?). Verzekering is afhankelijk van het aantal schade vrije jaren.... (overigens als je op lease overgaat je eigen schade vrijejaren vervallen na een bepaalde periode..) dus stel je hebt 10 jaar. Dan sta je na de lease periode op 0. (zijn wel trucjes maar in roy data staat echt 0 jaar...)
verootjoo schreef:sanie22 schreef:Ik heb er geen ervaring mee, maar toevallig van de week wel wat berekeningen zitten maken. Als wij een auto leasen vergelijkbaar aan onze gezinsauto, kom ik op 800 tot 900 euro uit per maand. Excl. brandstof. Het enige verschil is dan dat we nu een tweedehands hebben van een paar jaar oud en dan nieuw rijden. Maar qua kosten zijn we met lease echt veel duurder uit. Misschien is lease wel een optie als je weinig kilometers maakt, maar dan vraag ik me weer af waarom je een nieuwe auto zou rijden. Onze tweede autootje is zo goedkoop, daar kan ik er wel 5 van hebben voor de prijs van 1 vergelijkbaar lease autootje.
Dus ik zie geen voordelen, ben wel zeer benieuwd naar andere meningen en ervaringen.
Hoe doe je dat dan? Een auto kost toch sowieso onderhoud/APK, wegenbelasting, verzekering, afschrijving, etc??
Chubby schreef:Opel heeft nu ook een actie lopen voor een Karl onder de €200 meen ik. Bij de VW Up! zat er bij de leaseprijs van €200 alleen een radiovoorbereiding in, dat vonden wij wel magertjes De Picanto is erg compleet voor hetzelfde bedrag.
Wij hebben erg slechte ervaringen met eigen tweedehands autootjes, zeker met een aankoopprijs van > €5000. En hadden geen geld om een nieuwe te kopen. Vandaar gekozen voor private lease.
sanso schreef:Is private lease nu echt zo interessant als het lijkt?
Na aanleiding van een collega heb ik daarnet even zitten googlen.
Je hebt al voor zo’n €200 p/m een nieuwe leuke auto. 36 maanden looptijd, €300 eigen risico maar de rest alles all-in (exclusief benzine).
Ik rijdt momenteel een auto die alleen met belasting en verzekering al duurder is dan die €200, laat staan als er iets kapot is. Onze tweede auto idemdito.
Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en jullie ervaringen zijn!
studiemiep schreef:Klopt niet.
Dat je verzekering zelf 10 schade vrije jaren noteert kan inderdaad prima! maar dat zegt niets over roy data. (HET landelijke systeem)
Dit zegt Roy data zelf (copy-paste van de website)
Ik heb een leaseauto die op naam van mijn werkgever staat. Bouw ik dan ook schadevrije jaren op?
Je bouwt alleen schadevrije jaren op als de autoverzekering op jouw naam staat. Wel kun je aantonen dat je al een aantal jaren schadevrij rijdt. Daarvoor kun je bij je leasemaatschappij een leaseverklaring vragen.
Meestal accepteren verzekeraars die. Je krijgt er geen zuivere schadevrije jaren voor. Wel wil een aantal verzekeraars die schadevrije jaren gebruiken bij het berekenen van je premie. Je kan dan extra korting krijgen op de premie.
Bij sommige leasemaatschappijen kan je bij lease wèl schadevrije jaren opbouwen. Informeer daarvoor bij je leasemaatschappij.
(dit laatst komt volgens Roy-data nog maar weinig voor...)
Ik rijd al een paar jaar een leaseauto, maar heb nu weer een eigen auto. Begin ik nu weer op nul schadevrije jaren?
Feitelijk begin je na meer dan drie jaar zonder eigen voertuigverzekering weer op nul schadevrije jaren. Op basis van de verklaring van de leasemaatschappij geven verzekeraars meestal wel een commerciële premiekorting. Je krijgt dan 'commerciële' treden op de bonus/malusladder. Dat is iets anders dan schadevrije jaren.
Ook stellen sommige verzekeraars eisen aan de verklaring. Allereerst moet de verklaring op jouw naam staan. Daarnaast moeten de leaseperiode en de schades worden vermeld. Op basis hiervan bepaalt de nieuwe verzekeraar het aantal commerciële treden. Daarbij nemen verzekeraars soms maar een maximaal aantal commerciële treden op. Informeer daarnaar bij je nieuwe verzekeraar.
Let op: op een leaseverklaring staat elke schade vermeld. Er staan ook kleine schades op die je misschien zelf had betaald als het je eigen auto was geweest. Dat komt doordat leaserijders via hun werkgever verplicht zijn iedere schade te melden - groot en klein. Dit kan gevolgen hebben voor de premie. Bij veel schades zal de verzekeraar minder bereid zijn (veel) korting te geven.
dus wees erop bedacht