Show je planten familie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Show je planten familie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 15:15

Naar aanleiding van het topic Hoe heet jouw plant? leek het me wel leuk om hier aan elkaar onze planten families te laten zien.
Nu moet ik zeggen dat mijn familie vrij variabel is, ik geloof dat de oudste plant 2 jaar is maar dat is een grote uitzondering.

Ik ben vooral gek op de pannenkoekenplant maar die heeft bij ons in huis nog niet heel veel mazzel gehad. Uiteindelijk bleek dat de terracotta potten al het vocht uit de grond trokken waardoor er niets voor de planten over bleef. Nu heb ik een zak tussen de pot en de grond zitten in de hoop dat de planten nu niet uitdrogen.

Ik ben ook wel benieuwd of jullie een leuk verhaal hebben bij één (of meerdere) van jullie planten.

De nieuwe pannenkoekenplant. Ik hoop dat deze geen uitgedroogde voeten krijgt. Het is wel een vrij volle planten met allerlei jonge stekjes naast de moederplant maar de laatste keer dat ik de stekjes probeerde uit te steken, was de complete plant binnen een paar dagen dood. Dus ik laat hem maar zo en ben benieuwd hoe hij gaat uitgroeien.
Afbeelding

Een nieuwe Oriëntal tiger. Ik ben benieuwd of ik er net zo'n grote hangplant van kan maken als zij oudere broer.
En rechts een klein pannenkoekenplantje dat ik zo in het tuincentrum heb gekocht. Hij wil alleen nog niet echt lekker de breedte in.
Afbeelding

Een knutselprojectje van mijzelf. Dit was ooit een prachtige, lange Oriëntal tiger maar uiteindelijk bleek hij rouwvliegjes te hebben. Oftewel: rottende wortels. Dus ik heb de slierten afgeknipt en met de luchtwortels in het water gezet. Het heeft even geduurd voor hij begon te wortelschieten maar sinds een paar dagen komen er zichtbare wortels aan. Ik hoop hem binnenkort in de potgrond te kunnen zetten maar dat vind ik nog wel een beetje spannend.
Afbeelding

Deze pot heb ik van vrienden gekeken. We hebben er verder geen omkijken naar, het was alleen even puzzelen met op welke plek hij goed stond maar nu hij op de juiste plek staat, hoeven we er niets aan te doen. Het regelt zichzelf van binnen.
Afbeelding

Onze wondercactus. Deze hebben we zo'n 2 jaar en we hebben hem echt al meermaals maandenlang vergeten maar hij lijkt net nog steeds goed te doen. Hij ziet alleen een beetje bleekjes.
Afbeelding

Een pannenkoekenstekje dat ik van mijn zus heb gekregen. Ik denk alleen dat ik hem opnieuw moet gaan potten want ook bij deze trekt het potje alle vocht uit de grond. (Dit zie je ook wel goed aan de onderkant)
Afbeelding

Onze ficus. Deze had oorspronkelijk 3 stelen maar 1 daarvan was stervende. Gelukkig doen de overgebleven stelen het nog prima dus hij mag blijven.
Afbeelding

Deze hebben we een paar maanden gelden gekocht omdat we hem er zo leuk uit vonden zien. Maar inmiddels begint zijn roze toefje uit te bleken. Geen idee waar het misgaat.
Afbeelding

Het projectje van mij vriend: cactusjes in een kasje.
Afbeelding

Geen idee hoe deze heet maar hij ziet er leuk uit. Ik wil alleen nog wat houtsnippers bovenop leggen zodat je niet zo tegen dat plastic aan zit te kijken. :=
Afbeelding

En dan hebben we nog een paar lantaarnplantjes maar die gaan niet zo hard. Ik hoor van velen dat die normaal heel hard groeien maar bij ons hebben ze iets minder haast om groter te worden.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 15-01-19 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:32

Binnen in onze woonkamer is het helaas erg donker, waardoor de enige overlever in onze huiskamer ons al snel de rug toekeerde :+
Afbeelding

In de aanbouw staan wel een aantal erg vrolijke planten, die 's zomers lekker naar buiten verhuizen.
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Show je planten familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:56

Oh leuk topic :D.

Straks even foto's maken van mijn familie.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:02

Jaa leuk! Mijn bende is nu helaas niet op zijn best...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En deze..... (plantje speciaal voor knaagdieren)
Afbeelding
Ratjes mogen er niet meer bij :Y)
Afbeelding

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:26

Met mijn monstera ben ik het meest blij, hoop alleen wel dat ik die/alles in leven weet te houden :o
Ik bedoel, ik heb het voor elkaar gekregen een cactus te laten verschrompelen :=
De ficus en de kleine plantjes op dat rek staan momenteel maar wat te staan. Maar aangezien we pas net verhuisd zijn moet er nog het een en ander opgeruimd worden voor die een definitieve plek kunnen krijgen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Re: Show je planten familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:35

Leuk topic! Zal straks eens fotos maken van mijn platencollectie.(+- 65). Dat boompje is trouwens een yucca!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:39

Afbeelding
Spinnenplantje

Afbeelding
Aloë vera en baby Aloë vera

Afbeelding
Mijn Hedera

Afbeelding
Van links naar rechts Aloë vera, Sanseveria en Aloë vera

Afbeelding
Mamaplant Sanseveria en mevrouw Pannekoek

Afbeelding
Dieffenbachia

Afbeelding
Blauwvaren

Afbeelding
Mijn ZZ-plant met daarnaast Aloë vera

Afbeelding
Aloë vera, Aloë vera en cactus

Dat was de huiskamer/keuken. In de hal heb ik nog een blauwvaren en een plant waar ik de naam niet van weet. Op mijn slaapkamer staat een Jasmijn en twee Aloë vera's (ik begon met 1 :+ ).

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:42

Afbeelding
Deze plantjes van het weekend gehaald. Hoop dat ze het lang blijven doen. Van de rest van de plantjes zal ik nog wat foto's maken . :D

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:46

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onze plantencollectie die het momenteel heel aardig doet. We hadden ook nog een grote cactus, maar die groeide te groot voor ons huis.
De plant op de laatste foto zorgt thuis altijd voor wat 'special effects', want die beweegt 's avonds zijn bladeren. Is vooral leuk als we een enge film kijken en je hoort ineens zo' n schrapend geluid. _O-

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:59

Afbeelding

Op de tafel heb ik een dieffenbachia, 2 monkey masks, 2 calatheas, een pannenkoek en een fittonia in een pot.

Afbeelding

Hier heb ik een beetje mishandelde hertshoorn, 2 hedera plantjes en 1 aloe vera die helaas laatst door de kat van de plank is gegooid.


Afbeelding

2 monteras, waarvan 1 variegata en een alocasia zebrina.

Afbeelding
Een pachira, die het voor geen meter doet := een palmpje en een waterplant!

Afbeelding

Hier heb ik (vlnr)
Een gesloten herbarium met gras en hedera
Een begonia(?)
Cactus
Sanseveria
Ficus ...?
Ananasplant
Nog een cactus
En die groene woekerende waarvan ik niet op de naam kan komen :')
Twee vetplantjes.

Afbeelding

Vetplantje en 2 cactussen


Afbeelding

Mijn trots <3 een huge monstera


Afbeelding

Wat stekjesprut, sanseveria, scindaptus, en een banaan.

Afbeelding
Hangplant, naam ook even vergeten.


Afbeelding

Grote banaan en een pannenkoek!


Afbeelding

Een cactus, tradescentia, hottentot en nog een sanseveria.

Voor de rest nog wat aspargus, fittonias, lepelplant, nog een calathea, vleesetende plant, grote ficus, en heel veel stekjes :')

Edit: typen op de telefoon is lastig :=

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:04

Meliaforever schreef:
[ [url=m/MMqiy4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze plantjes van het weekend gehaald. Hoop dat ze het lang blijven doen. Van de rest van de plantjes zal ik nog wat foto's maken . :D


Wat heb je ze daar leuk hangen! Ik moet zelf ook echt wat planken ophangen want weet niet waar ik de rest nog kwijt kan.

@san, aloë vera gek? :)) gebruik jij de bladeren ook?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:12

lifeofmarit schreef:
Meliaforever schreef:
[ [url=m/MMqiy4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Deze plantjes van het weekend gehaald. Hoop dat ze het lang blijven doen. Van de rest van de plantjes zal ik nog wat foto's maken . :D


Wat heb je ze daar leuk hangen! Ik moet zelf ook echt wat planken ophangen want weet niet waar ik de rest nog kwijt kan.

@san, aloë vera gek? :)) gebruik jij de bladeren ook?

Zou je zeggen he :D. Ik vind t hele leuke planten. Ik begon met drie verschillende, nu heb ik t driedubbele :'), ze plantten zich op gegeven moment zo hard voort.

De bladeren gebruik ik niet, zou ik wel kunnen overwegen.

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Re: Show je planten familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:17

Ik ken het _O-

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:38

Planten! Ik ben er dol op....

Hoewel diverse het zwaar hebben gehad met het invallen van de winter, maar die krijgen nu wat extra liefde en aandacht of die heb ik opgeknipt om als stekje weer opnieuw te beginnen.

Mijn geldboom heb ik al bijna 10 jaar en wordt er niet knapper op, maar ik ben er wel heel dol op, dus die heeft altijd een prominente plek in de kamer. Ook de polkadotbegonia gaat al lang mee en ben ik enorm dol op. Sinds ik die regelmatig stek wordt hij ook steeds voller.

Anyways, foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Show je planten familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:39

Oh die stippenbegonia <3. Die staat ook op mijn verlanglijst.

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:43

_San87_ schreef:
Oh die stippenbegonia <3. Die staat ook op mijn verlanglijst.


Als die eenmaal gaat groeien is het echt snoeien om hem bij te houden, ik had allemaal uitschieters door de kamer steken maar ik ben er dol op, dat is wel 1 van de favorieten.

Die moet nu even wedijveren met de Stingray op de kachel, die stond al lang op mijn verlanglijstje en heb ik afgelopen weekend gekregen...

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 17:46

Wat een mooie planten allemaal. <3
Ik ben niet zo goed in verzorgen ervan maar ik doe mijn best. :+
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn verdroogde varen. :=
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:12

Inwonderland schreef:
_San87_ schreef:
Oh die stippenbegonia <3. Die staat ook op mijn verlanglijst.


Als die eenmaal gaat groeien is het echt snoeien om hem bij te houden, ik had allemaal uitschieters door de kamer steken maar ik ben er dol op, dat is wel 1 van de favorieten.

Die moet nu even wedijveren met de Stingray op de kachel, die stond al lang op mijn verlanglijstje en heb ik afgelopen weekend gekregen...

Goed om te weten :D.

Ik heb ook nog een andere varen staan, deze is door de honden nogal toegetakeld en staat dus niet op de foto. Daar ga ik dit weekend eens mee knoeien, alles dat dood is eruit.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:43

Wat een leuk topic! Hier een aantal foto's van mijn collectie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En mijn favoriet is de grote Nepenthes (tropische bekerplant, ik de gele pot). Ik heb hem al iets van 2.5 jaar nu, en toen ik hem kocht was hij ongeveer even groot als de kleine Nepenthes in de pot naast hem (de witte pot). Hij is nu even in winterrust, dus hij maakt alleen maar bladeren en geen bekers, zodra de dagen weer langer worden gaat hij die ook weer vormen. Ik hoop dat hij deze zomer wellicht ook voor het eerst gaat bloeien :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Show je planten familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:51

Die plant met de gaten naast je tv vind ik heel erg mooi.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:06

Wat een leuke planten bestaan er! Ik raak helemaal geïnspireerd door jullie :):) Ik heb nooit iets met planten gehad, tot het afgelopen jaar voor het eerst ging vriezen en ik een aantal van mijn moeders buitenplanten heb opgevangen voor de winter. Zij heeft namelijk de tuin zomers zo vol staan dat het binnen onmogelijk past :P Nu vind ik het zo leuk staan op mijn kamer dat ze niet meer weg mogen.

Dit is mijn plantenfamilie met wat stekjes.

Afbeelding

En nog een plant die ik van de buren kreeg - iemand enig idee hoe deze plant heet? Ik vraag me af hoeveel water hij nodig heeft....


Afbeelding

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:34

Leuk topic hoor! Ik probeer ook goed voor de planten te zorgen maar ben er niet zo’n ster in, moet er wel eens een begraven :o
Maar ik heb er al een aantal heel wat jaar dus het lukt soms wel :')

MissCharlie, ik ken ’m als Areca palm.
Volgens mij heeft ie veel water nodig. Ik heb er ook zo een, nu 2 jaar en groeit goed en ziet er ook gaaf uit vind ik. Staat op een gemiddeld lichte plaats en geef ‘m nu ongeveer een keer per maand een scheut water, zomers wekelijks als het warm is.

Afbeelding


Verder heb ik in huis nog twee hangplanten op de kast, twee vetcactussen en twee varens in het raam een calathea op de slaapkamer en ook nog een aloe vera en een varen in het slakken terrarium en nog waterplanten bij de axolotls in het aquarium, maar als ik daar allemaal foto’s van ga maken... dus ik doe alleen even de planten met een klein verhaaltje.
Deze anthurium met chinees lantaarntje in de bodem heb ik een jaar geleden gekregen bij m’n afscheid van m’n oude werk waar ik 12 jaar gewerkt heb.
Omdat het lantaarntje maar blijft groeien heb ik ‘m maar rond de pot gedraaid zodat ie niet op de hete verwarming en op de grond hangt.
Alleen heeft de anthurium momenteel geen bloemen, hoop dat die straks wel weer komen want afgelopen zomer zat ie er vol mee.

Afbeelding

En dit bord met vetplantjes heb ik ook nog gehad van m’n collega’s.
Ik vind het een leuk aandenken en ben blij dat ze er nog mooi bij staan:j

Afbeelding

boooo

Berichten: 4185
Geregistreerd: 10-12-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:02

Ik heb ook (een deel van) mijn plantenfamilie op de foto gezet vandaag!

Mijn nieuwste aanwinst op de koelkast;
Afbeelding

Een groepje links van mijn bureau;
Afbeelding

Afbeelding

Op de bijzettafel een kleine ficus;
Afbeelding

Mijn favoriet, mijn reuze ficus. <3
Hij heeft het afgelopen jaar veel bladeren los gelaten aan de onderkant, maar gelukkig is hij daar bovenop gekomen en groeit hij weer lekker verder! Ik denk dat hij inmiddels ruim de 2.5 meter aantikt.
Achter het gordijn ook een stukje van mijn grote cactus.
Afbeelding

Afbeelding

Rechts naast mijn bureau nog wat stekjes en een palm in de lappenmand.

Afbeelding