Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:42

Let je op dat als je de zwanenhals los draait, er dan nog ontstopper inzit. Handschoenen aandoen is geen overbodige luxe.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:46

Koop idd wel dure ontstopper, die HG is een goede. Een goedkope loat je probleem echt niet op.

Je hebt geen idee hoe diep die verstopping zit dus ik zou zeker even de zwanenhals losdraaien. Kan weinig kapot aan gaan, 2 ringen los draaien en je haalt hem los.
Doodzonde van je tijd en geld om een bedrijf te laten komen terwijl je probleem een verstopte zwanenhals blijkt te zijn. Succes.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:54

Zwanenhals losdraaien is inderdaad geen hogere wiskunde. Even emmer pakken die er onder en je ziet zo wat je los moet draaien.
En anders even buurman lief aankijken los draaien is echt 1 minuut werk

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 23:59

Goof schreef:
Koop idd wel dure ontstopper, die HG is een goede. Een goedkope loat je probleem echt niet op.

Je hebt geen idee hoe diep die verstopping zit dus ik zou zeker even de zwanenhals losdraaien. Kan weinig kapot aan gaan, 2 ringen los draaien en je haalt hem los.
Doodzonde van je tijd en geld om een bedrijf te laten komen terwijl je probleem een verstopte zwanenhals blijkt te zijn. Succes.

Hg hadden ze niet bij m'n ap... Heb die van blue wonder gekocht

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:00

Hier werkt duo ontstopper van hg altijd goed. Wel lang genoeg laten inwerken

Zwanenhals loshalen vind ik altijd zo :r

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:03

Cemlys schreef:
Hier werkt duo ontstopper van hg altijd goed. Wel lang genoeg laten inwerken

Zwanenhals loshalen vind ik altijd zo :r


Een goed zeefje doet wonderen :D

Een vorige bewoner van mijn huid vond kennelijk dat de frituurpan prima door de gootsteen kon... Toen we voor de bijkeuken riolering gingen aanleggen en er het een en ander onder de vloer kapot bleek... Konden we een buis van 3 meter lang en een goede 8 á 10 kilo weghalen... Je kon er nog doorheen kijken, maar op het smalst was het ongeveer 2cm in doorsnee. Volgens mij zijn die buizen altijd 12cm... :Y)

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:13

purny schreef:
tengeltje11 schreef:
dat zijn allemaal oplossingen als de verstopping dichtbij zit.
als die 2m dieper zit,lukt zoiets helaas allemaal niet.

Daar ben ik dus bang voor. Ik woon ook onder aan het gebouw dus ik ben bang dat ik alle viezigheid mee krijg


Zou ook de standleiding kunnen zijn als je beneden woont. Krijg je geen spul van je bovenburen in je wasbak?

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 00:20

Dat denk ik dus ook miepmiept. Ik heb net weer een scheut ontstopper erin gegooid en hoorde een nieuw geluid. Dat het gelijk weg liep. Laten we hopen dat het morgen niet meer zo verstopt zit. En anders moet ik vandeweek maar weer sushi gaan eten of buiten de deur :+

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:28

Ik had het namelijk vorige maand ook en toen ik vertelde dat mijn wasbak vol liep maakten ze er gelukkig een spoedje van ivm vermoeden standleiding. Was nog aardige klus, buiten moest de boel ook open.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 07:29

Hier werkt de “enkele” fles van HG het beste. Ik haal het bij de Blokker of Praxis en heb hier altijd een fles staan want 1x een lekkage vond ik genoeg.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:07

Ik heb altijd een veer liggen en een ouderwetse plomper. Sifon kan je inderdaad losdraaien onder je wastafel en je vaak ook je putje losdraaien, daar zitten ook schroefjes. Het putje zit vast aan je sifon.
En je kan inderdaad ook van die korrels kopen die je erin gooit en dan kokend water eroverheen. Vaak hoor je dan een enorm slurpend geluid en dan is het ineens weg. Maar ik zou altijd eerst even sifon checken en met een veer aan de gang.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:32

Oppassen met ontstoppingsmiddel!
Dat kan echt heel erge brandwonden geven.
Gebruik het ook niet vlak voor het rioleringsbedrijf langs komt, ze kunnen dan soms hun werk niet doen en komen later weer terug..

Ik zou even proberen de zwanenhals los te maken, zoals al eerder genoemd in dit topic. Dit is echt heel eenvoudig.
Als de verstopping diep zit heeft het alleen echt geen zin.

Is er geen ander rioleringsbedrijf wat eerder kan komen?
Of heb je een huur huis? Dan heb je vaak geen keuze of je moet het zelf gaan betalen. Die hebben meestal een contract met een bepaald bedrijf.


Je kan toch prima thuis eten wanneer je wasbak het niet doet ?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18121
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:39

Voor de wc heb ik weleens vloeibare zeep/shampoo gebruikt. Kruipt langs de troep. Laten inwerken dan kokend water erover. Misschien helpt dat ook in de gootsteen.

steefvicky

Berichten: 2569
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:44

Of even met zo een waterpistool (met tuinslang) met flink veel kracht er in spuiten. Dan wel na de zwanenhals, als daar het probleem zit. :Y)

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:45


Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:57

Als het dieper dan de zwanenhals zit kun je een ontstoppingsveer halen bij de doe het zelf zaak en daarmee het vuil verwijderen.
Het liefst met twee man de ene duwt de veer tot de verstopping en de andere op het uiteinde draait eraan. Meestal komt het daarna wel los. Niet heel hard gaan drukken als de veer vast loopt dan heb je de kans dat je het alleen maar vaster maakt. Is het nog niet helemaal weg kun je het vervolgens ook nog proberen met de tuinslang en er dan vol water in spuiten. Ik heb het laatst zelf ook gehad en op die manier hebben wij het los gekregen.

Mocht dat niet afdoende zijn kun je altijd nog een apparaat huren zoals een elektrische ontstoppingsveer om het mee los te krijgen. Ik heb er recentelijk ook mee gezeten ik weet hoe vervelend het is.

Doorloop anders deze stappenplan.

https://www.gamma.nl/klusadvies/keuken- ... ontstoppen

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:05

purny schreef:
nynke55 schreef:
heb je caustic soda geprobeerd?

Is dat de Soda die je in de winkel kan kopen?



dat soort dingen moet je eerst proberen voordat je alles doet wat ik beschreven heb. Als dat niks helpt moet je de zwanenhals schoonmaken. Mocht het daarna nog verstopt zitten moet je de volgende stap proberen totdat je bij de laatste verstopping uit komt.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:13

Heet water koken en dan wel iets van minimaal 6 van die grote pannen of heel veel pannen op het vuur dat er een flinke stoot heet water doorheen gaat.

Kan er ook wat afwas bijdoen

Hg werkt idd ook goed.

Wij hebben hier ook regelmatig verstopping en hebben een jaar abonnement van de rioolwacht kost 25 euro per jaar en wij hebben het er wel uitgehaald.

Succes

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 10:43

purny schreef:
nynke55 schreef:
heb je caustic soda geprobeerd?

Is dat de Soda die je in de winkel kan kopen?

Nee. Caustic soda is de triviale naam voor natronloog. En dat zit in díe flesjes die je in de winkel koopt waar 'ontstopper' op staat.
Heel voorzichtig mee zijn! Logen etsen als het op je huid of in je ogen komt. En geloof me, etsen is erger dan verbranden.

Natronloog lost onder andere samengeklonterde haren op. Iets wat je niet lukt met soda.

Om de scheikunde les af te maken:
Soda is natriumcarbonaat
Baksoda of bakpoeder is natriumbicarbonaat.

Toen ik mijn huis kocht had ik ook steeds de afvoer dicht zitten. De gewone ontstopper werkte op gegeven moment ook niet meer. Toen heb ik ook de HG 2 componenten een nacht in laten werken. En sindsdien is het goed. (Al jaren!) Dat is dus zeker een aanrader.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:02

En nog als toevoeging: het is niet altijd vet wat de boel verstopt, teveel zeep wil ook verstoppen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:09

ellepel schreef:
Gewoon de boel losdraaien.
En dat is echt makkelijk.
Hier
https://youtu.be/XgLQWjpB_gU

En hier kun je bij 2 verschillende aansluitingen zien hoe dat moet
https://youtu.be/3Y4_fGzjOmw


Geen spul kopen,maar simpel losdraaien en schoonmaken :j

Dit ja. Halsje losdraaien kan echt letterlijk niks bij foutgaan. En vaak is je probleem dan al grotendeels opgelost :j
Wel even een emmertje eronder plaatsen want goeie kans dat er goor water uit komt :r

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:14

Meestal zit er gewoon wat haar in en andere troepjes.
Is ook nog goedkoper dan allerlei middeltjes halen :j
Gewoon zelf proberen!

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-18 11:16

Hij loopt weer door! :D
Thanx voor de adviezen en tips

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 11:23

*\o/*

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Gootsteen afvoer verstopt, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 12:12

Fijn dat het weer doorloopt.