Extreme verhoging energiekosten?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15086
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 07:18

Ik kreeg gisteren een mail met daarin mijn nieuwe termijnbedrag voor 2019, aangepast vanwege verhoogde overheidsheffingen.

Ik moet ruim 60% meer gaan betalen per maand?! :oo

Mijn maandbedrag, voor een eenpersoons huishouden, staat nu op 140 euro. Veel te veel, maar dan krijg ik nog geld terug bij mijn jaarafrekening. Bij de laatste tussenrekening kon hij omlaag naar 90 :+ Tel uit je winst.

En nu is dit bedrag, vanwege heffingen, naar 219 euro in de maand gegaan?! Pardon?! Dit kan toch niet normaal zijn?

Google geeft aan dat mensen per huishouden ongeveer 150 euro per jaar erop achteruit gaan. Ik ga er bijna 100 in de maand achteruit? :roll:
Zijn er meer mensen die deze extreme verhogingen hebben ontvangen?

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 07:23

Ik had daar al een topic over geopend alleen op het nieuws stukje paar dagen geleden.
[NM] Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Maar ik ga ook meer betalen znder dat ik nog meer kan bezuinigen. 80 % van mijn gaskosten is vast en staat los van het gebruik -O- ik heb daar al contact over gehad met mijn leverancier. Ik ga 50 % meer betalen -O- en alleen dankzij mijn enorme bult zonnepanelen blijft het bedrag betaalbaar

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:06

Ik zal vooral eens gaan vergelijken. Ik betaal voor een eenpersoonshuishouden 75 per maand. Vorig jaar kreeg ik nog bijna 300 euro terug. Toen betaalde ik 65 euro per maand. Wel in een goed geisoleerde tussenwoning.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:19

Muurp schreef:
Mijn maandbedrag, voor een eenpersoons huishouden, staat nu op 140 euro. Veel te veel, maar dan krijg ik nog geld terug bij mijn jaarafrekening. Bij de laatste tussenrekening kon hij omlaag naar 90 :+ Tel uit je winst.

En dan gaan ze ondertussen failliet, tel uit je winst :') .

koeien op de weg...

Leo

Berichten: 50036
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:32

Probeer eens te kijken of je kunt overstappen, voor die 140 of 90 in de maand.

Wat je ook kunt doen is op de site van je energiemaatschappij op de berekentool je daadwerkelijke gebruik invullen alsof je een nieuwe klant zou zijn om eens te kijken wat daar dan uit komt per maand. En als dat verschil heel fors is (wat ik verwacht) zou ik daar eens over bellen. En overstappen zodra je kunt, want dit zijn wel extreme heffingen hoor in mijn beleving :?

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15086
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 08:45

Het lastige is wel, ik heb geen slimme meter. Dus ik zal het zelf moeten berekenen. Kan hoor, maar is minder accuraat.

Zal maandag ook even gaan bellen, en idd kijken wat overstappen kost. Zit alleen sowieso tot maart aan het contract vast geloof ik :=

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15086
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-18 08:47

N0a schreef:
Ik zal vooral eens gaan vergelijken. Ik betaal voor een eenpersoonshuishouden 75 per maand. Vorig jaar kreeg ik nog bijna 300 euro terug. Toen betaalde ik 65 euro per maand. Wel in een goed geisoleerde tussenwoning.


Hier een redelijk geïsoleerde hoekwoning. Alleen zolder niet geïsoleerd, maar wel een deur voor de zoldertrap. Dus ik weet dat ik wel wat meer kwijt ben dan normaal, maar ben daarentegen minimaal 70 uur per week van huis, verwarming staat dan op 15 :+ dus dat maakt wel een hoop goed.

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Leo

Berichten: 50036
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:50

Staat het verbruik niet in je eindafrekening? (Omdat je van 140 naar 90 bent gegaan?)

Het kan iig voordelig zijn om dan over te stappen zodra kan, ik zou zeker vergelijken :j

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 08:59

Overstappen ieder jaar loont sowieso ivbm de welkomstpremies. Op www.gaslicht.com kun je het ea vergelijken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:30

Ik heb ook de nieuwe rekening van m’n energieleverancier gehad...van €120 naar €235 per maand... of ik even €115 per maand meer wil gaan betalen... dat kan ik echt niet

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:34

Ik kreeg ook een brief, daarin staat goed uitgesplits wat de tarieven zijn en wat je aan belasting betaald. Daar zou je ook uit moeten kunnen halen wat het dan precies zo duur maakt. Het lijkt idd niet te kloppen. Ik zou zeker kijken of overstappen loont.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:35

Ik vraag me ook af waar sommige enorme verhogingen vandaan komen. Of het reeele verhogingen zijn of ze zomaar wat gedaan hebben. Weer van voor ik zat waar ik nu zit (overstappen niet aan de orde) dat nuon ook eens zomaar voorschot had verdubbeld zonder dat er een reden voor was.

Ik zou iedereen aanraden even zijn leverancier te bellen om de kosten voorgerekend te krijgen. Hier ligt de verhoging echt aan de vaste kosten en belasting daarover door de overheid. De kosten bepaald door de leverancier zijn dus niet eens zo erg verhoogd

En vreemd genoeg zijn hier de gas transport kosten erg hoog. Terwijl de hoofdbuis voor aanvoer het land door hier 1,5 km vandaan ligt of zo -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:39

Wij gaan 8,- omhoog volgens de brief, dus ik schrik echt van bedragen hier.. Ben dan vooral benieuwd naar hoe dat opgesplitst is, is dat puur de verhoogde belasting of een nieuwe berekening van de kosten van het gebruik ook?

"Een draver, is gaver" :D

Grit

Berichten: 6143
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:40

Wordt lid van bijvoorbeeld de Vastelastenbond, zij geven je elk jaar advies wat de beste keuze is nav je verbruik.
Het kost ons 25 euro per jaar, maar tot nu toe verdienen we dat ruim terug. Bijna jaarlijks veranderen we van leverancier. Wat ook nog vaak een welkomstkorting geeft (komt wel pas bij de eindafrekening).

Dieselpaard
Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:52

Ik heb gekeken naar mijn verbruik vorig jaar en dat nu ingevuld bij gaslicht.com. Hierbij zou ik uitkomen op een prijs van €140 per maand. Ik vind dit verschil met waar ik nu zit echt enorm en zal maandag eerst eens een belletje wagen. Absurd zon prijsverhoging!
(Ik heb mijn verbruik in de vergelijken ietsje opgeschroefd voorjeweetmaarnooit)

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:56

Ik heb helemaal geen brief erover gehad geloof ik, dus een idee wat mijn termijnbedrag wordt.
Zit bij Eneco.

[o]

chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 09:59

Ik heb ook nog geen bericht van Eneco gekregen, ben benieuwd.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:02

verootjoo schreef:
Ik heb helemaal geen brief erover gehad geloof ik, dus een idee wat mijn termijnbedrag wordt.
Zit bij Eneco.

Ik ook niet...

Zit bij Oxxio.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Extreme verhoging energiekosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:02

Hou m’n hart alvast maar vast :')

[o]

shirleyp

Berichten: 2780
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:05

Mij is geadviseerd om nog even rustig af te wachten. De verhoging is voor de bedrijven nog niet helemaal duidelijk. De overheidsheffing gaat omhoog, maar die is nog niet bekend, die moet eerst in de staatscourant staan. Dat gebeurt pas eind december. Er gaan ieder jaar wilde verhalen de ronde, maar valt meestal mee. Aldus mijn energie-expert...

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

chanicha

Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:09

Dan vinden ze het gek als mensen een palletkachel nemen of hout gaan stoken! Schandalig vind ik het.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:09

Ik kreeg van de week die brief en wij gaan van 160 naar 165. Als ik tijd heb dit weekend zal ik de cijfers er eens bij pakken om te kijken of dat bedrag realistisch is. Het lijkt me heel laag vergeleken met alle horrorgetallen hier maar ik zie niet zo waarom onze energiemaatschappij ervoor zou kiezen te weinig te verhogen..

shirleyp

Berichten: 2780
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:13

Yessy schreef:
Ik kreeg van de week die brief en wij gaan van 160 naar 165. Als ik tijd heb dit weekend zal ik de cijfers er eens bij pakken om te kijken of dat bedrag realistisch is. Het lijkt me heel laag vergeleken met alle horrorgetallen hier maar ik zie niet zo waarom onze energiemaatschappij ervoor zou kiezen te weinig te verhogen..


Omdat de heffing nog niet bekend is, zie hierboven. Ze gaan je heus wel opschalen als dit echt een flinke verhoging wordt. Energielevenranciers zitten echt niet te wachten op mensen die een dikke naheffing krijgen.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:14

shirleyp schreef:
Mij is geadviseerd om nog even rustig af te wachten. De verhoging is voor de bedrijven nog niet helemaal duidelijk. De overheidsheffing gaat omhoog, maar die is nog niet bekend, die moet eerst in de staatscourant staan. Dat gebeurt pas eind december. Er gaan ieder jaar wilde verhalen de ronde, maar valt meestal mee. Aldus mijn energie-expert...


Dat is natuurlijk wel zo. Het is elk jaar dat we ‘enorm’ veel extra moeten betalen maar het valt uiteindelijk altijd mee :+

Ik zie het wel, maak me er ook niet heel druk om.

[o]

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:16

Ik blijf gelukkig op hetzelfde bedrag zitten, maar schrik wel van alle bedragen hier!
Ik zit op 85 euro voor een eenpersoonshuishouden.
Ik zit ook vast aan 1 leverancier ivm stadswarmte


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, perdjes en 20 bezoekers