Huur opgezegd, mag huurbaas zomaar mijn huis in?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Huur opgezegd, mag huurbaas zomaar mijn huis in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 20:47

Ik heb mijn huur opgezegd. Mijn huurbaas heeft in overleg met mij foto's gemaakt. Ik weet dat ik hem de gelegenheid moet geven om de woning aan potentiële huurders te laten zien. Tot zover allemaal prima. Echter lijken de grenzen steeds verder te vervagen. In het begin kreeg ik een appje: Er komt om 19.00 uur iemand kijken.
Na een paar keer veranderd dat in: Er is vandaag iemand wezen kijken. Inmiddels vermoed ik dat er meerdere mensen zijn geweest zonder dat ik ergens over ingelicht ben.
Vandaag zag ik op marktplaats een nieuwe advertentie van mijn huurbaas met daarin nieuwe foto's.
Door de details in de foto kan ik concluderen dat die foto's dit weekend gemaakt zijn. Ik ben dit weekend afwezig en dat weet hij.

Naast dat ik het zelf bijzonder onbeschoft vind vraag ik me ook af of hij dit zomaar mag doen?


Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:51

Of dat nou mag of niet, ik zou het zeer zeker niet op prijs stellen :n
Zolang je hem genoeg momenten geeft waarin hij foto's kan maken en het appartement aan potentiële huurders kan laten zien zou ik eisen dat hij je op z'n minst van te voren inlicht. Kom zeg, je hebt je huur opgezegd, maar je betaald nog steeds en hebt nog steeds recht op privacy :o

Eilinora

Berichten: 11911
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Huur opgezegd, mag huurbaas zomaar mijn huis in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:52

Volgens mij mag het niet,zou het ook zeker aangeven dat je dat niet op prijs stelt.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:54

Oh help! Wij verhuren ook een huis en dat zou ik nooit doen. Dat is zelfs huisvredebreuk denk ik (vermoeden, ben niet zeker). Zelfs voor herstellingen en dergelijke vraag ik altijd toestemming. Ik zal nooit het huis betreden zonder dat de huurder dit weet. Gaat ook over respect.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:55

Verhuurders schijnen dan heel normaal te vinden, maar volgens mij mag het niet.

Toen ik vertrok uit mijn vorige huis en ik het vermoeden had dat de verhuurder binnen kwam, heb ik een binnendeur op slot gedaan zodat hij er niet in kon als ik er niet was. Toen moest hij het wel vragen.

Nu huur ik bij een Woningbouwvereniging en die zijn een stuk correcter gelukkig.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:56


meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:57

Zolang jij daar woont mag hij zonder gegronde reden niet zomaar in je huis komen. En met gegronde reden bedoel ik dat ze denken dat je bijv voor dood in de de woonkamer ligt ofzo. Als jij bijv per 1 jan hebt opgezegd dan mag hij voor die tijd niet ongevraagd in je huis komen.

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:01

natuurlijk mag dat niet….zou een bak wezen, zeg...lig je lekker te sexen met je vriendje (of iemand anders)...komt de huurbaas er gezellig bijzitten met wat potentiele huurders….

Lieszje
Berichten: 7179
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:02

Nee dat mag zeker niet!
Zolang jij de huurder bent mag hij niet ongevraagd de woning in.
Dit moet in overleg en ik zou hier dan ook zeker wat van zeggen.

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:02


fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 21:05

_kajo_ schreef:
Zonder overleg/jouw toestemming mag het niet.
Halverwege pagina:
https://www.leggle.com/juridisch-advies ... oestemming


Dank je wel, deze had ik nog niet gevonden.


Voor mij was het vooral onduidelijk waar de grens ligt tussen de verhuurder de kans geven om bezichtigingen te doen en huisvredebreuk. Met deze link is dat een stuk duidelijker geworden.

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:20

Wauw, huur je mijn oude huis? :=
Zo’n grapjas als huurbaas hadden wij ook. We boden genoeg kans tot bezichtiging, alleen we wilden er geen vrij voor nemen, dus het moest op tijden die ons uitkwamen (vroeg of laat, niet midden op de dag). Kregen we ook allemaal mails, berichtjes en telefoontjes dat ze anders wel zonder ons gingen. Zeker 5 keer aangegeven dat we daar nadrukkelijk GEEN toestemming voor gaven, maar het zat me zo niet lekker, uiteindelijk hebben we het slot van het oude huis tijdelijk verwisseld met het slot van het nieuwe huis... En zijn we een week eerder vertrokken zonder geld terug te vragen, was echt aldoor doodsbang dat ze binnen zouden komen walsen -O-

Hoe lang zit je daar nog? Is een slot wisselen een optie, of eerder vertrekken?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 21:26

watchthesky schreef:
Wauw, huur je mijn oude huis? :=
Zo’n grapjas als huurbaas hadden wij ook. We boden genoeg kans tot bezichtiging, alleen we wilden er geen vrij voor nemen, dus het moest op tijden die ons uitkwamen (vroeg of laat, niet midden op de dag). Kregen we ook allemaal mails, berichtjes en telefoontjes dat ze anders wel zonder ons gingen. Zeker 5 keer aangegeven dat we daar nadrukkelijk GEEN toestemming voor gaven, maar het zat me zo niet lekker, uiteindelijk hebben we het slot van het oude huis tijdelijk verwisseld met het slot van het nieuwe huis... En zijn we een week eerder vertrokken zonder geld terug te vragen, was echt aldoor doodsbang dat ze binnen zouden komen walsen -O-

Hoe lang zit je daar nog? Is een slot wisselen een optie, of eerder vertrekken?


Wat waardeloos is dat. Ze denken echt dat ze god zelf zijn volgens mij. Ik heb er inmiddels een appje heen gedaan dat ik het zacht uitgedrukt echt niet tof vind dat hij zonder toestemming mijn huis in is gegaan. Het is ook nog mijn buurman, dus ik moet wel enigszins opletten. Hopelijk valt het kwartje met dit berichtje.


Ik huur tot 31 december, maar zal daar, afgezien van het verhuizen zelf voor het laatst op 21 december aanwezig zijn.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Huur opgezegd, mag huurbaas zomaar mijn huis in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:30

Heeft een huurbaas een huissleutel dan?

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:31

Ai, dat hij naast je woont maakt het wel lastig. Bij ons woonde de huisbaas zelf een eind weg, maar die vrouw van de makelaardij was gewoon hondsbrutaal en wilde in haar eentje binnenwalsen.
Wij huren nu gewoon van de woningbouw, dat is toch een stuk prettiger.
Ik hoop dat je bericht duidelijk genoeg was en er niet meer zomaar binnen wordt gelopen :(:)

Cinnepin, ik dacht dat dat zelfs wettelijk niet toegestaan was, maar ik weet het niet helemaal zeker.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Huur opgezegd, mag huurbaas zomaar mijn huis in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:32

Nou gewoon de sloten veranderen als je in een woning trekt? Zou ik sowieso altijd doen, koop of huur, je weet nooit wie er een sleutel heeft....

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:38

Cinnepin schreef:
Nou gewoon de sloten veranderen als je in een woning trekt? Zou ik sowieso altijd doen, koop of huur, je weet nooit wie er een sleutel heeft....


Als je huurt is dat verboden volgens mij.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:43

lieveli schreef:
Cinnepin schreef:
Nou gewoon de sloten veranderen als je in een woning trekt? Zou ik sowieso altijd doen, koop of huur, je weet nooit wie er een sleutel heeft....


Als je huurt is dat verboden volgens mij.



nee hoor, mag gewoon

Rawr

Berichten: 2821
Geregistreerd: 21-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:53

lieveli schreef:
Als je huurt is dat verboden volgens mij.


Nee hoor, dat mag absoluut. De verhuurder mag alleen wel eisen dat je bij vertrek de originele cylinders en sleutels er weer in doet.

Ik huurde ook particulier en mijn verhuurders vonden ook wel dat ze zonder mijn toestemming het huis in konden voor nieuwe bezichtigingen. Was een grappig moment dat ik een appje kreeg met de vraag of ik de cylinders had veranderd omdat ze voor de deur stonden en er niet in kwamen. Dat had ik inderdaad gedaan (al eerder vanwege het gajes wat er voor mij woonde). Ze hadden nog geluk dat ik toen in de buurt was en ze binnen kon laten met een geïnteresseerde.

Hun excuus was dat ik voor het grootste deel al 'over' was en er dus technisch gesproken niet woonde. Mijn katten die absoluut niet buiten mogen komen woonden er nog wel dus daarna hebben ze netjes elke keer met mij een afspraak gemaakt, zoals het hoort.

 ɪ ᴅᴏɴ'ᴛ ᴛʜɪɴᴋ ʏᴏᴜɴɢ ᴘᴇᴏᴘʟᴇ ʀᴇᴀʟɪᴢᴇ ᴊᴜꜱᴛ ʜᴏᴡ ʜᴀʀᴅ
 ɪᴛ ɪꜱ ꜰᴏʀ ᴍɪʟʟᴇɴɪᴀʟꜱ ᴏꜰ ᴀ ᴄᴇʀᴛᴀɪɴ ᴀɢᴇ ᴛᴏ ʀᴇꜰʀᴀɪɴ ꜰʀᴏᴍ
 ᴘᴏꜱᴛɪɴɢ ꜱᴏɴɢ ʟʏʀɪᴄꜱ ᴀꜱ ᴄʀʏᴘᴛɪᴄ ᴇᴍᴏᴛɪᴏɴᴀʟ ꜱᴛᴀᴛᴜꜱ ᴜᴘᴅᴀᴛᴇꜱ

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Huur opgezegd, mag huurbaas zomaar mijn huis in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:05

Nee dit mag niet zonder dat jij aanwezig bent. Bezichtigingsafspraken moeten gemaakt worden als jij er ook bent.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Huur opgezegd, mag huurbaas zomaar mijn huis in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 22:12

Dank jullie wel. De huurbaas gaat me vanaf nu weer netjes informeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:22

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter :)

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:24

lieveli schreef:
Cinnepin schreef:
Nou gewoon de sloten veranderen als je in een woning trekt? Zou ik sowieso altijd doen, koop of huur, je weet nooit wie er een sleutel heeft....


Als je huurt is dat verboden volgens mij.


Sterker nog: het is mij door de verhuurder sterk aangeraden, ivm dat je nooit weet wie welke sleutels nog heeft.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:27

Klopt, of hoevaak ze nagemaakt zijn ;)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Huur opgezegd, mag huurbaas zomaar mijn huis in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:27

Bij de woningbouw wisselen ze standaard, heb daarna nooit meer gehuurd laat staan particulier :=

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, DonnaMay, Esther_, Jooytjee, kiwiwitje, miamivice, Noor, Poldermenner, spookyskippy, Zoolgangster en 98 bezoekers