Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marizi

Berichten: 451
Geregistreerd: 08-06-15
Woonplaats: Santa Rosa

Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 15:29

Lieve bokkers,

Ik ben op zoek naar tips & trucs over, jawel, kerstbomen <|- ! Het is tenslotte bijna december dus dan mag het :Y) :j

Ik heb nog nooit van mijn leven een échte boom gehad :D . Nu moet het dit jaar dan echt gaan gebeuren. Ik heb echter geen idee wat voor een ik moet kiezen. Welke soort (ras?), met of zonder kluit, waar moet je rekening mee houden? Do's en don'ts?

Dus ik ben erg benieuwd maar jullie ervaringen en tips aangaande échte bomen, om hopelijk zo te voorkomen dat ik met de kerst met een kale en bruine boom in de woonkamer moet 'pronken'.

Alvast bedankt! :)

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:35

Ik koop ze altijd met kluit (en vaak dus met emmer), waarom?
Je kunt ze water geven. Een keer per week een gieter en dan doet hij het weer.
Ik heb ze nooit op stam vanwege de brandveiligheid.
Hier is een simpel filmpje met uitleg: https://www.nu.nl/225089/video/waarschu ... liegt.html

Daarnaast blijft hij dan ook langer groen :)
Ik heb altijd een omorika, blijft erg mooi, laat geen naalden vallen en ik ben er niet allergisch voor :+

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:56

Ik ben vorig jaar van altijd echt naar nep gegaan. :))

Ik had altijd een Nordmann boom. Thuis liet ik die eerst een dag uitzakken in de standaard. Ik zaagde er een kruis in en in de standaard gaf ik hem ook water, iedere zoveel dagen (voelen hoeveel hij nog had).
Bomen bleven eigenlijk altijd tot 1 a 2 weken na kerst heel netjes, wel wat uitval maar niet rampzalig.

Boom met kluit kan ook, is ook duurzamer (bij hergebruik). Ik kon er echter niet makkelijk een kwijt dus kocht ze op stam. Kon ik ook zelf hanteren (kluit is zwaar).

Vanuit duurzaamheidsoogpunt ben ik toch voor een nepboom gegaan. Al zal het nooit helemaal hetzelfde voelen en ruiken als een echte. :)

Marizi

Berichten: 451
Geregistreerd: 08-06-15
Woonplaats: Santa Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 16:36

liespower94 schreef:
Ik koop ze altijd met kluit (en vaak dus met emmer), waarom?
Je kunt ze water geven. Een keer per week een gieter en dan doet hij het weer.
Ik heb ze nooit op stam vanwege de brandveiligheid.
Hier is een simpel filmpje met uitleg: https://www.nu.nl/225089/video/waarschu ... liegt.html

Daarnaast blijft hij dan ook langer groen :)
Ik heb altijd een omorika, blijft erg mooi, laat geen naalden vallen en ik ben er niet allergisch voor :+


Dat filmpje :oo
Waar haal je die dan?

Marizi

Berichten: 451
Geregistreerd: 08-06-15
Woonplaats: Santa Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 16:39

Leo schreef:
Ik ben vorig jaar van altijd echt naar nep gegaan. :))

Ik had altijd een Nordmann boom. Thuis liet ik die eerst een dag uitzakken in de standaard. Ik zaagde er een kruis in en in de standaard gaf ik hem ook water, iedere zoveel dagen (voelen hoeveel hij nog had).
Bomen bleven eigenlijk altijd tot 1 a 2 weken na kerst heel netjes, wel wat uitval maar niet rampzalig.

Boom met kluit kan ook, is ook duurzamer (bij hergebruik). Ik kon er echter niet makkelijk een kwijt dus kocht ze op stam. Kon ik ook zelf hanteren (kluit is zwaar).

Vanuit duurzaamheidsoogpunt ben ik toch voor een nepboom gegaan. Al zal het nooit helemaal hetzelfde voelen en ruiken als een echte. :)


Waar was dat kruis precies voor?
En hoe ver van te voren zet je hem dan al neer?
Ik wil zelf graag meteen een boom na Sinterklaas :o
Is het realistisch dat een kerstboom iets minder dan een maand mooi kan blijven?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:54

Met kluit wel, kruis niet. Of althans dat is mijn ervaring.

Die van ons gaat de tuin in na kerst :) We halen m de 1e en dan blijft ie meestal zeker een maand mooi.

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:57

Wij nemen ook altijd eentje met kluit, liefst recent uitgegraven (gaan hem dit jaar zelf kiezen op het veld). Na de aankoop laten we deze enkele dagen acclimatiseren in de garage, en dan mag deze naar de woonkamer. Hebben eigenlijk nooit veel uitval. Alleen vorig jaar een boom met een spinnennest.. Was iets minder aangenaam.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:59

Bij ons kan je bijna geen bomen met kluit meer halen. Mijn vaste kerstbomenkweker heeft nu een of ander systeem met standaard erbij. Die je erbij moet kopen voor veel geld en ook nog kerstbomenvoeding moet geven.
Maar ik wil met kluit.
Waar halen jullie met kluit? In mijn beleving blijft het echt beter. Bij alle gamma’s enzo is het ook alleen op stam.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:01

Bij het tuincentrum is met kluit, wij hebben nu alweer voor het derde of vierde jaar een boom in onze tuin staan die nog moet groeien.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:15

Bij Groenrijk haal ik de boom met kluit.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:22

Hier ook boom met kluit, thuis plastic eraf (laten altijd inpakken ivm het vervoeren in de auto), in de schuur laten uitzakken voor een paar dagen en dan vanaf ongeveer 12 december naar binnen. Tot nu toe heb ik één keer in twintig jaar de boom er op 27 december uitgegooid, die was zo slecht dat de kerstballen eruit bleven vallen (en ik heb alles van glas..). Maar normaal blijft een boom hier rustig tot de eerste week van januari staan.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:31

Liefhebbers van neppe én echte kerstbomen kunnen terecht in ons feestdagenforum [PF] Prettige Feestdagen, dus daar verplaats ik je topic naartoe. :)

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:43

Marizi schreef:
liespower94 schreef:
Ik koop ze altijd met kluit (en vaak dus met emmer), waarom?
Je kunt ze water geven. Een keer per week een gieter en dan doet hij het weer.
Ik heb ze nooit op stam vanwege de brandveiligheid.
Hier is een simpel filmpje met uitleg: https://www.nu.nl/225089/video/waarschu ... liegt.html

Daarnaast blijft hij dan ook langer groen :)
Ik heb altijd een omorika, blijft erg mooi, laat geen naalden vallen en ik ben er niet allergisch voor :+


Dat filmpje :oo
Waar haal je die dan?


Daarom dus dat ding water geven :)
Ik haal mijne altijd bij de Praxis :+ die heeft ze in allerlei maten!

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:44

Wij hebben een mini neppe op de boekenkast staan.
Waarom? Ik ben bang dat de konijnen hem als traktatie gaan zien _O-

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:46


miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:53

Hier altijd een nordman. Mooie stevige naalden die niet uitvallen. We hebben er eentje zonder kluit in een standaard staan, met een mand er omheen. Geef hem nooit water en staat altijd prima!

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:12

Als je voor een echte gaat ga dan wel voor een Nordmann. Is ietwat duurder, maar veel mooier en houder véél beter hun naalden vast. :j

Anoniem

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:17

Ik ben vorig jaar ook weer over gegaan naar een echte. Had sinds ik uit huis ben (8,5 jaar) altijd een neppe of een kleine neppe, vroeger thuis hadden we altijd een echte. Vind een echte ook meer de sfeer van kerst geven met de geur enz.

Tips heb ik eigenlijk niet echt, ik heb geen super hoog budget dus kijk als eerst bij de IKEA waar ze ze hier ook verkopen maar die waren op. Ik heb eigenlijk geen idee meer waar ik hem uiteindelijk weg gehaald heb, wel heb ik deze https://www.intratuin.nl/kerst/kerstbom ... groen.html er bij gekocht, is handig om hem stevig te plaatsen! :)

Sanniejtjuh

Berichten: 1210
Geregistreerd: 11-12-06

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:26

Hier staat hij al :D
Vaak nordmann, zo ook deze. Met kluit zodat ik hem water kan geven. Bij mij halen ze dan gerust de 8 weken.. :o

Afbeelding

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:29

Wij hebben sinds een paar jaar ook altijd een nordman zonder kluit. In een speciale standaard (klik voor voorbeeld) waarbij je water kan geven houd hij het makkelijk van begin december tot begin januari. Hier blijft hij staan tot de kerstbomen vanuit de gemeente worden opgehaald, maar hij kan wel langer mee. De kerstboomverkoper waar wij de boom altijd halen zaagt de boom op goede lengte af en boort dan de onderkant van de stam in zodat hij beter water opneemt. Daarna zet hij hem alvast op de standaard (1x daar gekocht en nemen we nu elke keer mee). Thuis alleen even bijstellen om hem goed recht te zetten.
In het verleden vaker verschillende rassen met kluit gehad maar daar begin ik niet meer aan. Veel meer naalduitval (ondanks regelmatig water geven) en zelfs een keer een mierennest meegekregen die de warmte van mijn huiskamer wel fijn vond... :=
Laatst bijgewerkt door Stybba op 26-11-18 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:30


A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:33

Altijd een echte boom!!!!

Ik vind de blauwspar het mooiste, dus die komt er altijd.
De naalden vang ik op en verbrand ik later als ik buiten fikkie stook omdat dat zo'n lekkere lucht geeft.

Eerst altijd met kluit gehad, maar dat vind ik tegenwoordig beetje onzin.
Dus doe zonder kluit en heb zo'n ouderwetse kerstboomstandaard waar ik hem in vast kan schroeven en die je water kunt geven onderin het reservoir.

Wat zul jij gaan genieten van die heerlijke geur <|-

Veel plezier alvast.

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Kerstboom; eerste keer van nep naar echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:40

Ik ga dit jaar ook voor het eerst voor een echte, en dan hoop ik dat de katten eruit blijven... :’)

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:56

Ik haal er altijd eentje bij ranzijn. Een kleintje die al op een schijf staat. Kosten zo'n 10 euro.
Gaat zo'n 3 weken mee en dan is het wel klaar.

Ik zie er zo tegenop om met zo'n standaard aan de weer te gaan maar de boom wat water kunne geven is ook wel fijn.
Nadeel is dat die kleintjes bij ranzijn al op ene schijf staan. En een slag groter past gewoon niet in huis.

*gaat er nog eens over nadenken*

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:58

Al jaren geen boom meer maar dan met kluit ivm brandgevaar en kan daarna het bos weer in.