Ik volg altijd met veel plezier volgtopics van verbouwingen. Nu ben ik niet iemand die snel settled, dus een huis verbouwen zie ik zo snel nog niet gebeuren.. Maar mijn vriend is groot Landrover Defender fan, en heeft in Juni een Landrover Defender Tdi, 110 wheelbase van 1998 op de kop kunnen tikken (iets met hele goede kontakten

Mijn vriend is heel handig en kan vrijwel alles zelf doen, als hij het niet kan dan leert hij het wel! Dat moet ook eigenlijk wel, anders zijn de onderhoudskosten wel heel hoog.. Zoals iemand ooit schreef, "A defender is never dead but always sick"

Vanwege Corona hebben we nog niet veel kunnen reizen, ook niet binnen Ierland (waar we wonen) aangezien we hier hele strenge maatregelen hebben, maar in September hebben we wel een reisje kunnen maken waar we de Wild Altantic Way (R.O.I) en de Causeway Coastal Road voor een groot deel hebben gevolgd. Tijdens deze reis heeft de defender, of tot toen "Landy" ook z'n naam gekregen, nl. Magic! Hier zal ik in een latere post meer over vertellen. Tijden de reis haden we een tijdelijk platform achterin gemaakt, waar we een luchtbed op haden gelegd. Dat werkte best voor toen, maar je wil toch liever wat meer comfort en opberg ruimte als je langer weg bent! Ook krijg je erg veel condensatie. Dus toch maar goed om gaan bouwen tot functionele camper! Gelukkig is het chassis e.d. in een goede staat.
Lekker charmant, maar is de enige foto van de setup haha

Er moesten/moeten een aantal dingen gebeuren voor we überhaupt aan de inrichting kunne beginnen. Eerst heeft mijn vriend de "badkuip" achterin helemaal geschuurt, behandeld en geverfd om roest e.d. te voorkomen. Daar knapte ie al een heel eind van op! Er zijn een aantal dingen vervangen, en na een aantal week was de eerste reparatie al aan de beurt, de bulkhead gasket (pakking van het motorblok?) was namelijk kapot. Na heel wat lezen en youtube, kon Chael, mijn vriend, met mij als assistente, dat gelukkig zelf fixen. Spannend was het wel, want als je het fout doet kan je zo het motorblok kapot gaan.. Duur grapje!

Het is heel anders om in een Defender te rijden dan in een "moderne" auto. Zo is het bijvoorbeeld aardig lawaaig, en als het regent klonk het wel heel blikkerig. Dus stap één was om te geluidsdempen! Eerst moest alles heel goed schoon gemaakt worden, een daarna moest het geluidsdempend materiaal, Alubutile, erop. Dat ging aardig makkelijk, maar in een nat klimaat en zonder mogelijkheid tot onderdak ging het niet altijd even snel.. Maar het resultaat was goed want het is nu een stuk stiller!

We hebben een tijdje niks kunnen doen vanwege het weer, maar we zitten hier nu weer in een strenge Lockdown en dus is de buitensportzaak waar ik normaal werk dicht, en mijn vriend zijn studieblok ik net afgelopen. We zijn dus naar zijn huis vertrokken; hij komt van een boerderij en is er dus genoeg plek om onder dak te werken! We konden dus eindelijk met de volgende laag beginnen, namelijk de iolerende laag die ook gelijk de condensatie verminderd. Het spul dat wij gebruikt hebben is gemaakt an Closed Cell Foam (kan dus geen water op nemen) en heet Armaflex. Het was nog best spannend om dat aan te brengen, aangezien het heel belandrijk was om luchtbubbels te verkomen en je elke onregelmatigheid kon zien. We zijn schijnbaar een goed team want het aanbrengen ging eigenlijk vlekkenloos en het resultaat is goed! We hebben tot nu toe alleen nog maar het dak gedaan. Er moeten nog een aantal dingen gebeuren voor we aan de zijwanden kunnen beginnen, en vooral de vloer kunnen we pas doen als we de houten vloer er ook gelijk in kunnen doen, aangezien we het materiaal niet willen beschadigen. Als afwerking komt er op de isolatie een laag Vilt als bescherming, en om het een beetje gezellig te maken. Op de indeling kom ik later wel terug!

Het zwarte is de de isolatie. Er zitten op het dak twee lagen van 9mm. Voor de rest komt er één laag op.
Voor de rest zijn we bezig met het goed waterdicht maken, dat is nogal een dingetje

Dat is het wel even voor nu, op het moment zijn we druk bezig dus ik zal proberen regelmatig updates te plaatsen!