Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:12

A3a1 schreef:
Dan wordt het de rijdende rechter.
Die zou ik dan inschakelen.

Het gaat er niet alleen om dat het op eigen terrein is, ook om dat je een 2 meter hoog hek neerzet, zonder overleg.
Het zou wat zijn als de gemeente zonder overleg een muur van 2 meter neerzet, vlak voor mijn tuin, dat kan helemaal niet, zonder inspraak.

Dus ja, KimD, zo spannend kan het echt worden, als je naast mij zou wonen.

Maar goed, ik ga ontstippen, ik vind je een asociaal mens, op basis van wat ik nu weet.


geen enkele inspraak heb je dan als het maar op eigen grond is en maximaal toegestaan volgens gemeente regels.

en asociaal.... ahum nee dreigen met bulldozer is sociaal wou je zeggen

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:51

KimD schreef:
Voor mij part zet hij aan zijn kant dan een schutting ernaast als hij er graag iets tegen wilt hangen of verven.

Hou er wel rekening mee dat je dat nog extra geld zou kunnen kosten. Als hij over een maand of wat een schutting op de erfgrens wil, kun je 50% meebetalen (wel in alle redelijkheid, niet als hij een gouden schutting met diamanten afwerking wil zeg maar) voor iets wat je nooit te zien krijgt.

KimD schreef:
Mocht hij moedwillig vernielingen aanbrengen, wat ik niet verwacht, staat hij sowieso op camera. Dus dan gooit hij zijn ramen in.

Niet als hij het vanuit z'n eigen tuin (dus de 'buitenkant' voor jullie) doet lijkt me?

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:18

Lijkt mij stug, dat als de ene buur een schutting op de erfgrens wil, maar de andere buur niet, dat dit dan uitgevoerd kan worden?

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:23

Maar waarom zouden de buren niets aan de andere kant van de schutting mogen hangen? Wij hebben ook een schutting geplaatst maar wat de buurman aan zijn kant doet maakt mij niet zoveel uit. Zie ik toch niet en kan hij het eigen maken qua kleur/bloembakken etc zoals hij dat wil. Stel dat hij dat doet...hier zie jij toch niets van en is hij misschien ook blij met het resultaat als hij het wel iets 'eigen' kan maken.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:26

dito schreef:
Maar waarom zouden de buren niets aan de andere kant van de schutting mogen hangen? Wij hebben ook een schutting geplaatst maar wat de buurman aan zijn kant doet maakt mij niet zoveel uit. Zie ik toch niet en kan hij het eigen maken qua kleur/bloembakken etc zoals hij dat wil. Stel dat hij dat doet...hier zie jij toch niets van en is hij misschien ook blij met het resultaat als hij het wel iets 'eigen' kan maken.


Maar dit mag ook, als de buurman de helft van de schutting betaalt

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:28

zigranta schreef:
Lijkt mij stug, dat als de ene buur een schutting op de erfgrens wil, maar de andere buur niet, dat dit dan uitgevoerd kan worden?


Citaat:
Ieder der eigenaars van aangrenzende erven in een aaneengebouwd gedeelte van een gemeente kan te allen tijde vorderen dat de andere eigenaar ertoe meewerkt, dat op de grens van de erven een scheidsmuur van twee meter hoogte wordt opgericht, voor zover een verordening of een plaatselijke gewoonte de wijze of de hoogte der afscheiding niet anders regelt. De eigenaars dragen in de kosten van de afscheiding voor gelijke delen bij.

Bron: http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR ... 2018-09-19

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:38

Even praktisch: hoe ga je die schutting straks zelf impregneren/ verven als buurman er niet aan mag komen? Of gaat het ding zover op eigen rond dat jullie een looppad over houden?

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 21:47

Juut schreef:
Even praktisch: hoe ga je die schutting straks zelf impregneren/ verven als buurman er niet aan mag komen? Of gaat het ding zover op eigen rond dat jullie een looppad over houden?


Geïmpregneerd kun je kopen, verven doen we niet.

Hoe die hele schutting eruit ziet interesseert me niet. Daar hechten wij geen waarde aan.

Die zal ook niet worden geverfd of iets aan worden gehangen.


Amber_anne schreef:
dito schreef:
Maar waarom zouden de buren niets aan de andere kant van de schutting mogen hangen? Wij hebben ook een schutting geplaatst maar wat de buurman aan zijn kant doet maakt mij niet zoveel uit. Zie ik toch niet en kan hij het eigen maken qua kleur/bloembakken etc zoals hij dat wil. Stel dat hij dat doet...hier zie jij toch niets van en is hij misschien ook blij met het resultaat als hij het wel iets 'eigen' kan maken.


Maar dit mag ook, als de buurman de helft van de schutting betaalt


Precies. Wij zullen ze op de hoogte stellen, en waarschijnlijk zoals geopperd in dit topic de optie bieden de schutting wel op de erfgrens te zetten, mits ze meebetalen. Zo niet, komt hij op eigen erf en dan heeft hij er ook vanaf te blijven.

Dat is dan ook direct ons bewijs dat hij die optie al gehad heeft dan. Als hij dan opeens wel een schutting op de erfgrens wilt dan is dat natuurlijk zo krom als een hoepel.

Sterkter nog, als hij de erfafscheiding die er nu op staat weg zou willen halen dan heeft hij alsnog onze toestemming nodig.

Dat had ik al nagevraagd bij de gemeente. :j

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:51

Weet je 100% waar de erfgrens zit? Anders heb je straks een schutting staan die niet goed staat.

Wij zitten nu in het zelfde schuitje.
Wel kadaster gehad want wij hadden het vermoeden dat de huidige schutting niet op de erfgrens stond. Bleek idd zo te zijn. Kon nog plm 32 cm terug in ons voordeel.
Buren deden ook moeilijk. Dus wij hebben besloten hem op eigen erf, tegen de erfgrens aan te plaatsen. Dan mag je direct tegen de grens aan.
Als je het samen doet met de buren dan is het op het midden van de erfgrens.

Uiteindelijk hebben ze toch besloten mee te betalen omdat ze dan ook evt aan hun kant dingen konden ophangen.

En je mag max 2 meter idd.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 21:54

karev schreef:
Weet je 100% waar de erfgrens zit? Anders heb je straks een schutting staan die niet goed staat.

Wij zitten nu in het zelfde schuitje.
Wel kadaster gehad want wij hadden het vermoeden dat de huidige schutting niet op de erfgrens stond. Bleek idd zo te zijn. Kon nog plm 32 cm terug in ons voordeel.
Buren deden ook moeilijk. Dus wij hebben besloten hem op eigen erf, tegen de erfgrens aan te plaatsen. Dan mag je direct tegen de grens aan.
Als je het samen doet met de buren dan is het op het midden van de erfgrens.

Uiteindelijk hebben ze toch besloten mee te betalen omdat ze dan ook evt aan hun kant dingen konden ophangen.

En je mag max 2 meter idd.


De erfgrens is al 50 jaar op deze manier, ook al hetzelfde hekje denk ik. :+

Deze is trouwens met het kopen van het huis ook nog nagemeten vanuit het kadaster, die papieren hebben we nog wel.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:09

A3a1 schreef:
Dan wordt het de rijdende rechter.
Die zou ik dan inschakelen.

Het gaat er niet alleen om dat het op eigen terrein is, ook om dat je een 2 meter hoog hek neerzet, zonder overleg.
Het zou wat zijn als de gemeente zonder overleg een muur van 2 meter neerzet, vlak voor mijn tuin, dat kan helemaal niet, zonder inspraak.

Dus ja, KimD, zo spannend kan het echt worden, als je naast mij zou wonen.

Maar goed, ik ga ontstippen, ik vind je een asociaal mens, op basis van wat ik nu weet.


Want Met een bulldozer een schutting en tuin naar de gallemiezen helpen terwijl die schutting eigendom is van de buren, aan de geldende wetgeving voldoet en op het terrein van de buren staat is niet asociaal? :') _O-
Jij bent grappig

Vlgns de gemeente waar ts woont is het toegestaan schuttingen van 2 meter te plaatsen in je tuin
Dus als ze die Plaatst, dan mag dat gewoon
Dan kun je de rijdende rechter bellen wat je wil, maar dan heb je gewoon dikke pech
Dan kun je als een asociale harry het eigendom van een ander gaan slopen
Maar dan Ben jij als sloper toch echt degene die fout zit
Niet de plaatser van de schutting


Hier trouwens ook een schutting op ons eigen terrein
Maar die heeft een oude schutting vervangen en Ja, mijn buren mogen hier best iets aan Ophangen qua decoratie
Maar niet schilderen of Er iets aan vast Hangen/zetten/maken qua structuren
Al is het Alleen al om de boel heel te houden

Hij had Er een schutting aan vast geschroeft die dwars door zijn tuin staat
Die heeft hij fijn weer los mogen schroeven om scheef trekken te voorkomen. Hij zet zelf maar een paal in de grond .

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:29

Dat ie er al 50 jaar staat wil niet zeggen dat daar de grens ligt.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 13:31

karev schreef:
Dat ie er al 50 jaar staat wil niet zeggen dat daar de grens ligt.


;)
Citaat:
De erfgrens is al 50 jaar op deze manier, ook al hetzelfde hekje denk ik. :+

Deze is trouwens met het kopen van het huis ook nog nagemeten vanuit het kadaster, die papieren hebben we nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:32

Wij hebben het andersom. Per 1 dec gaan wij verhuizen. Schutting en stukje muur staat op onze grond. En stukje schuur van buurvrouw ook.

Maar nu hebben we 2 weken terug gevraagd wat ze nu wil. Alleen we horen niks. Dus morgen gaat alles eruit.

Dan ziet ze maar hoe ze haar hond achterthuis houdt. Hebben we haar 2 weken de tijd gegeven

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 13:36

love_western schreef:
Wij hebben het andersom. Per 1 dec gaan wij verhuizen. Schutting en stukje muur staat op onze grond. En stukje schuur van buurvrouw ook.

Maar nu hebben we 2 weken terug gevraagd wat ze nu wil. Alleen we horen niks. Dus morgen gaat alles eruit.

Dan ziet ze maar hoe ze haar hond achterthuis houdt. Hebben we haar 2 weken de tijd gegeven


Maar ze is wel thuis? Want dan is het gewoon dom van haar... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:39

KimD schreef:
love_western schreef:
Wij hebben het andersom. Per 1 dec gaan wij verhuizen. Schutting en stukje muur staat op onze grond. En stukje schuur van buurvrouw ook.

Maar nu hebben we 2 weken terug gevraagd wat ze nu wil. Alleen we horen niks. Dus morgen gaat alles eruit.

Dan ziet ze maar hoe ze haar hond achterthuis houdt. Hebben we haar 2 weken de tijd gegeven


Maar ze is wel thuis? Want dan is het gewoon dom van haar... :n

Ja, werkt niet eens. Nu is onze verstandshouding al niet helemaal super.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 13:45

A3a1 schreef:
Ja, doei, je zet een schutting voor zijn tuin, zonder overleg.
Dan kun je me wat.


Heb zo'n gevalletje gehad met een vroegere buurman toen ik een paardenstal achter het huis ging neerzetten. Hij heeft allerlei redenen verzonnen waarom dat niet mocht volgens hem, uiteindelijk gezellig voor de rechter gestaan met z'n allen. De rechter maakte korte metten met het argument van 'geen uitzicht meer hebben'. Ik weet nog wat hij zei: "meneer, waarom meent u het recht te hebben om over de grond van uw buurman te kijken?" :D