Canon EF objectief repareren, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Canon EF objectief repareren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-18 13:44

Hallo!

Ik heb een canon ef 70-200mm f/4 L USM objectief. Ik merkte sinds ik hem had dat het automatisch scherpstellen niet luktte, maar ik dacht dat dit aan mijn body lag (die was immers ooit gevallen!) :') Voor mij was dit verder geen probleem, ik deed namelijk alles handmatig scherpstellen.

De lens uiteindelijk verkocht aan een fotografe, bij het testen deed het scherpstellen het op die body wel. Later kreeg ik een berichtje dat hij soms wel goed scherp stelt, maar andere keren doet hij niks. Ze is ermee naar een fotografiewinkel geweest en deze zeggen dat er iets mis is met de lens, maar wat precies weten ze niet. Ik heb de lens terug gekocht, want wil geen problemen met het feit dat de lens niet goed werkt.

Het opsturen voor onderzoek kost op zichzelf al €70,- en ik ben niet meer van plan hem echt te gebruiken. Heb namelijk geen body meer en tot nu toe niet zeker of ik die nog een ga kopen! :')

Nu heb ik eigenlijk 2 opties:
- verkopen met het defect, waarbij rekening gehouden word met de prijs, defect wordt uiteraard vermeld en koper weet wat hij koopt.
- laten maken en verkopen voor de prijs wat hij waard is.

Ik zou hem graag zonder defect verkopen, maar als de reparatie kosten heel hoog zijn heeft het voor mij geen voorkeur om hem dan nog te verkopen. Dan zou ik hem zelf houden, maar als ik hem zelf houd hoeft het defect niet verholpen te worden. Heeft iemand zo iets eerder meegemaakt? Waar heb je hem laten maken? Hoeveel was je daarvoor kwijt?

It's not your job to like me, it's mine.


Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Canon EF objectief repareren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 13:49

Ik heb een 24-105 L-objectief die niet meer scherpstelde. Was een fabrieksfout van Canon in dat objectief, internet staat er vol van, maar Canon gaf niet thuis.
Rofa in Den Haag https://www.rofarepair.nl/ kent het probleem, en heeft 'm gerepareerd. Canon vroeg 350 euro, Rofa deed het voor 225.
Dus ik raad Rofa zeker aan als reparateur, maar je zult zelf moeten afwegen of dergelijke kosten de moeite waard zijn. Geen idee wat die 70-200 objectieven doen, tweedehands, als ze goed zijn.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Canon EF objectief repareren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 16:14

Vooral ook even kijken wat precies het probleem is. Een aantal objectieven heeft bekende zwakke plekken.

Kan me voorstellen dat ruim 200 euro reparatiekosten niet de moeite is bij een ouder objectief. Zelf in een grijs verleden een Canon kitlens gerepareerd op basis van een beschrijving op internet. Was iets met een bandkabel waar Canon iets niet heel handig had bedacht. Vervangen door een nieuw exemplaar van AliExpress.com dacht ik.

Iig even kijken of die 70-200 f/4 (fijn ding!) een bekend probleem is en op basis daarvan kijken of zelf repareren een optie is. Zorg dan wel voor veel geduld, veel licht en kleine schroevendraaiertjes :+

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-18 12:57

BartVB schreef:
Vooral ook even kijken wat precies het probleem is. Een aantal objectieven heeft bekende zwakke plekken.

Kan me voorstellen dat ruim 200 euro reparatiekosten niet de moeite is bij een ouder objectief. Zelf in een grijs verleden een Canon kitlens gerepareerd op basis van een beschrijving op internet. Was iets met een bandkabel waar Canon iets niet heel handig had bedacht. Vervangen door een nieuw exemplaar van AliExpress.com dacht ik.

Iig even kijken of die 70-200 f/4 (fijn ding!) een bekend probleem is en op basis daarvan kijken of zelf repareren een optie is. Zorg dan wel voor veel geduld, veel licht en kleine schroevendraaiertjes :+


Ik vind meerdere topics over de scherpstel-problemen van de 70-200, maar de beschrijving komt niet overeen met het door mij beschreven probleem. Zelf maken vind ik toch een beetje riskant, ik weet immers niet wat er aan de hand is en ik weet ook niet welke onderdelen ik dan nodig zou moeten hebben.

Ze worden tweedehands verkocht voor €400-€450,- euro afhankelijk van de staat. De staat is verder perfect, als hij naar behoren zou werken. -O-

Heb ook alle accessoires er nog bij! :Y)

It's not your job to like me, it's mine.


loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:02

Ik zou contact opnemen met hierboven genoemd bedrijf. Ik heb ook ooit een lens laten repareren bij Rofa, was een paar tientjes kwijt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bo_Y, cinniz123, Condor, Dier_en_arts, Paardje02, ryukapple en 81 bezoekers