Bandenmaat en verbruik?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Bandenmaat en verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 20:22

Vreemde vraag misschien waar ik niet uitkom. Ook garage geeft me geen duidelijk antwoord.

Ik heb sinds een tijdje een renault trafic bus. De officiele bandenmaat is 215/65/r17. Deze wielen heb ik ook met zomerbanden erop. Alleen er zaten nog winterbanden onder. In 205/65/r16. De wielen zijn ook zichtbaar een slag smaller maar ook lager en kleinere diameter.

Alleen welke gevolgen heeft dat voor je verbruik en snelheidsaanduiding? Omdat je per omwenteling minder meters aflegd in vergelijk met de grotere wielen.

Wie weet het antwoord

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:51

Ik ben geen expert maar als ik het goed begrepen heb werkt het als volgt:

Je eerste band is 215mm breed en 215x0,65=139.65mm hoog. De velg is 17 inch dus ongeveer 43.18cm hoog. Dat maakt de totale hoogte 71.11cm en de omtrek (dus 1 rondje draaien) 2.23m

Voor he nieuwe banden is dit ongeveer 26.65+40.65=67.3 diameter en 2.12 per omwenteling. Kortom, je gaat met je nieuwe banden ongeveer 5% langzamer dan met de oude als je evenveel omwentelingen maakt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Bandenmaat en verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 21:11

Kwa snelheid dan wel afstand. Ik rijd namelijk zuinig maar als ik kijk naar afstand en verbruik zou ik vreemd genoeg minder zuinig rijden, of de km kloppen niet met de werkelijke afstand. Bv vandaag simpel ritje van b naar d via e. Normaal was dat met atos of transit 24 km. Nu 28 km. Vreemd toch, dan zou het logisch zijn dat ik meer verbruik zo op het oog omdat ie meer km aangeeft dan ik rijd?

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Bandenmaat en verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:45


tienus63

Berichten: 12017
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Bandenmaat en verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:57

Als je routeplanner/Flitsmeister/Google maps inschakelt op je telefoon of TomTom in je auto zie je de exacte rijsnelheid weer gegeven.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 22:01

Ellende is voor dit bouwjaar worden zowel 17 als 16 inch als optie gegeven. Maar het blijft gek zulke kleine wielen met een best lege wielkast. Maar ja de zomerbanden zijn mwa nog kwa leeftijd. Ik wil deze winterbanden oprijden. Dan in de zomer de zomerbanden opmaken en daar dan all weathers op laten zetten. En terug op de grotere wielmaat.

Ik rijd zelden met navigatie, vaste trajecten eigenlijk. Zou eigenlijk idd naast elkaar moeten rijden, kwa snelheid valt het best mee. :j 75 is 70 86 is 80 als ik de borden langs de weg mag geloven. :)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:04

karuna schreef:
Kwa snelheid dan wel afstand. Ik rijd namelijk zuinig maar als ik kijk naar afstand en verbruik zou ik vreemd genoeg minder zuinig rijden, of de km kloppen niet met de werkelijke afstand. Bv vandaag simpel ritje van b naar d via e. Normaal was dat met atos of transit 24 km. Nu 28 km. Vreemd toch, dan zou het logisch zijn dat ik meer verbruik zo op het oog omdat ie meer km aangeeft dan ik rijd?


Er spelen met verbruik ook andere zaken een rol. ook bandenspanning als ook bv de temperatuur of weersomstandigheden of het gebruik van de airco.

Het makkelijkste is dus het vergelijken als de omstandigheden zoveel mogelijk het zelfde zijn.

een smallere lagere band geeft minder luchtweerstand en is dus zuiniger. omdat jij de km teller niet hebt aangepast aan de bandenmaat geeft de kleinere band meer omwentelingen op dezelfde afstand en dus meer km aan dan dat je werkelijk hebt gereden. volgens Yessy is dat ongeveer 5%. Het is heel waarschijnlijk dat dit effect groter is als bv 1,5% minder verbruik.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 22:13

Geteste verbruik zou zijn 1 op 14/15 ik zit dus rond de 1 op 12.7 zaterdag gerekend, verbruik ervoor was 12.6 die daarvoor 12.8. Maar ik zou ook meer km gereden hebben dan logisch is. Ruim 900 km en dan nog net twee streepjes in de tank zitten. :+

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Bandenmaat en verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:27

Ik ben je een beetje kwijt geloof ik. Kun je even een overzicht geven met welke banden je wat reed? Winterbanden verbruiken vaak wat meer ivm hogere rolweerstand, vooral met warm weer. Maar de zomerbanden zijn weer groter dus dat zou iets moeten compenseren..

Dus bijv. 215/65/r17 - zomer - verbruik (volgens auto of zelf berekend?) - aantal km met volle tank gereden

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 22:30

Ik heb deze nooit met de zomerbanden gereden. Heb bus gekocht Begin juli van partikulier met de gemonteerde kleinere wielen met de winterbanden dus. De grotere wielen met zomerbanden lagen achterin de laadruimte. Weet dus alleen het verbruik met de kleine winterbanden. Die dus in totale hoogte als je wiel met zomerband ernaast zet zeker 4 cm kleiner is in doorsnee als niet nog kleiner zelfs. Omdat de zomerbanden niet echt ok zijn hooguit nog een zomer meekunnen. Heb ik na overleg dus besloten door te rijden met de kleinere wielen met winterband. Deze zijn na de winter op. :j die wielen gaan daarna ook in de verkoop. :) dan gaan de grote wielen met zomerband erop om ze op te rijden om in najaar all weathers erop te zetten.

Verbruik van een standaard trafic is teruglezen op sites en navraag bij garage op de voorgeschreven grotere wielen

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Bandenmaat en verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:34

Ah, oke dus jouw verbruik met winterbanden ligt boven het verbruik volgens de papieren/vorige eigenaar? Ik zou zeggen dat dat voornamelijk door de rolweerstand komt, en misschien ook een stukje rijstijl, of gewoon een veel te optimistisch genoemd verbruik (zoals dat meestal in de boekjes staat - ik rij 1:20 met m'n auto, terwijl volgens het boekje 1:27 prima moet lukken). Het formaat band zou minder uit moeten maken (denk ik?) want zowel de km-stand als het aantal omwentelingen is op hetzelfde gebaseerd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 22:41

Vorige eigenaar weet ik niets van. Bus is omgeruild met bus van de verkoper. Is bedrijf maar geen autobedrijf maar voedseltruck bedenker. :+ en stond al tijdje stil.

Aantal omwentelingen die zouden met kleinere band hoger moeten zijn want minder afstand met omwenteling. Daar loop ik dus mee te worstelen. Geeft de km teller meer aan dan de werkelijk gereden aantal km of is die wel juist want de wielmaat die ik nu heb is kleiner dan aanbevolen voor trafic. :?

Geeft meter meer aan dan klopt verbruik wel met wat zou moeten. Is dat gelijk is deze band onzuiniger, ervaring over de jaren. Tot nu toe rijden alle autos zuiniger dan op papier ivm mijn rijstijl. Ook auto van andere merk ik nu ik die keer heb meegehad naar dld en terug. 800 heen 800 terug. Ik heb over die afstand ruim 15 liter minder verbruikt dan de eigenaar over hetzelfde stuk.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Bandenmaat en verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 22:47

Je hebt meer omwentelingen per km nodig met deze banden, dus je km-teller geeft meer aan dan je daadwerkelijk hebt gereden. Dus je verbruik per werkelijke kilometer ligt hoger dan je verbruik per kilometer die de teller aangeeft. Maar het is lastig om aan te geven of je daadwerkelijke verbruik hoger of lager is dan zou "moeten", omdat het wrs minder brandstof kost om die omwenteling te maken (want kleinere banden). Aan de andere kant zijn winterbanden met dit weer ongunstig dus dat stuwt je verbruik weer op. En je rustige rijstijl maakt het weer lager.

Kortom, er is niet heel veel van te zeggen. Voor een bus op winterbanden met 26 graden heb je iig een net verbruik :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Bandenmaat en verbruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 22:58

Ok is dus niet veel van te zeggen. Verbruik is zowiezo een aparte. Transit met zijn 70 pk en 2 liter motor had een verbruik van 1 op 12. Terwijl die op papier 1/11 zou moeten zijn, deze heeft namelijk maar zou ook ee lager verbruik hebben. Terwijl deze in kilos zwaarder is en flink meer pk is normaal ook meer verbruik.