Uit huis en de kosten dan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Uit huis en de kosten dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 12:31

Hallo

Mijn dochter van 20 wil heel graag richting Venlo verhuizen en nu zijn we eens aan het kijken wat de kosten zoal zijn

Wie woont er in een studio/klein appartement en wil mij eens een overzicht van je maandelijkse kosten

Heb namelijk geen idee en vergeet vast de helft waardoor het te goedkoop lijkt

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Uit huis en de kosten dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:33


daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:36

Ik heb een koopwoning.( 2slaapkamer appartement) Hypotheek 324 en 110 service kosten.
Totaal vaste lasten. Inclusief gas, water, licht, belastingen, internet, auto, telefoon, zorgverzekering ben ik ongeveer 1000€ kwijt

Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 12:40

Wat zit er in die serv kosten dan?

En kun je de kosten verder eens uitsplitsen?

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:40

Ik wil best mijn vaste lasten overzicht met je delen maar of je er wat aan hebt weet ik niet want veel info staat er niet in je OP.

Gaat ze ‘op kamers’ om te studeren of gaat ze werken en opzichelf?

Ik huur een appartementje met 1 slaapkamer, woonkamer, dichte keuken, douche en toilet, washok/bergruimte, hal, een zolder (waar je kan lopen/staan) die te bereiken is met een vlizotrap en balkon.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:44

Zo even uit mijn hoofd de lijst vaste lasten die verplicht/verstandig zijn (overheid is eigenlijk niet meer bereikbaar zonder internet, dus internetverbinding is op zijn minst verstandig zo niet verplicht) :
- Huur
- Gas en stroom
- Water
- Inboedel & AVP verzekering
- Internet/telefoon/TV (TV hier niet, internet vangt dat voor mij mooi op)
- Ziektekostenverzekering
- Gemeentebelastingen

Bedragen geef ik niet, maar volgens mij is dit redelijk de minimale vaste lasten lijst voor een startende huurder.
Verwarming en stroom hangt deels af van gebruik en deels van isolatie (energelabel) woning. Gemeentebelastingen varieren nogal per gemeente, maar die kan je op hun website terugvinden.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Uit huis en de kosten dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:48

Let er vooral op bij de rioolheffing dat die op eenpersoonshuishouden staat en niet op meerpersoons (tenzij ze samen gaat wonen natuurlijk)!

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:53

Yom schreef:
Wat zit er in die serv kosten dan?

En kun je de kosten verder eens uitsplitsen?

Service kosten is voor schoonmaak trappenhuis en ramen, lampen in het trappenhuis en berging. En onderhoud.
Een huurder bij ons betaald uiteraard niet voor onderhoud. Volgens mij betalen die 30€ of zo.

Kosten verder uitsplitsen is niet iets waar jij veel mee kunt.

Mijn zorgverzekering kan een andere dekking hebben, ik woon in het noorden waar een autoverzekering goedkoper is. Maar als mijn auto zwaarder of sneller is kan het duurder zijn. Maar aan de andere kant kan ik meer schade vrije jaren hebben waardoor ik minder betaal.
Gas water en licht is ook tarief afhankelijk en hoe goed is het huis geïsoleerd.
Gemeentelijke belastingen zijn overal anders
Internet en telefoon is ook afhankelijk van het soort abbo

Winged

Berichten: 33032
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:05

Djeradalover schreef:
Ik wil best mijn vaste lasten overzicht met je delen maar of je er wat aan hebt weet ik niet want veel info staat er niet in je OP.

Gaat ze ‘op kamers’ om te studeren of gaat ze werken en opzichelf?

Ik huur een appartementje met 1 slaapkamer, woonkamer, dichte keuken, douche en toilet, washok/bergruimte, hal, een zolder (waar je kan lopen/staan) die te bereiken is met een vlizotrap en balkon.

Dit inderdaad.

Wil ze op kamers, een eigen appartement, wil ze huren of kopen, wat zijn de wensen, werkt ze daar...

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:29

tamary schreef:
Zo even uit mijn hoofd de lijst vaste lasten die verplicht/verstandig zijn (overheid is eigenlijk niet meer bereikbaar zonder internet, dus internetverbinding is op zijn minst verstandig zo niet verplicht) :
- Huur
- Gas en stroom
- Water (dit gaat bij mij (Vitens) per kwartaal)
- Inboedel & AVP verzekering
- Internet/telefoon/TV (TV hier niet, internet vangt dat voor mij mooi op)
- Ziektekostenverzekering
- Gemeentebelastingen (ik betaal twee aparte belastingen; water/riolering ofzo en afvalverwerking)
- Mobiel abonnement
- Uitvaartverzekering/Levensverzekering

En denk ook aan overige abonnementen zoals bv Netflix, Spotify etc.



Bedragen geef ik niet, maar volgens mij is dit redelijk de minimale vaste lasten lijst voor een startende huurder.
Verwarming en stroom hangt deels af van gebruik en deels van isolatie (energelabel) woning. Gemeentebelastingen varieren nogal per gemeente, maar die kan je op hun website terugvinden.

Ik heb nog wat toevoegingen gedaan aan bovenstaand bericht. Wellicht heb je daar wat aan. Wel geen verplichtingen enzo, maar wellicht wel handig om te weten.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Uit huis en de kosten dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:32

Ik woon in een studentenkamer
Huur: 309 euro (alles er in: service, schoonmaken complex, internet, tv, gwl)
Verzekering: 10 euro per maand gok ik

Andere kosten
Sporten: 30
Spotify: 7.50
Netflix: 5 euro
Eten: 150 euro per maand
Kleding: soms 0 soms 300, gemiddeld 100 per maand
Vakantie: 100 per maand

Wat ik niet zelf betaal maar welke kosten er wel zijn:
Zorgverzekering: 120 per maand

En eventueel:
OV kosten
Auto (verzekering, brandstof, afschrijving)
Apparatuur zoals laptop, telefoon etc
Studie: 200 per maand

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:49

Sani schreef:
tamary schreef:
Zo even uit mijn hoofd de lijst vaste lasten die verplicht/verstandig zijn (overheid is eigenlijk niet meer bereikbaar zonder internet, dus internetverbinding is op zijn minst verstandig zo niet verplicht) :
- Huur
- Gas en stroom
- Water (dit gaat bij mij (Vitens) per kwartaal)
- Inboedel & AVP verzekering
- Internet/telefoon/TV (TV hier niet, internet vangt dat voor mij mooi op)
- Ziektekostenverzekering
- Gemeentebelastingen (ik betaal twee aparte belastingen; water/riolering ofzo en afvalverwerking)
- Mobiel abonnement
- Uitvaartverzekering/Levensverzekering

En denk ook aan overige abonnementen zoals bv Netflix, Spotify etc.



Bedragen geef ik niet, maar volgens mij is dit redelijk de minimale vaste lasten lijst voor een startende huurder.
Verwarming en stroom hangt deels af van gebruik en deels van isolatie (energelabel) woning. Gemeentebelastingen varieren nogal per gemeente, maar die kan je op hun website terugvinden.

Ik heb nog wat toevoegingen gedaan aan bovenstaand bericht. Wellicht heb je daar wat aan. Wel geen verplichtingen enzo, maar wellicht wel handig om te weten.

"Waterbelasting" is hier je waterschapsbelasting (dus om droge voeten te houden zeg maar) en dat staat qua inning los van de gemeentelijke belasting die je betaald voor het legen van de kliko's en onderhoud riool, maar als je gemeentelijke belastingen moet betalen, dan moet je ook waterschapsbelasting betalen.
Mobiel abbo is niet verplicht, prepaid is optie en er bestaan zelfs nog mensen zonder mobiel. Abbo's/lidmaatschappen idem, lijstje is dus puur om aan te geven wat noodzakelijk is ipv wat gemiddeld gebruikelijk is.

Uitvaartverzekering is handig en verstandig (of je moet altijd zeker 5000 euro spaartegoed hebben voor crematie, begraven is stuk duurder), maar niet verplicht. Informeer bij je verzekeraar, want zeker als je jong en gezond bent kan je dit wel eens afkopen met een eenmalig bedrag (soort spaarpotje bij verzekeraar, hoef je ook geen belasting over te betalen). Al kan het zijn dat ze op een bepaald moment vragen er wat bij moet storten als je niet genoeg blijkt te hebben, die kosten lopen harder dan de rente. Of en hoe je dat dan oplost hangt van de situatie dan af. Hier nu van toepassing, maar bedrag is bij overlijden wel aanwezig, dus voor nu laat ik het zo.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:21

Voor een klein tweekamer appartementje waren wij het volgende kwijt:

Huur: €320
Servicekosten: €2.50
g/w/l: €75
Mobiel: €20
Tv/internet: €45
Boodschappen: €50 (voor 2 personen)
Zorgverzekering: €100

Rioolheffing, waterschapsbelasting, vuilnis, gemeentebelasting, etc. heb ik niet meegerekend omdat dat per gemeente anders is.

Dus zo'n €620 p.m. Maar let wel, dit zijn bedragen van zo'n 6 jaar terug.

Bij mij dekte de servicekosten eigenlijk al het onderhoud wat met het huis te maken had. Dus onderhoud c.v., plantsoenbeheer voortuin, opnieuw afstellen ramen, lekkages verhelpen, etc. Dat hoef je als huurder zelf niet meer te doen.

Jorex

Berichten: 9941
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Uit huis en de kosten dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:35

Ik stip even, mijn vriend en ik willen komend jaar rond gaan kijken om samen te wonen. Dit is wel in noorden, omgeving Drachten. Mijn vriend zal dan aan het werk zijn en ik studeer nog.

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:45

https://imgur.com/yELovc3
Dit zijn de vaste lasten voor mij. Ik woon onder de leegstandswet in een studio in een grote flat, gwl zit hier bij inbegrepen. Collegegeld betaal je op het Windesheim in 8x, vandaar dat het zo'n hoog bedrag is.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:47

topsylover schreef:
https://imgur.com/yELovc3
Dit zijn de vaste lasten voor mij. Ik woon onder de leegstandswet in een studio in een grote flat, gwl zit hier bij inbegrepen. Collegegeld betaal je op het Windesheim in 8x, vandaar dat het zo'n hoog bedrag is.

Dooie vadervergoeding? :+

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:56

Ghostattack schreef:
topsylover schreef:
https://imgur.com/yELovc3
Dit zijn de vaste lasten voor mij. Ik woon onder de leegstandswet in een studio in een grote flat, gwl zit hier bij inbegrepen. Collegegeld betaal je op het Windesheim in 8x, vandaar dat het zo'n hoog bedrag is.

Dooie vadervergoeding? :+

:') Ik krijg een wezenuitkering van mijn vaders werk zolang ik nog studeer. :+

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 16:17

Mijn vaste kosten voor huis zijn in totaal: 1356
Dit bestaat uit hypotheek (675), servicekosten vve, gas water elektra, tv abbonement, verzekeringen voor huis, schoonmaker, boodschappen(415).
Dit is gebaseerd op 2 personen, maar als ik dit in mijn eentje zou doen dan zou ik hooguit 100 euro goedkoper uit zijn op boodschappen met de hoeveelheid die ik eet :P Heb de kosten van hypotheek en boodschap er specifiek bij gezet ivm dat dat heel verschillend kan zijn wat betreft de hoogte van je hypotheek of hoe je je boodschappen doet. De rest zal ongeveer gelijk zijn denk ik.

Oh en daarnaast heb je nog de jaarlijkse belastingen voor je huis, ik leg daar maandelijks 120 voor opzij, zodat ik niet al te veel hoef bij te betalen.

Daarnaast eigen vaste lasten nog zorgverzekering, spotify, netflix, telefoonrekening, sportschool, maar dit is natuurlijk hoe duur je het zelf maakt.

En dan natuurlijk je eigen kosten nog voor leuke dingen, in mijn geval voornamelijk paard en gedeeltelijk uit eten en kleding *\o/*

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Uit huis en de kosten dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:10

Ben ik dan de enige die denkt.... je dochter is 20? Kan ze dit niet zelf uitzoeken?

Ik vind het verder geen gekke vraag hoor, maar wel dat moeder hem stelt i.p.v. dochter zelf.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 18:18

Shiloh schreef:
Ben ik dan de enige die denkt.... je dochter is 20? Kan ze dit niet zelf uitzoeken?

Ik vind het verder geen gekke vraag hoor, maar wel dat moeder hem stelt i.p.v. dochter zelf.


Vind het eerder bijzonder dat de moeder geen flauw idee heeft van wat wonen kost :=

Ik heb toentertijd alles samen met mijn ouders uitgezocht. Die hebben me geleerd welke vaste lasten je zoal hebt met huur- of koophuis en welke verzekeringen noodzakelijk zijn e.d.

Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-18 22:38

Om even met het laatste te beginnen, ik heb natuurlijk wel ee idee maar betaal al jaren voor 4 personen en alles is daarop gebaseerd.

En wat maakt het uit wie de vraag stelt, als het antwoord maar komt toch (ik ben ooit begonnen te lezen op bokt om wat meer paardenkennis te krijgen, zit er nu nog en dacht hier vind ik de meeste mensen om het aan te vragen. That;s it)

Dochter is werkzoekend, alleen en wil het liefst iets met keuken en badkamer voor haarzelf. Wil haar eens voorleggen wat dat gaat kosten en zie idd dat ik al wat over het hoofd heb gezien qua kosten

Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 20:29

dank je wel allemaal, met deze info kan ze wel wat

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Uit huis en de kosten dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 20:34

Vergeet ook niet de boodschappen en dat je dochter nog leuke dingen wilt doen en niet elke avond thuis wil zitten omdat ze geen geld heeft

Yom
Berichten: 3785
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 08:11

Nee dat stond zo’n beetje als 1e op haar lijstje ;)

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 08:21

verootjoo schreef:
Shiloh schreef:
Ben ik dan de enige die denkt.... je dochter is 20? Kan ze dit niet zelf uitzoeken?

Ik vind het verder geen gekke vraag hoor, maar wel dat moeder hem stelt i.p.v. dochter zelf.


Vind het eerder bijzonder dat de moeder geen flauw idee heeft van wat wonen kost :=

Ik heb toentertijd alles samen met mijn ouders uitgezocht. Die hebben me geleerd welke vaste lasten je zoal hebt met huur- of koophuis en welke verzekeringen noodzakelijk zijn e.d.


Precies dat :D