Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 15:10

Ok ben beetje verbijsterd. Ik heb een boom/struikbeuk in de tuin staan die er al staat vanaf het begin dat ze er wonen. Vorige bewoner heeft deze boom gepland in 1985 dus bij betrekken van nieuwbouwhuis. Boom staat 7 meter van hun erfgrens af, achter onze tuinen staan gemeente bomen eik en els. Die zijn nog vele malen hoger dan die van mij. Denk ik meter of 8 of hoger zelfs. Boom staat voor hun op noord oost kant en houdt dus ook geen licht tegen. Mij geeft hij fijne schaduw.

Maar door de droogte is hij weer opnieuw gaan bloeien en nu met de harde wind zijn er neusjes afgewaaid in hun tuin. En nu willen ze de boom omhebben liefst want dan hoeven ze niet meer te vegen. Terwijl de gemeente bomen ook veel blad geven.

De boom is al een jaar of 20/15 op maximale hoogte overigens. En ik houd hem bij ivm gezondheid en sterke takken. Maar ja hij is hoog maar niet zo hoog als de gemeente bomen. Denk meter of 6 en ongeveer en een 4 meter doorsnee kwa kruin.

Kunnen ze dit uberhaupt eisen?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:12

denk het niet.. kijk naar het programma met bonje met de buren..

ps. staat er niet ergens van de gemeente van die voorwaarden?
afstand wilt nog wel is verschillen in gemeentes (wat ik uit dat programma weet :D :Y) )

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:14

Nee, laat het voorlopig maar het ene oor in en de andere uit gaan, sommige mensen vinden altijd iets om over te zeiken.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:14

Kijk even de aflevering van rijdende rechter (of dat andere programma) waarin er een boom op een campingterrein (chaletpark) op iemands huisje is gevallen. Daar hebben ze het ook over boom op erfgrens en wat de regels van verzorging zijn.

Maks :+:

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:15

Geef ze bij hun volgende verjaardag een bladblazer :Y)

Blog: !!Zoessies.nl!! Think positive!
Like ons op facebook ! Zoessies Facebookpage
All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 15:15

Nou daar idd meer dan voldoende dingen voorbij zien komen. En ben oprecht verbaasd dat ze hier nu mee komen opeens. Als ik ergens niet op zit te wachten is buren gezeik. -O-

Ik ben al hard bezig om mijn tuin op orde te krijgen. Veel is al weg, nieuwe extra dubbele schutting geplaatst aan hun kant zodat hun hond niet bij die van mij kan komen en omgekeerd. Ze weten dat ik er hard mee bezig ben omdat ik het nu aleen moet doen en ik niet fit ben.

Zucht zou ook niet weten hoe ik kan voorkomen dat die dingen in hun tuin waaien, meestal staat de wind ook zo dat ze in mijn eigen tuin terecht komen. Is dit jaar wel meer dan anders maar het is er nu al aardig af.

Macs als boom omvalt heeft niemand er last van, haalt hun schutting niet eens, ook de weg achter zal hij niet raken. Groene wijk en mijn tuin is best fors. Ook zorg ik voor een goede conditie en haal takken weg die een mogelijk probleem zijn. Boom/oversized struik is in goede conditie ook. Nog steeds niet duidelijk of het nu een uit de kluiten gewassen haagbeuk is of een beukenboom

Bladblazer heb ik net zelf gekocht dit weekend. Heeft ook een zuigfunctie en doet heel vlot en goed zijn werk. :j

Sneue is zij wonen met drie gezonde mensen in een huis, ik ben in mijn uppie en gehandicapt. En mijn tuin is ongeveer 8 keer die van hun

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:23

Sterker nog, vaak krijg je niet eens een kapvergunning als je een boom in eigen tuin wil kappen :+
Gewoon negeren, dat soort mensen. Bomen zijn zo belangrijk, en er zijn er al te weinig van in de stad.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:24

Het gaat er ook niet dat de boom omvalt maar in die aflevering bespreken ze de regels over boom vlakbij een erfgrens :)

Maks :+:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110629
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:26

Nee, ze kunnen er weinig mee, al kan ik me wel voorstellen dat ze moe worden van de troep.
De vraag is of je er een burenruzie voor over hebt :P

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:28

Macs schreef:
Het gaat er ook niet dat de boom omvalt maar in die aflevering bespreken ze de regels over boom vlakbij een erfgrens :)

Zeven meter van de erfgrens af , dan kunnen ze hoog of laag springen maar Karuna kan hem gewoon laten staan, houd zelfs het licht niet tegen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

petra8
Berichten: 1133
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:36

Bij ons in de gemeente mag je alleen een boom met een diameter van minder dan 1 meter en op minder dan 15 meter van je huis zonder vergunning weghalen. Voor de rest heb je allemaal een vergunning nodig die je bijna niet krijgt. Dus al zou je de boom weg willen, is het maar de vraag of je een vergunning krijgt.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:37

Ik zou ze negeren, die hebben nergens over te zeuren. Staat voldoende van de erfgrens af en neemt geen licht weg, geen omvalgevaar..
Dat ze maar het heenenweer krijgen met hun gezeur, iedereen moet bladeren harken :P

09/10/2023 <3

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Re: Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:39

Hangt van de regelgeving van jouw gemeente af, maar doorgaans is dat een prima afstand en kunnen ze niets eisen.

:¨·.·¨:
`
·. Gijs van de Hertoghoeve
Gijs staat ter dekking via KI Gijs op facebook
viewtopic.php?f=250&t=1873568

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:40

8nnemiek schreef:
Sterker nog, vaak krijg je niet eens een kapvergunning als je een boom in eigen tuin wil kappen :+
Gewoon negeren, dat soort mensen. Bomen zijn zo belangrijk, en er zijn er al te weinig van in de stad.

Vind ik ook. Bomen zijn nodig voor de luchtkwaliteit. Helaas zijn er mensen die een hekel hebben aan groen.Jouw buren hebben hun eigen tuin zeker helemaal betegeld?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:43

Gemeente bellen, verhaal vertellen en vragen wat te doen. Als zij aangeven mag/kan niet zomaar doorgeven aan de buren of desnoods zelf laten bellen met gemeente. Volgens mij hebben ze namelijk geen poot om op te staan,daarom zou ik het zo doen. Dan ben jij niet de slecht nieuws brenger maar de gemeente.

Karaat_the_newforest op Instagram

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:43

Cayenne schreef:
Nee, ze kunnen er weinig mee, al kan ik me wel voorstellen dat ze moe worden van de troep.
De vraag is of je er een burenruzie voor over hebt :P

Burenruzie over zoiets knulligs? :oo
Het is toch niet de schuld van de TS dat er wat in hun tuin waait, zij zet de wind niet aan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 15:47

Is een keer per jaar normaal een week of twee. Eigenlijk haalt het nooit huntuin maar door de extreme wind uit een andere hoek nu kennelijk wel.
Hadden ooit een groene tuin nu niet meer
Ben de enige met nog wat groen inmiddels

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:50


anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 15:57

karuna schreef:
Is een keer per jaar normaal een week of twee. Eigenlijk haalt het nooit huntuin maar door de extreme wind uit een andere hoek nu kennelijk wel.
Hadden ooit een groene tuin nu niet meer
Ben de enige met nog wat groen inmiddels

Ja,en bij zware regenval kan het water dan nergens meer heen door al die betegelde tuinen.

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:03

Altijd vervelend zo'n verschil van inzicht. Ik zou de boom lekker laten staan en je buren aanbieden dat ze je bladblazer wel mogen lenen als de wind in hun tuin staat. Dan toon je toch dat je wil meedenken en dat houdt het contact hopelijk oke

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-18 16:26

Dat laatste zat ik ook aan te denken, alleen normaal is het week of twee dat er blad afvalt per jaar. Hij laat snel blad los altijd. En eigenlijk altijd valt het op mijn erf en het stukje gemeente groen achter mijn tuin dat dan ook vol ligt met gemeenteboom blad. Gekke is, een gemeente eik op een kleine 2 m van hun tuin aan de achterkant die al jaren gevaarlijk scheef hangt hun kant op vinden ze best. Die boom is zeker 3 meter hoger dan die van mij en die takken hangen wel over hun tuin heen en dat van hun buren

Hun voortuin is wel een oerwoud, hoge half dode coniferen die bij mij zon tegenhouden en op 20 cm van de erfgrens staan, en veel kruip onkruid maar mij horen ze daar niet over. Zolang het niet in mijn tuin zelf staat is het me wel best.

Rechter dichtbijzijnde groen is het, dakje links is tegen mijn huis aan. Net stukje schutting van hun te zien en de bomen van de gemeente inclusief de eik van de gemeente helemaal links en groen,

Afbeelding

Afbeelding

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 16:44

Ik zou ze adviseren of ze bij de weerman wind kunnen bestellen uit een andere richting :+

Wat een gezeur joh. Jammer, moeten ze een keer vegen. Blijven ze lekker actief bij moet je maar denken. Ik zou er niet eens op ingaan en 7 meter van de erfgrens kunnen ze nooit een issue van maken in ieder geval.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:28

Ik zou tich de lokale regels raadplegen. Ik ben dan wel van België maar hier verschild het echt per regio. Hier heeft de erfgrens er weinig mee te maken. Maar een boom mag binnen een bepaalde afstand van huizen (deze afstand is vrij groot, ik dacht 50 meter of zelfs verder) niet hoger dan 2 meter zijn. Anders kan je de verplichting krijgen te kappen en een boete.

Mystic Realms Border Collies
http://www.mysticrealms.be

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:40

Met 7 meter afstand heb je niks te vrezen. Maar als ze er echt vervelend om gaan doen kán ik me voorstellen dat je eieren kiest voor je geld...

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Amyyy

Berichten: 3497
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Boom op 7 meter van erfgrens, buren klagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 17:44

Welke gemeente woon je? Ik werk bij de gemeente Amersfoort en daar moet voor een boom als deze een kapvergunning aangevraagd worden. Die zouden wij nooit afgeven, want kom op zeg, blaadjes horen nou eenmaal aan een boom. Je zou daar eens kunnen informeren? Maar ik zou ook gewoon ene oor in, andere oor uit doen hoor

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: inge_romeo, lizy29, lukka63, moonsparkle, scappa en 114 bezoekers