Ervaringen met de "slimme meter"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 14:16

Van de Netbeheerder krijg ik bericht dat ze een Slimme meter willen gaan plaatsen.
Nu hoor ik vooral de negatieve ervaringen, en uit bijgaande artikel blijkt dat er weinig 'slim' is aan deze meter.
https://www.energieleveranciers.nl/blog ... mme-meter/
Ik ben er nog niet over uit of ik dat wel wil.
Wat zijn jullie ervaringen?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:35

Ik vind het zelf wel prettig, ding wordt iedere twee maanden door mijn energieleverancier uitgelezen en hoef zelf geen meterstanden meer door te geven. Klopt eigenlijk altijd.

chanicha

Berichten: 12141
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 15:55

Ik vind het ook makkelijk, daarbij heb ik de Toon en krijg iedere drie maanden, dacht ik, een verbruiksoverzicht. Geen spijt van.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:17

Hier ook een slimme meter. Vind 'm prima. Ik heb hem ook i.c.m. Toon en vind het heel duidelijk en fijn.

Enige wat ik nog hoef door te geven is de waterstand.

Niet banketstaaf, maar poetse! O:)

Cherubijn
Berichten: 121
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:27

Wij hebben de slimme meter nu iets langer dan 3 jaar er in zitten. Wij hebben er geen problemen mee. Krijgen iedere 2 maanden een overzicht van het verbruik via de mail en daarbij kan je ook zien wat je vorige jaren verbruikt heb per maand. Er staat ook netjes bij wat je aan euro's bespaard heb of wanneer het juist meer is en hoeveel, dit is dan wel van 2 maand.

Ik geloof dat een poosje terug ik een mail had dat je ook kan instellen dat ze het gelijk maandelijks verrekenen ipv 1x per jaar.

Wij kijken zo nu en dan wel mee op de meters maar nooit afwijkingen gehad aan standen.

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:38

Wij hebben het ding geweigerd; dat mag namelijk. Wij kunnen het prima zelf in de gaten houden en hebben geen behoefte aan het "Big Brother is watching you" effect :o :+

Ik zie er geen enkel voordeel in en vind het dus niet nodig dat mij privacy geschonden wordt, daarbij blijken die dingen meer dan eens onbetrouwbaar te zijn.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 12-09-18 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 16:40

Dank voor de berichten.
ElCid, dat heb ik ook een beetje... Vind het maar raar, steeds meer apparaten die meekijken in je huis.
En door de meter gebruikt het huishouden zelfs een wat extra stroom.

Gaan jullie nu ook bewuster om met energie?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:46

Ik hen gevraagd of zij konden garanderen dat die niet gehackt werd. Dat konden ze niet, alleen dat die voldeed aan de eisen. Daarom hoef ik geen nieuwe meter.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 16:59

Hier slimme meter...maar vind het niet zo slim.
Ik krijg 1x in de zoveel tijd een mail met hoeveel ik verbruikt heb, daardoor heb ik mijn maandbedrag ook 15 euro omhoog gedaan, ik heb liever een spaarpotje dan dat ik straks heel veel bij moet gaan betalen.

Maar goed, ik hield mijn verbruik toch altijd al bij....dus....ik was zelf al slim.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:03

Wij hebben hem om dezelfde reden als ElCid geweigerd.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:21

sinds we op het werk een zogenaamde slimme meter hebben is het gasverbruik ineens veel hoger dan de jaren ervoor, terwijl we ook nog eens weinig gestookt hebben. Ik heb hier toch wel heel grote vraagtekens bij... je kan niets bewijzen maar dit kan niet kloppen volgens mij.
Zou er dus zeker niet opnieuw voor kiezen

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:23

Wij kregen als eerste gemeente van NL de slimme meters geinstalleerd. Maar gedaan want als ze later verplicht worden moet je t zelf betalen. Wel hebben wij ervoor gekozen om m niet door hun af te laten lezen. We krijgen gewoon elk jaar een oproep om de standen door te geven. We gebruiken ook geen van de functies die erop zitten.

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:24

Hier ook iets soortgelijks. De meter kunnen ze idd op afstand lezen en zelf kun je via een app per dag zien wat je verbruikt hebt. Dat loopt wel een paar dagen achter maar het geeft een aardig beeld van wat je verbruikt. Dit wordt dan weergeven in kWh en in euro.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 17:27

Ik ben al vrij bewust van energiegebruik, en zit ruim lager dan gemiddeld voor ons type huishouden.
Een ander aspect is dat een vriendin van mij last heeft van EHS (electro Hyper Sensitiviteit). Alle apparatuur kan ik uitzetten als zijn komt (wifi, mobiele telefoon). Deze meter dus niet.
En dat doet mij er toe neigen om de meter niet te laten plaatsen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:33

Mijn ouders hebben ook de meter geweigerd. Ze hebben een set zonnepanelen op het dak liggen. Bij een 'domme' meter is het gewoon -1 of +1 (verbruik of terug leveren). Een slimme meter meet precies of je iets verbruikt of terug levert. Mijn ouders zouden voor het terug leveren minder geld terug krijgen als dat ze voor het verbruik betalen, dat 'probleem' hebben ze bij een domme meter niet.

Wil je kunnen studeren? - > https://NietMijnSchuld.nl

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:35

Je kan een slimme meter ook "analoog" laten uitlezen. Dan blijven je gegevens niet zichtbaar voor de energieleverancier en moet je dit zelf bij de jaarnota aanleveren. Dit moet je wel heel duidelijk aangeven bij plaatsing en Toon kost per maand een bedrag extra, is dus niet gratuite.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:44

We hebben ook een slimme meter, al jaren. Maar sinds dat ding verbruiken we vele malen meer stroom en gas. Bij kassa kwam dat ook langs. Maar bewijs het maar dat je het niet verbruikt hebt.

https://www.euroclix.nl/index?SRef=UBFEcdYcQSUqYzpm
Eenvoudig een extra'tje bijverdienen door middel van clix bij aankopen via webshops en vele andere mogelijkheden tot het verdienen van extra clix. Deelname is volledig gratis.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:52

Wij hebben ook een slimme meter, bij het verbouwen van onze keuken en het aanschaffen van een ander fornuis moest er een nieuwe groep aangelegd worden.
Nog nooit ergens zo’n spijt van gehad. Volgens die o, zo slimme meter gebruiken we nu net zoveel gas in 1 maand als dat we daarvoor in 4 maanden gebruiken. We moesten het maandbedrag ook idioot veel omhoog gooien om niet voor verrassingen te komen staan :x

Oja, en de gasleverancier geeft niet thuis |o

Ik heb trek in een patatje mayo!!!!

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-18 17:54

Dank voor alle reacties. Ik denk dat ik mijn antwoord al heb gevonden.
Mochten er nog aanvullende ervaringen zijn (ook positieve), lees ik dat graag.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 17:58

Wat een openbaring dit topic. Dus we zijn toch niet gek. Hier ook sinds de slimme meter meer verbruik terwijl het eigenlijk niet kan. Het is voornamelijk gas wat veel hoger is. Maar er is niks veranderd ten opzichte van vorig jaar. Douchen nog even veel, koken nog even veel en heb nog aan de strenge winter gedacht maar daar kan je het toch niet allemaal op schuiven?
Maar hoe toon je aan dat het niet klopt?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:04

IK heb hem ook geweigerd, Gebruik wat ik nodig heb en that's it. Ik ga er echt niet zuiniger door doen of wat dan ook. Heb absoluut geen trek in dat men op afstand precies kan volgen. Als ze hem hacken kan een ander ook "zien" of er iemand thuis is of juist niet op basis van verbruik.
Daarnaast hoor ik al langer klachten over vermeend hoger verbruik.

Ik doe het wel fijn met mijn domme meter ;)

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ervaringen met de "slimme meter"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 18:08

Staan gasmeters er niet om bekend dat ze over de (tientallen) jaren minder verbruik gaan registreren? Of meters in het algemeen? Sinds onze watermeter is vervangen is dat verbruik op miraculeuze wijze weer wat het in het vorige huis was, kortom de oude meter was het probleem, niet de nieuwe.

Hier wilden we alles laten vervangen voor slimme meters (het moet toch een keer, die meters zijn 60 jaar oud ofzo) maar die bleken vakkundig ingebouwd te zitten dus vervangen lukte niet zonder breekwerk. Dus nu wachten we toch maar tot ze het echt begeven. Dat kan volgende week of over 20 jaar zijn, we gaan het zien :Y)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 19:18

czarina schreef:
We hebben ook een slimme meter, al jaren. Maar sinds dat ding verbruiken we vele malen meer stroom en gas. Bij kassa kwam dat ook langs. Maar bewijs het maar dat je het niet verbruikt hebt.


Ik had dat idee in het begin ook maar bij de eindafrekening bleek dat toch niet zo te zijn.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

czarina

Berichten: 1265
Geregistreerd: 07-10-08
Woonplaats: Aan het einde van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:40

A3a1 schreef:
czarina schreef:
We hebben ook een slimme meter, al jaren. Maar sinds dat ding verbruiken we vele malen meer stroom en gas. Bij kassa kwam dat ook langs. Maar bewijs het maar dat je het niet verbruikt hebt.


Ik had dat idee in het begin ook maar bij de eindafrekening bleek dat toch niet zo te zijn.

Onze afrekeningen zijn wel veel duurder,ondanks nieuwe cv ketel (vorige was 25 jaar oud)met nu slimme thermostaat die via app te bedienen is, nieuwe warmtepompdroger en nieuwe wasmachine, dus verbruik had naar beneden moeten gaan. Verder hebben we geen andere gewoontes gekregen, behalve nu dan dat de kachel uit gaat als we weg zijn, en er geen boiler meer verwarmd hoeft te worden. Verder dan de kachel hebben we ook niks op gas. We zijn wel bijna 600m3 gestegen kwa gasverbruik.

https://www.euroclix.nl/index?SRef=UBFEcdYcQSUqYzpm
Eenvoudig een extra'tje bijverdienen door middel van clix bij aankopen via webshops en vele andere mogelijkheden tot het verdienen van extra clix. Deelname is volledig gratis.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:48

Ik heb hem in mijn vorige huis gehad maar eigenlijk verhuisde ik kort hierna naar mijn huidige woning dus heb er niet veel ervaringen mee. In mijn huidige woning heb ik een oude meter.
Wel heeft de zus van mijn stiefvader zo'n ding in huis en vanaf het begin is hij niet uit te lezen. Ook heeft zij zonnepanelen en elk jaar blijkt er een verandering te zijn in verbruik (ookal is hij dus niet uit te lezen, volgen jullie het nog? :+ ) hoewel ze geen verandering hebben in apparatuur en hoeveel mensen er wonen enz.
Ze wilde van leverancier overstappen maar het is niet mogelijk, wederom omdat hij niet uit te lezen is. De aansluiter (stedin) verwijst naar de leverancier (eneco) en de leverancier verwijst naar de aansluiter. Dit is nu dus al zo'n 3 jaar een probleem.

Wat ik begreep van een medewerker van stedin (die was hier laatst omdat ik een gaslek had :+) is die slimme meter zeker niet zo slim, hij schijnt gemiddeld meer te registreren in verbruik dan een 'ouderwetse' omdat ze meer secuur werken. En inderdaad als er problemen zijn met een meter, is er vaak eigenlijk nog geen passende oplossing. Dus zijn advies aan mij was: blij zijn dat ik nu nog een oude heb, en indien ik de kans krijg hem te weigeren, zeker doen :=

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon.
And I'm aimin' right at you. <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Polarize en 60 bezoekers