Welke slimme thermostaat?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 10:07

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Ik heb een tussenwoning, jaren 70, met een CV van 2011.
Bij aankoop is alles (in verband met aanleg nieuwe radiatoren) gecontroleerd door een bevriende installateur. Dus daar kan het in ieder geval al niet aan liggen...

Mijn gasrekening kwam in juli, waarin bleek dat ik bijna 2000m3 gas had verbruikt. In mijn eentje...

Nu kom ik uit een vrijstaande woning, met vloerverwarming en was ik gewend om de temperatuur 's nachts niet lager te hebben dan 18 en overdag 19, 's avonds 20.
Dat heb ik hier natuurlijk al een stuk aangepast. Maar kennelijk niet genoeg.

Ik douche vrij lang, sta er gemakkelijk 10 minuten onder.

Het gaat om een doorzon woning, beneden is alles thermopane glas. Boven alles enkel glas, maar daar staat geen enkele radiator aan. En als die aan zouden staan, zou dat gaan op basis van de themostaat die in de woonkamer hangt.

Ik ben niet heel veel thuis, en alleen als ik thuis kom gaat de verwarming omhoog (in de zomer en nu natuurlijk nog niet :') )


Ik kreeg de tip om te gaan kijken naar een slimme thermostaat. Dus ik ben benieuwd, welke hebben jullie en hoe werkt hij? Enigszins budgetvriendelijk, aangezien ik dat geld het liefst ergens anders in steek :P


Dammie

Berichten: 3312
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:45

Jaren zeventig is slechte of geen isolatie.
Ik denk dat je daar het eerst naar moet kijken. De vloer, de muren, dubbel glas etc.als de tussenvloer tussen de verdiepingen een dun laagje beton is, dan vervliegt er daar ook warmte.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Bagheera_206

Berichten: 25865
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:02

Ik denk dat Dammie gelijk heeft.

Ik heb een jaar of twee terug uitgezocht welke slimme thermostaat het beste bij mijn ketel, bij mijzelf en bij mijn netwerk infrastructuur pastte. Ik ben toen op de Nest thermostaat uitgekomen. Ik heb zelf Android en gaat er prima mee samen. Kan met mijn Google Home via mijn stem mijn Google Chromecast, Philips Hue en Nest bedienen. <3 Ideaal als je lui op bank wilt blijven liggen als je verwarming graadje hoger wilt zetten. Of onderweg van stal naar huis als je weer eens keer drijfnat bent van je buitenrit in de regen kun je de verwarming al graadje hoger zetten. :D

It's not how good you are, but how good you want to be!

moonsparkle
Berichten: 21656
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:05

Dat lijkt me ideaal als ik het via mijn telefoon hoger en lager kan zetten.

Trouwens ik verbaas me dat je zegt dat je houdt van lang onder de douche staan, maar dat het maar 10 minuten is, bij mij is het 10 minuten als ik heel erg snel moet zijn.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Bagheera_206

Berichten: 25865
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:07

Je hebt idd appje voor op je telefoon en horloge om de temperatuur aan te passen etc. :)

It's not how good you are, but how good you want to be!

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 11:08

Bedankt Bagheera, daar heb ik iets aan! Ik ga 'm even op zoeken.

Er wordt tegenwoordig heel erg veel gesproken over isolatie van oudere woningen. Helaas is dit allemaal behoorlijk overrated. De isolatietechnieken zijn vaak niet geschikt voor de manier waarop woningen zijn gebouwd. Zo zorgt in heel erg veel gevallen spouwmuurisolatie voor vocht in de woning (= ongezond), en zijn diverse manieren van spuitisolatie (purachtige materialen) zeer slecht gebleken voor de gezondheid.

Volgens mij heeft mijn woning wel spouwmuurisolatie gekregen. Is een oorspronkelijke huurwoning die in 2011 particulier is verkocht.
Maar hierdoor is vloerisolatie dus juist geen optie, omdat het vocht ander niet meer weg kan komen.

Zomaar extra isoleren zal ik dus niet doen via de 'eenvoudige' manieren. Je hebt er namelijk de woningen van buren ook mee. Mijn zusje heeft helaas ervaring hiermee. En dan probeer je je huis te verkopen... :\

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 11:09

moonsparkle schreef:
Dat lijkt me ideaal als ik het via mijn telefoon hoger en lager kan zetten.

Trouwens ik verbaas me dat je zegt dat je houdt van lang onder de douche staan, maar dat het maar 10 minuten is, bij mij is het 10 minuten als ik heel erg snel moet zijn.


Hihi, er schijnen nogal wat mensen te zijn die dit wel heel erg lang vinden :')
Uitgebreid scheren e.d. duurt wel wat langer :j

Dammie

Berichten: 3312
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:13


1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 11:16

Dammie schreef:
http://www.duurzameburen.nl
Misschien kun je hier wat tips krijgen.


Ik weet niet wat je hiermee precies wilt. Ik zoek gewoon ervaringen met slimme thermostaten. Persoonlijke ervaringen.

laran

Berichten: 698
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Re: Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:26

Wij hebben een slimme thermostaat, en zijn er erg tevreden over. We hebben veel meer inzicht over ons verbruik. Onze geeft ook tips, zo hebben we ons temperatuur schema aangepast en is ons verbruik ook gedaald.

Anoek Palleti Bente Hugo

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:35

Los van je verbruik schiet me een vraag te binnen. Is het niet het goedkoopst door op tijd s avonds thermostaat lager te zetten naar bv 15/16 graden en alleen als je thuis bent hoger? Dan warm je alleen als je er bent. Bv nacht 16 overdag weg 16/17 thuis 18.

Mijn verbruik nu eindwoning met verwarmde garage en slaap en badkamer beneden (slaapkamerdeur enkel glas rest dubbel) 950 m3 per jaar. Door simpelweg na te denken over de verwarming. Overdag (ik werk niet) niet hoger dan 17 graden. Goed te doen alleen trui aan. S nachts 15 graden. Boven staat alles vorstvrij

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:43

Ik heb een eTwist van Remeha die kwam bij onze nieuwe CV ketel en sinds de nieuwe ketel en thermostaat gebruiken wij flink minder gas. Nest komt hier echt niet binnen, iets met privacy invasie.

Wij hebben de CV standaard op 20 graden staan en in de nacht op 18 graden en doorgaans is dat prima maar als ik het, na het aantrekken van een trui nog steeds koud heb dan gaat hij ook rustig naar de 22 graden. De slaapkamer is altijd koud, daar staat de kachel uit en de deur altijd open, ook bij -10.

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:44

Ik heb goede ervaringen met de slimme thermostaat Nefit Easy. Het heeft echt gezorgd voor een flinke besparing hier, maar heel eerlijk gezegd komt dat vooral door de tijdsinstelling. En dat kan met een minder geavanceerd model natuurlijk ook gewoon :-)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 11:49

ah ik lees mee, bij mij komt er ook een nieuwe ketel en wellicht een nieuwe thermostaat. :)

Wat heb je op dit moment? Als jij handmatig ervoor zorgt dat de temperatuur nachts niet lager te hebben dan 18 en overdag 19, 's avonds 20 dan kan een slimme thermostaat wel het handmatige elimineren, maar die gaat niet zorgen dat je minder verbruikt

Als je voelt dat je verbruikt echt veel te veel is, dan raad ik toch aan om te kijken naar isolatie (Is je dak geïsoleerd?) en toch je ketel nog eens laat nakijken. Een loodgieter heeft bij het onderhoud ooit gezegd dat de voorgaande loodgieter de vlam veel te sterk had ingesteld, waardoor we meer verbruikte.

Heb je een deur tussen de hal en trap? Daar kan ook veel warmte door ontsnappen.

Ik zit in een vergelijkbare situatie, single in een jaren 80huis van 120m2, enkel glas boven. Ik ga investeren in een elektrisch deken voor op de bank en eentje die je op je matras legt. Vind het zonde om het hele huis te verwarmene en warm te houden, want zelfs bij 20graden heb ik het koud.

Oh, en natuurlijk komt mijn sexy fleece pyjama uit de kast.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 12:30

laran schreef:
Wij hebben een slimme thermostaat, en zijn er erg tevreden over. We hebben veel meer inzicht over ons verbruik. Onze geeft ook tips, zo hebben we ons temperatuur schema aangepast en is ons verbruik ook gedaald.


Welke hebben jullie?


karuna schreef:
Los van je verbruik schiet me een vraag te binnen. Is het niet het goedkoopst door op tijd s avonds thermostaat lager te zetten naar bv 15/16 graden en alleen als je thuis bent hoger? Dan warm je alleen als je er bent. Bv nacht 16 overdag weg 16/17 thuis 18.

Mijn verbruik nu eindwoning met verwarmde garage en slaap en badkamer beneden (slaapkamerdeur enkel glas rest dubbel) 950 m3 per jaar. Door simpelweg na te denken over de verwarming. Overdag (ik werk niet) niet hoger dan 17 graden. Goed te doen alleen trui aan. S nachts 15 graden. Boven staat alles vorstvrij


Het schijnt dat er nogal wisselende theorieën en ervaringen over zijn. Kijk ik was natuurlijk gewend aan een verschil dat niet kleiner dan 2 á 3 graden kon/mocht zijn. Daar ben je niet aan gebonden zonder vloerverwarming.

Daarbij ben ik ook ongeveer al mijn hele leven gewend aan een ingestelde thermostaat. Waar je dus zelf niets handmatig meer aan hoeft te doen. Afgelopen winter is het meerdere keren voorgekomen dat ik midden in de nacht wakker werd en bedacht dat ik de thermostaat niet omlaag had gedraaid :') Ook niet handig dus...

Boven heb ik ook alles gewoon vorstvrij, behalve de badkamer, maar die is ook gewoon aangesloten op de thermostaat beneden en heeft een lagere temperatuur ivm vloerverwarming die daar in is gemaakt. Maar als het beneden warm genoeg is, dan draait die verwarming niet.

Ben een behoorlijke koukleum, dus warme truien en dekentjes heb ik ook gewoon :j Vind 19 á 20 graden toch wel normaal.


Tazzey schreef:
Ik heb een eTwist van Remeha die kwam bij onze nieuwe CV ketel en sinds de nieuwe ketel en thermostaat gebruiken wij flink minder gas. Nest komt hier echt niet binnen, iets met privacy invasie.

Wij hebben de CV standaard op 20 graden staan en in de nacht op 18 graden en doorgaans is dat prima maar als ik het, na het aantrekken van een trui nog steeds koud heb dan gaat hij ook rustig naar de 22 graden. De slaapkamer is altijd koud, daar staat de kachel uit en de deur altijd open, ook bij -10.


Ah, bedankt voor de tip! Goed om te weten.
Kan zo'n eTwist wel op een Nefit ketel?


Wendy schreef:
Ik heb goede ervaringen met de slimme thermostaat Nefit Easy. Het heeft echt gezorgd voor een flinke besparing hier, maar heel eerlijk gezegd komt dat vooral door de tijdsinstelling. En dat kan met een minder geavanceerd model natuurlijk ook gewoon :-)


Is die ook via Wifi te bedienen?


FatCat schreef:
ah ik lees mee, bij mij komt er ook een nieuwe ketel en wellicht een nieuwe thermostaat. :)

Wat heb je op dit moment? Als jij handmatig ervoor zorgt dat de temperatuur nachts niet lager te hebben dan 18 en overdag 19, 's avonds 20 dan kan een slimme thermostaat wel het handmatige elimineren, maar die gaat niet zorgen dat je minder verbruikt

Als je voelt dat je verbruikt echt veel te veel is, dan raad ik toch aan om te kijken naar isolatie (Is je dak geïsoleerd?) en toch je ketel nog eens laat nakijken. Een loodgieter heeft bij het onderhoud ooit gezegd dat de voorgaande loodgieter de vlam veel te sterk had ingesteld, waardoor we meer verbruikte.

Heb je een deur tussen de hal en trap? Daar kan ook veel warmte door ontsnappen.

Ik zit in een vergelijkbare situatie, single in een jaren 80huis van 120m2, enkel glas boven. Ik ga investeren in een elektrisch deken voor op de bank en eentje die je op je matras legt. Vind het zonde om het hele huis te verwarmene en warm te houden, want zelfs bij 20graden heb ik het koud.

Oh, en natuurlijk komt mijn sexy fleece pyjama uit de kast.


Volgens mij is mijn dak inderdaad geïsoleerd :j
Isolatie ga ik zoals gezegd niets aan doen. Bouwkundig gezien is dat te ingewikkeld in een woning is is gebouwd met het idee van luchtisolatie.

Zal de installateur binnenkort nog eens vragen naar mijn CV te kijken, zou een goede mogelijkheid zijn. Die dingen lees ik veel online met het zoeken naar een slimme thermostaat.

Zoals gezegd is het voor mij natuurlijk enorm wennen van een huis met enkel vloerverwarming te gaan naar een huis zonder vloerverwarming. Compleet andere warmte.

Ik heb een open hal, maar de deuren boven heb ik allemaal dicht in de winter. Voordeur staat nog wel op de planning om te gaan vervangen. O.a. in het kader van warmteverlies. Al heb ik daar in de woonkamer natuurlijk geen last van.

's nachts geen last van kou. :)

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:43

Ik durf niet te zeggen of de eTwist op een Nefit ketel werkt. Dat zou je even na moeten vragen. Ik vind het wel een erg fijn ding. Hij is netjes via de app te bedienen en kan ook aangesloten worden op bijvoorbeeld Homey.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 12:51

Tazzey schreef:
Ik durf niet te zeggen of de eTwist op een Nefit ketel werkt. Dat zou je even na moeten vragen. Ik vind het wel een erg fijn ding. Hij is netjes via de app te bedienen en kan ook aangesloten worden op bijvoorbeeld Homey.


Homey?? :o?

Heb de Nefit Easy ook even bekeken, is ook niet verkeerd lijkt me.

Intussen ook al weer heel wat geleerd over thermostaten en dat de oude generatie voornamelijk verwarmt op basis van de temperatuur in de leidingen. Tsjah, dan is het logisch dat je verbruik redelijk hoog is. Dan toch ook eens kijken of ik de leidingen van boven naar beneden ook enigszins (voor het oog) netjes kan isoleren.

Dammie

Berichten: 3312
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 12:56


1 hp ought to be enough for anybody
[o]

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 13:11


Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Welke slimme thermostaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:18

Wij hebben een NEST :) Heerlijk. Als ik op school vertrek, verwarming aan en ik kan lekker warm in de badkamer :) Bij ons gaat hij ook standaard aan om 6u 's ochtends. 6u15 de wekker.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 13:19

Laurievc schreef:
Wij hebben een NEST :) Heerlijk. Als ik op school vertrek, verwarming aan en ik kan lekker warm in de badkamer :) Bij ons gaat hij ook standaard aan om 6u 's ochtends. 6u15 de wekker.


Ik begrijp op de site van Nest dat je de eerste week zelf de thermostaat moet bedienen? Anders leert hij niet van je? Kan jij dat misschien uitleggen? Of Bagheera?

Electra63

Berichten: 17795
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:20

Wij hebben de Toon van Eneco. Kregen we gratis.
Ik vind het heel handig. Ik heb de hele week geprogrammeerd, hoe laat de verwarming aan moet gaan en weer uit. Zomers zet ik deze helemaal uit.
Ik heb een app op mijn telefoon, dus vanuit mijn werk bijvoorbeeld, kan ik de verwarming hoger of lager zetten.
Maar wat ik vooral leuk vind (maar ik hou van statistieken :D ), is het verbruik per dag, week, maand enz. te zien. Ik doe er verder niet echt wat mee, oud huis, slecht geïsoleerd.
Ook kan je zien, als je droger bijv. aanstaat, dat het verbruik dan direct omhoog gaat.

Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:20

Janine1990 schreef:
Laurievc schreef:
Wij hebben een NEST :) Heerlijk. Als ik op school vertrek, verwarming aan en ik kan lekker warm in de badkamer :) Bij ons gaat hij ook standaard aan om 6u 's ochtends. 6u15 de wekker.


Ik begrijp op de site van Nest dat je de eerste week zelf de thermostaat moet bedienen? Anders leert hij niet van je? Kan jij dat misschien uitleggen? Of Bagheera?

Oef dat zal ik zo eens navragen bij mijn vader, daar heb ik iig niks van meegekregen

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-18 13:29

Electra63 schreef:
Wij hebben de Toon van Eneco. Kregen we gratis.
Ik vind het heel handig. Ik heb de hele week geprogrammeerd, hoe laat de verwarming aan moet gaan en weer uit. Zomers zet ik deze helemaal uit.
Ik heb een app op mijn telefoon, dus vanuit mijn werk bijvoorbeeld, kan ik de verwarming hoger of lager zetten.
Maar wat ik vooral leuk vind (maar ik hou van statistieken :D ), is het verbruik per dag, week, maand enz. te zien. Ik doe er verder niet echt wat mee, oud huis, slecht geïsoleerd.
Ook kan je zien, als je droger bijv. aanstaat, dat het verbruik dan direct omhoog gaat.


Ik ben ook gek op statistieken, ook al doe ik er niets mee :')

Zie dat Toon wel echt super duur is, 275 euro :oo
Nest is een stuk goedkoper... terwijl ik niet de indruk krijg dat Toon nu zo veel meer kan dan Nest, ik heb eerder het idee van minder? Maar Toon zal ook de elektriciteit in de gaten houden.
Heb je dan ook een slimme meter nodig? Die heb ik namelijk nog niet. :+

Nieuw GL contract hoef ik pas volgend jaar juli, dus via Eneco zit er nog niet in :P Eens kijken of Oxxio ook aanbiedingen heeft. :D

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 13:36

Janine1990 schreef:
Tazzey schreef:
Ik durf niet te zeggen of de eTwist op een Nefit ketel werkt. Dat zou je even na moeten vragen. Ik vind het wel een erg fijn ding. Hij is netjes via de app te bedienen en kan ook aangesloten worden op bijvoorbeeld Homey.


Homey?? :o?

Heb de Nefit Easy ook even bekeken, is ook niet verkeerd lijkt me.

Intussen ook al weer heel wat geleerd over thermostaten en dat de oude generatie voornamelijk verwarmt op basis van de temperatuur in de leidingen. Tsjah, dan is het logisch dat je verbruik redelijk hoog is. Dan toch ook eens kijken of ik de leidingen van boven naar beneden ook enigszins (voor het oog) netjes kan isoleren.


Homey is een apparaat voor domotica. Echt ideaal maar dat gaat erg buiten je topic om.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eveliendb, rocky_1995 en 27 bezoekers