Wasschema 2 persoons huishouden

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
fjordjes

Berichten: 11966
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:59

Ik heb 2 wasmanden, 1 voor 30 graden en de ander voor 60/90 graden. 30 graden is kleding en 60/90 graden is handdoeken en ondergoed.

Kleur gooi ik alles bij elkaar behalve wit dat gaat apart. Nieuwe kleding was ik meestal wel apart op kleur omdat die in het begin nog wel eens kleur willen afgeven. Gaat al jaren goed eigenlijk.

Handdoeken ondergoed washandjes gaan gewoon bij elkaar ongeacht welke kleur. Gaat goed, m'n witte handdoeken zijn nog steeds wit.


Josien_

Berichten: 8963
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:11

Door dit topic ben ik ook eens over ons wasgedrag ( :D ) gaan nadenken.
Ik probeer witte en donkere was te scheiden, maar soms hebben we na een week nog niet genoeg en wil ik wel iets uit die stapel aan.. Dan gaat het toch gewoon bij de bonte was. Dit wassen wij op 30 of 40 graden.
Handdoeken, poetsdoekeen en beddengoed op een allerie wasprogramma van 60 graden.
Verder nog apart veel korte sportwasjes waar mijn vriend zijn fietskleding en mijn paardrijkleding in gaat.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:58

Onderbroeken op de hand of op minder dan 60graden wassen vind ik echt onhygiënisch :o

Hoe duur mijn onderbroeken ook zijn, het gaat op minimaal 60graden. Gaat overigens nooit stuk ofzo. Maar in onderbroeken leven bacteriën, ook schadelijke. Die worden pas uitgeschakeld bij 60graden. Op de hand met alleen zeep maak je die niet stuk.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-08-18 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

miccamaaike

Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:03

Wat wassen er veel heet zeg! Hier alles op 30 of 40 graden. Zelden een keer een kookwasje zodat de trommel weer goed schoon is.

Alle ondergoed/sokken en handdoeken gaan samen op 40 graden.
Lichte was en donkere was gaan apart op 30 graden.

Alles is altijd prima schoon. Gebruik ook geregeld het snelle programma. Vaak is het helemaal niet nodig een programma van 2,5 uur te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:05

Hier 2 wasmanden (vriend en ik). In de ene gaan alle handdoeken, ondergoed, sokken en beddengoed. Dat was ik dan op 60 graden een lang programma. De andere wasmand is voor alle andere kleding en wordt gewassen op kort programma 30 of 40 graden.

De wasmachine heeft helaas weinig variatie. Het korte programma kan niet eens op 60 graden. Maar goed, is van een huisgenoot. Zodra we verhuizen wil ik er eentje met een fatsoenlijker programma :+

Tink89
Berichten: 2869
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:07

miccamaaike schreef:
Wat wassen er veel heet zeg! Hier alles op 30 of 40 graden. Zelden een keer een kookwasje zodat de trommel weer goed schoon is.

Alle ondergoed/sokken en handdoeken gaan samen op 40 graden.
Lichte was en donkere was gaan apart op 30 graden.

Alles is altijd prima schoon. Gebruik ook geregeld het snelle programma. Vaak is het helemaal niet nodig een programma van 2,5 uur te draaien.


Dat viel mij ook al op ja, ik dacht echt dat kookwassen iets uit de vorige eeuw waren. Hier gaat er echt bijna niks heter dan 30 graden, alleen de handdoeken op 60 en echt alles wordt keurig schoon. Mijn dure, fijne lingerie gaat echt niet op 60 graden in de was hoor, dan blijft er niks van over. Je hebt die dingen bovendien één dagje aan en gooit er toch zeep bij...

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:19

Wassen opsparen voor in het weekend doe ik niet. Ik doe meestal 1 wasje per dag. Gooi het er in de avond in en zorg dat ie klaar is als ik de volgende dag uit mijn werk kom. Dan hang ik het op en haal ik de was van de vorige dag eraf en vouw die op, als die al droog is dan.
Ik heb drie rekken, dus als het nog niet droog is dan is dat ook geen ramp, pak ik er een extra rek bij.
We hebben geen droger, alles moet op rekken. Daarom verdeel ik de was over de week; toen ik alles in het weekend deed werd het altijd zo’n enorme berg en dan wilde ik er echt niet meer aan beginnen...

Ik was trouwens best veel heet vanwege de huisstofmijtallergie van mijn vriend en ons beider eczeem (veel vette crèmes e.d.). Anders wordt het echt niet schoon en blijft mijn vriend ook last houden van die mijten.

Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:22

Beddengoed en handdoeken doe ik echt op 70 graden, dan wordt het goed schoon. Als in, dan zijn de bacteriën dood. Ik merk echt verschil met mijn rosacea of ik op 30 of op 60-70 beddengoed/handdoeken was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:25

Zeep doodt geen bacterieen. In ondergoed (broekjes) zitten echt heel veel bacterieen vanuit je kont die je echt niet in je plasbuis of vagina wil krijgen.
http://voorspoedigleven.nl/dit-gebeurt- ... elooflijk/
https://www.gezondheidsnet.nl/kwart-gew ... pbacterien

Die bacterieën kunnen blaasontstekingen veroorzaken, nierbekkenontstekingen, ontstoken buitenboel, en ook schimmels gaan niet dood met 30/40 graden. Bij 60/70 stoppen ze met vermenigvuldigen, bij 90-100 gaan ze daadwerkelijk dood.

Daarom koop ik ook geen duur ondergoed, gewoon normaal katoenen ondergoed wat heet gewassen kan en mag worden. :) heb iets te vaak blaasontsteking gehad toen ik het niet op 95 waste.

Tink89
Berichten: 2869
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:28

Hanafubuki schreef:
Zeep doodt geen bacterieen. In ondergoed (broekjes) zitten echt heel veel bacterieen vanuit je kont die je echt niet in je plasbuis of vagina wil krijgen.
http://voorspoedigleven.nl/dit-gebeurt- ... elooflijk/
https://www.gezondheidsnet.nl/kwart-gew ... pbacterien

Die bacterieën kunnen blaasontstekingen veroorzaken, nierbekkenontstekingen, ontstoken buitenboel, en ook schimmels gaan niet dood met 30/40 graden. Bij 60/70 stoppen ze met vermenigvuldigen, bij 90-100 gaan ze daadwerkelijk dood.

Daarom koop ik ook geen duur ondergoed, gewoon normaal katoenen ondergoed wat heet gewassen kan en mag worden. :) heb iets te vaak blaasontsteking gehad toen ik het niet op 95 waste.


Da's dan denk ik ook maar net hoe vatbaar je er zelf voor bent. Ik heb in 29 jaar nog nooit blaasontsteking, schimmel, ontstekingen of wat dan ook gehad en mijn ondergoed is dus nog nooit heter gewassen dan 30 of 40 graden.

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

Yonker

Berichten: 13499
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:30

Hanafubuki schreef:
Zeep doodt geen bacterieen. In ondergoed (broekjes) zitten echt heel veel bacterieen vanuit je kont die je echt niet in je plasbuis of vagina wil krijgen.
http://voorspoedigleven.nl/dit-gebeurt- ... elooflijk/
https://www.gezondheidsnet.nl/kwart-gew ... pbacterien

Die bacterieën kunnen blaasontstekingen veroorzaken, nierbekkenontstekingen, ontstoken buitenboel, en ook schimmels gaan niet dood met 30/40 graden. Bij 60/70 stoppen ze met vermenigvuldigen, bij 90-100 gaan ze daadwerkelijk dood.

Daarom koop ik ook geen duur ondergoed, gewoon normaal katoenen ondergoed wat heet gewassen kan en mag worden. :) heb iets te vaak blaasontsteking gehad toen ik het niet op 95 waste.


Ik heb nog nooit blaasontsteking gehad en was het meestal op 60 graden en soms zelfs op 40 graden :=

Ik gooi gewoon alles bij elkaar en was 30/40 graden. Geen witte was hier :)
Beddengoed, handdoeken en ondergoed/sokken gaat samen op 60 graden. Ik was in mijn 1tje meestal 2 wasmachines per week..... En dan in het weekend was ik het.... Ik heb doordeweeks er sowieso weinig tijd voor _O-

Always be yourself unless you can be a Unicorn then always be a Unicorn!!!!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:30

Ik ben niet zo van de schema's, kijk liever naar wanneer het nodig is dan dat ik perse op bepaalde dagen bepaalde handelingen moet doen "omdat het altijd zo gaat".

Ik was 1x per week een dag denk ik?
Witte was op 60-90 graden (hoger kan niet op mijn wasmachine), bonte was op 40-60 afhankelijk van materiaal en klaar.
Mensen die enkel op 40 graden of kouder wassen vind ik zo smerig, brrr. Daar krijg je gewoon echt geen spul mee schoon.

Nu in de zomer laat ik het buiten drogen, in de winter wil dat niet in mijn oude huis dus dan is mijn droger een uitkomst.
Daar gaan de honden en paarden zooi ook standaard in want dat haalt het haar er goed van af!

Vind ik trouwens een van de grote voordelen van je eigen huishouden runnen; Geen ouders die je verbieden dekjes of dekens etc in de wasmachine te wassen :D Vroeger thuis mocht dat nooit en moest ik dat stiekem doen als ze niet thuis waren :')

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:39

Tink89 schreef:
Hanafubuki schreef:
Zeep doodt geen bacterieen. In ondergoed (broekjes) zitten echt heel veel bacterieen vanuit je kont die je echt niet in je plasbuis of vagina wil krijgen.
http://voorspoedigleven.nl/dit-gebeurt- ... elooflijk/
https://www.gezondheidsnet.nl/kwart-gew ... pbacterien

Die bacterieën kunnen blaasontstekingen veroorzaken, nierbekkenontstekingen, ontstoken buitenboel, en ook schimmels gaan niet dood met 30/40 graden. Bij 60/70 stoppen ze met vermenigvuldigen, bij 90-100 gaan ze daadwerkelijk dood.

Daarom koop ik ook geen duur ondergoed, gewoon normaal katoenen ondergoed wat heet gewassen kan en mag worden. :) heb iets te vaak blaasontsteking gehad toen ik het niet op 95 waste.


Da's dan denk ik ook maar net hoe vatbaar je er zelf voor bent. Ik heb in 29 jaar nog nooit blaasontsteking, schimmel, ontstekingen of wat dan ook gehad en mijn ondergoed is dus nog nooit heter gewassen dan 30 of 40 graden.

Als je nu niet vatbaar bent, kan je dat wel worden natuurlijk. En als je bv zwanger bent kan het echt gevaarlijk zijn/worden als er een bacterie naar binnen dringt.
Bovendien hoef je er niet altijd last van te hebben, maar verspreid je het wel en krijgen andere mensen die wel vatbaar zijn er last van.

Daarnaast vind ik het echt een ranzig idee om al je poepbacterien niet dood te maken en lekker in de wasmachine te laten zitten en te verspreiden op je andere was.

Dus ik was ondergoed gewoon op minimaal 60graden. Net als handdoeken en sokken en beddengoed en de knuffels van mn kind.
Alleen gewone kleding was ik op 30 graden.

[o]

miccamaaike

Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:41

Ik krijg hier toch wel een beetje een ander inzicht geloof ik, misschien toch bepaalde wasjes maar eens op 60 graden wassen dan. Ik heb ineens t idee dat al mijn kleding onder de poep bacterien zit :')

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:46

Ik was alles op 60 graden en gooi ook alles bij elkaar :+ Witte kleding heb ik sowieso niet.

Tazzey
Berichten: 9480
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:48

Wij hebben een combi machine, dus wassen en drogen in een en sorteren alleen op wat wel en niet in de droger mag en op welke temperatuur het gewassen moet worden. Ik sorteer niet op kleur, ik gooi alles bij elkaar en een kleuren doekje erbij. Die dingen zijn echt ideaal, ik gebruik ze nu al dik 15 jaar en ik heb nog nooit verkleurde kleding gehad. Ik was rustig iets gitzwart en wit bij elkaar zonder problemen.
Veel dingen was ik op de Eco Bubble stand in de machine, dus koud met zuurstof en dat komt er altijd heerlijk frist en brandschoon uit. Alleen dingen als bijvoorbeeld sokken, ondergoed en dergelijke gaan op een hogere temperatuur.
Delicaat ondergoed was ik op de hand, evenals een wit kanten hemdje dat ik graag in de zomer draag en een kashmir trui. Het zou in mijn huidige machine wel moeten kunnen maar ik durf het gewoon niet aan.
We zijn hier in huis nog nimmer ziek geworden van ondergoed dat niet schoon zou zijn, ik denk dat het er ook aan ligt hoe vatbaar je daarvoor bent.

Ik zet wel eens in de zoveel tijd een was met theedoeken en dergelijke aan op 95 graden, dat is ook goed voor je machine.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:56

Ik geloof niet dat er ook maar iets gebeurt als je ondergoed niet op kookwas gaat hoor. Dat we zo schoon en heet wassen is vrij recent in de geschiedenis van de mens. En onderschat zeep niet....

Onze perceptie van 'vies' is wat overdreven geworden in de moderne westerse wereld. Met dank aan de twee generaties voor ons trouwens, waar nog fanatiek gebleekt, gekookt en gesteven werd <<)

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:03

Kelly_ann schreef:
Ik geloof niet dat er ook maar iets gebeurt als je ondergoed niet op kookwas gaat hoor. Dat we zo schoon en heet wassen is vrij recent in de geschiedenis van de mens. En onderschat zeep niet....

Onze perceptie van 'vies' is wat overdreven geworden in de moderne westerse wereld. Met dank aan de twee generaties voor ons trouwens, waar nog fanatiek gebleekt, gekookt en gesteven werd <<)


Tja... maar nu kennen we hygiene, eerder ook niet en toen werden de mensen ook niet zo oud als nu tgv gebrek aan hygiene.

Zeep dood maar een beperkt aantal bacteriën. Hitte ook trouwens. Maar door beide te doen help je een hoop schadelijke bacteriën om zeep :+
Het verschilt per bacterie/virus hoe ze gedood kunnen worden.

[o]

Tink89
Berichten: 2869
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:21

verootjoo schreef:
Tink89 schreef:
Da's dan denk ik ook maar net hoe vatbaar je er zelf voor bent. Ik heb in 29 jaar nog nooit blaasontsteking, schimmel, ontstekingen of wat dan ook gehad en mijn ondergoed is dus nog nooit heter gewassen dan 30 of 40 graden.

Als je nu niet vatbaar bent, kan je dat wel worden natuurlijk. En als je bv zwanger bent kan het echt gevaarlijk zijn/worden als er een bacterie naar binnen dringt.
Bovendien hoef je er niet altijd last van te hebben, maar verspreid je het wel en krijgen andere mensen die wel vatbaar zijn er last van.

Daarnaast vind ik het echt een ranzig idee om al je poepbacterien niet dood te maken en lekker in de wasmachine te laten zitten en te verspreiden op je andere was.

Dus ik was ondergoed gewoon op minimaal 60graden. Net als handdoeken en sokken en beddengoed en de knuffels van mn kind.
Alleen gewone kleding was ik op 30 graden.


Oke, we gaan een beetje offtopic, maar hoe verspreid ik een blaasontsteking als ik mijn ondergoed was en zelf (volgens jou dus nog vies) weer aantrek?

Overigens zit de boel daar beneden potdicht met een slijmprop als je zwanger bent (ik ben 25 weken zwanger) en kun je dus echt niet zomaar een bacterie in je baarmoeder ofzo krijgen hoor. Hooguit een blaasontsteking ofzo...

Sinds 29 april 2017 zijn wij gelukkig getrouwd :)

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:28

Je zit er toch ook met je handen aan? Aan je was enzo. Je krijgt dus bacteriën aan je handen en zo verspreid je die :)

Ik heb 7 weken van mijn zwangerschap in het ziekenhuis gelegen. (Streek en WKZ) en met name in het laatste ziekenhuis lagen erg veel mensen die helaas een bacterie hebben binnengekregen of een onbehandelbare blaasontsteking en daardoor een dreigende of daadwerkelijke vroeggeboorte. Wist verder ook niet eerder dat het kon, maar wel dat bv een bubbelbad om die reden ook afgeraden wordt als je zwanger bent.
Daar werd ook aangeraden je ondergoed heet te wassen. Een ‘simpele’ blaasontsteking wil je trouwens ook niet als je zwanger bent.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:29

Ik heb nog nooit ondergoed op meer dan 40 graden gewassen en ik beschik over darmen met een gebruiksaanwijzing


Dan ga ik dood door de bacteriën asap :oo

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 11:33

Je moet ook niet teveel bacterien willen uitbannen, je lichaam heeft nog wel het eea nodig om het immuunsysteem goed werkend te houden natuurlijk.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:36

Ik ben echt heel simpel. 1x per week het beddengoed op 60 graden. 1x per week een handdoeken was en 2x een ‘gewone’ was met kleding enzo. Dat allemaal op 30 graden. Ik gooi alles bij elkaar verder en dat gaat altijd goed. Beddengoed en handdoeken altijd in de droger en de rest wil ik nog wel eens ophangen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:16

Hygiene is leuk
Maar te schoon is ook een risico
Als je nooit ergens aan bloot Gesteld word bouw je ook geen weerstand op

Dat gezegd hebbende
Ondergoed gaat hier gewoon op 60 graden

Ik kom op standaard 2,5 was p/w
(Beddengoed om de week maar dat zijn twee setjes en dan of op 60, soms 90)
Soms een extra was (hondenspul)

Handigheidjes
Ik heb vrij wel geen wit spul, een paar simple white tees en 1 handwas shirt van vriend en beddengoed.
Dat scheelt weer een was

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Wasschema 2 persoons huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:21

Hier 2 wasmanden 1 voor de handdoeken en 1 voor de kleding.
Kleding gaat wanneer hij vol zit (1 a 2 keer per week) en handdoeken ook 1x per week.
Worden beiden op 30-40 graden gewassen.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nnicolex, SemrushBot en 5 bezoekers