Peugeot 206 wordt te warm

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 11:30

Misschien zitten hier toevallig nog wat auto kenners die nog andere inzichten hebben, want wij weten het niet meer. :o

Ik snap natuurlijk dat met deze temperaturen een auto wat sneller warm wordt, helaas doet hij het 's avonds laat en 's nachts als het al flink afgekoeld is ook.

Vorige week ging ik met de auto een goede 100km rijden, bijna op locatie begonnen er allemaal piepjes en lampjes te branden en heb ik hem asap aan de kant gezet. De koelvloeistof temperatuur was véél te heet geworden, hij zat maximaal in het rood. Auto aan de kant gezet, verwarming voluit en ramen open, maar hij koelde niks af. ANWB erbij gehaald, die heeft de thermostaat eruit gehaald, ondanks dat dat het vrijwel onmogelijk had kunnen zijn, er zat namelijk net een nieuwe in. Helaas heeft hij de thermostaat eruit "geknipt" en is de boel afgebroken. -O- Dus zonder thermostaat verder, want dies nu kapot. Verder heeft hij anti-lek spul in de radiateur gedaan, omdat hij toch dacht aan een lek.

Hij heeft ook de auto uitgelezen, hier kwam geen foutmelding naar voren. Sensor lijkt ook goed te zijn. Waterpomp is ook net nieuw erin gezet, evenals radiateur, koppakking (preventief), verse vloeistoffen en filters etc. De fan werkt ook gewoon zoals het moet. Dit allen gedaan bij een erkende garage.
Dus in theorie, alles wat met koelen te maken heeft is vervangen, juist om dit te voorkomen, omdat het vaak schijnt voor te komen bij 206'jes. :\

De ANWB wist het ook niet meer, en is achter ons aan gereden tot we op bestemming waren. 's Avonds laat heeft mijn vriend de auto naar huis gereden. Met veel rijwind, dus snelweg, gaat het wel redelijk goed, maar binnen de bebouwde kom en zeker bij het stilstaan bij stoplichten bijvoorbeeld, schiet de temperatuur weer tot in het rood.

Auto teruggeweest naar de garage, die heeft de auto doorgespoeld, want de radiateur bleek verstopt geraakt te zijn door het anti-lek spul vermoedelijk, weer verse koelvloeistof er in, ontluchten etc.
Maar het probleem blijft. -O-

Iemand misschien nog een idee? Is er iets wat we gemist hebben? We weten het echt eventjes niet meer.

Nog wat informatie over de auto:

Peugeot 206 1.6 16v uit 2002, met 169XXX op de teller.
Heeft wel airco, maar heb ik uit voorzorg niet gebruikt, omdat ik bang was dat hij oververhit zou raken. De ironie. :')

Recent dus alles vervangen en grote beurt gehad. Hierbij ook distributieriem etc vervangen. Er is nergens een lekkage te vinden, ook geen scheurtjes oid. Nieuwe thermostaat komt er dit weekend weer in en gaan toch voor de zekerheid de sensor ook weer vervangen.

                                                                              alles is liefde


melanie0906

Berichten: 1135
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:50

Mijn vader heeft dit ook zo vaak gehad met zijn peugeots.. Vrees dat t echt een merkkwaal is...

[o]

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 11:53

Ik ben er ook bang voor inderdaad. Dit weekend gaan ze hem dus nog een keer helemaal onder de loep nemen, maar we zijn echt een beetje aan het einde van ons latijn nu.
Gelukkig werk ik binnen de plaats, dus ik heb de auto niet persé nodig, maar het is toch wel erg vervelend om zo te zitten. :\

                                                                              alles is liefde

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 11:56

Wordt het echt te heet of zijn het alleen de lampjes die gaan branden? Mijn peugot 206 geeft ook vaak aan dat hij te heet is maar die vlotter blijft dan hangen. Hij wordt dus niet daadwerkelijk te heet. Als ik hem even uit en aan zet is het weer weg.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 12:04

Hij wordt echt te heet, de daadwerkelijke temperatuur is ook gemeten en die komt redelijk overeen met wat de auto aangeeft. In de eerste instantie dachten wij ook dat het alleen de lampjes waren, en dat hij dus niet daadwerkelijk te heet zou moeten kunnen worden, zeker omdat alles vervangen is.

                                                                              alles is liefde

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:13

Is de radiateur niet lek?

Norma: M2 + 3 en B + 5, Bastygo: L2 + 8 en B + 0, Xaphyre - dame: L1 + 11, Stal Liano's Douwe: Z1 + 10, One for the Money: L1 + 8

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:16

De koelvin van mijn 206 was destijds kapot. Nouja... het lager.
Maar nooit echt last gehad van lampjes. Alleen wel dikke herrie als ik stil stond voor de brug met draaiende motor. Hoorde ik alleen.

Misschien het controleren waard?

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:23

Laat er iemand maar een losse schakelaar inzetten, dat als je ergens stil staat hem met de schakelaar kan laten koelen, dan kun je zelf de koelvin handmatig aan zetten.
Ik heb zelf een oude auto van 26 en die koelt wel goed, maar niet lang genoeg, daar heeft mijn man een schakelaar ingebouwd (dashboard) en nu kan ik hem zelf langer laten koelen.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:31

Verbruikt de motor ook de koelvloeistof?

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:32

PureSG schreef:
ANWB erbij gehaald, die heeft de thermostaat eruit gehaald, ondanks dat dat het vrijwel onmogelijk had kunnen zijn, er zat namelijk net een nieuwe in.

Had de auto ook een koelingsprobleem met de oude thermostaat?

Zo nee zou het kunnen dat de nieuwe niet goed was aangesloten waardoor die niet open ging. Mijn ervaring is dat als er een probleem is nadat er aan de auto/motorfiets is gewerkt dat dit in veel gevallen is terug te voeren op de werkzaamheden. Per ongeluk een slang afgekneld, draad verkeerd aangesloten, dat soort dingen. Meestal dingen waarvan de eigenaar zegt "er is aan gewerkt maar dat kan écht niet de oorzaak zijn" ;)

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:33

Wij hebben 2x een Peugeot gehad en bij beide auto's constant problemen. De eerste was een auto van een jaar of 5 oud en had steeds problemen met de motor, geen toeren kunnen maken enzo. En de 2de auto was ook een 206je uit 2004 die precies dezelfde problemen kreeg.. Bleek indd ook vaak voor te komen bij Peugeots. Wij stappen iig met onze 'hoofd' auto nooit meer af van Opel hahaha en een Peugeot komt er hier nooit meer in.

~if the world falls apart, just fall in to space~

Anoniem

Re: Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:36

Ik denk dat je ook even bij jezelf te rade moet gaan of je wel zoveel geld in een auto van 16 jaar moet blijven stoppen. Zeker omdat het een moeilijk op tr lossen probleem lijkt te zijn als ik anderen mag geloven met een 206.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:58

Ik zou toch kijken of de koelvin wel werkt. Vooral omdat je aangeeft dat het voornamelijk bij het stilstaan is.

Mijne was ook kapot (lekker 1,5u file rijden met 30 graden en de verwarming op standje sauna *\o/* ). Eruit gehaald en voor 20 euro er zelf een andere in gezet van de sloop.
Nergens meer last van..

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:35

Dit probleem heb ik ook eens gehad. Dat hij te warm werd is wel gemaakt maar verder bleef het een gedoe met lampjes die aan gingen en niet meer uit wilde. Persoonlijk geen fan van Peugeot gezien het gedoe. En moeilijk op te lossen.
Heb je de auto al eens gebracht naar een Peugeot dealer? Die zullen er waarschijnlijk meer ervaring mee hebben.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:53

Zelfde probleem met een Citroën gehad. Heb hem uiteindelijk verkocht omdat ze het probleem niet konden vinden. Bleek uiteindelijk een stukke koppakking te zijn.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Mariska_87
Berichten: 267
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 15:55

Mijn oude Peugeot heeft t ook wel eens gehad, was toen de fan. Maar daar heb je niks aan, maar wat ik onderweg heb gedaan was ramen open en kachel aan.. op die manier kon de motor toch warmte kwijt.. misschien een tip voor iemand die t onderweg ook meemaakt

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:18

Is de auto op zo'n moment ook gewoon écht oververhit? Loopt het koelvloeistof eruit?
Anders kan het ook nog je temperatuurmeter/ sensor zijn. Dat ie verkeerd meet.

[o]

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-18 16:30

Rex_Rolfo schreef:
PureSG schreef:
ANWB erbij gehaald, die heeft de thermostaat eruit gehaald, ondanks dat dat het vrijwel onmogelijk had kunnen zijn, er zat namelijk net een nieuwe in.

Had de auto ook een koelingsprobleem met de oude thermostaat?

Zo nee zou het kunnen dat de nieuwe niet goed was aangesloten waardoor die niet open ging. Mijn ervaring is dat als er een probleem is nadat er aan de auto/motorfiets is gewerkt dat dit in veel gevallen is terug te voeren op de werkzaamheden. Per ongeluk een slang afgekneld, draad verkeerd aangesloten, dat soort dingen. Meestal dingen waarvan de eigenaar zegt "er is aan gewerkt maar dat kan écht niet de oorzaak zijn" ;)


De thermostaat was open toen de ANWB monteur hem eruit haalde, die gaf zelf toen eigenlijk ook direct aan dat dat het probleem niet heeft kunnen zijn.

De rest ga ik meenemen morgen, dan mag ie weer een dagje naar de garage. De fan slaat overigens gewoon netjes aan en gaat ook weer uit als de auto afgekoeld is.

Bedankt voor het meedenken allen! <3

                                                                              alles is liefde

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:38

Heb dit ook gehad met mijn 206 uit 2000 heb hem inmiddels ook niet meer. Ook steeds veel te warm worden niks te vinden zag niks lekken. Maar opeens begon die na maand of 3 onwijs veel koelvloeistof te verbruiken zelfs zo erg dat op laatst tankje zelfs leeg raakte met naar werk rijden (10min). Rook onder de motorkap brandende lampjes alles. Toen bleek idd de ratiateur compleet verroest aan de kant die je niet kon zien en zelfs onderaan doorgeroest. Nieuwe erin en hij deed het weer.

Ik heb hem uiteindelijk hem ingeruild voor andere auto. Was al zoveel aan gemaakt en ging steeds voor meer geld stuk dus was er klaar mee. Weg ermee voor hij naar de sloop kan en ik niks meer ervoor krijg. Nooit meer een franse auto wat een drama heb ik ermee gehad.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:41

Is de handrem(kabel) gecontroleerd? Ik kan uit ervaring zeggen dat hij dan ook nogal oververhit raakt. Bij mij bleef de handrem hangen en dat vond de auto niet grappig.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:48

Roosje01 schreef:
Heb dit ook gehad met mijn 206 uit 2000 heb hem inmiddels ook niet meer. Ook steeds veel te warm worden niks te vinden zag niks lekken. Maar opeens begon die na maand of 3 onwijs veel koelvloeistof te verbruiken zelfs zo erg dat op laatst tankje zelfs leeg raakte met naar werk rijden (10min). Rook onder de motorkap brandende lampjes alles. Toen bleek idd de ratiateur compleet verroest aan de kant die je niet kon zien en zelfs onderaan doorgeroest. Nieuwe erin en hij deed het weer.

Ik heb hem uiteindelijk hem ingeruild voor andere auto. Was al zoveel aan gemaakt en ging steeds voor meer geld stuk dus was er klaar mee. Weg ermee voor hij naar de sloop kan en ik niks meer ervoor krijg. Nooit meer een franse auto wat een drama heb ik ermee gehad.


Grappig, dit hoor je echt veel over Peugeot...
Mijn ouders hebben JAAAAAAAAAAAREN Peugeot gereden zonder enige problemen. Met name de 307SW diesel was een geweldig ding! Die konden ze met 300k op de teller ook nog voor goed geld inruilen omdat het een bepaald soort motor had die heel weinig problemen had. De 308 benzine daarna was een groot drama.

Mijn 206 was een heerlijk bakje, een originele GTI van 2002. Gaf ondanks dat weinig problemen en had nog heel erg lekker vermogen! Reparaties waren die koelvin en de koppeling. Die laatste was vrij prijzig (900 euro) omdat het wat ingewikkelder lag dan bij de reguliere 206. (nogal een flinke motor in een kleine ruimte, lampje vervangen was daarom ook vrij rampzalig)

Nu heb ik een Slopel en ik ben niet meer zo happig op Peugeot. Waar de Peugeot snel de banden versleet (en ik heb er altijd gewoon dure banden om, Michellin, Bridgestone) en altijd dingetjes had die nagelopen moesten worden met de APK... Loopt mijn Slopel al 2,5 jaar op dezelfde banden (al ruim 55.000km :oo zullen er voor de winter wel aan toe zijn, ik heb maar 30k in de Peus gereden in 2,5 jaar) en heeft NOOIT iets van roestige remleidingen etc.
Dit jaar WELGETELD 1 wisserblad vervangen omdat ik die zelf had gemold. :+

Maar echt problemen met de Peus had ik gelukkig nooit.

Frrenkie
Berichten: 369
Geregistreerd: 14-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:25

Ik heb dit ook gehad. Ik heb een 206 cabrio, heb de hele radiateur vervangen en het is nu goed.

Roosje01

Berichten: 10721
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:29

Mijn peugeot had pas 154.xxx op de teller. Maar zoveel kapot gehad tot uitlaat die eronderuitlag aantoe.

Roosje01 laat door hilariteit de tranen vloeien :') [o] *pum*
[OV] [PG]Gezocht solana

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: Peugeot 206 wordt te warm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:41

Ik heb precies hetzelfde gehad (geen Peugeot) en bij mij bleek het toen uiteindelijk toch de sensor te zijn. Uitmeten en leek alles goed te zijn daarmee, maar achteraf gaf deze toch verkeerde waarden door waardoor hij dus niet wilde koelen.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 23:38

Is je koelvloeistof helder? Of is het troebel?

Kan zijn verstopte radiateur, maar ook kapotte waterpomp.
Ik gok op de kapotte waterpomp. :j
Blijkt ook een bekende euvel te zijn bij Peugeot.

Enige wat ik je kan adviseren is het zsm. laten te controleren. Als het daadwerkelijk de waterpomp is dan kan dat invloed hebben op je distributieriem. En dan ben je verder van huis.

:¨·.·¨:
`·.
Kaya


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aman2002, Amazonbot, anjali, bebble, C_estmoi, dandy123, gillian, Ginny135, GoogleAdsense, Googlebot, HarmanyL, Hiraeth, Kasmir, nonnekee, Poety, sterregoud en 53 bezoekers