Welke airco? Ervaringen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Welke airco? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-18 11:07

Heehee,

Ik heb al andere topic's bekeken maar die zijn niet recent meer..

Maar mijn vriend en ik wonen in een studio dus dat is niet heel groot. Ook nog bovenin met plat dak dus de warmte blijft daar goed hangen en we hebben al 2 ventilators geprobeerd maar allebei niet echt over te spreken. Ook veel te veel lawaai dus slapen met zn ding is niet heel fijn.
Ik heb op google al wel veel gekeken maar er is zoveel keus en ik heb er totaal geen verstand van dus vroeg me af of hier mensen zijn die een goede degelijke, stille ventilator of airco weet en het liefste niet een heel lomp ding ivm ruimte..

Alvast heel erg bedankt!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke airco? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:24

Airco’s zijn altijd groot en lomp. Hebben jullie de mogelijkheid voor een buitenunit? Dan zou ik daar zeker voor kiezen. Die werken veel efficienter en nemen minder plek in binnen. Je hangt ze gewoon aan de muur. Die van ons kan koelen én warmen, wat echt heel fijn is.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Welke airco? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:36

Ik heb deze week een splitunit in de woonkamer gehangen. Merk tosot, nooit van gehoord maar volgens de jongen die hem op lekken heeft getest een goed merk. 12000 btu/3,5 kw werkt super. Ik heb hem zelf gemonteerd op het afpersen en vacuumeren na. Daarvoor heb je namelijk een speciale pomp nodig. Kosten 525 euro (incl muurboor) en 25 euro voor die goeie kennis die hem ff gecheckt heeft. Apparaat werkt super, binnen hoor je alleen de ventilator en de buitenunit is best stil. Voorheen een mobiele airco gehad maar die heb ik weggegeven.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke airco? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:01

Wij hebben een (ook splitunit) model dat al gevuld was bij aankoop. Hoefden we maar aan te sluiten, kraan open draaien en het werkt. Die van ons was 375 euro, maar die is nu niet meer te koop. Ze zijn erg fijn.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Welke airco? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 19:11

Hier ook een split unit.
Vorig jaar gekocht. Dit jaar aangesloten.
Alleen een hoop gezeik om hem gecheckt te krijgen voor de eerste keer (ingebruikstellingscheck), iedereen die ik bel wil het niet doen, want we hebben hem zelf gemonteerd en het bedrijf dat het wel mag doen heb ik gemaild maar die doen lastig |o (zeggen dat het een reparatieverzoek is terwijl ik 3x heb aangegeven dat het voor die check is .... zucht)

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Welke airco? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 16:03

Ik heb een split airco bij de karwei gekocht. Zelf opgehangen en was al afgevuld. Van het merk chigo ?
Ding hangt er al 5 jaar en heb nog nooit hoeven bijvullen

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Welke airco? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 19:44

de meesten zijn voorgevuld en het is mogelijk dat je hem zelf na aansluiten ontlucht en het gas in het hele systeem laat stromen. Daarbij weet je echter niet dat het systeem lekvrij is, hiervoor dient het afpersen met stikstofgas op ca 25 bar. Vervolgens wordt het systeem gevacuumeerd om daarmee alle gassen (de stikstof en evt nog zuurstof) maar vooral het eventueel aanwezige vocht uit het systeem te halen. Dit zorgt ervoor dat het hele systeem langer meegaat, met name de compressor is gevoelig voor vocht. Tja en laat nou net dat hele technische gebeuren officieel te dienen worden uitgevoerd door een STEK-erkende monteur/bedrijf. Ook kun je zelf via ebay of marktplaats wel aan een vacuumset komen maar dan ben je zo weer 150 euro armer. Goed rondvragen in je kennissenkring wil nog wel eens positief uitpakken.