Batterij slurpende Android app

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Batterij slurpende Android app

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 09:52

Ik zag in de lijst met apps de app OM Customize staan. Deze app slurpt batterij vermogen. Zo'n 10 % per opgeladen batterij per keer. Op Google gezocht maar kom niet verder. Geen idee wat deze app doet. Kan hem hooguit Gedwongen Stoppen. Maar als ik dat zou doen ben ik bang dat ik eea beschadigd? Weet ook niet waarom deze geïnstalleerd staat. Zelf nooit gedownload. Hoort het bij Samsung en het besturingssysteem of zo?


Ben er iig niet blij mee dat de batterij aan dit soort onbekende apps snel leeg raakt.


Welke techneut weet wat deze app doet en waar het voor dient?

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 09:54

Ik heb alle apps die ik niet gebruik van Samsung / Android zelf uitgeschakeld.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 09:59

Ik vermoed dat het een system app is aangezien deze grijs is. Hij staat alleen in de lijst van Alle Apps en daar staan ook alle systeem apps. Dus zomaar verwijderen....ben er bang voor.

Edit...hij staat ook in de geïnstalleerde apps lijst.

Mbt alles zomaar verwijderen...heb ik bij Google apps books, play music, films, games gedaan maar toen werkte eea mbt google niet meer. Nu alleen Books, games en music er uit en blijft het wel naar behoren werken. Dus verwijderen zonder te weten wat voor functie het heeft ga ik niet doen.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Re: Batterij slurpende Android app

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:16

Ik kan je niet helpen, behalve met de info dat hij hier geen batterij verbruikt. Zo te zien doet het iets met sites aanpassen?

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Re: Batterij slurpende Android app

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 17:18

heb je de telefoon al een keer eenshutdown gegeven?
soms wil cache wissen van de app ook helpen

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 18:51

PascalB schreef:
heb je de telefoon al een keer eenshutdown gegeven?
soms wil cache wissen van de app ook helpen


Jep, alles wat overbodig was er uit. Herstart. Maar je kunt nakijken bij de apps hoeveel batterij ze verbruiken per opgeladen batterij. Daar wordt gewoon aangegeven 5 tot oplopend naar 10% van het totale verbruik naar mate de batterij leeg gaat. Het was bij een batterij van nog 35% opgeladen 7% verbruik alleen door deze app (vind t vreemd want de app staat nergens op de schermpjes er bij).

Enige wat ik vind is dit https://forum.xda-developers.com/galaxy-s7/help/om-customize-t3427081 maar ik heb geen Vodafone en ook nooit gehad.

Hebben er meer last van https://www.reddit.com/r/GalaxyS7/comments/7647r3/what_is_the_om_customize_app_and_how_do_i_disable/
Laatst bijgewerkt door Bravura op 30-12-17 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Re: Batterij slurpende Android app

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:57

Doe eens een shutdown en laad dan de accu eens volledig op.
Mijn ervaring is dat een herstart soms niet probleem oplost mbt wakelocks.

In het meest vervelende geval is het factory reset

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 19:12

PascalB schreef:
Doe eens een shutdown en laad dan de accu eens volledig op.
Mijn ervaring is dat een herstart soms niet probleem oplost mbt wakelocks.

In het meest vervelende geval is het factory reset


Heb de app net de nek omgedraaid door Gedwongen Stoppen aan te klikken. Benieuwd wat het gaat doen. Als ik problemen krijg met de mobiel doe ik een harde reset.
Heb m nooit eerder tussen de apps zien staan. Vandaag voor t eerst aangezien ik apps aan het zoeken was die veel batterij zouden nemen. Vreemd genoeg doen de meeste gewone apps niks qua batterij slurpen.

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Re: Batterij slurpende Android app

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 19:16

Kan je niet instellen dat deze niet automatisch meer start? of disablen?

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 19:28

Ok het volgende. Bij verwijderen en herstart blijkt dat "een vertrouwd certificaat" gegevens door wilt geven aan derden. De volgende certificaathouders staan genoteerd onder het driehoekje met uitroepteken in mijn systeembalk: Ziggo rootservices, Liberty Global Operations BV rootservices en Trend micro rootservices. Ik kan bij allemaal op ok klikken en er gebeurd niks. Het uitroepteken blijft in de systeembalk staan. Oh die floept nu weg. :') Whahaha en OM Customize is ook weer terug geïnstalleerd met die 3 genoemde partijen. Er speelt er dus 1 email, contactpersonen etc door naar derden als ik die waarschuwing moest geloven. >;)

Ziggo heb ik al jaren dus die vink ik af. Trend Micro pas sinds paar maanden dus ik verdenk deze er van maar dat is een virusscanner betaald. Liberty is kennelijk moederbedrijf van Ziggo.....zeg het maar....

PascalB

Berichten: 1793
Geregistreerd: 06-07-03

Re: Batterij slurpende Android app

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 21:56

is een beveiliging melding van Adroid als een certificaat niet gecontroleerd kan worden op echtheid
apps in kwestie een keer verwijderen en opnieuw installeren

criollo_yess

Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-18 10:26

Geef dit topic even een schopje. Zit met zelfde probleem, batterij slurpende OM Customize. Echter uit de voorgaande berichten in dit topic is het mij niet duidelijk of ik deze app nou veilig gedwongen kan stoppen. Krijg dan de melding ""als u een app geforceerd stopt, kan dit fouten veroorzaken"". Ben heel erg smartphone-leek, wie kan me helpen?