Een boot....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 11:24

Wie hebben er hier een boot? Als in: een plezier vaartuig ;)
De biesbosch is onze achtertuin, en na al jaren erover te denken, overwegen we nu echt de aanschaf van een boot.
Maar: wat komt er allemaal bij kijken?
Ervarings deskundigen hier?

Selina

Berichten: 14285
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:28

M'n vader heeft een zeilboot. Maar als je niet echt van het zeilen bent, kan je beter een boot met motor en stuur nemen.

Heb je een plek waar je de boot kan neerleggen? Is dat aan je eigen tuin vast of moet je een betaalde plek huren?

Anoniem

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:32

Wij hebben een motorboot in de haven en varen vooral op het spui en haringvliet. We gaan 'm waarschijnlijk wel verkopen omdat we er te weinig gebruik van maken en het gat tussen plezier en portomonnee wordt te groot. Het is een Prins 480 open.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 11:39

Wij zijn aan het informeren naar prijzen bij de diverse jachthavens hier (heb keuze uit 4 geloof ik).
Het zou om een motorboot gaan. Bijv een shetland 640

M_arjolein

Berichten: 1427
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:42

Wij wonen in Friesland en hebben een boot, de vader van mijn vriend heeft m zelf gemaakt. Een soort sloep. Na het zomerseizoen wordt de boot ook altijd uit het water gehaald om in stalling te zetten. Wij hebben mazzel dat we dit zelf hebben. Dan wordt de boot ook nagekeken, schoongemaakt en evt opgeknapt. Aan huur voor de ligplaats wordt niet zoveel betaald. Ik geloof 100 euro per jaar.

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:44

Wij hebben jarenlang een motorboot gehad, vooral mee op de Oosterschelde en de Noordzee gevaren. Mijn vader moest zijn vaarbewijs halen, dat ligt volgens mij aan het vermogen van je motor en of je boot zeewaardig is? Uiteindelijk hebben ze hem verkocht omdat de kosten te hoog werden. Hij lag op een trailer en stond dus in een stalling, die werd steeds duurder en steeds minder flexibel qua ophalen. Ook had de motor aardig dorst, verbruikte ongeveer 1 op 4.

Maar varen is heerlijk! Vissen vanaf de boot, zonnen, zwemmen en overal naartoe kunnen is geweldig als je dat geld kan missen :)

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:44

ik heb jaren lang gezeild.

Als de Biesbosch je achtertuin is, kan ik een kano aanbevelen.
waarschijnlijk niet iets wat je in gedachten had, maar je komt op de mooiste plaatsjes.
ook is de Biesbosch voor zeil en motorbootjes maar beperkt toegankelijk (natuurgebied)

Met een zeil of motorboot kom je buiten de aanschaf, vaak met kosten voor een ligplaats, lidmaatschap van een haventje, wat onderhoud en verzekeringspremie. De kosten voor kleding (zwemvesten wat lijnen een ankertje enzo hangen van de boot af, soms met een grotere boot zit er al wat uitrusting bij.

Als je geen ligplaats huurt kan je met een trailer naar de haven rijden, dat is vaak goedkoper maar ook weer meer werk.

Als je niet goed weet hoe en wat kan je een aantal keren wat huren zodat je kan ervaren wat bij je past.

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:48

Wij hebben ook een shetland gehad.

Fijn een boot. Heerlijk met dit weer. Echter kleine kanttekening. Ze zeggen niet voor niets koop een boot werk je dood. Het is veel werk. Maar je krijgt er ve voor terug.

Wij hebben onze huidige boot in de haven liggen

Houd rekening met havengeld. Dan nog je ligplaats winterdag. Vaar bewijs? Verzekering en alles aan boord nog.

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:48

Ik en mn vriend heb en een zeilboot. Die van ons staat op een trailer en staat gewoon achter het huis gestald. Scheelt een hoop geld. Als een boot goed hard kan dan heb je er een vaarbewijs voor nodig, maar ook in een sloep is het handig om de regels te kennen. Vooral de voorrangsregels zou ik goed leren.
Een boot moet je goed onderhouden. Om de zoveel jaar zal je hem 's winters uit het water moeten halen en schilderen of lakken. En verder is het gewoon héérlijk om een boot te hebben :j

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 11:50

We weten wel wat er bij ons past, mijn schoonvader had vroeger altijd een bootje. Vaarbewijs is volgens mij vanaf 9 meter en aantal pk idd... Pk is voor ons niet spannend. De boot die we op het oog hebben zit nu een 50 pk motor achter, wat voor ons veel te veel is. 10 is zat.
Wij hoeven niet hard de biesbosch door te knallen ;)
Voor de winter hebben we een plek waar ie opgestald kan worden.

Ik heb echt geen idee van lig gelden, moet ik denken aan een paar honderd euro per jaar of eenaar duizend euro?

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:52

Ligt aan de maat van de boot. Ik zou uitgaan van 500 tot 1000 euro voor een kleine boot, incl lidmaatschap enzo. Duurder zal het niet zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 11:53

Maar zal 5/6/7 meter zijn (heb wel een boot op t oog, maar weet t type niet ;), ik dénk dat het een shetland 640 is, maar het zou ook een 570 kunnen zijn
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 09-06-14 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 11:55

Zodra er en kenteken op de boot staat moet je hem varen met vaarbewijs.

Dus als je er een andere motor achter hangt dat wel even aan laten passen.

Voor een boot Tot 5 meter zit je op de 500 Tot 700 euro voor 1 seizoen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 11:56

Oh, goed om te weten,! Boot heeft idd een kenteken

kriistellx
Berichten: 593
Geregistreerd: 20-02-13

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:00

Wij hebben een speedboot, is heerlijk als het lekker weer is om te gaan varen! :)

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:01

Ik geloof dat het Shetland was, maar ik dacht dat deze niet zo heel stabiel in het water lagen. In de zin van, wiebelen veel bij bewegen etc.

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:02

En de boot varen zonder bewijs kost je 4x je bewijs halen zo duur.

Even rekening mee houden.

10 pk achter een boot groter dan 5 meter zou ik niet doen. Je komt nauwelijks vooruit. En het vaart voor geen meter.

Zou naar sloepje of consuleboot dan kom je met 10pk een heel eind. Achter een wat groter motor bootje kom je het mooiste weg met 25 of meer pk.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 12:09

smurfje schreef:
En de boot varen zonder bewijs kost je 4x je bewijs halen zo duur.


:? Hoe bedoel je dit?


Danique, mij schoonvader had een shetland 535 en daar was niks mis mee qua stabiliteit..

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:12

Shetland 535 hebben wij ook gehad. Met 70pk erachter. Erg stabiel en fijne boten.

Varen zonder vaarbewijs terwijl je die wel hoort te hebben kost 550 euro.
Maar je vaarbewijs halen kost nu nog 75 euro

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:23

Dan was het waarschijnlijk een ander merk waar mee ik in verwarring ben!

Vaarbewijs is wel handig. Krijgt er veel voor terug.

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:34

Wij hebben een platbodem van 13 meter, waar een flinke motor in ligt en waar we mee kunnen zeilen. Hij is 'zeewaardig' maar zover komen we er eigenlijk nooit mee :')

Alles zit er in: keukentje, zitgedeelte en een slaapgedeelte, toilet. En we doen er echt te weinig mee. Hij ligt in de haven en komt er zelden uit. Zonde, maar we hebben een druk leven en er eigenlijk geen tijd voor.

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:07

Wat zonde zorro! Lijkt me echt heerlijk om er zo nu en dan een lang weekend mee weg te gaan!
Wij gaan dit jaar ook eens rondkijken voor een grotere zeilboot, ook met keukentje, toilet en slaapgedeelte :j

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:15

Friendships!! Ben helemaal fan van die dingen!!
Hebben zelf een nieuwe friendship 22, gaaf dingetje! Sportief en toch van alle gemakken voorzien.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 17:33

Correctie, het is een inter 540.
Heb m zojuist gezien. Hij is erg vuil dat ie al twee jaar in een schuur staat, maar verder ziet ie er prima uit.
Morgen maar eens wat havens bellen.
Wat zijn jullie kwijt aan verzekering?

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 18:58

Hangt heel erg af van het type en omvang, plek waar je zeilt...

Wij zijn met friendship 22 (7 m) in eernewoude 5 euro per maand extra kwijt. Dacht ik.