Verstopt een douchegoot snel ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:21

Ik heb er eentje gehad die een heel scherp randje had. Het was zo scherp, dat als je er met een een tandenborstel langs ging (om hem schoon te maken) die ook doorgesneden werd := . De ouders van mijn vriend hadden precies dezelfde. Verstopte opzich niet heel snel.
Later een putje genomen en dat beviel ons veel beter.

Nu bij mijn ouders wel een snel verstopt doucheputje.. Het is ook echt geluk hebben lijkt wel

Warboel
Berichten: 14681
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:51

Yvank_ schreef:
Dat is niet waar Tazzey... wij hielden hem netjes schoon en toch steeds verstopt.


Ja wij ook :j

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:06

Hier ook een douchegootje, had ik bij het vorige huis ook al. Nooit problemen gehad bij beide goten niet. Eens in de zoveel tijd haren uit het bakje halen en klaar.

Er gaat vanalles doorheen tennisbanenzand, zoutscrub en grote hoeveelheden rituals want dat is het enige wat ik gebruik. Heb lang haar. Gewoon lekker een gootje nemen en dan goed onderhouden! :)

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:19

tienus63 schreef:
Geen idee of douchegoot snel dicht gaat zitten.
Hoorde wel dat de producten van Rituals hiervoor kunnen zorgen.
Bejende van mij had badkamer laten verbouwen en nieuwe leidingen laten leggen.
Op een gegeven moment liep het water niet mee goed weg.
Installateur erbij gehaald.
Eerste vraag was, gebruikt u veel Rituals producten?
Ja dus.
Er schijnt iets in te zitten wat zich hecht in afvoer (leiding/goot).


Ik gebruik uitsluitend Rituals producten en nog nooit last gehad..
1x per week maak ik het gootje open voor haren die zich kunnen verzamelen daar.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:26

Gewoon regelmatig met soda en azijn (let op nooit tegelijk!). Daarnaast heb ik ooit eens gelezen dat veel mensen na het afspoelen snel de kraan uitzetten waaardoor het sop blijft staan en daardoor gaat koeken. Dus ik deed altijd afdrogen en daarna nog ff uitspoelen. Nooit problemen gehad.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 13:37

Faya__ schreef:
Gewoon regelmatig met soda en azijn (let op nooit tegelijk!). Daarnaast heb ik ooit eens gelezen dat veel mensen na het afspoelen snel de kraan uitzetten waaardoor het sop blijft staan en daardoor gaat koeken. Dus ik deed altijd afdrogen en daarna nog ff uitspoelen. Nooit problemen gehad.


dit laatste ga ik ook eens proberen. Hier staat er idd altijd nog sop in.
En wat hier top werkt is eens in de zoveel tijd zo'n duo-ontstopper er doorheen kiepen. Daarna gaat het weer maanden goed.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:22

Misschien dat het ook te maken kan hebben hoe de afvoer van de douche verder in elkaar steekt.
Welke diameter pvc, of dat de afvoerbuis recht naar beneden of horizontaal afvoert.

Verder verbaas ik mezelf wat mensen in de putjes gooien. Dat moet er allemaal uitgefilterd worden en is een flinke belasting voor het milieu lijkt me.
Azijn, soda..ontstoppingsmiddel zonder dat er een verstopping is.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:26

Ik denk dat het alles te maken heeft met de manier van aanleggen.

Wij hebben ook een inloopdouche met een gootje. Werkt goed, moet het even vaak leeg halen als een normaal putje. Met veel haar en veel shampoo/cremespoeling verstopt hij wel sneller

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:34

Wij hebben hem aan de kraankant, en vanaf de "ingang" van de douche richting de goot loopt het iets af

rocky_1995

Berichten: 656
Geregistreerd: 22-12-11

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:42

Wij hebben hier thuis ook een douchegoot van easydrain. Nog geen last gehad van verstoppingen, terwijl die van ons ook best wat haar en zand te verduren krijgt. Regelmatig even het opvangbakje eruit halen waar het haar inkomt en legen. Wij hebben de drain trouwens aan de kant van de douche zitten.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:47

yvje86 schreef:
Misschien dat het ook te maken kan hebben hoe de afvoer van de douche verder in elkaar steekt.
Welke diameter pvc, of dat de afvoerbuis recht naar beneden of horizontaal afvoert.

Verder verbaas ik mezelf wat mensen in de putjes gooien. Dat moet er allemaal uitgefilterd worden en is een flinke belasting voor het milieu lijkt me.
Azijn, soda..ontstoppingsmiddel zonder dat er een verstopping is.


ik gooi het er uiteraard niet doorheen als er geen verstopping is :+

Mri

Berichten: 15308
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:49

Azijn is juist een milieu vriendelijk schoonmaakmiddel....

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:32

Grappig dat mensen hun doucheputjes zo vaak schoonmaken. Ik heb nu een jaar zo'n rooster en ehmm, ik denk dat mijn vriend het putje wel eens heeft schoongemaakt.
Zal op zo'n 4x per jaar komen denk ik? Hoewel ik op het moment heel veel haar verlies, dus deze week doe ik schoonmaakactie nummer 5.

deb_tink

Berichten: 329
Geregistreerd: 31-03-13
Woonplaats: heiloo

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 15:59

Wij hebben een easydrain.. opzich werkt het prima. Wel idd regelmatig de haren eruit halen en schoonmaken. Maar.... wat ik heb en wat ik je afraad. Ik heb een voetenbankje in de douche en die komt tot ong 10cm boven de goot uit. T ziet er wel mooi uit maar is zeer onpraktisch schoon te houden. Dus zou de goot wel vrij laten een volgende keer

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:18

Hier ook al zo'n 5 jaar een douchegoot, zelf aangelegd bij de verbouwing. Gewoon een simpele van de bouwmarkt, ik dacht van de Praxis maar dat weet ik niet meer 100% zeker.
Zit geen zeefje in, alleen een soort 'kruis' wat de haren opvangt. Deze maak ik denk ik eens per 2 maanden eens schoon, ondanks dat ik lang haar heb.

Wel spoel ik altijd de douche schoon en dus al het sop weg voor de kraan uit gaat. Misschien dat dat dus toch helpt?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:23

Hier ook een goot en nog geen problemen mee gehad :)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 16:24

deb_tink schreef:
Ik heb een voetenbankje in de douche en die komt tot ong 10cm boven de goot uit.


Euh, ik snap niet helemaal wat je bedoelt ?

Ja, ik denk/vrees ook dat het met de manier van afvoer te maken heeft of het goed doorspoelt of niet. Maar tja, welke manier is dan de goede manier ??!

Tip van sop iedere keer wegspoelen houd ik ook in gedachten.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 16:45

Is alweer een paar jaar terug toen wij ook een goot in de douche wilde. Een vriend van ons heeft een eigen bedrijf in het plaatsen van badkamers en raadde het ons af. Mede ivm het snel verstoppen, hij adviseerde ons een vloerdrain te nemen. Maar dan wel met langwerpige gaatjes en niet met ronde. Bij ronde willen er nog wel eens luchtbelletjes ontstaan op de gaatjes waardoor het water erover heen gaat ipv erin.
Maar altijd super tevreden geweest met de drain (al vind ik goot mooier)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 16:51

kiki1976 schreef:
Is alweer een paar jaar terug toen wij ook een goot in de douche wilde. Een vriend van ons heeft een eigen bedrijf in het plaatsen van badkamers en raadde het ons af. Mede ivm het snel verstoppen, hij adviseerde ons een vloerdrain te nemen. Maar dan wel met langwerpige gaatjes en niet met ronde. Bij ronde willen er nog wel eens luchtbelletjes ontstaan op de gaatjes waardoor het water erover heen gaat ipv erin.
Maar altijd super tevreden geweest met de drain (al vind ik goot mooier)


Euh, ik heb geen idee wat het verschil is ? Even googlen.....

edit: hier een vloerdrain : https://www.kranenland.nl/naar-de-winke ... _3851_NL_1

Is het enige verschil de gaatjes of langwerpige streepjes afvoer ?

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 17:14

Maris schreef:
kiki1976 schreef:
Is alweer een paar jaar terug toen wij ook een goot in de douche wilde. Een vriend van ons heeft een eigen bedrijf in het plaatsen van badkamers en raadde het ons af. Mede ivm het snel verstoppen, hij adviseerde ons een vloerdrain te nemen. Maar dan wel met langwerpige gaatjes en niet met ronde. Bij ronde willen er nog wel eens luchtbelletjes ontstaan op de gaatjes waardoor het water erover heen gaat ipv erin.
Maar altijd super tevreden geweest met de drain (al vind ik goot mooier)


Euh, ik heb geen idee wat het verschil is ? Even googlen.....

edit: hier een vloerdrain : https://www.kranenland.nl/naar-de-winke ... _3851_NL_1

Is het enige verschil de gaatjes of langwerpige streepjes afvoer ?


Zo'n gootje met langwerpige streepjes in de plaat hebben wij ook al jaren. Nog nooit verstopt, haal enkele keren per jaar het ding er even uit en haal dan een oude afwasborstel door de goot heen met wat stromend water.
Bij ons zit er ook niet echt een filter onder, maar ook meer zo'n "kruis" als hier eerder beschreven is en die haal ik dan ook "leeg". Soms zitten er wat haren aan, want heb heel lang haar.
Ik vind het ideaal en bovendien ook mooi.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 09:31

Bij ons zit er een soort roostertje voor de afvoer, dus onder de goot zelf waar het water door moet. Inderdaad om grof vuil zoals haren tegen te houden, maar dat is dus snel "vol" zeg maar en is dan verstopt. Heeft niet te maken met hoe de afvoer is aangelegd, maar met het ontwerp van de goot zelf.

Het zou niet uitmaken of er gaatjes in de goot zouden zitten want dat gedeelte stroomt bij ons goed door. Maar dus voor het water daadwerkelijk de afvoer in gaat, de buis in zeg maar moet het water door een roostertje. En dat verstopt snel. Hoop dat ik het zo beetje duidelijk heb verwoord.

Kan me voorstellen dat een kruis veel minder haren tegen houdt en dus ook minder snel verstopt. Dan ontstaat het risico dat het verderop in de buis verstopt.

In het vorige huis had ik een douche putje waar een roostertje bovenop lag. Dan bleven de haren daar al hangen en als de douche droog was kon ik dat zo wegpakken, hoefde je niets te openen en zat je niet in de smurrie zeg maar. Dat vond ik een stuk handiger persoonlijk.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 10:35

Ik snap wat je bedoelt. Dus eigenlijk moet je dan een goot met een zo groot mogelijk roostertje. Geen idee of die er in verschillende maten zijn hoor.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Verstopt een douchegoot snel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 13:31

Ja wellicht wel ja, weet ook niet hoeveel verschil daar in zit per merk

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 13:33

Zit de afvoer van de goot trouwens altijd in het midden of ook wel eens op het uiteinde ?

Ik zie trouwens goten van 100 euro en van 250 euro van dezelfde lengte. Wat een prijsverschillen !

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-18 14:24

Nu lees ik ook weer dat er goten zijn met een uitneembaar sifon ( plus dan nog een uitneembaar haarfilter ). Dat is misschien wel heel handig !?!