Wasgoed uit de droger ruikt muf/stinkt

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Mondy, Sica, Mjetterd, ynskek, Giolli, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Wasgoed uit de droger ruikt muf/stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 17:45

Misschien is dit wel een bekend probleem...
Ik was mijn “mooie” was (bloesen, t-shirts, broeken) op 40 graden en handdoeken, ondergoed en sokken op 60 graden. Beddengoed op 90 graden.
Ik heb een ruime zolder waar ik de was op hang en soms met lekker weer kan ik buiten wat kwijt.
Maar als ik (lui, ahum) veel was in een keer heb kan ik het beddengoed niet kwijt. Handdoeken, sokken en ondergoed gaan ook uit gemak in de droger, de rest hang ik op.
Nou stoor ik me altijd mateloos aan de vies ruikende wasgoed die er zooo lekker ruikend in ging en ronduit smerig uit de droger komt.
Hoe kan dit?

Goed, dus ik ging googlen (+ mijn moeder bellen) en ik kwam op een website uit waar dit antwoord werd gegeven:

Citaat:
Waarschijnlijk gebruik je een vloeibaar wasmiddel en wasverzachter en dat is het probleem. Drogers bevatten voelers en die worden vet na verloop van tijd zodat hij niet meer goed kan "lezen" wanneer de was droog is. Verder wordt de droger ook veel te heet omdat het vet ervoor zorgt dat deze te lang zal drogen. Een normale droger hoort binnen 3 kwartier geheel droog te zijn.

Vloeibaar wasmiddel en wasverzachter is een killer voor de was en de machine. Het is een afvalproduct van de aardolie-industrie en dus erg vet. Het hoopt zich op in de lagers en zorgt ervoor dat als de was bijna klaar is er nog steeds wasmiddel in de was zit die er normaal uit moet zijn gespoeld. Dit zorgt voor de frisse geur hoewel de was eigenlijk niet schoon is. Dit merk je zodra de was de droger uitkomt. Je gebruikt teveel wasmiddel als de rubberen manchet van de machine (waar de deur op sluit) bruine randen heeft. Dit is olie/vet door het overmatig gebruik van wasmiddel/

De oplossing is een goed waspoeder te gebruiken, en nooit meer dan 50-75 mililiter per was. Dit ook in een wasbol bovenop de was plaatsen, omdat waspoederbakjes vervuilers zijn. Zorg voor een losse hand bovenop het wasgoed zodat de was goed kan vallen om schoon te worden.

Omdat veel mensen toch uiteindelijk teveel poeder gebruiken (omdat ze het verkeerde idee hebben dat weinig poeder niet schoon zou maken) is het raadzaam om 1x in de 2 maanden de machine een kookwas te laten met de toevoeging van soda. U zult als u deze maatregelen in acht neemt ontdekken dat de was veel schoner zal worden dan voorheen. Maar het belangrijkste is: geé'n vloeibaar wasmiddel of-verzachter, 1 soort waspoeder voor alle was. De verschilende wasmiddelen voor de verschuillende kleiding is niet meer dan een manier om ons zoveel mogelijk wasmiddel (afvalproduct) te laten kopen waar de producent beter van wordt.

Vergeet tevens calgonit. Er is nl, nog nooit een machine stuk gegaan door overmatig kalk. Op een verwarmingsbuis van een wasmachine kan zich helemaal geen kalk vormen, dit hecht nl. niet. Overmatig wasmiddel kan er echter wel aan blijven zitten, maar dat heeft met kalk niets te maken. Liever het geld in de portomonnee houden :-)

Succes!

Ik gebruik dus wel altijd vloeibaar wasmiddel en wasverzachter en ik laat nooit mijn lege machine op 95 graden draaien, wel vol op 90 graden.

Hoe verzorgen jullie je wasgoed en hoe zorgen jullie er voor dat je wasgoed uit de droger niet stinkt?
En als jullie poeder gebruiken, welke dan? En ruikt je wasgoed wel lekker als je geen verzachter gebruikt?

Liselot

Re: Wasgoed uit de droger ruikt muf/stinkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:54

Heb je bij de droger de grote zeef die er in zit al wel eens schoongemaakt? (En nee, ik bedoel niet de stofvanger)

T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3
http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: Bruiloften, Newborn, Cake-smash, Bohemian en workshops!

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 17:55

:j

LET IT BE

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 17:56

Wasverzachter van de Aldi nemen, die ruik ik soms maanden later nog (winterwasje in de kast) :list:

Bodybuilding, baby! 8-)

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 17:59

Maar zorgt dat er voor dat de droger niet meer stinkt? Mijn was ruikt ook heerlijk als het uit de wasmachine komt.

LET IT BE

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:00

Ik gebruik echt nooit wasverzachter en mijn machine draait al 8 jaar als een zonnetje. Was die in de droger gaat, komt er vanzelf al zacht uit. In Nederland gaan mijn handdoeken en de niet-kwetsbare was in de droger, de rest hang ik op. Wel doe ik soms van die drogerdoekjes in de droger, gewoon omdat het zo lekker ruikt :-)

Ik gebruik hooguit wat azijn in plaats van wasverzachter als mijn handdoeken (in Spanje) aan de lijn gaan buiten.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:02

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 18:06

Wasverzachter en vloeibaar wasmiddel is los van elkaar inderdaad echt al een killer voor je machine, maar de combi is nog veel erger. Wasverzachter zou ik lekker achterwege laten, als je een fijn ruikend wasmiddel hebt dan ruikt je kleding ook prima fris. :j Is namelijk voor je was zelf vaak ook helemaal niet zo goed. En niet teveel vloeibaar wasmiddel gebruiken, heb je veel minder van nodig dan je denkt :j

Heb je een handleiding van je droger? Ik zou 'm van binnen eens een keer goed uitsoppen (gewoon met normaal sopje) en dan extra aandacht besteden aan waar de sensor zit als je wasmachine die heeft (kun je dus in de handleiding denk ik wel vinden). En verder dus ook alle filters waar je bij kan heel regelmatig reinigen, maar dat doe je dus al :j

En maak je je wasmachine zelf ook wel eens schoon? Ik zou regelmatig een kookwas gaan draaien, dus op de hoogste stand zonder was erin maar wel met een scheut natuurazijn of soda erbij. Mag afhankelijk van hoeveel je wast wel eens in de maand gebeuren, misschien dat je was dan ook vanzelf minder vet in de droger komt en dat het drogerprobleem ook helpt oplossen.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 20:37

Ik was precies zoals in het stukje dat je quote in de OP, TS. Weinig poeder, altijd hetzelfde poeder ook, eens in de 40 wassen geeft mijn machine aan dat hij moet worden gereinigd dus dan doe ik dat: leeg draaien op 95 graden met inderdaad een koffiekopje soda en een scheut azijn... Mijn was ruikt altijd fris en sinds ik zelf was en het zo doe wordt mijn kleding ook niet meer muf, terwijl toen ik nog thuis woonde ik daar wel vaak last van had. Mijn moeder waste wel met vloeibaar middel en doseerde nooit goed, maar deed maar gewoon een dotje. Zonde van je kleren en van je machine...
Wij drogen trouwens alles binnen op het rek. Ik zet meestal de ramen tegen elkaar open als ik thuis ben, dan is het sneller droog en dat helpt voor mijn gevoel ook tegen muf worden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie