Distributieriem

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7846
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:24

Toevallig topic dit.. Maakt mijn auto ook ineens een zoemend geluid, ik vrees ook de distributieriem. Vanavond gaat de auto naar de garage en morgen wordt hij nagekeken. Iemand een idee wat zo'n grapje gaat kosten? Auto gaat eigenlijk binnenkort vervangen worden door een ander, dus nu nog geld erin steken balen we goed van. :\

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:25

Paar honderd euro ben je zo kwijt..
Hangt een beetje van het merk af ook.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:26

absque_dubio schreef:
Toevallig topic dit.. Maakt mijn auto ook ineens een zoemend geluid, ik vrees ook de distributieriem. Vanavond gaat de auto naar de garage en morgen wordt hij nagekeken. Iemand een idee wat zo'n grapje gaat kosten? Auto gaat eigenlijk binnenkort vervangen worden door een ander, dus nu nog geld erin steken balen we goed van. :\


Zoemend geluid kan echt van alles zijn.
En de kosten kunnen ook uiteen lopen

absque_dubio

Berichten: 7846
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:27

hoikimmmy klopt, kan van alles zijn. Dus ik hoop dat het iets kleins en simpels en goedkoops is. Maar even afwachten.
Lees inderdaad prijzen vanaf 300-400-500 voor een distributieriem, dat zou niet tof zijn.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:31

Mijn auto(Subaru Impreza uit 2001) heeft paar weken geleden ook grote beurt gehad met nieuwe distributieriem, multiriemen, en alles er op en eraan en heeft me om en nabij de 600 euro gekost. Remmen waren ook wel aan vervanging toe maar deze rekening deed al even pijn en ik kon er nog wel een paar maanden mee door dus die moeten voor de winter maar vervangen haha.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:33

De distributieriem van Subaru is gewoon als onderdeel als duur, viel mij ook tegen :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:33

absque_dubio schreef:
hoikimmmy klopt, kan van alles zijn. Dus ik hoop dat het iets kleins en simpels en goedkoops is. Maar even afwachten.
Lees inderdaad prijzen vanaf 300-400-500 voor een distributieriem, dat zou niet tof zijn.


Dat vind ik nog meevallen. Bij onze vorige auto heeft een nieuwe distributieriem 1300 euro gekost (inclusief manuren).
Dat was preventief. De auto vertoonde nog geen problemen maar zat wel aan het aantal kilometers.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:34

Kosten hiervan kunnen onwijs verschillen per merk/model. Bij de ene auto kunnen ze er redelijk makkelijk bij, terwijl je bij een ander merk best veel weg moeten halen voordat je erbij kunt.

absque_dubio

Berichten: 7846
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:44

Cayenne ohjee nu maak je me nog banger. :+
We hebben een Seat Cordoba, begin dit jaar al 700,- ingestoken (excl. manuren). Toen vond ik het al zonde geld want de auto is het gewoon niet meer waard. Nu nogmaals zulke bedragen erin stoppen.. Denk dat we gaan leeglopen op deze auto door hem nog langer aan te houden. Maargoed, vandaag of morgen ergens een andere auto vandaan toveren (kopen) is ook lastig.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:46

Ik zou hem inderdaad laten vervangen. Als hij knapt ben je verder van huis.

Mijn vader heeft dat een aantal jaren geleden gehad. We hebben hem naar huis moeten slepen en daar heeft hij gekeken wat eraan te redden was. Conclusie, hij had geluk gehad. Alleen de nokkenas hoefde maar vervangen te worden. Dit heeft hij zelf kunnen doen (geschiedenis als automonteur).

Met de koop van mijn auto heb ik een jaar later ook de distributieriem laten vervangen. Was niet heel erg duur, gelukkig. Maar bij een suzuki alto kunnen ze er vrij makkelijk bij. Als ze er lastiger bij kunnen wordt het duurder ivm. de werktijd van de monteur.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:03

Ik kan helaas uit eigen ervaring vertellen dat als die knapt, de reparatie ongeveer 2500 euro kost. En bij mij was het ook nog is pech en was die riem nog lang niet aan vervanging toe.
Maar knapte binnen een paar km nadat ik een knarsend en rammelend geluid hoorde.
Bij twijfel dus laten vervangen incl spanrollen en waterpomp.

Mijn freelander heeft gelukkig geen distributieriem haha

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:08

kiki1976 schreef:
Kosten hiervan kunnen onwijs verschillen per merk/model. Bij de ene auto kunnen ze er redelijk makkelijk bij, terwijl je bij een ander merk best veel weg moeten halen voordat je erbij kunt.


Bij ons ging het om een audi A6.
Nu een audi A4 en volgens mij zonder een distributieriem :P

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:03

MTinker schreef:
Mijn freelander heeft gelukkig geen distributieriem haha


Distributieketting kan ook problemen opleveren. Maar minder snel inderdaad.

Mijn auto heeft inderdaad ook geen distributieriem ontdek ik net(nav dit topic net opgezocht)

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 14:23

Ik gebruik mijn auto nog maar 2x voordat hij vervangen wordt, met een riem die pas een half jaar 'over de datum' is van wat de fabrikant aanraadt moet dat met een beetje geluk wel te doen zijn.

Bij mijn vorige auto kostte het maar 180 euro om de distributieriem te vervangen.. Heb daar echt geluk mee gehad. Waterpomp was toen meteen gecheckt maar die kon nog even mee.

Ik hoop dat het meevalt voor je, Absque_dubio!

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:00

Oedi schreef:
Hmm, dat klinkt allemaal niet best, bedankt voor jullie antwoorden. 5 juli was de eerste datum waarop ik terecht kon bij de garage.

Ik weet verder niets over de auto, alleen onder de motorkap is het stickertje te zien met de datum en het aantal km waarop hij is vervangen, dit ging idd over de distributieriem.

Ik ben niet iemand die hard rijdt, maar dan blijf ik voor die 2 keer dat ik hem nodig heb voordat hij naar de garage gaat maar lekker op de rechterbaan rijden voor de zekerheid. Dure reparaties zijn tot daaraan toe, maar ik hoop vooral dat ik veilig kan stoppen en niet over de kop sla of weet ik wat.


Hard of zacht rijden maakt geen verschil. De garagemonteur heeft de distributieketting (en dus het motorblok) van mijn auto laten ploffen door met 2 km/uur 10 meter achteruit te rijden. Wel fijn dat hij dat deed en niet ik. O:)

Qua omvang van de schade maakt het ook niet zoveel uit. Als het misgaat in dat motorblok is dat binnen een paar seconden gepiept. Hij kan stationair in de soep draaien nog voordat je kans hebt gehad de motor uit te zetten.

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:36

Ik heb ook jaren geleden (2004-2005, zoiets) een geknapte distributieriem gehad bij mijn toenmalige Opel Vectra. Riem zat nog niet aan zijn km’s, en had voor een paar dagen later een afspraak staan bij de garage voor vervanging :( .
Ik reed gelukkig niet zo hard, 80 km weg en was aan het afremmen voor om de afslag te nemen. Ik had alle 16 kleppen en klepgeleiders krom. Reparatie kostte toen al ca. 1700 euro.
De knal en rook die hier genoemd worden heb ik niet meegekregen. De motor sloeg af en wilde niet meer starten. Dus met alarmlampen uit naar de berm gereden, de pechdienst gebeld en afgesleept.

Goldie schreef:
De distributieriem van Subaru is gewoon als onderdeel als duur, viel mij ook tegen :P
Subaru heeft door de boxermotor een heeeele lange distributieriem. Alleen daarom is die duurder, en het is nogal een klusje om dat ding aan te brengen. Ook schijnen er modellen te zijn waarbij het blok eruit getakeld moet worden om de riem te kunnen vervangen.
Voordeel is wel dat er bij een geknapte riem geen motorschade schijnt op te treden. Juist vanwege die boxermotor. Heb ik naar gevraagd toen ik mijn eerste Forester kocht. Maar geen idee of dat waar is.

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 20:20

Cayenne schreef:
kiki1976 schreef:
Kosten hiervan kunnen onwijs verschillen per merk/model. Bij de ene auto kunnen ze er redelijk makkelijk bij, terwijl je bij een ander merk best veel weg moeten halen voordat je erbij kunt.


Bij ons ging het om een audi A6.
Nu een audi A4 en volgens mij zonder een distributieriem :P

Wij hadden een VW Passat en daarbij koste het bij de garage ook rond de € 1250 als je het door hun liet doen. Mede doordat er veel demonteer werk bij zat (koplampen, radiator, airco, frontbalk alles moest ervoor weg om erbij te kunnen).
Gelukkig kan mijn man dit allemaal zelf en scheelt heel veel geld.
Maar nu ook een auto met een ketting :D

absque_dubio

Berichten: 7846
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:15

Bij ons blijkt het distributieriem en stuurpomp(?) te zijn, 625,- aan kosten. Dus helaas afscheid nemen van auto.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:16

Ben ik heel naïef als ik zeg dat ik dacht dat m'n garage wel in de gaten houdt wanneer dat ding vervangen moet worden :o?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:23

Mijn vriend zegt dat het automerk afhankelijk is en dat je in de handleiding moet kijken wat die erover zegt.

Ook hij zegt als ie klapt is je motor aan gort.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:03

Tiggs schreef:
Ben ik heel naïef als ik zeg dat ik dacht dat m'n garage wel in de gaten houdt wanneer dat ding vervangen moet worden :o?


Neehoor. Als er een sticker onder de motorkap staat met de datum laatste x vervangen hoort een garage dat gewoon bij te houden. Ik werk bij Nissan en wij kunnen per bouwjaar en kilometers zien of hij er aan toe is of niet.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 22:16

hoikimmmy schreef:
Tiggs schreef:
Ben ik heel naïef als ik zeg dat ik dacht dat m'n garage wel in de gaten houdt wanneer dat ding vervangen moet worden :o?


Neehoor. Als er een sticker onder de motorkap staat met de datum laatste x vervangen hoort een garage dat gewoon bij te houden. Ik werk bij Nissan en wij kunnen per bouwjaar en kilometers zien of hij er aan toe is of niet.


Die sticker zit er!

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 15:43

Gelukkig geen problemen gehad afgelopen weken met de auto! Donderdag gaat hij naar de garage, ik zal dan nog een update doen voor degene die het interessant vinden om te weten.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Distributieriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:07

Daar zeggen jullie wat. Ik heb nooit op de riem hoeven te letten want ik had een auto met een ketting...
Gelukkig een nieuwe auto (na de zomer 4 jaar) dus ik heb nog minstens een jaar.

Westerntrail

Berichten: 1742
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 16:29

Zou ik wel doen. Ik heb ook kortgeleden de distributieriem laten vervangen van mijn Opel astra was voor mij maar 192 euro dus dat valt mee.