Help!! Welke laptop??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Help!! Welke laptop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-18 19:46

Hoi allemaal,
Eind augustus start ik met de fotografie opleiding aan het kw1c.
Nu heb ik gisteren de specificaties gekregen voor de laptop die je aan moet schaffen.
Nu is het zo dat ik echt totaal geen verstand heb van laptops en vind dit dus redelijk moeilijk :+
Ik hoop dus eigenlijk dat er hier iemand tips heeft of er een beetje verstand van heeft.

Dit zijn de specificaties :

Windows
-Intel core i5 7e of 8e generatie met 64-bits ondersteuning of vergelijkbare muliticore processor
-Microsoft Windows 10 (64-bit)
-minimaal 8 GB RAM-geheugen
- beeldscherm minimaal 13" full HD
-Harde schijf, minimaal 250 GB
- geluidskaart compatibel met ASIO-protocol of Microsoft Windows driver model.
-optioneel : Adobe gecertificeerde GPU-kaart voor GPU-versnelde prestaties.


of

Mac
-Intel core i5 7e of 8e generatie met 64-bits ondersteuning of vergelijkbare muliticore processor
-Mac OS X versie 10.12 of 10.13
-Minimaal 8 GB RAM-geheugen
-Beeldscherm minimaal 13" full HD
-optioneel : Adobe gecertificeerde GPU-kaart voor GPU-versnelde prestaties.

Nu heb ik zelf wel de voorkeur voor een 15 inch scherm, maar ik wil ook weer geen 3000 euro neerleggen voor een laptop, aangezien ik ook nog veel moet kopen voor als ik een kamer heb.

Alvast heel erg bedankt!!


8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:57

Ik zou dan gewoon voor een refurbished macbook gaan :j
Zeker bij zo’n soort opleidingen is dat toch de standaard. Je weet gewoon van tevoren dat je een hoge kwaliteit beeldscherm hebt, een stabiel besturingssysteem, krachtige en veilige laptop die degelijk is.. en lang mee gaat, heel waardevast.. het werkt gewoon perfect.

Mijn refurbished 15” i7 macbook pro met 16GB geheugen heeft me €1400 gekost. Ik bewerk daar zware video mee. Ze hoeven dus gelukkig geen 3000 euro te kosten :)

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Help!! Welke laptop??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:24

Hoewel ik echt geen macbook fan ben, zou ik voor dit type opleiding toch een mac aanschaffen.
Waarschijnlijk hebben veel mensen een mac, en dus kunnen die je makkelijker helpen :).
Windows zal het vast prima aankunnen, maar de kans is groter dat medeleerlingen en docenten daar gewoon veel minder ervaring mee hebben.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:35

Macbook, absoluut! Windows computers trekken de programmas die je moet gaan gebruiken gewoon heel slecht. Leggen meestal na 1 of 2 jaar het loodje (met i7 en 8GB ook). Liggen om het uur aan de lader, bla bla. En als je een goede windows wilt kopen die het wel aan kan ben je meer kwijt dan een macbook. Heb 2x een windows gehad voor een grafische opleiding en dan nog dure ook en 2x draaide ze naar 2 jaar geen programma's meer en was de accu aan gort binnen een jaar.


Macbooks draaien met gemak 5/6 jaar en nog net zo snel als toen je ze kocht.

Ga wel voor een macbook pro. i5 of beter nog i7. minimaal 8GM ram, 16 nog beter. Het geld wat je er nu extra in stop krijg je er ook weer voor terug omdat ze veel langer en veel beter hun waarde behouden. Accu's zijn vele malen beter etc.

Inverstering dubbel en dwars waard.

Apple bied trouwens ook studentenkorting als je nieuw koopt.
Refurbished zou ik niet aan beginnen, recent nog in het nieuws geweest dat er vaker wat mankeert dan je denkt.

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:01

Je zou een laptop als deze kunnen overwegen: https://www.coolblue.nl/product/780573/ ... 4392t.html
Deze voldoet aan alle minimumspecificaties en biedt eigenlijk op alle fronten meer dan de minimumvereisten. Dan denk ik dat je wel safe zit voor je opleiding. Het enige waar ik niets van weet is dat ASIO-protocol.

Als je liever wat goedkoper kijkt lijkt deze me wel prima: https://www.coolblue.nl/product/793327/ ... 08pmh.html
Deze voldoet net aan de minimumvereisten die je daar plaatst dus hij zou in principe goed moeten zijn.

Er zijn best veel laptops die aan je minimumeisen voldoen dus als er iets is dat je niet fijn vindt aan een bepaald model, dan zou je zeker een andere laptop moeten kunnen vinden die wel bij je past.

Neem trouwens al dat 'enkel Mac kan goed Adobe/bewerkingsprogramma's draaien' wel met een korrel zout. Ik heb nog nooit Mac gehad en draai al jaren dergelijke software zonder problemen. Tijdens een project zelfs ooit meegemaakt dat alle windowslaptops prima hun ding deden en de Macbook van de groep telkens vastliep. Ik werkte op dat moment zelf op een 4 jaar oude Dell-laptop van slechts 650 euro.
Wat wel een kanttekening is bij Apple in dit geval, is dat het retinascherm altijd van zeer goede kwaliteit is. Laptops hebben helaas niet altijd goede schermen wat resulteert in bijvoorbeeld een gele gloed,of net een blauwige, of veel te veel contrast waardoor het soms erg moeilijk is om foto's fijn na te bewerken. Een scherm dat zelf al zeer veel contrast toont zal jou het idee geven dat je weinig contrast aan je foto's toe moet voegen terwijl dat er op een ander scherm compleet anders uitziet. Daarom is het handig om voor fotografie een scherm te hebben van hoge kwaliteit, dat veel detail toont en relatief normaal uitgebalanceerde kleuren weergeeft. Voor zover ik weet heeft Apple dat, meer dan andere merken.
Nu is het wel mogelijk om ook andere schermen te kalibreren maar daar moet je wel een extra apparaatje voor kopen. Dit zal je all in all alsnog wel minder kosten dan een Macbook Pro aan 2500 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 16:13

Macbook. :j Je doet er ook járen mee, dus als je berekend hoeveel hij per jaar kost is het opeens niet meer zo duur.


Ik ken een heleboel mensen die aan hun grafische of fotografie opleiding zijn begonnen met een windows, maar die zijn later toch overgestapt.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Help!! Welke laptop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-18 16:32

Allemaal al heel erg bedankt voor de reacties!
Nu zit ik dan toch inderdaad meer naar de Macbook te kijken.
Nu valt deze :https://www.coolblue.nl/product/604912/apple-macbook-pro-retina-1.html wel ongeveer in mijn budget. Kan ik hier een tijd mee voort?

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 17:04

MillyH schreef:
Allemaal al heel erg bedankt voor de reacties!
Nu zit ik dan toch inderdaad meer naar de Macbook te kijken.
Nu valt deze :https://www.coolblue.nl/product/604912/apple-macbook-pro-retina-1.html wel ongeveer in mijn budget. Kan ik hier een tijd mee voort?



Vergeet de studentenkorting niet via Apple zelf.
Die krijg je via Coolblue niet.

Zou wel voor een 2.8 ghz processor gaan :).

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-18 20:02

Stephanie_M schreef:
MillyH schreef:
Allemaal al heel erg bedankt voor de reacties!
Nu zit ik dan toch inderdaad meer naar de Macbook te kijken.
Nu valt deze :https://www.coolblue.nl/product/604912/apple-macbook-pro-retina-1.html wel ongeveer in mijn budget. Kan ik hier een tijd mee voort?



Vergeet de studentenkorting niet via Apple zelf.
Die krijg je via Coolblue niet.

Zou wel voor een 2.8 ghz processor gaan :).


Daar heb ik indd al voor gekeken.
Nu zit ik op het moment te kijken naar een macbook 15 inch met 2.8 ghz processor.
https://www.coolblue.nl/product/791458/ ... -5ghz.html
Maar is er iemand die hier weet van welk jaar deze macbook komt?

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Help!! Welke laptop??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:17

Dat is het model uit 2015

xHaithi

Berichten: 2080
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:18

Als je het over de generaties hebt van de processoren, die van Intel hebben altijd een nummer, in het geval van die in je link is dat 4870HQ. De 4 daar staat voor 4th generation. Bij andere modellen waarbij dat nummer bv met een 7 begint wil dat zeggen dat die 7th generation zijn.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 15:31

maaikemuis schreef:
Dat is het model uit 2015

Dit bedoelde ik inderdaad! Dankje

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Help!! Welke laptop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 15:33


MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Help!! Welke laptop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 18:44

Niemand die hier verder ervaring mee heeft?

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 19:04

Ze zijn exact hetzelfde. De laatst genoemde is ook het 2015 model. Het 2017 15 inch model heeft 4 thunderbolt 3 poorten en een touchbar. En is zo’n 200-300 euro duurder.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Help!! Welke laptop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 19:39

Cooblue vertelde mij dat het een 2017 model was. Maakt ook niet heel veel uit, maar de macbook uit 2017 kan je toch ook zonder touchbar bestellen?

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Help!! Welke laptop??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:04

Niet de 15 inch, die heeft altijd een touchbar. De 13 inch is volgens mij nog wel verkrijgbaar zonder.

Beide zijn zeker weten het 2015 model en exact hetzelfde. Kerel hier beaamt dat (en die leeft voor en door computers).

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Help!! Welke laptop??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 21:22

En kan het eigenlijk veel problemen geven als je nu nog een macbook uit 2015 aanschaft?

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:22

Ik heb zelf een laptop van asus voor school en thuis. Ik vind hem echt ontzettend fijn! Hij is heel dun en licht, dus makkelijk mee te nemen. Wel een stuk groter dan een mac, maar dat wilde ik ook. Het is een windows, want ik vind mac echt waardeloos. Ik vind de vinger scan echt super handig! Even vinger erop, en je bent ingelogd. En hij is echt super snel met opzoeken etc! Echt een aanrader, goede laptop voor klein prijsje!
https://www.bol.com/nl/p/asus-vivobook- ... uctPageUrl

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 21:27

SGorter schreef:
Ik heb zelf een laptop van asus voor school en thuis. Ik vind hem echt ontzettend fijn! Hij is heel dun en licht, dus makkelijk mee te nemen. Wel een stuk groter dan een mac, maar dat wilde ik ook. Het is een windows, want ik vind mac echt waardeloos. Ik vind de vinger scan echt super handig! Even vinger erop, en je bent ingelogd. En hij is echt super snel met opzoeken etc! Echt een aanrader, goede laptop voor klein prijsje!
https://www.bol.com/nl/p/asus-vivobook- ... uctPageUrl


Mag ik vragen waarom je de mac waardeloos vind?

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:28

Die is niet groter dan een macbook, SGorter, Macbooks heb je ook in 15” ;)
Wat vind je waardeloos aan een Mac, daar ben ik dan wel benieuwd naar!

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:29

MillyH schreef:
SGorter schreef:
Ik heb zelf een laptop van asus voor school en thuis. Ik vind hem echt ontzettend fijn! Hij is heel dun en licht, dus makkelijk mee te nemen. Wel een stuk groter dan een mac, maar dat wilde ik ook. Het is een windows, want ik vind mac echt waardeloos. Ik vind de vinger scan echt super handig! Even vinger erop, en je bent ingelogd. En hij is echt super snel met opzoeken etc! Echt een aanrader, goede laptop voor klein prijsje!
https://www.bol.com/nl/p/asus-vivobook- ... uctPageUrl


Mag ik vragen waarom je de mac waardeloos vind?


Bij mij precies andersom... asus was een hell!!! Nu al een paar jaar een MacBook pro, wil nooit meer anders!

http://www.hplt.nl
Your dream can become your reality, if you allow it.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 21:30

MillyH schreef:
En kan het eigenlijk veel problemen geven als je nu nog een macbook uit 2015 aanschaft?

Ik weet niet of iemand hier een antwoord op heeft?

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:31

MillyH schreef:
MillyH schreef:
En kan het eigenlijk veel problemen geven als je nu nog een macbook uit 2015 aanschaft?

Ik weet niet of iemand hier een antwoord op heeft?


Ik heb er een uit eind 2015, nog nooit problemen mee gehad

http://www.hplt.nl
Your dream can become your reality, if you allow it.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:32

Problemen niet hoor, enige nadeel is dat de hardware natuurlijk al wat ouder is, en dus gemiddeld drie jaar minder lang mee gaat dan een nieuwe mac, maar daar is de prijs dan ook naar.
De mijne komt ook uit 2015. Niks mis mee.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers