ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 12:21

Wij hebben net een ouder huis gekocht, al deels gerenoveerd en we wonen er inmiddels. We hebben een super leuk stukje veranda (die van de "achterdeur vertrekt, ongeveer anderhalve meter breeed, de ene lange zijde is glas, de andere grenst aan ons washok. superhandig), maar het is met gewone veranda dakpanelen en enkel glas, en dus bloedheet met deze temperaturen.
Het washok wordt komende zomer geïsoleerd, dus daar zou het al een deel moeten schelen.
De veranda isoleren kan niet zonder het volledige dak en glas te vervangen, dus dat doen we maar nog even niet.

Ik weet dat er isolerende raamfolie bestaat, heeft iemand daar ervaring mee? Kan ik dat op de dakpanelen én op het glas kleven? Zou die folie effectief verschil maken?
zijn er andere mogelijkheden om de warmte buiten te houden?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:48

Ik had het hier op een deurraam in de woonkamer zitten. Het werd er achter zo heet (ja héét) dat ik het er snel weer afgehaald heb. Nu hangt er aan de buitenkant een goedkope jaloezie van de Kwantum en die doet wat ie moet doen; de zon van het raam af houden en daardoor geen warmte-uitstraling meer via het glas naar binnen.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:50

Wij hebben getinte folie op 2 ramen en het valt op dat het daar achter minder warm is dan op de ramen die niet gedaan zijn. Maar of dat het erg scheelt in temperatuur binnen betwijfel ik.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:04

Het maakt uit of de folie aan de binnenkant zit of aan de buitenkant. Op de buitenkant heb je er meer effect van dan aan de binnenkant.

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:06

Warmtewering werkt het beste als het aan de buitenkant plaatsvindt. En dan niet op het glas zelf, maar met een (kleine) ruimte ertussen.
Is het niet mogelijk het op een andere manier te realiseren? Ik zag het idee van DubbelDun, lijkt me goed werken. Maar begrijp ik nu dat je ook horizontale delen wilt afschermen?

123321
Berichten: 4370
Geregistreerd: 05-04-08

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:08

Is het mogelijk een zonwerend doek te spannen voor/boven de ramen om de zon buiten te houden?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:11

Bij doek moet je altijd in de gaten houden dat het er makkelijk/snel af te halen is als het gaat waaien e.d. Want je kunt flinke schade krijgen als de wind er mee gaat 'spelen'...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:14

Wij hebben de woonkamer boven en 2 hele hoge ramen waar altijd de zon doorheen komt en voor de hele dag het huis verwarmt.

We hebben aan de binnenkant warmtewerend folie geplakt. Dat hielp niet voldoende, dus nog een 2e laag geplakt. Is nu wel iets donker, maar scheelt een paar graden.
Hebben ook wel buiten schaduw doeken daar gehangen 2 jaar, maar dat maakt het zo donker.

We hebben de tuindeur ook gedaan, die zit halverwege, maar maakt alles wel erg donker.

Het totaal is 1,5 meter? Je wil het wel licht houden of mag het ook donkerder? Ik zou anders kijken naar een isolerend rolgordijn voor dakramen. Wij hebben voor shutters, maar die doen weinig tegen de zo. Achter wel zonwerend rolgordijn en die houden echt flink zon tegen. Maar dan is het wel donker.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 13:16

de horizontale delen hoeven niet perse afgeschermd worden, maar daar zit de meeste zon wel op, maar als het al voldoende helpt met enkel iets voor de glaswanden te plaatsen is dat natuurlijk ideaal :).

de veranda is 1.5 m breed ongeveer, en een meter of 6-7 lang dacht ik. ik heb zo niet even een foto bij de hand maar er zitten dus over die 7 m lengte aan 1 kant ramen. de andere kant is een washok/schuur.
de andere korte zijde is ook in glas, maar dat stuk valt in de schaduw en daar zit de deur ook.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:24

Is het dak van de veranda recht of loopt het schuin af ??

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 13:29

het loopt schuin af, de kant aan de schuur is denk ik bijna 3 meter hoog, de laagste kant zal op 2.50 zitten ofzo.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:31

Heb je tussen het punt waar het dak van de veranda de muur van het washok raakt nog ruimte/muur over ??

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:34

Wij hebben toen goedkope schaduw doeken gekocht bij Kwantum en aan buitenkant gespannen. Moet je wel goede ogen plaatsen en het goed vastmaken. Bij ons zat het op het dak vast. Bij buien, moesten we het dan wel los maken of verwijderen, maar doeken zijn nog altijd heel. Of je moet ze opofferen als tijdelijke oplossing. Als je ziet van waar de zon komt, hoef je misschien niet eens alles te bedekken.

Ik zou zelf gewoon folie plakken als het tijdelijk is, zo groot is het stuk niet en het helpt altijd wat. Of werend rolgordijn voor dakramen.

Er zijn hier trouwens ook mensen die de ramen gewoon met glasverf geschilderd hebben. Gewoon iets donkerder.

Het voordeel van doek vond ik wel dat de warmte echt niet binnen kwam en dus ook niet bleef hangen. Bij de folie blijft de warmte die er nog wel door komt, wel hangen. Wij hebben nu airco erbij aan overdag, maar zolang je het niet donker maakt, hou je altijd wat warmte dat blijft hangen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:37

Ik zat aan een 'dubbel dak' te denken.
Houten balk tegen de muur en dan stevige latten/balkjes naar beneden tot iets voorbij het huidige dak.
Hierop bijv. een isolerende laag damwandpanelen.
Aan het eind een lat/balk waarachter je de buitenjaloeziën kunt wegwerken (scheelt enorm in vuil :D)
Door het dubbele dak heb je een goede warmte-isolatie.

https://www.mupload.nl/img/2i7j1ptrq6g.jpg

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 13:45

goede ideeën passeren hier!

Dubbeldun: ik had ook gedacht aan een dubbel dak, ik heb zelf nog een stapel isolatiepanelen (pirplaten van 5-7 dik) liggen, maar die ging ik aan de binnenkant doen en dan een gyproc ertegen. Aan de buitenkant is idd ook een idee, eens kijken of dat kan / hoeveel het zou kosten.
Maar ik vermoed dat dit systeem dan geen licht meer doorlaat? (doeken ook niet), ik ben er nog niet overuit of ik dat erg vind of niet nl :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:48

Als je jaloezien neemt, kun je die natuurlijk half open zetten, open of dicht, net wat je wil qua licht. Met rolgordijnen ertussen, kun je die ook tot de helft doen. Doe ik achter ook wel, net tot het zonlicht open zodat je bijv je scherm kan zien.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 13:56

Bij ons staat de zon de hele dag op de grote glazen deuren aan de achterkant van het huis, bloedheet dus als het zonnig is. Wij hebben een pergola aan het huis vast waar in de zomer bamboe van de rol op hebben liggen. Het ligt minimaal vast, maar is best zwaar en gaat daarom niet zomaar aan de wandel bij wind. Het is lucht- en lichtdoorlatend, maar houdt voldoende licht tegen om schaduw te geven op de ramen.

Misschien ook nog een idee.

https://www.bamboebouwnederland.nl/gesp ... 0-x-200-cm

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:07

@Duhelo: als je lichtdoorlaat via het dak wilt houden kun je natuurlijk ook voor een 2e daag lichtdoorlatende platen gaan. Het zal allicht iets helpen :)

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 14:34

ik denk dat het tweede dak erboven of eronder, en dan lichtwerende rolgordijnen aan de buitenkant de beste oplossing zijn totnutoe, ik leg deze eens voor aan vriendlief betreft de haalbaarheid :D

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:40

Met een 2e dak is het wel belangrijk dat de warme lucht wel kan, dus ergens een opening maken (aan een kopse kant bijv.).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: ervaringen met isolerende raamfolie voor een veranda?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:52

Je moet sws een opening houden om het rolgordijn te kunnen bedienen denk ik zo. Straks is het zo mooi, dat je het zo kan laten.......:)