Afval scheiden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:02

Hier 2 containers die om de week geleegd worden, 1 voor gft en 1 voor restafval. Daarnaast scheiden we papier, glas, plastic/blik/drinkpakken en textiel, die kun je naar de ondergrondse container brengen. Er zit een ondergrondse container op loopafstand, maar ook bij de supermarkt waar ik wekelijks met de auto kom, dus ik neem het vaak mee als ik toch boodschappen ga doen. Zelf hebben we een composthoop en kippen waardoor de groene bak meestal nauwelijks vol is en in de grijze bak zitten alleen luiers.

We betalen een vast bedrag per jaar voor afvalverwerking, dus niet per keer aanbieden van de bak. Gelukkig maar, want ik vind het inderdaad vies wanneer de groene en grijze bak moeten blijven staan totdat ze vol zitten, dat zou zomaar een paar maanden kunnen duren.

De gemeente overweegt wel het systeem voor pbd en restafval om te draaien (pbd om de week ophalen, rest zelf wegbrengen), wat mijns inziens logisch is, want we hebben veel en veel meer pbd-afval dan rest. Maar daar is niet iedereen het mee eens. Ik schrik er elke keer weer van hoeveel plastic erdoorheen gaat, en dan neem ik zelf al netjes mee naar de supermarkt voor groente en fruit.

Grofvuil kunnen we overigens gratis aanbieden op een centraal verzamelpunt, of, na het maken van een afspraak, ze halen het op.

Ik zou graag zien dat luiers ook apart aangeboden konden worden, er is inmiddels een manier om die ook apart te recyclen.

Wat betreft opslag: ik heb bij de Ikea van die grote doorzichtige bakken gehaald met een schuine klep aan de voorkant. Die staan in de schuur met een plaatje erop met wat erin moet. Zo leert mijn zoon van 2 ook direct wat waar ik moet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:32

Grof vuil o ja nieuw brengpunt ipv schatting en ongever prijs en schappelijke afleverkosten nu per kilo een draak van een systeem en heel veel duurder geworden, sinds die tijd ook meer illegaal vuilnis dat overal ligt. Ik breng mijn groen en restvuil inmiddels een heel stuk verder weg naar een partikuliere dienst (waar overigens ons vuil dat opgehaqld wordt ook heengaat) is een fijner systeem en veel goedkoper

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:37

ohh wauw ik zie hier dingen die me echt verbazen :O
Restafval en gft maar 1x per maand? ahh gatsie dat gaan toch stinken :O en in de zomer kruipen de maden er uit bah

hier komen ze de ene week het gft en de andere week de restbak ophalen, ik scheid alleen geen afval geen zin om voor 3 aardappelschillen naar buiten te lopen en het in de gft te gooien, zoveel gft afval heb ik ook niet. maar vind het echt belachelijk dat het niet iedere week wordt opgehaald want na 2 weken past er echt niks meer in die rest bak (heb een kleine dus heeeel veel luiers) en zo heeft ieder huishouden dat bij ons in de straat alle bakken staan overvol langs de kant op de dag dat ze het komen halen en wordt dus leeggeroofd door meeuwen en kauwen. echt te smerig voor woorden.
Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 24-05-18 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 11:38

zanakuzies schreef:
ohh wauw ik zie hier dingen die me echt verbazen :O
Restafval en gft maar 1x per maand? ahh gatsie dat gaan toch stinken :O en in de zomer kruipen de maden er uit bah

hier komen ze de ene week het gft en de andere week de restbak ophalen, ik scheid alleen geen afval geen zin om voor 3 aardappelschillen naar buiten te lopen en het in de gft te gooien, zoveel gft afval heb ik ook niet. maar vind het echt belachelijk dat het niet iedere week wordt opgehaald want na 2 weken past er echt niks meer in die gft bak (heb een kleine dus heeeel veel luiers) en zo heeft ieder huishouden dat bij ons in de straat alle bakken staan overvol langs de kant op de dag dat ze het komen halen en wordt dus leeggeroofd door meeuwen en kauwen. echt te smerig voor woorden.

Luiers mogen niet in de gft.. tenminste niet bij ons.

Sani

Berichten: 27358
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:40

Ik moet alles wegbrengen.
Ik scheid plastic, papier en restafval.
De vuilniszak restafval gooi ik steeds vaker halfvol leeg omdat hij eerder begint te stinken dan dat hij vol is. Ik breng het weg wanneer ik boodschappen doe (plastic en papier).

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:40

ik bedoelde rest

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:41

quera schreef:
Tip voor mensen die gft afval scheiden. Bij oa action heb je van die grote groene vuilniszakken. Die zijn biologisch afbreekbaar. Die zitten bij ons in de container. Als we de container dan aanbieden dan halen we de zak los van de container. Zo blijft de container zelf goed schoon.


Deze ga ik onthouden!

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:47

quera schreef:
zanakuzies schreef:
ohh wauw ik zie hier dingen die me echt verbazen :O
Restafval en gft maar 1x per maand? ahh gatsie dat gaan toch stinken :O en in de zomer kruipen de maden er uit bah

hier komen ze de ene week het gft en de andere week de restbak ophalen, ik scheid alleen geen afval geen zin om voor 3 aardappelschillen naar buiten te lopen en het in de gft te gooien, zoveel gft afval heb ik ook niet. maar vind het echt belachelijk dat het niet iedere week wordt opgehaald want na 2 weken past er echt niks meer in die gft bak (heb een kleine dus heeeel veel luiers) en zo heeft ieder huishouden dat bij ons in de straat alle bakken staan overvol langs de kant op de dag dat ze het komen halen en wordt dus leeggeroofd door meeuwen en kauwen. echt te smerig voor woorden.

Luiers mogen niet in de gft.. tenminste niet bij ons.


Mag volgens mij sinds 1/1/17 nergens meer. De enige GFT verwerker in NL die luiers in het GFT accepteerde (Orgaworld) is daar ook mee gestopt a.g.v. eisen van de afnemers (akkerbouwers en fruittelers).

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:49

Wij hebben een groene bak, grijze bak en een plastic bak. Groen wordt om de week geleegd en grijs/plastic 1x per maand. Soms wel erg krap hoor met ‘t plastic. De groene bak gebruik ik om mijn cavia hok te schoon te maken (hok van 3 bij 3). Dus die ik ook altijd vol.

Daarbij hebben we zelf een compost bak waar ik alles qua etensresten in doe. Dat scheelt heel veel. Af en toe een schep paardenmest erbij en een bakje wormen en het houdt zichzelf mooi bij.

Glas lever ik 1x per maand in bij de glasbak en papier 1x per maand in de papierbak :D
Laatst bijgewerkt door xApple op 24-05-18 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:49

Nirvana_ schreef:
quera schreef:
Tip voor mensen die gft afval scheiden. Bij oa action heb je van die grote groene vuilniszakken. Die zijn biologisch afbreekbaar. Die zitten bij ons in de container. Als we de container dan aanbieden dan halen we de zak los van de container. Zo blijft de container zelf goed schoon.


Deze ga ik onthouden!


PAS OP! In een (groot) aantal gemeenten is het gebruik van die zakken verboden. De zak wil nog wel eens 'verkeerd' uit de container komen waardoor de container niet of maar half geleegd wordt en/of een deel van de inhoud over straat gaat. Check dus eerst effe of het mag. Kleine zakjes (20 liter) mogen wel overigens.

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:52

Bij mij word alles 1 x in de 4 weken opgehaald. we hebben 4 containers en betalen per jaar.

Glas moeten we meenemen naar glasbak bij winkel. In theorie gebeurd dat te weinig omdat ik dat altijd op de fiets moet doen en ook al lege flessen meeneem _O-

Heb toch nog teveel afval eigenlijk in de rest. Maar probeer wel heel goed te scheiden maar gaat toch niet altijd goed dus.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:53

Cowboy55 schreef:
Luiers mogen niet in de gft.. tenminste niet bij ons.


Mag volgens mij sinds 1/1/17 nergens meer. De enige GFT verwerker in NL die luiers in het GFT accepteerde (Orgaworld) is daar ook mee gestopt a.g.v. eisen van de afnemers (akkerbouwers en fruittelers).[/quote]

Snap ik wel, luiers bestaan voor een groot deel uit plastic. Maar luiers kunnen weer separaat gerecycled worden sinds kort, dus ik verwacht dat afvalverwerkers daar binnenkort ook weer op grote schaal mee aan de gang gaan: https://luierrecyclingnederland.nl/recy ... erwerking/

Uhm, quote verknalt.

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:02

Kaka schreef:
Snap ik wel, luiers bestaan voor een groot deel uit plastic. Maar luiers kunnen weer separaat gerecycled worden sinds kort, dus ik verwacht dat afvalverwerkers daar binnenkort ook weer op grote schaal mee aan de gang gaan: https://luierrecyclingnederland.nl/recy ... erwerking/


Niet alleen dat: het spul in de luiers dat de vloeistoffen tot gelei maakt is zo chemisch als maar zijn kan. Daarnaast kunnen de luiers menselijke resten bevatten die medisch niet helemaal OK zijn....of helemaal niet OK zijn.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:38

Tot vorig jaar woonden we in een appartement. Daar was een ondergrondse voor de deur waar grijs en groen samen in moesten. Papier en plastic moesten we zelf bij de supermarkt in de juiste container doen.
Toen we verhuisden naar een dorp verderop naar een echt huis kregen we daarbij 3 containers. Om de week wordt groen en grijs opgehaald en 1 keer in de maand papier. Omdat we het zo niet gewend zijn vergeten we vooral die laatste steevast. Dus dan toch ook maar weer meenemen naar de papierbak bij de supermarkt als we plastic brengen.
Nu heeft de gemeente veranderingen aangekondigd. Iedereen krijgt een plastic bak en de grijsbak gaat weg. Daarvoor komen er meer ondergrondse containers. Alleen om te ontmoedigen dat mensen daar alles in gaan gooien komen er niet heel veel bij en niet op elke straathoek.
Ik moet nog gaan zien hoe dat gaat werken dus.
Ook omdat wij voorlopig nog dagelijks een hoop luiers weg te gooien hebben die ik niet binnen ga weggooien en ik ga ook niet voor elke luier naar die ondergrondse wandelen. Dus zullen we daar zelf weer een extra bak in de tuin moeten zetten...
Maar daarentegen hoeven we het plastic niet meer zelf te brengen. Dat scheelt dan weer.

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:25

Ik wou er graag meer aan doen maar de gemeente werkt niet echt mee.

Grijze bak word 1x in 2 weken geleegd zelfde geldt voor de groen bak.

Plastic, glas en papier moeten we zelf wegbrengen naar de bakken zijn erg schaars en altijd vol. Zelfde dat we geen blik en drinkkarton bij plastic mogen doen, krijgen tevens geen plastic zakken om te scheiden voor de plastic die moet ik in een buurgemeente balen omdat ze er hier niet aan doen.

Maar ondertussen wel zeuren dat mensen niet scheiden. We willen wel maar moet er wel een beetje medewerking zijn...

Ik gooi regelmatig papier en plastic in grijs bak omdat wij echt geen tijd hebben om iedere keer naar brengpark te gaan. Maar willen ook niet in huis vol papier of plastic zitten.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:28

Goeie van die luiers ! Ik wist dat niet :o

En ik heb een eigen kinderopvang thuis dus dat ga ik direct aanpassen. Ik gooide ze altijd gewoon bij het grijs.

fjordjes

Berichten: 12027
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:32

Bij ons is het zeer goed geregeld, geloof ook dat onze gemeente op 1 staat qua afvalscheiding.

Zwarte container mag plastic metaal en drinkpak in, deze wordt elke twee weken geleegd. Je mag de container bij de gemeente omruilen naar een grotere of kleinere maat, wij hebben de grootste maat. Elke maandag en donderdag wordt de groene container geleegd, dit is maar een kleintje. Ik heb er zelfs twee. Hierin mag al het keukenafval. Verder kun je een rol zakken kopen van 12,50 daarin moet het restafval. Glas moet apart in de glasbak en oud papier komt de fanfare elke maand ophalen. Tuinafval mag in de bladkorven die om de zoveel meter in het dorp staan, die worden dacht ik maandelijks geleegd. Voor luiers hebben ze een aparte container in het dorp staan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:43

Vind het ook zo stom (en onduidelijk) dat het per regio verschilt wat er wel of niet bij het pdm mag...

Cowboy55
Berichten: 8488
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:43

xApple schreef:
Goeie van die luiers ! Ik wist dat niet :o

En ik heb een eigen kinderopvang thuis dus dat ga ik direct aanpassen. Ik gooide ze altijd gewoon bij het grijs.


Kinderopvang als in: een bedrijf? Pas dan even op met overleg met de gemeente! Als ze denken dat je een bedrijf bent doen ze helemaal niks meer voor je maar verwijzen ze je door naar profit afvalinzamelaars. Bedrijven mogen qua afval niet meedoen in het publieke bestel.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 13:46

Cowboy55 schreef:
xApple schreef:
Goeie van die luiers ! Ik wist dat niet :o

En ik heb een eigen kinderopvang thuis dus dat ga ik direct aanpassen. Ik gooide ze altijd gewoon bij het grijs.


Kinderopvang als in: een bedrijf? Pas dan even op met overleg met de gemeente! Als ze denken dat je een bedrijf bent doen ze helemaal niks meer voor je maar verwijzen ze je door naar profit afvalinzamelaars. Bedrijven mogen qua afval niet meedoen in het publieke bestel.


Neuj, Gastouderopvang. Dus dat zal wel loslopen.

cursebreaker

Berichten: 11428
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:13

xApple schreef:
Neuj, Gastouderopvang. Dus dat zal wel loslopen.


Dan sta je toch net zo goed ingeschreven bij het KvK en wordt je gezien als 'bedrijf'?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:26

Luiers moeten toch gewoon in de grijze bak = restafval?
Daar bestaat ongeveer 70% van onze grijze bak uit met 2 kinderen. Ben blij dat die om de week leeggaat

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 14:36

Wij sorteren
Pmd (plastic, metaal, drinkpakken)
Gft
Papier
Glas
Rest.

Wij hebben een prullenbak met 3 bakken. 2 grote voor pmd en rest en 1 kleinere voor de gft. Ij vind m geweldig!!

Rest en pmd wordt om de week opgehaald. Gft elke week. Papier eens per maand. Glad moeten we wegbrengen.

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:00

Hier ondergrondse containers voor:
Restafval (€1,44 voor 60 liter of €0,72 voor 30 liter)
GFT
Papier (klein, je kunt het ook eens per 2 weken langs de weg zetten)
PMD
Glas

Het is dat we een baby hebben, dus inclusief de luiers hebben we 2 keer een 60 liter zak per maand. Maar goed afval scheiden loont wel, je houdt amper restafval over. Toen ons kind er nogniet was deden we hooguit een 30 liter zakje per maand. In papieren zakjes van bijvoorbeeld de slager of groenteman, verzamel ik ander klein papier en gooi ik zo eens per week weg. PMD verpakkingen spoel ik goed af, anders kan het gaan stinken. Restafval stinkt verder niet, want er zit in principe geen etenswaar in. De luiers verzamelen we apart buiten.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:38

Ik scheid GFT, papier en 'de rest' van elkaar.
Ik vind het ronduit sloeberig om naar het winkelcentrum te lopen met mijn plasticafval en vertik dat dus ook echt.
Vooral ook omdat je dan de halve buurt doorsjouwt en die containers 9 vd 10x vol zitten waardoor je je afval weer mee naar huis moet nemen.
Maar heb onlangs iets opgevangen over oranje containers aan huis, hoop dat ze dat doorzetten of anders een extra container bij de ondergrondse hier in de straat plaatsen voor het PMD-afval.
Grijze container zit elke 4 weken wel zo goed als vol, groen elke 3-4 maanden (bied hem in warme periodes vaker aan, wel zo hygiënisch) en papier zelden omdat ik dat eens in de zoveel tijd met de fietskar bij de kerk aflever.

EDIT, aanvulling:
Grijs en blauw wordt elke 4 weken geleegd, groen elke 2 weken.
Mits je ze aan de weg zet natuurlijk.
Overigens bevat groen bij mij vooral kattenbakkorrel en katten- en hondenpoep, nooit een waarschuwing gehad dat poep er niet in mag