Afval scheiden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:34

Wij wonen in een gemeente die afvalscheiding hoog in het vaandel heeft. Toen wij onze nieuwbouwwoning betrokken waren wij dan ook zeer verbaasd dat ze ons vertelden dat we alle afval bij elkaar in de ondergrondse konden gooien, daar kregen we een pasje voor. We konden evt. wel een papiercontainer krijgen.Ik heb moeten praten als Brugman om een GFT container te krijgen, we hebben nl. konijnen en katten en dus veel GFT afval en moeten ongeveer honderd meter lopen naar de ondergrondse. Uiteindelijk wel voor elkaar gekregen, maar ik blijf het bijzonder vinden. Reden dat wij niet hoeven te scheiden is dat we erg kleine tuinen hebben overigens
Laatst bijgewerkt door Anna79 op 24-05-18 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:35

Wij hebben drie containers, zelf een voor papier bijgekocht. En een draak van een systeem. Elke container wordt eens per week opgehaald. De grijze moet dus drie weken staan. Alleen is die dan nog lang niet vol dus ik sla soms over. Maar bij heel,heet weer moet ik hem wel bij de weg zetten. Wat er nog inzit is poepzakjes van de honden en stofzuigerinhoud en af en toe iets dat weg moet.

Ook groen en plastic eens per drie weken papier eens per vier. Het ondergrondse container verhaal is op dr lange baan voor de buiten wijken gelukkig. Omdat ik 800 m zou moeten lopen met vuil terwijl ik slecht ter been ben en er alleen 60 liter zakken inmogen maar per opening moet je betalen (6 euro per keer of zo), zou voor mij betekenen da ik een open vuilniszak met poep en andere viezigheid lang zou moeten laten staan omdat anders de kosten ongeveer verdriedubbelen. En er in onze wijk maar drie containers zouden staan op een gebied van 1,5 bij 1,5 km ongeveer, Vergelijk met binnenstad daar staan iedere 200 m containers.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

iirrssjjee

Berichten: 5934
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:35

Wij hadden alleen een groene bak. Maar we hebben een kleine tuin met vooral tegels. Dus die hebben we laten ophalen. Deze zou 1x per 2 weken geleegd worden.

We hebben een ondergrondse container voor grijs. Hiervoor betaal je 1 euro per keer dat je m opent.
Mensen die een container hebben, betalen 6 euro per keer dattie geleegd word en dat kan 1x in de 2 weken.

Oud papier komt 1x per maand, maar hebben we ook een container voor.

Plastic word elke week opgehaald.

Wij hebben ongeveer 1 volle komo zak afval per 2 weken. En daar zit dus ook het gft afval bij.

cursebreaker

Berichten: 11387
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:36

Hier (Heerlen, zuid Limburg) 3 containers:
- GFT (kleine bak)
- Rest (grote bak)
- Papier/Karton (kleine bak)

En dan plastic zakken voor het PDM spul - deze worden 2x per maand opgehaald.

De gemeente gaat hier vanaf juli minder vaak rest afval ophalen - ze gaan van 2x per maand terug naar 1x per maand - waar ik het op zich wel mee eens ben.
Ik vind het alleen wat minder dat ik dan m'n restafval 4 weken in de container heb zitten in de zomer maanden. blegh.
We hebben maar een kleine tuin en het gaat toch stinken dan, dus dat vind ik wel balen - maar ik snap wel waarom het gedaan wordt haha.

Wij sorteren nog bij lange na niet genoeg uit. Zo gebruiken we de GFT bak nog veeel te weinig bv.
Maar met de restafval container die dan nog maar 1x per maand gaat komen, worden we wel gestimuleerd om het GFT afval beter te scheiden en het niet meer bij Rest te gooien omdat ik te lui ben naar de GFT container te lopen, lol.
Hier betalen we ruim in de €7 voor het ledigen van de Rest container.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-05-18 09:39, in het totaal 4 keer bewerkt

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Aranel
Berichten: 20196
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:36

Wij doen het precies hetzelfde als ts :j
Ik vind die ondergrondse container niet ideaal, nu ligt ons rest afval soms weken in de schuur totdat ik genoeg zakken heb om die container vol te krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:38

O ja kosten voor leging rest afval 8,75 per keer voor een kleine kliko en nog 90 euro per 3 maanden of je aanbied of niet. Zelfs geen container betaal je nog. Groen kilo legen is 6,50 plastic en blik goddank gratis.

Oftewel peperduur hier in vergelijk met de omliggende gemeentes drie dubbel ongeveer. Van mij mogen ze per kilo gaan rekenen. Wel zo eerlijk voor de zuinige mensen

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:44

Niet, ookal ben ik het wel gewend te doen maar sinds ik op mezelf woon en moet fietsen is het niet meer zo aantrekkelijk als de ondergrondse container zonder limiet tegenover je woning staat :+. Als het plastic opgehaald zou worden zou ik het zeker gaan scheiden maar 15km fietsen, nee bedankt!

[o]

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 09:48

Tip voor mensen die gft afval scheiden. Bij oa action heb je van die grote groene vuilniszakken. Die zijn biologisch afbreekbaar. Die zitten bij ons in de container. Als we de container dan aanbieden dan halen we de zak los van de container. Zo blijft de container zelf goed schoon.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:49

Ik heb diverse ondergrondse container dichtbij, nu (nog) gratis. Rest, plastic/drinkpakken, papier, glas. Alleen geen voor gft. Woon in een appartement in het centrum van een stad.
Geen kliko's, geen ophaal.

Cowboy55
Berichten: 8473
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:50

karuna schreef:
O ja kosten voor leging rest afval 8,75 per keer voor een kleine kliko en nog 90 euro per 3 maanden of je aanbied of niet. Zelfs geen container betaal je nog. Groen kilo legen is 6,50 plastic en blik goddank gratis.

Oftewel peperduur hier in vergelijk met de omliggende gemeentes drie dubbel ongeveer. Van mij mogen ze per kilo gaan rekenen. Wel zo eerlijk voor de zuinige mensen


Het probleem met betalen per kilo is dat het de kosten van de inzameling niet lager maakt. Of je de container dan elke week buiten zet of elke 2 weken of 1x per maand maakt dan niet uit. Een kilo blijft een kilo. Waarom zou je de container niet elke keer aan de straat zetten? Maakt in geld geen verschil voor jou als burger en levert je wellicht minder (stank-)overlast op..

Als je mensen laat betalen per keer dat ze de container aan straat zetten levert het wel een besparing op. Je zult minder snel geneigd zijn een halfvolle bak aan de straat te zetten. Hoe minder containers gemiddeld aan de straat staan in een inzamelroute hoe groter je die inzamelroutes kunt maken en hoe minder vuilnisauto's en mensen je nodig hebt. En daarin zit de besparing.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

DemDeempel

Berichten: 1068
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:54

Wij hebben een vuilnisbak met drie bakken staan in de keuken, groen papier en plastic en buiten een kleintje voor grijs.
Wij wonen vlakbij de winkel waar ondergrondse containers staan om alles te scheiden, twee glas, drie plastic en drie papier dacht ik. Stukje dichterbij hebben wij er eentje staan voor groen afval, deze werkt met een pas en is gratis. De grijze die er naast staat is ook met een pas maar die kost iets van 4 euro per keer, en omdat wij bijna alles al scheiden gebruiken we die meestal 1 keer in de 2 maanden.
Het is gewoon een stuk goedkoper om het zo te doen want anders kost het elke keer behoorlijk wat geld.

Ookal hebben wij geen enkele container in ons kleinschalige flatje van 10 bewoners, wij moeten alsnog bijna 300 euro op jaarbasis betalen buiten de extra kosten van gebruik grijze ondergrondse container om. Dat is wel een beetje jammer omdat wij alles zelf weg moeten brengen en dus constant zelf over straat moeten slepen met de vuilnis.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:00

Wij hebben 3 bakken, papier, gft en plastic. Restafval moet naar een ondergrondse container. Maar ik heb geen idee wat ik met de kattenbakvulling moet, het mag niet bij het gft volgens mij, maar ik heb zo weinig restafval. Als het eens in de week een half zakje is, is het veel, maar ik kan toch slecht een week een zak kattenpoep in mijn vuilniszak in huis bewaren :\ . Hoe doen andere kattenbezitters dat?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 10:00

eventueel schreef:
Wij hebben 3 bakken, papier, gft en plastic. Restafval moet naar een ondergrondse container. Maar ik heb geen idee wat ik met de kattenbakvulling moet, het mag niet bij het gft volgens mij, maar ik heb zo weinig restafval. Als het eens in de week een half zakje is, is het veel, maar ik kan toch slecht een week een zak kattenpoep in mijn vuilniszak in huis bewaren :\ . Hoe doen andere kattenbezitters dat?

Ik heb speciale korrels die bij de gft mogen. :j

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

purny

Berichten: 27446
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:03

Niet. Aangezien ik totaal geen mogelijkheden heb om mijn afval te scheiden. Geen papierbakken(dit neem ik dan weer wel mee naar m'n ouders voor in de bak), geen glasbakken of GFT bakken in de buurt.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:05

Quera, ik heb ook biokorrels die er volgens mij wel in zouden mogen, maar dierenuitwerpselen mogen niet voor zover ik weet :( .

Morganlefay

Berichten: 8694
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:06

Papier een keer per vier weken, GFT en restafval een keer per twee weken. Plastic elke week. Glas bij winkels in de buurt.
Het papier GFT, glas en plastic zijn gratis. Voor het restafval per lediging. (Zit verwerkt in de Ontroerend Goed Belasting en Rioolbelasting aanslag a €350 voor een eenpersoonshuishouden. -:(-
En dat is zonder het water en het Hoogheemraadschap.)
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 24-05-18 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:08

Cowboy55 schreef:
karuna schreef:
O ja kosten voor leging rest afval 8,75 per keer voor een kleine kliko en nog 90 euro per 3 maanden of je aanbied of niet. Zelfs geen container betaal je nog. Groen kilo legen is 6,50 plastic en blik goddank gratis.

Oftewel peperduur hier in vergelijk met de omliggende gemeentes drie dubbel ongeveer. Van mij mogen ze per kilo gaan rekenen. Wel zo eerlijk voor de zuinige mensen


Het probleem met betalen per kilo is dat het de kosten van de inzameling niet lager maakt. Of je de container dan elke week buiten zet of elke 2 weken of 1x per maand maakt dan niet uit. Een kilo blijft een kilo. Waarom zou je de container niet elke keer aan de straat zetten? Maakt in geld geen verschil voor jou als burger en levert je wellicht minder (stank-)overlast op..

Als je mensen laat betalen per keer dat ze de container aan straat zetten levert het wel een besparing op. Je zult minder snel geneigd zijn een halfvolle bak aan de straat te zetten. Hoe minder containers gemiddeld aan de straat staan in een inzamelroute hoe groter je die inzamelroutes kunt maken en hoe minder vuilnisauto's en mensen je nodig hebt. En daarin zit de besparing.

Daarom heb ik liever per kilo dan per keer. Omdat ik goed scheid heb ik bijna geen restafval meer. Alleen wat er overblijft is vies en stinkend, een volle container krijgen duurt me ruim 2 maanden, dus of ik betaal de volle mep voor een aardig lege stinkende container. Of ik heb de maden erin rondlopen, moet dus noodgedwongen vaak half leeg aanbieden. -O- betaal dan liever per kilo en bied hem iedere drie weken aan

Denk dat misverstand zit in de 90 euro maar die betaal je altijd ongeacht of je een kliko hebt of niet, daarboven op dus per leging. -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-18 10:12

eventueel schreef:
Quera, ik heb ook biokorrels die er volgens mij wel in zouden mogen, maar dierenuitwerpselen mogen niet voor zover ik weet :( .

Ik gooi ze er altijd gewoon in ( in een bio pedaalemmerzakje) en heb er nog nooit wat over gehoord.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Anna79

Berichten: 3376
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:15

eventueel schreef:
Wij hebben 3 bakken, papier, gft en plastic. Restafval moet naar een ondergrondse container. Maar ik heb geen idee wat ik met de kattenbakvulling moet, het mag niet bij het gft volgens mij, maar ik heb zo weinig restafval. Als het eens in de week een half zakje is, is het veel, maar ik kan toch slecht een week een zak kattenpoep in mijn vuilniszak in huis bewaren :\ . Hoe doen andere kattenbezitters dat?


Ik had hetzelfde probleem, maar moest met mijn kattengrit naar de ondergrondse en dan zal je altijd zien dat de zak scheurt en je een heel spoor achter je aan hebt...

Daarom gebruik ik tegenwoordig kattenbakvulling op basis van hout, mag in de GFT, kattenpoep spoel ik gewoon door het toilet. Alles op basis van klei mag niet in de GFT ook bio niet.

madeliefw

Berichten: 2665
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:22

Hier een papiercontainer 1 x per maand gratis
Een gft container om de week gratis
Een rest container om de week 6 euro per keer
En plastic afval kan in zakken en worden om de week opgehaald gratis.

[o]

Cookies
Berichten: 6573
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:30

Ik heb alleen een ondergrondse restafcontainer van de gemeente. Verder hebben we PMD afvalzakken voor het plastic en blik. Groenafval moet bij mij bij het restafval.
Verder houd ik het papier apart en fiets ik eens in de paar weken met m'n tassie naar het dorp om het daar in de papiercontainer te mikken.
Glas neem ik mee naar het plaatselijke winkelcentrum, daar staan glasbakken. En ook kledingcontainers.

Come over to the dark side, we have cookies!

zonnebloem18

Berichten: 24830
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Afval scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:51

Wij hebben 4 containers
Restafval elke 4 weken
Papier, plastic en gft elke 2 weken.

In de keuken hebben we 3 prullenbakken en 1 bakje voor gft. Kost wel wat ruimte maar ik ben altijd heel trots als na 4 weken de grijze container nog maar halfvol is.
De papier en plastic container zijn na die 2 weken ook al redelijk vol.

Verder heb ik nog een doos voor het glas en in de berging een inzamelbox voor batterijen, lampen en klein elektronica.

We betalen nu nog een vast bedrag per jaar, maar vorig jaar hebben ze al chips in alle containers geplaatst dus het is een kwestie van tijd voor we per kilo gaan betalen.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Warboel
Berichten: 14673
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:54

Omdat dit topic beter past op [HTT]Huis, Tuin en Techniek, verplaats ik het daarheen.

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:59

Hier hebben we grijze restafvalcontainers en groene gft containers. PMD afval wordt opgehaald in zakken, papier wordt door de kerk opgehaald, en voor glas staat er een grote glasbak praktisch naast ons huis. Voor grofvuil hebben we op 10-15 minuten rijden de milieustraat.

We betalen hier een vast tarief van ik geloof rond de 110 euro per jaar, en 8 euro per lediging van de grijze restafvalcontainer. GFT bak wordt gratis geleegd, PMD wordt ook gratis geleegd, en papier wordt ook gratis opgehaald. Glas zelf in de bak gooien uiteraard, ook gratis.

Voor restafval hebben we een 240 l container, mag 1x per 2 weken langs de weg gezet worden, en betalen alleen per leging. Voor ons in de zomer vrij lastig, als we hem als hij vol is pas aan de weg zetten dan is dat ergens tussen de 8-12 weken. En dan staat dat ding dus 2-3 maanden te meuren terwijl de maden eruit kruipen.
GFT is ook elke 2 weken, we hebben 2 240 l containers, en in de zomer staan die vrijwel elke 2 weken buiten (flinke tuin, en weinig bestrating, bovendien gaan alle etensresten erin).
PMD elke 2 weken, en daar zou ik ook erg graag een container voor hebben, de hoeveelheid PMD overstijgt namelijk flink het restafval, dus zit ik altijd met een hoop van die stinkzakken die ik ergens los neer moet leggen....
Papier 1x per maand, en ook daar wil ik liever een container voor. Nu alles los bewaren en bij elkaar binden, en het is vaker gebeurd dat ze of vroeger dan aangegeven waren (voor 8 uur ‘s ochtends op zaterdag), dat de vrachtwagen of aanhanger waarmee ze het ophalen stuk is en ze dus niet komen, of dat het flink regende en ze het natte papier niet meenamen -O-

Sinds we hier voor het restafval per leging betalen gebeurt het overigens regelmatig dat mensen hun vuilniszakken in andermans containers gooien zodra ze aan de straat staan... waardoor de containers uitpuilen en deksels openstaan, en vervolgens krijgt de ‘eigenaar’ van de container een waarschuwing of boete.
PMD zakken is ook een ramp. Bij de containers is na te gaan dmv een chip en huisnummer van wie de container is die nog een week aan de straat staat of volgepropt zit met zooi die er niet in hoort. Maar die zakken daar staat natuurlijk niks op. Dus filkkeren een hoop mensen ze maar dagen of weken van tevoren op de verzamelplek waarna ze door alle dieren worden opengetrokken of wegwaaien en standaard in mijn voortuin landen. De verzamelplek voor afval is voor ons huis. Ook erg leuk dus dat ons ijzeren tuinhek gebruikt wordt om de zakken aan te binden een week van tevoren.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 11:01

Hier hebben we alleen groene containers voor gft, en grijs voor de rest afval.
En verder kun je blik en glas bij de supermarkt in bakken doen, maar ik heb geen zin om alles op te sparen dus eigenlijk alles gaat in de grijze container.

En oud papier kan je 1 x per maand weg brengen, maar ook dat vind ik een hoop gedoe. Ten eerste je moet het een maand lang opsparen, en dan nog zelf weg brengen. Het is niet op loopafstand dus dan moet ik er apart met de auto heen.

Als ze hier een extra container voor papier zouden doen zou ik er wel aan mee werken, maar daar is hier nog geen sprake van.

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, ogidni en 70 bezoekers