Welke laptop voor MBO?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Welke laptop voor MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 12:02

Hi!
Voor mijn opleiding volgend jaar heb ik een laptop nodig, aangezien al mijn boeken digitaal zijn. Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar heb nog niet gevonden wat ik zocht, misschien heeft iemand van jullie een idee?
Eisen; Niet groter dan 13 of 14 inch, lichtgewicht, snel, lange batterijduur, veel opslag en niet duurder dan 600 euro.

Alvast bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door Nico_lette op 18-01-18 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Area51
Berichten: 793
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Welke laptop voor MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:08

Met digitale boeken is het wel fijn om een mat scherm te hebben, dat leest prettiger omdat het niet spiegelt.
Ik had dezelfde eisen, behalve dat ik eens stuk minder geld uit wilde geven. Het is een HP geworden van net onder de 400 euro en ben er na anderhalf jaar nog steeds erg blij mee!

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 12:11

Area51 schreef:
Met digitale boeken is het wel fijn om een mat scherm te hebben, dat leest prettiger omdat het niet spiegelt.
Ik had dezelfde eisen, behalve dat ik eens stuk minder geld uit wilde geven. Het is een HP geworden van net onder de 400 euro en ben er na anderhalf jaar nog steeds erg blij mee!

Ah dat is inderdaad wel een goed idee, van dat scherm. Weet je ook nog welke van HP het is en waar je hem hebt gekocht? :)

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:33

Ik heb zelf de HP elitebook 820 G2 en die voldoet volledig aan je eisen. Heb hem ook gekocht voor mijn studie. Batterij gaat op vol gebruik een uur of 6 mee, maar heb er ook wel eens 9u mee kunnen doen. Nieuwprijs ligt op het moment rond de 900 euro maar ik heb hem zelf 2e hands gekocht voor 600. Mocht je open staan voor 2e hands kan je de elitebooks van HP dus zeker aanraden.
Wat ook een goede site is om te checken is https://www.hardware4sale.nl/laptops.
Hopelijk heb je hier wat aan :)

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welke laptop voor MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:21

Wat is veel opslag? Voor alleen boeken heb je niet veel opslag nodig.
Als je hem alleen nodig hebt om boeken de lezen, is een ipad dan geen idee? Die zijn veel makkelijker mee te nemen, weegt niks, en de batterij gaat een stuk langer mee dan van een laptop. Daar kun je ook een toetsenbordje op aansluiten voor verslagen te typen. Maar dat werkt natuurlijk niet als je daarnaast ook met software van school moet werken op je eigen laptop.

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 16:52

Chinas schreef:
Ik heb zelf de HP elitebook 820 G2 en die voldoet volledig aan je eisen. Heb hem ook gekocht voor mijn studie. Batterij gaat op vol gebruik een uur of 6 mee, maar heb er ook wel eens 9u mee kunnen doen. Nieuwprijs ligt op het moment rond de 900 euro maar ik heb hem zelf 2e hands gekocht voor 600. Mocht je open staan voor 2e hands kan je de elitebooks van HP dus zeker aanraden.
Wat ook een goede site is om te checken is https://www.hardware4sale.nl/laptops.
Hopelijk heb je hier wat aan :)

Dat is idd een goed idee! Bedankt :) Weet je ook nog waar je hem 2e hands hebt gekocht?


8nnemiek schreef:
Wat is veel opslag? Voor alleen boeken heb je niet veel opslag nodig.
Als je hem alleen nodig hebt om boeken de lezen, is een ipad dan geen idee? Die zijn veel makkelijker mee te nemen, weegt niks, en de batterij gaat een stuk langer mee dan van een laptop. Daar kun je ook een toetsenbordje op aansluiten voor verslagen te typen. Maar dat werkt natuurlijk niet als je daarnaast ook met software van school moet werken op je eigen laptop.

Sorry dat was inderdaad niet heel duidelijk. Ik moet ook veel verslagen maken en alles wordt digitaal gedaan, daarom wil ik graag een laptop :j. Ik heb wel gekeken naar een ipad maar dat vind ik minder handig. :)
Laatst bijgewerkt door Nico_lette op 18-01-18 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Re: Welke laptop voor MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:54

Je zou nog naar Chromebooks kunnen kijken. Die voldoen wel aan snel, lange batterijduur en goedkoop. Je hebt dan alleen geen Windows, dus je kunt geen programma's installeren (maar wel gewoon documenten typen en bewaren als .doc-bestand, pdf'jes lezen, bestanden opslaan, enzovoort).

Anoniem

Re: Welke laptop voor MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:02

De grote vraag die je je moet stellen is wat zijn de eisen van het mbo mbt laptops. Vaak is explorer 10 een en minimaal Windows 7.

Gezien deze twee benodigdheden zou het goed kunnen zijn dat een chromebook of iPad niet tot de keuzes behoord.

Ik heb daarom onderstaande voor mijn dochter gekocht. Baalde wel want er is al een chromebook en iPad in huis.

https://www.bcc.nl/computer/laptop/lapt ... 5nd/234233

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 17:12

Anoniem schreef:
De grote vraag die je je moet stellen is wat zijn de eisen van het mbo mbt laptops. Vaak is explorer 10 een en minimaal Windows 7.

Gezien deze twee benodigdheden zou het goed kunnen zijn dat een chromebook of iPad niet tot de keuzes behoord.

Ik heb daarom onderstaande voor mijn dochter gekocht. Baalde wel want er is al een chromebook en iPad in huis.

https://www.bcc.nl/computer/laptop/lapt ... 5nd/234233

Ah oke, ik wist niet dat er eisen waren mbt laptops maar dan weten we dat ook weer. Ik vind die onderstaande te groot, wil echt niet groter dan 13/14 inch. Toch bedankt! :)

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Welke laptop voor MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:17

Er is nu een laptop in de aanbieding bij de Aldi. Heb nagekeken en de recensies waren best goed. Ik ben bij de aldi geweest, maar vind het beeldscherm te klein en geen apart toetsenbord voor nummers, dat is bij mij een vereiste aangezien ik veel administratie doe. Misschien is die laptop wel wat voor jou?

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 17:21

Daantjuh88 schreef:
Er is nu een laptop in de aanbieding bij de Aldi. Heb nagekeken en de recensies waren best goed. Ik ben bij de aldi geweest, maar vind het beeldscherm te klein en geen apart toetsenbord voor nummers, dat is bij mij een vereiste aangezien ik veel administratie doe. Misschien is die laptop wel wat voor jou?

Ik zal even kijken! Waar heb je die laptop online gevonden?

Anoniem

Re: Welke laptop voor MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:26

Misschien heb je hier wat aan. Heb ik van het mbo van mijn dochter gekopieerd

Specificaties
De minimale specificaties van de laptop zijn:
• OS Windows 7 of hoger of Apple
• Connectie: WLAN
• Browser: Internet Explorer 10 of hoger
• Officepakket 2010 (Word, Excel, enz.)
• Adobe Reader 10 of hoger om pdf files te kunnen openen en lezen
• Intern geheugen van minimaal 3 GB (als er een apart videogeheugen aanwezig is, dan is 2GB
voldoende).
Het office pakket kan gratis via de school verkregen worden, zie onderstaande handleiding. Via de site van Slim! is het mogelijk goedkope andere software met studentenlicenties aan te schaffen (www.slim.nl).

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 17:45

Anoniem schreef:
Misschien heb je hier wat aan. Heb ik van het mbo van mijn dochter gekopieerd

Specificaties
De minimale specificaties van de laptop zijn:
• OS Windows 7 of hoger of Apple
• Connectie: WLAN
• Browser: Internet Explorer 10 of hoger
• Officepakket 2010 (Word, Excel, enz.)
• Adobe Reader 10 of hoger om pdf files te kunnen openen en lezen
• Intern geheugen van minimaal 3 GB (als er een apart videogeheugen aanwezig is, dan is 2GB
voldoende).
Het office pakket kan gratis via de school verkregen worden, zie onderstaande handleiding. Via de site van Slim! is het mogelijk goedkope andere software met studentenlicenties aan te schaffen (http://www.slim.nl).

Dat zijn redelijke eisen, dankjewel!

Chinas

Berichten: 817
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: Welke laptop voor MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 18:27

Welke opleiding doe je trouwens? Het maakt nogal een verschil in laptop keuze als je een grafische of een secretaresse opleiding doet. Ook eventuele programma's die je laptop moet kunnen runnen voor je opleiding is wellicht handig om te weten.

Ik heb zelf mijn laptop bij delaptopadviseur gekocht, die zit geloof ik wel specifiek in Groningen en heeft niet echt een actueel aanbod op de site staan.

Nico_lette

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-01-15
Woonplaats: Joure, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 19:46

Chinas schreef:
Welke opleiding doe je trouwens? Het maakt nogal een verschil in laptop keuze als je een grafische of een secretaresse opleiding doet. Ook eventuele programma's die je laptop moet kunnen runnen voor je opleiding is wellicht handig om te weten.

Ik heb zelf mijn laptop bij delaptopadviseur gekocht, die zit geloof ik wel specifiek in Groningen en heeft niet echt een actueel aanbod op de site staan.

Maatschappelijke zorg, dus niets grafisch oid. Bedankt voor je tip!