Hoe stofzuiger schoonmaken? Stinkt en "niest"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Hoe stofzuiger schoonmaken? Stinkt en "niest"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:03

Jazeker, mijn stofzuiger niest.
Na 3 jaar met veel knaagdieren als huisdier en bijbehorend dagelijks zaagsel opzuigen zit ik met een meurende stofzuiger die om de paar seconden een wolkje zaagsel uitniest door het roostertje bovenop. Zo erg, dat ik dus 10 procent van wat ik opzuig, ook weer achterlaat na het stofzuigen. Ook zijn de huisdieren inmiddels weg, maar hangt er na het stofzuigen een hele sterke dierenlucht in huis. Tijd dus om de stofzuiger eens grondig schoon te maken.
Nu heb ik stofzak en filterdoekje verwijderd en 2 schroeven losgemaakt maar ik krijg hem verder niet open, zonder dingen af te breken. Heeft er iemand een tip hoe ik het ding verder open krijg? Is er een stofzuigerschoonmaakservice? Of moet ik er maar aan geloven en na 4 jaar een nieuwe kopen?
Bedankt voor het meedenken *\o/*

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe stofzuiger schoonmaken? Stinkt en "niest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:25

Wanneer je hem in die vier jaar nooit hebt bijgehouden qua schoonmaken kan het nu inderdaad wel eens te laat zijn, succes met schoonmaken.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Hoe stofzuiger schoonmaken? Stinkt en "niest"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:29

Nou het enige dat ik heb gedaan is het verwisselen van de zak en het filterdoekje. Hij lijkt simpelweg niet gemaakt om verder open te maken dan dat, maar het vuil zit wel dieper van binnen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:30

Tegen stank kan je stofzuigerkorrels nemen (zie mijn onderschrift)
Maar kennelijk zit er zaagsel op plekken waar je niet bij komt..
Was het een dure stofzuiger?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:32

Hmm, klinkt toch dat je het filtertje voor de inlaat naar de motor in het verleden niet vaak genoeg hebt vervangen, waardoor er heel veel stof bij je motor is gaan zitten en hij daardoor zo stinkt.
Normale stofzuigers kan je wel tot op de motor losschroeven om onderdelen te vervangen, dus zou toch moeten kunnen??


Ding al op zijn kop gelegd, van onder kant af schroeven aangevallen?
Kap aan bovenkant moet je vaak losklippen of zit met paar shcroefjes verstopt vast, of je hebt een chinees model :D :+ .

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:33

Voor de stank gewoon wasmideel opzuigen. Poeder is prima. Of unstoppable dat werkt ook prima.

Wat voor stofzuiger heb je? Meesten moeten wel open te schroeven zijn.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Hoe stofzuiger schoonmaken? Stinkt en "niest"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:37

Ik heb een AEG Vampyr, geen idee meer wat hij gekost heeft, is nu niet meer leverbaar.
Poeder of korrels lijken me symptoombestrijding, de stank komt ergens vandaan en dat lijkt me zaagsel wat ergens zit opgehoopt.
Ik ga hem nog even op de kop houden en kijken of er nog ergens iets los te wrikken is!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Hoe stofzuiger schoonmaken? Stinkt en "niest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:49

Een AEG.. die zou je toch moeten kunnen demonteren lijkt me.....

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Hoe stofzuiger schoonmaken? Stinkt en "niest"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 12:55

Leek mij ook Sjolvir, maar er zitten 2 schroeven aan de binnenkant en that's it. Ik ben al aan het wrikken met schroevendraaiers tussen de verschillende lagen en heb hem op de kop gehouden in de hoop dat er door zwaartekracht iets los komt maar niks. Mijn broertje is nog wel handig met die dingen dus die kan ik nog eens proberen maar ik ben ook aan het Googlen geslagen en op zich lijkt 4 jaar me nog niet eens een slechte levensduur voor een apparaat dat zo mishandeld is als het mijne, met stof, zaagsel en vlas. Vorig jaar nog een keer bijna vermoord door te zuigen zonder zak er in. Ik denk dat in misschien maar mijn verlies moet pakken en het een goede les moet laten zijn voor het volgende exemplaar.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe stofzuiger schoonmaken? Stinkt en "niest"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:27

Ik vrees dat dit nog komt door het zonder zak zuigen vorig jaar. Misschien is er een handig mannetje die hem open wil maken, maar ik gok dat je dan nog wel de geur blijft houden. Ik zou een nieuwe kopen.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 17:13

Bedankt voor het meedenken Zonnebloem, ik denk dat ik dat ga doen. Mocht iemand nog een aanrader absolute afrader hebben op stofzuigergebied, hoor ik het graag :)