Trouwen of samenlevingscontract?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 18:11

Pfoe.. Ja dat is een goede vraag.

Mijn vriend en ik staan op het punt een huis te kopen. Zijn 6.5 jaar samen en wonen al 3 jaar samen in een huurhuisje. Nu kregen we echter de vraag wat we doen qua samenlevingscontract.

We kunnen hiervoor bij de notaris terecht en heb al eea uitgezocht op internet. Ook gelezen dat vanaf dit jaar de regels veranderen en het standaard huwelijkse voorwaarden is als je trouwt etc.

Ik heb altijd geroepen dat ik wil trouwen en geen samenlevingscontract, als het dan toch hetzelfde voorstelt dan maar meteen trouwen. Echter wil ik dan natuurlijk een bruiloft maar daar is geen geld voor met een nieuw huis :')

We zijn ons nu gewoon aan het oriënteren en ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die niks op papier hadden qua relatie maar wel een huis gingen kopen.

Waar hebben jullie voor gekozen en waarom? En wat houdt het precies in tgv het koophuis en je bezittingen?

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!


Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:13

wij hebben een samenlevings contract inderdaad voor het huis (2015) maar wij gaan uiteraard alsnog trouwen met een groot feest! ben tenslotte ten huwelijk gevraagd :D

Selina

Berichten: 14248
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:13

Hier een samenlevingscontract. Afspraken genoteerd wat er gebeurt als we uit elkaar gaan. (Bezittingen door de helft, wie krijgt de kat etc) en meteen testament, zodat we wel elkaars erfgenamen werden. Trouwen willen we ook, maar voor nu is een samenlevingscontract prima.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:18

Wij hebben in het voorjaar van 2016 ons huis gekocht zonder verder iets te regelen qua samenlevingscontract of getrouwd te zijn. Hier hebben wij toen voor gekozen omdat we wel wilden trouwen (en dus geen dubbele kosten aan samenlevingscontract en trouwen wilden). Uiteindelijk ben ik nog voordat het huis echt gekocht was ten huwelijk gevraagd en zijn we eind 2016 getrouwd. Hoewel ik niet wist dat het zo snel al zou gaan hadden mijn man en ik wel al uitgesproken naar elkaar dat we wilden trouwen en dat dat niet nog jaren zou duren. Anders hadden we vast wel voor een samenlevingscontract gekozen.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:22

Hier gaan we voor een geregistreerd partnerschap. Trouwen vinden we een beetje zonde van het geld. Behoorlijk duur allemaal. :)

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:25

Wij hadden niets geregeld en kochten gewoon samen een huis. Het probleem is dan alleen dat als een van de twee overlijdt, er geld vrijkomt via de levensverzekering. Dit gaat dan niet naar de ander om een gedeelte van het huis af te lossen maar naar de ouders. Als zij het schenken aan je gaat er dan veel belasting vanaf.

Toen werd ik zwanger en werd ons het risico te groot, dus zijn we getrouwd en is alles, ook omtrent een baby, direct goed geregeld!

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 18:26

zanakuzies schreef:
wij hebben een samenlevings contract inderdaad voor het huis (2015) maar wij gaan uiteraard alsnog trouwen met een groot feest! ben tenslotte ten huwelijk gevraagd :D

Haha ja dat heb ik meegekregen!

Thanks voor jullie snelle antwoorden! Heel fijn om te lezen :j

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Siers83

Berichten: 7342
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:30

Ik volg. Wij wonen inmiddels al bijna 9 jaar in ons koophuis, samen gekocht. Maar we hebben nog steeds nieta geregeld. Moet nog steeds. Toen niet gedaan omdat we wilden trouwen, maar dat is er ook nog nooit van gekomen.

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:31

Wij gaan binnenkort voor een GP (de wachttijd hier was erg lang, dus houd daar rekening mee) en wij hopen later dit jaar een huis te kunnen gaan kopen.
Voordeel vond ik dat het ons geen geld kost om alles op papier te krijgen wat voor ons noodzakelijk is. Als je huwelijkse voorwaarden doet of niet-gratis GP/trouwen dan verdwijnt dat voordeel en kun je net zo goed een samenlevingscontract opstellen.
En als je voor een GP kiest kun je dus gratis alles regelen, en later nog trouwen. Let er wel op dat met de nieuwe versie van gemeenschap van goederen je trouwen/GP geregeld moet zijn voor je het huis koopt, gezien bezittingen van voor het GP/trouwen niet meer meetellen. :)

De Turtle.

veerledec

Berichten: 6688
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:31

Coconut schreef:
Hier gaan we voor een geregistreerd partnerschap. Trouwen vinden we een beetje zonde van het geld. Behoorlijk duur allemaal. :)

Het is hetzelfde hoor ;).

Trouwen en een samenlevingscontract zijn wel twee heel andere dingen. Willen jullie elkaars erfgenaam worden?

wyoming

Berichten: 2496
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:32

Ik ben eerst ten huwelijk gevraagd voordat we een huis kochten, toen ik ook nog zwanger bleek, zijn we wat eerder getrouwd dan we eerst zouden doen. Je kan ook gewoon voor de wet trouwen en later een groot feest geven. Of een geregistreerd partnerschap aangaan en die later omzetten naar een huwelijk.

<3 30-07-2014 <3 12-06-2018 <3

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 18:36

Ja dat voor de wet trouwen en later feest hebben we ook al langs laten komen, en dan niemand wat vertellen en tijdens je bruiloft vieren dat je al 5 jaar getrouwd bent ghehe <<) 4

Over erfgenamen, stel dat er 1 overlijdt en je bent geen erfgenamen gaat het geld van levensverzekering niet naar je partner? En als je wel erfgenaam bent dan wel naar partner? Dat is wel iets waar ik rekening mee wil houden en wat iemand anders al zei: geen schoonouders-gedoe nadien :=

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:39

Ons werd dat verteld ja. Geen samenlevingscontract, niet getrouwd en geen testament? Dan zijn je ouders de erfgenamen.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:53

Hier een samenlevingscontract. Omdat daar een aantal zaken in te regelen die niet kunnen bij huwelijksvoorwaarden.

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:01

Bij een levensverzekering gaat het geld naar de begunstigde in de verzekering, en dat kan wel degelijk de partner zijn. Bovendien is, normaal gesproken, de uitkering verpand aan de bank dus gaat het geld daarnaartoe, om de restschuld te verminderen. Zit je nog steeds met het probleem dat het huis zelf ook voor de helft van de overledene, dus van zijn erfgenamen is - tenzij er een testament is. Kortom: samenlevingsovereenkomst? Dan ook testamenten.

Hier gekozen voor een samenlevingsovereenkomst (met testamenten :)) ). Dan weet je wat je afspreekt en ben je niet afhankelijk van hoe de Nederlandse staat het huwelijk en de daaraan verbonden gevolgen wenst te regelen. Uit elkaar gaan heb je dan, als het goed is, ook al meteen geregeld en hoeft dan niet via de rechtbank. Word ik persoonlijk heel gelukkig van. Al blijven we in goede gezondheid bij elkaar tot we negentig zijn en dan samen doodgaan, uiteraard.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

mika11

Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:05

Als je ooit kinderen zou willen, dan is trouwen makkelijker.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:12

Prrrr schreef:
Hier gekozen voor een samenlevingsovereenkomst (met testamenten :)) ). Dan weet je wat je afspreekt en ben je niet afhankelijk van hoe de Nederlandse staat het huwelijk en de daaraan verbonden gevolgen wenst te regelen. Uit elkaar gaan heb je dan, als het goed is, ook al meteen geregeld en hoeft dan niet via de rechtbank. Word ik persoonlijk heel gelukkig van. Al blijven we in goede gezondheid bij elkaar tot we negentig zijn en dan samen doodgaan, uiteraard.

Hier precies hetzelfde :j. Lekker romantisch op een aantal donderdagavonden bij de notaris een uur babbelen over wat er gebeurt als een van ons doodgaat of als we uit elkaar gaan, handtekeningen, klaar :+. Testamenten uiteraard ook direct geregeld, inclusief voogdij en financiële bewindvoering voor de kinderen-die-we-nog-niet-hebben.

❤️

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:13

Murthul schreef:
En als je voor een GP kiest kun je dus gratis alles regelen, en later nog trouwen. Let er wel op dat met de nieuwe versie van gemeenschap van goederen je trouwen/GP geregeld moet zijn voor je het huis koopt, gezien bezittingen van voor het GP/trouwen niet meer meetellen. :)


En wat als je vóór trouwen/GP samen een huis koopt, dus op naam van allebei? Dan maakt het niet uit lijkt me? Huis is en blijft dan van jullie samen als je gaat trouwen? Werkt dat zo?

denice schreef:
Ons werd dat verteld ja. Geen samenlevingscontract, niet getrouwd en geen testament? Dan zijn je ouders de erfgenamen.


Alleen samenlevingscontract is niet voldoende om elkaars erfgenaam te zijn. Je moet ook echt een testament hebben (of trouwen/GP).

Eleionomae

Berichten: 19595
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:35

Wij hebben voor onze koopwoningen een samenlevingscontract opgesteld. Een jaar later zijn we alsnog getrouwd maar dat was ook omdat het huis al duur zat was en we zo nog even konden sparen voor onze droom bruiloft :)

We hebben toen dus ook geen testament op laten stellen omdat we toch in gemeenschap van goederen willen trouwen.

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

_Nancy

Berichten: 14090
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:48

Ik heb in 2017 een huis gekocht met mijn vriend en geen samenlevingscontract oid.
Ik heb nu ook niet het gevoel alsof ik 'onveilig' zit ofzo, mocht er wat gebeuren.

Gaat er nog wel komen hoor, inclusief testamenten, want dat vind ik wel fijn als het allemaal goed geregeld is, zeker omdat hij al twee kinderen heeft en wij er nu samen eentje op komst hebben.

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:58

Pb!

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:38

Wij zijn vorig jaar januari gaan samenwonen en hebben eerst ook gekozen voor een samenlevingscontract. Zelfde probleem, we willen op termijn wel trouwen maar dan met een mooie bruiloft en daar was niet meteen het geld voor. Een samenlevingscontract stelt verder gevoelsmatig ook lang niet zoveel voor als getrouwd zijn gelukkig. O:)

Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel.

Mri

Berichten: 15301
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Trouwen of samenlevingscontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:48

In 2014 een huisgekocht met mn ex. Geen samenlevingscontract, niet getrouwd niks.
Half jaar na sleuteloverdracht was de relatie (waren bikna 11 jr samen) voorbij. Alles onderling gewoon geregeld, op een voor beiden acceptabele manier.

Nu, in 2017, een nieuwbouwhuis gekocht met mn huidige vriend. Oplevering 2e kwartaal 2018.
Ook (nog) niks op papier, maar per 16-2 gaan wij GPS-EN (geregistreerd partnerschappen).
Dit ivm kinderwens, dan is het ner even beter geregeld dan bij een samenlevingscontract.

Wik hoeven nietlang te wachten, maar gaan ook niet voor een gratis gps. Wij betalen het zelfde als voor een huwelijk en hebben ook een "trouw feestje" voor een man of 80.

Wij jehebben bben gekozen voor GPS-en omdat mn vriend niet wil trouwen. Dus tja, dan zonder trouwjurk en het GPS-en noemen en het is wel OK.
Verder komt het op hetzelfde neer.

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:57

MerleSimone schreef:
Ook gelezen dat vanaf dit jaar de regels veranderen en het standaard huwelijkse voorwaarden is als je trouwt


Dit is niet waar. Het is beperkte gemeenschap van goederen geworden. Wat inhoud dat alles van voor het huwelijk (zowel schulden als opbrengsten) gescheiden blijft en alles vanaf de trouwdatum gemeenschappelijk is.

Wij zijn getrouwd, maar niet vanwegehet kopen van een huis.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:09

Wij hebben samenlevingscontract afgesloten

Edit; met testamenten
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 09-01-18 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, frutsel05, GaitMonster, GrapeshotBot en 72 bezoekers