Wie stookt er zonder gas?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 16:43

Hallo Bokkers,

Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze grote boerderij die wij compleet willen gaan renoveren.

Wij willen van de gasafsluiting af en zijn nu aan het kijken voor een pelletketel, zonneboiler en zonnepanelen.

Zijn er hier meer bokkers die ervaringen hebben met het stoken op andere bronnen dan gas? En zo ja hoe doen jullie dat en hoe bevalt het?

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:45

Wij hebben wel centrale verwarming maar stoken ons huis liever warm met de pelletkachel.
Je kunt prima op pellets je hele huis warm stoken en er kan ook een warmwatervoorziening op.

Anoniem

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:49

Ik lees hier even mee, wij hebben recent een huis gekocht zonder gasaansluiting. Wel gas in de straat tot aan onze deur, dus we kunnen er wel op aangesloten worden. Momenteel wordt er verwarmd met elektrische kachels..

Mijn ouders hebben recent een pellet kachel aangeschaft, werkt ideaal maar zij zijn wel veel ruimte kwijt. Meer dan wou zouden willen opgeven.

Wij zijn dan ook van plan om ons te gaan inlezen in een zonneboiler en zonneschermen. We hebben erg veel dak oppervlakte beschikbaar. (alles is wel een meer jaren plan :'))

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 16:51

Aangezien wij vloerverwarming krijgen word het waarschijnlijk een pelletketel voor ons maar ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Een warmtepomp moet behoorlijk veel stroom verbruiken en is behoorlijk prijzig in aanschaf.

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:52

Wij hebben geen gas meer thuis. Wij in de woonkamer een houtkachel. Is opzich best te doen. Vind het wel vrij koud in de rest van bet huis.

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 16:53

Kaylee hoe verwarm je dan het water voor de douche etc?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:54

Ik volg wij hebben een oude boerderij en die is diesel gestookt en we moeten wat anders.

Er is geen aardgas wel een kleine propaan tank voor warm water.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:54

Wij hebben zonnepanelen en een soort deluxe airco :') Ik weet niet precies hoe dat ding heet, maar het werkt op stroom en haalt warme lucht van buiten, haalt daar energie uit en verwarmt zo het huis. Momenteel ligt hij wel even stil, hij vriest steeds dicht. We hebben een overvloed aan elektrisch en hij heeft een beter rendement dan welke elektrische kachel dan ook.

Douchen en koken doen we nog wel op gas.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:57

Wij verwarmen met een warmtepomp. Huis is 140m2 en het energieverbruik is juist heel laag. We hebben een centrale aardwarmteput in de straat en de warmtepomp doet de rest. Warm water hebben we in de keuken van de quooker en voor het douchen komt het van een grote boiler.

Het enige nadeel is dat de warmtepomp bij ons op de begane grond staat en de gehele trapkast in beslag neemt. Je moet er dus best wat m2 voor opgeven.

Verder geen nadelen, we hebben jaarrond een comfortabel huis. Het is altijd warm als we thuiskomen omdat deze manier van verwarmen het zuinigste werkt als je het non-stop aan laat staan. Alleen als we echt 2 weken op vakantie gaan doen we de verwarming uit.

Wij hebben helemaal geen gasaansluiting in de hele wijk dus we koken op inductie.

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:57

Urona447 schreef:
Kaylee hoe verwarm je dan het water voor de douche etc?

We hebben een geiser op krachtstroom.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:59

Wij gaan ons huis ook zonder gas verwarmen, waarschijnlijk met airco's :j
Voor warm water een zonneboiler en een groot opslagvat en verder veel zonnepanelen.
Zal nog wel even duren, want het is nu alleen nog gras _O-
Laatst bijgewerkt door Goldie op 11-12-17 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 16:59

Wij hebben een accumulatie kachel. En een elektrische boiler en een elektrische kookplaat. Dus bij ons geen gas!

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:02

Ik heb heteluchtverwarming!

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:04

Ik lees graag even mee, ben altijd op zoek naar ideetjes om op termijn onze boerderij wat duurzamer te maken :j
Accumulatieverwarming was nieuw voor me, ook een interessant systeem :j

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 17:06

Het gaat bij ons om een woning in het buitengebied met 400 m2 vloerverwarming en in totaal 5 douches en 1 bad wat verwarmd moet worden dus de kosten liggen al snel hoger dan bij een rijtjeshuis. Er is voldoende ruimte voor zonnepanelen maar ik ben zo benieuwd hoeveel een pelletketel en warmtepomp nu daadwerkelijk verbruiken. Op internet kan ik dat slecht vinden en ik ben vooral erg benieuwd naar het daadwerkelijke verbruik.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:12

Ligt er natuurlijk ook aan hoe goed je hele pand geïsoleerd is en, als je door middel van vloerverwarming de boel verwarmt, wat voor vloer je erop hebt liggen.

Als je zo’n enorm oppervlak moet verwarmen, is een aardwarmteput dan geen optie?

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:16

Oh ja, ook even een duit in het zakje... ik ben al een hele tijd aan het kijken naar leemkachels of finnovens http://www.vuurmeesters.nl/kachels/index.php
Zeker omdat wij eigenlijk altijd wel aan gratis stookhout kunnen komen best interessant :j

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:23

Hij gebruikt bij ons ongeveer 1500 kWh per jaar op 140 m2. Maar ik denk dat de meeste mensen een ander soort pomp hebben dan wij. Dat is echt alleen verwarmen (koelen hebben we nog niet gedaan).

Nilda

Berichten: 132
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Jistrum

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:26

Hier ook een woning zonder gas aansluiting. Verwarming met palletkachel.

Ook rekening houden met koken zonder gas aansluiting. Hier inductie koken.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:28

stroom om te koken, onze op krachtstroom. Ook handig om rekening mee te houden
warm water en verwarming dmv oliegestookte cv combi ketel.
radiatoren en vloerverwarming (laatste alleen in een gedeelte van de woonkamer 120 m2 waarvan 1/3 ongeveer vloerverwarming)
totale oppervlakte huis 300 m2 (alleen begane grond is bewoond)

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:31

Wij hebben wel gas(kachels) in huis momenteel maar stoken voornamelijk de houtkachel.
We zijn nu ook bezig met verbouwen (ook een oud boerderijtje) en er komt vloerverwarming in en 2 houtkachels.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:39

Wij stoken ook op palletkachel, sterker nog: wij verkopen ze. :D
Ook zonnepanelen, die verkopen wij ook.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:58

Aardwarmte heeft ook nadelen :
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/180721/S ... gen-leiden
En zonnepanelen geven maar weinig opbrengst tussen november en maart (juist wanneer je meer gebruikt), heb hier dus weer de accu's voor de schrikklok thuis aan de lader hangen, typisch voor deze tijd van het jaar, hele zomer staan ze 100% geladen en nu trek je ze rap leeg en dat is niet enkel de kou).

Kies je alternatieven zo robuust en flexibel mogelijk, met de huidige standaard systemen ligt bij jouw de boel net zo goed plat als bij de buren bij een storing. Wel zo handig dus als in elk geval je verwarming ook zonder stroom werkt. Want je zonnepanelen zijn grid gekoppeld en zonder feedback daarvan geven ze niks (veiligheids dingetje). En ookal kan je je omvormer en laadregelaars laten werken los van die grid, dan nog heb je een accu nodig op zijn minst om te bufferen door de verschillen in zonkracht (wolken, etc.), want veel apparaten worden niet gelukkig van die fluctuaties. Zo'n buffer is een duur grapje met een vrij korte levensduur. Dus minimaal een houtkachel die ook zonder stroom gewoon werkt (veel pelletkachels doen dat zover ik weet niet).

Er zijn houtkachels die bv ook op de gewone cv aangesloten kunnen worden en er is op dat gebied zat mogelijk, maar een pelletkachel, hoewel makkelijk maakt je erg afhankelijk van 1 leverancier en soort hout. Die niet meer leuke tak die de hond mee nam kan er bv niet bij in, en die ongewenste stammetjes die de houthakkers lieten liggen of die omgewaaide boom in de tuin ook niet (en het afvoeren van dat hout kost je geld). Komt bij dat extra bewerking ook energie kost die ergens vandaan moet komen en waar jij (en het milieu) voor betalen.

Gemak kost geld en is zeker als een bedrijf het voor je doet een extra milieubelasting. Soms noodzakelijk, soms gewoon afkomstig van wist niet beter. Weet wat de voordelen maar ook de nadelen zijn van waar je voor kiest.

Een grote boerderij heeft mogelijk nog een goede aardkelder, zo niet bouw die dan, scheelt je een hoop als je van alles zonder koelkast/vriezer vers! kan opslaan (incl. bv de lading wortelen voor je paarden.)

Verbruik van dit soort systemen hangt nogal eens af van hoe goed je er mee weet te werken, of de systemen passen voor de hoeveelheid gebruik en of de isolatie genoeg is.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:35

Urona447 schreef:
Het gaat bij ons om een woning in het buitengebied met 400 m2 vloerverwarming en in totaal 5 douches en 1 bad wat verwarmd moet worden dus de kosten liggen al snel hoger dan bij een rijtjeshuis. Er is voldoende ruimte voor zonnepanelen maar ik ben zo benieuwd hoeveel een pelletketel en warmtepomp nu daadwerkelijk verbruiken. Op internet kan ik dat slecht vinden en ik ben vooral erg benieuwd naar het daadwerkelijke verbruik.


Als je goed geïnformeerd wil worden doe je er goed aan om naar een pelletkachel- handel/ instelateur te gaan. Zij kunnen je de juiste informatie geven.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:43

Wanneer het niet zo'n klus zou zijn en we waren 20 jaar jonger dan gingen wij ook overstappen op aardwarmte/panelen/palletkachel. De kosten voor energie gaan de komende jaren de spuigaten uitlopen dus hier in investeren is zeker goed, je bent er alleen niet met 20.000 euro.