Wie stookt er zonder gas?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:46

Maar ben je dan niet bang dat de prijzen voor de pellets gaan stijgen als steeds meer mensen overstappen op pelletkachels? De afhankelijkheid van een leverancier maakt het voor mij in ieder geval een minder aantrekkelijk idee...


Doubtless

Berichten: 8450
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:50

Hier ook geen gas, maar stadsverwarming +:)+

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

Urona447
Berichten: 2775
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-17 17:53

Wij gaan zeker diverse bedrijven benaderen alleen hebben veel bedrijven mooie verkoop praatjes. Ik wil dus eerst graag ervaringen van anderen horen plus dat een aantal mensen nu al met ideeen aankwamen waar ik zelf nog niet aan gedacht had.

Janneke2

Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 17:58

Wij hebben infraroodpanelen als hulpverwarming.
Het scheelt dat je het bij 18 graden heerlijk warm hebt!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

lizy29

Berichten: 6232
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:13

Wij verwarmen ons huis op aardwarmte dus met een warmtepomp. Wij hebben daar beneden vloerverwarming op aangesloten zitten en boven in de slaapkamers van de kinderen speciale radiotoren die goed verwarmen ondanks een lagere watertemperatuur. Deze is namelijk lager voor je vloerverwarming dan dat hij voor de standaard radiatoren zou moeten zijn.
Omdat we graag een beetje besparen verwarmt onze cv naar een graad of 18 binnen en stoken we de woonkeuken bij met een houtkachel.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:51

Urona447 schreef:
Wij gaan zeker diverse bedrijven benaderen alleen hebben veel bedrijven mooie verkoop praatjes. Ik wil dus eerst graag ervaringen van anderen horen plus dat een aantal mensen nu al met ideeen aankwamen waar ik zelf nog niet aan gedacht had.


Ik heb de dealer al doorgegeven.

yvje86

Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 18:58

Wij zitten nu ook te dubben tussen elektrische vloerverwarming of middels cv...

lukka63
Berichten: 1394
Geregistreerd: 13-09-06

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:05

Wij hebben een nunnauni speksteenkachel die houdt met zijn 2000 kilo steen de woonkamer behaaglijk en boven de slaap en badkamer.
Keuken bleef koud daar hangt nu een pelletkachel ideaal.
Wij wonen in bos en hebben geen aardgas wel een tank maar die wordt alleen gebruikt voor douchen en bad en koken.

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 19:06

Wij hebben wel gas, maar gebruiken het eigenlijk nauwelijks meer. We koken op inductie, en verwarmen het huis voor het grootste deel met een houtkachel en elektrische sfeerhaard, en voor de bovenverdieping hebben we een airco die ook kan verwarmen. Nadeel van die airco is dat de buitenunit snel bevriest met koud weer en dan minder goed verwarmt binnen.
Als we niet gehuurd zaten en nog aan een verbouwing zouden moeten beginnen dan zou ik denk ik voor aardwarmte gaan ofzo, met vloerverwarming, en dan een houtkachel voor de gezelligheid erbij.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

lianne__

Berichten: 830
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 20:34

Wij hebben een lucht/water warmtepomp van NIBE.
Oorspronkelijk in Zweden gemaakt en kan tot -25 buiten zijn werk doen.

B+24 L1+27 L2+26 M1+21 M2+10 Z1+1

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:36

Wij hebben in ons vakantiehuisje (wel nog gas aangesloten) een houtkachel die we op de CV hebben aangesloten, dat werkt als een tierelier.

Dat kan voor zowel alleen verwarming, als ook voor warm water (wij hebben alleen voor verwarming, was goedkoper). Wij hebben dus nog wel een CV op gas, dat was gewoon de goedkoopste optie. Maar omdat ik (misschien iets te graag :+ ) hout stook, wilde ik per se een kachel erbij. Wij hebben inderdaad gratis hout (bijv. van pallets die we dan stuk zagen). We hebben hierdoor wel heel wat gas bespaard in een jaar, door de CV standaard wat lager te zeggen en dan zodra we thuis waren, houtkachel aan. 60m2 was binnen een uur van 18 naar 21 gestookt. Ik heb ook wel 25-26 graden gehaald *\o/* :') Afgelopen weekend waren we er ook, toen heb ik wel echt moeite moeten doen om het van 15 naar 22 graden te krijgen, dat heeft wel een paar uurtjes geduurd. We hebben wel een klein kacheltje.

Voor ons potentieel nieuw te bouwen huis wil ik kijken of we alles met zonneenergie in combinatie met een pelletkachel, of liever nog, weer een houtkachel op CV met een groot boilervat (en waarschijnlijk elektrische boiler) kunnen doen.

Dan wordt het dus:

Zonnecollectoren
Zonneboiler
Houtkachel CV met een of ander toestel die het verspreid
Elektrische boiler (indien nodig, moet ik nog uitzoeken)
Zonnepanelen
Eventueel een thuisbatterij, Powerwall van Tesla of vergelijkbaar
WTW (warmte terug win) unit (al hebben we die nu ook in ons appartement en ik vind het niet zo fijn)
Vloerverwarming.

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 18:09

Hier een uitleg over cv(radiatoren dan) via houtfornuis met warmwater en op zwaartekracht, principe werkt ook via houtkachel, etc. al is het even kijken hoe je balans krijgt tussen genoeg stoken voor je water en niet zoveel om je woonkamer tot sauna te maken.

Het kan dus behoorlijk simpel qua nodige technieken en bijbehorende kosten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:12

Geen informatie over pelletkachels, maar wel over de warmtepomp.
Ik werk zelf in de bouw en voorzien in de meeste nieuwbouwen intussen een warmtepomp, geothermisch, dus warmte uit de grond.
Deze woningen zijn goed zeer goed geïsoleerd en halen een gunstig E-peil. Warmtepomp wordt inderdaad bijna altijd met vloerverwarming geplaatst en de klanten zijn ook zeer positief over hun warmtepomp en vinden het comfort zalig. Enigste nadeel is dat die warmtepompen gigantisch veel elektriciteit gebruiken. In nieuwbouwen worden deze altijd geplaatst in combinatie met voldoende zonnepanelen, anders zijn ze niet rendabel... In verbouwingen plaatsen wij nooit warmtepompen omdat je dan meestal onvoldoende geïsoleerde huizen hebt, en warmtepompen bij een verbouwing niet echt interessant zijn.

Als ik zo uit je bericht leest gaat het over een oudere woning waar vermoedelijk geen isolatie is? Dan zou ik het idee van warmtepomp laten varen. Hoe werd de woning voordien verwarmd? Staan er radiatoren?

Je kan bijvoorbeeld ook nadenken over een installatie op stookolie.

Eén ding weet ik wel over een pelletkachel. Als je deze in een leefruimte plaatst hoor je geregeld het 'vallen' van de pellet in het vuur. Bepaald aantal mensen stoort zich daar aan, anderen weer niet. ;)

Janneke2

Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:15

Stookolie...?

Dat is in de 1970er jaren zo ongeveer afgeschaft. Je had er een ondergrondse tank voor nodig en eens in de zoveel tijd kwam er een heuse tankwagen voorrijden.

In termen van CO 2 reductie is het geen aanrader.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:20

Janneke2 schreef:
Stookolie...?

Dat is in de 1970er jaren zo ongeveer afgeschaft. Je had er een ondergrondse tank voor nodig en eens in de zoveel tijd kwam er een heuse tankwagen voorrijden.

In termen van CO 2 reductie is het geen aanrader.


Hier in België vrij courant, geen idee of het in Nederland mag?
Mijn vorige woning was op stookolie en werkte met een heteluchtsysteem. Was een vrij recente ketel en was nog vrij proper.
Wij kwamen met 1500liter per jaar toe, dat was nog geen volle tankwagen, dus maar 1 rit per jaar.
En bij ons stond die halfondergrond. Hangen wel veel regels aan vast in verband met bodemvervuiling

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:37

Janneke2 schreef:
Stookolie...?

Dat is in de 1970er jaren zo ongeveer afgeschaft. Je had er een ondergrondse tank voor nodig en eens in de zoveel tijd kwam er een heuse tankwagen voorrijden.

In termen van CO 2 reductie is het geen aanrader.


hier ook vrij normaal, tank staat bovengronds (er is een ruimte omheen gemetseld), moderne cv ketel, gas is mogelijk maar komt dan ook in een tank (die dan vrij staat)
hier hebben ze nog niet zo lang stromend (stads) water en de buren nog steeds alleen grondwater
lol en ik woon in Duitsland net over de grens bij Enschede

plus olie gestookte kachels zijn niet meer van die milieuvervuilers

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Urona447
Berichten: 2775
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-17 21:47

Het huis is van 1900 maar we gaan het wel extreem goed isoleren, het energieverbruik van een warmtepomp staat me behoorlijk tegen en een pelletketel hoor je niet omdat die in een aparte ruimte staat.

Ik ga volgende week eens wat bedrijven benaderen voor advies

Janneke2

Berichten: 22649
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 21:55

Stookolie is niet verboden, maar het Grunninger aardgas moest worden opgestookt.

Hopelijk zijn de huidige kachels op stookolie efficiënt, maar het blijft fossiel.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Radiostilte
Berichten: 980
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:15

wij
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:52

Alane schreef:
Janneke2 schreef:
Stookolie...?

Dat is in de 1970er jaren zo ongeveer afgeschaft. Je had er een ondergrondse tank voor nodig en eens in de zoveel tijd kwam er een heuse tankwagen voorrijden.

In termen van CO 2 reductie is het geen aanrader.


hier ook vrij normaal, tank staat bovengronds (er is een ruimte omheen gemetseld), moderne cv ketel, gas is mogelijk maar komt dan ook in een tank (die dan vrij staat)
hier hebben ze nog niet zo lang stromend (stads) water en de buren nog steeds alleen grondwater
lol en ik woon in Duitsland net over de grens bij Enschede

plus olie gestookte kachels zijn niet meer van die milieuvervuilers



Ik woon in Brabant Nederland en ook een huis op stookolie of inmiddels diesel in de zelfde ketel. Bovengrondse tank met een huisje er omheen gemetseld. Ja het mag nog wel. Alleen niet vergeten diesel bestellen ee zaten in de kou met Sinterklaas

Ties 3/6/2015 <3

Prairy
Berichten: 8979
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:25

@ tamary, wat een fijne film (normaal ben ik na 5 minuten al wel klaar met dit soort dingen, deze heb ik helemaal gekeken). Heel informatief!

Ik ben me gisteren iets teveel te buiten gegaan op BVA :+ En had een foutje gemaakt want wilde een zonneboiler en er stonden schijnbaar 3 dezelfde die steeds wisselden van plaats. Dus nu heb ik er 4 :') Nu kunnen we er sowieso wel 2 kwijt, 1 voor kantoor en 1 voor het huis, maar 4 is een beetje teveel van het goede. Heb wel ook een elektrische boiler, 2 circulators (voor de vloerverwarming) en 2 WTW units van Zehnder gescoord. Incl BTW iets van 5500 euro, de besparing heb ik nog niet berekend. We kunnen ze in ieder geval deels zakelijk kopen dus de BTW besparen we sowieso al, en op de WTW units heb ik per stuk ongeveer 1000 euro bespaard.

Nu nog een huis om ze in te plaatsen :+ (Zijn we wel mee bezig maar gaat zo traag als dikke ...)

Janinevv

Berichten: 13225
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Wie stookt er zonder gas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 22:27

Vroeger verwarmde we ons huis door de kachel maar hadden we nog wel gas voor de kookplaat.

En nu ons hele huis op aardwarmte (dit blijft over van ons bedrijf (kassen) wat wij in huis kunnen gebruiken) wij hebben vanaf nu dus geen gas meer.

We stoken nog wel met de kachel voor de fun :)

[o]

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:03

friesam schreef:
Ik woon in Brabant Nederland en ook een huis op stookolie of inmiddels diesel in de zelfde ketel. Bovengrondse tank met een huisje er omheen gemetseld. Ja het mag nog wel. Alleen niet vergeten diesel bestellen ee zaten in de kou met Sinterklaas


yup.... altijd net in het weekend... of steen koude dag. lol moet zeggen dat onze leverancier meestal binnen 24 uur er is, behalve zondags.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:32

Wij hebben het dak van onze schuur half volgelegd met zonnepanelen. Net zoveel zodat we zelfvoorzienend zijn. Zelf gelegd...handig zo'n handige man en schoonbroer :).

Sinds december hebben we een warmtepomp die warmte uit de lucht haalt. Die wordt met elektriciteit aangedreven, dus een paar zonnepanelen erbij gelegd.

Nadeel van de warmtepomp vind ik, dat je hem best wel hoort. Wij hebben hem op het plat dak gezet, maar als je naar boven loopt, dan hoor je hem dus buiten brommen/bruisen. Raam openzetten aan die kant is dus niet echt meer een optie. Nu zit er een sluimerstand op de ketel. Dan loopt hij dus minder hard en maakt hij minder lawaai. Die stand hebben we nu dus voor de nacht aanstaan, anders doet mijn man geen oog dicht.

Op de zaak van mijn man staat een pelletkachel, een behoorlijk grote.
Nadeel daarvan is dat je er best wat werk aan hebt.
Je kunt het ding niet zomaar vullen, zonder eerst de as te verwijderen. Daarvoor moet je eigenlijk wachten tot hij helemaal uit is. Mijn man was laatst lekker bezig.... :+ ...hij wilde hem leeg zuigen en zag opeens rook uit de zuiger komen. Was het filter van de zuiger aan het smeulen. Hij gooide de filter naar buiten, heeft het nog uitgetrapt (blijkbaar niet goed) en gooide het in de afvalcontainer. Toen stond die container dus bijna in de fik...

En dan het slepen met die pellets....bezorgen heeft ook zijn prijs. Laatst zagen we een aanbieding bij Cranenbroeck. Daar waren de pellets zelfs goedkoper per klein zakje als wat hij eerder betaald had toen hij 4 pallets tegelijk had laten afleveren. Dus je moet goed in de gaten houden, waar de aanbiedingen zijn.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:18

Wij hebben een pelletkachel, en dit bevalt ons echt heel goed!
Wij stoken even ruim genomen zo'n €10,- per week aan pellets..
En dan staat hij hier echt de hele dag aan, en dan op 25 graden, en verwarmt een heel huis.
Onze radiators staan uit.
Het is makkelijk bij te houden, vrijwel geen onderhoud en omkijken.
Veel mogelijkheden kwa instellingen.
En een hele andere warmte dan als je de kachel flink aanzet.

Als liefde het enigste word,
waar je je aan vast kunt houden ♡

Blog Wolter&Angelique
https://www.facebook.com/WolterAngelique-1997556280328153/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CoonArt en 24 bezoekers