Jonge alleenstaande & platteland ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-17 19:51

Wie is er als jonge alleenstaande (geen partner, geen kinderen) buiten de drukte gaan wonen? Gaan wonen op minstens 1u van een stad, volgende dorp 15/20min rijden. Hoe is jullie woon situatie? Werksituatie? Financieel? Hoe ervaar je dit alles? Eenzaam/angst? Of net rust?


Het is zo dat ik al jaren (met periodes) wil verhuizen naar het platteland. Ik kan heel moeilijk om met de drukte en massa. Ik botst daardoor ook vaak tegen de stroom, ben altijd wel het buitenbeentje geweest. Maar langs de andere kant, ik ben nog maar 26j en alleenstaande. De angst om vervreemd te raken (geïsoleerd) is er ook. Daarnaast ook nog wel angst voor het financiële plaatje, er moet natuurlijk wel geld binnenkomen om huishouden en paard te betalen.

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!


Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:56

Ik ken iemand die al heel lang op zichzelf woont op het platteland. Ze is nog nooit zo gelukkig geweest!

Nu wel al wat ouder (in de 50) en nog steeds alleen. Maar dat komt niet doordat ze geïsoleerd is geweest hoor :) (komt anders misschien zo over haha). Ze houdt gewoon heel erg van die omgeving, van het huis, van haar dieren..En het alleen zijn vindt zij dus niet zo erg.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:23

Ik ben op mijn 25e naar het platteland verhuisd. Wel naast mijn ouders, maar ik vind het héérlijk <3 De rust, de ruimte, de vrijheid, de natuur <3
Inmiddels heb ik wel een vriend die bij me woont, maar ik heb er dus ook een paar jaar alleen gewoont, en ik heb er geen moment spijt van gehad.
Qua werk heb ik meerdere baantjes gehad, van 5 km tot 30 km van huis, en allemaal best wel te doen qua reisafstand. Zeker als je een zuinige auto koopt dan moet dat wel te doen zijn. Boodschappen haal je dan voor/na je werk. En in elk dorp vind je wel leeftijdsgenoten waar je vriendschappen mee kan opbouwen. Ik merk hier ook dat er veel meer/beter contact is met buurtgenoten. Iedereen kent en helpt elkaar. Ik zou me hier zelfs minder eenzaam voelen dan in de stad, als ik nog alleen zou wonen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:32

Ik zou het zo doen. Nu heb ik wel een partner en wonen we wel heerlijk vrij met buren in het zicht. Maar nog verder afgelegen zou ik ook prima vinden. Ik zie genoeg mensen Rn vrienden om me niet eenzaam te hoeven voelen. Dat laatste ligt echt aan wat je er zelf mee doet.

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:38

Alleenstaande ken ik als iemand met kind, zonder partner.

Jij bent vrijgezel/single bedoel je toch?

Ik heb altijd op t platteland gewoond. Vind de drukte can de stad niets.
Platteland betekend niet gelijk isolatie, ligt er een beetje aan hoe je jezelf er voor openstelt

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:55

Een uur van de stad... dat red je hier in Nederland haast niet :n
Vooropgesteld dat ik het heerlijk vind om op het platteland te wonen, echt.
Dat komt ook omdat ik er opgegroeid ben. Helaas is mijn vader op zijn 43e overleden, toen kwam mijn moeder alleen te staan. Toen wij (haar dochters) het huis uit waren heeft ze het huis verkocht.
Een belangrijke reden was dat ze het onderhoud niet alleen kon doen en het vervelend vond om daarvoor altijd van anderen afhankelijk te zijn.
Voor mijn moeder werkte het dus niet.
Nu, jaren later, woon ik zelf met mijn man in the middle of nowhere. En wij vinden het heerlijk :j Maar echt alleen, nee, ik weet niet of ik dat zou doen.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:59

CarinaR schreef:
Alleenstaande ken ik als iemand met kind, zonder partner.

Jij bent vrijgezel/single bedoel je toch?


Das een alleenstaande ouder.. Je kunt ook gewoon alleenstaand zonder kinderen zijn hoor.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:08

Alleenstaand is een wat minder hip woord voor single. ;)

Grappig trouwens, in het Afrikaans noemen ze single 'enkellopend'. Veel dynamischer dan alleenstaand toch? :D

Buiten de stad wonen staat trouwens niet meteen gelijk aan 'in the middle of nowhere', tenzij je in een hutje op de hei gaat wonen of midden in het bos. De meeste dorpen op het platteland hebben best voorzieningen, al is het soms alleen een bakker en een buurtsuper. Ik heb ervaring met beide: stad en platteland. Vind het allebei prima, woon nu weer (aan de rand van) een middelgrote stad in het midden van het land, maar dicht bij bos en hei.

Wat erg helpt is een goeie infrastructuur: met (snel)wegen en een station in de buurt heb ik me nooit afgesloten gevoeld van de buitenwereld, zelfs niet in een dorp. Je moet misschien wat meer moeite doen om vrienden en familie buiten je woonplaats te zien (kost vooral iets meer (reis)tijd), maar je zit met hetzelfde als je in een stad woont en al je vrienden en familie wonen ergens anders.

Wat iemand hier al zei: in een dorp voel je je misschien wel minder alleen dan in een stad. Meer betrokkenheid, minder afstandelijk en anoniem. Maar dat is deels ook wat je er zelf van maakt.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:14

Ik ben dan wel niet alleenstaand maar wel alle dagen alleen thuis.
Man werkt vaak tot laat en soms 4-15 dgn aan een in het buitenland.

Mijn dichtstbijzijnde buren wonen op een km afstand.
Winkels oid zijn hier niet in het dorp. Maar 8 km verderop in een ander dorpje dan weer wel.

Ik voel me totaal niet geïsoleerd .
Kan me echt wel hele dagen vermaken in huis en met onze dieren.
(3 paarden, 5 katten, 2 honden, 4 kippen en een hamster)
Eens in de zoveel tijd een leuke avond met mn vriendinnen en af en toe lekker uit eten.

Als je het financieel kunt zou ik zeggen, gewoon doen.
Desnoods huur oid dat als het toch niet bevalt je ook zo weer kunt verhuizen.
Ben trouwens 33

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-17 20:48

Leuk die positieve verhalen :)
Werken jullie dan ook allemaal in de buurt?

Wat mij doet kiezen naar richting platteland, is dat er hier (randstad) veel verkeer en drukte is en het onbetaalbaar alleen is .

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 21:23

Woon al jaren in m'n uppie op het platteland. Moet opletten dat ik niet als crazycatlady eindig :') .

Eerst had ik er wel wat moeite mee. Ik kwam uit een grote stad waar alles letterlijk voor de deur was en toen zat ik moederziel alleen in een godverlaten boerengat (waar in de winter letterlijk 3 mensen woonden) en moest 15 km rijden om een bakker te vinden.
Dat was iets te veel platteland voor me :P .

Daarna jaren heerlijk gewoond in een hutje op de hei. Een vrijstaand huis, letterlijk midden in een koeienweide. 'S morgens kwamen de reetjes goeiedag zeggen, geen buren, straat niet zichtbaar vanuit huis. Heeeeerlijk. In durp zelf was niets te beleven maar had nu wel al winkels op 4km afstand en wederom grotere dorpen op 15km afstand. Dichtstbijzijnde steden waren idd op een uur rijden.
Alleen toen er een plaatselijke inbraakgolf was kneep ik hem wel want ook in slechte situaties zit je in je uppie niet zichtbaar vanaf de weg en reeën doen niets tegen inbrekers. Gelukkig nooit ongewenst bezoek gehad.
Nu weer verhuisd, nog steeds landelijk, nog steeds koeien naast het huis en nu ook directe buren en dichterbij de weg. Ik vind het druk :P .
Genoeg kleine dorpjes in de buurt voor winkels etc.

Sociale contacten heb ik nooit te kort gehad. Ik werk gewoon en ben dus hele dag in de weer met collega's en klanten. En daarbuiten heb ik een vrij uitgebreide vriendengroep via stal waar ik regelmatig mee uit ga of we gaan bij elkaar langs.
Alleen familie zie ik heel weinig omdat die ver ver weg zitten.
En een vriend houden lukt ook niet echt.

Hoewel de drukte in een stad me niet persé stoort (afh van de stad) mis ik het ook niet.
Wel merk ik dat je heel goed kan wennen aan de rust van het alleen wonen en vrij je ding doen.

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:58

Op platteland bedoel je "midden in de wereld" in een vrijstaand huisje?
Of in een klein dorpje?
Of in een huis in een rijtje "arbeiderswoningen"? Dan woon je wel op de ruimte, maar niet helemaal moederziel alleen.

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:02

Soms kun je op het platteland bij een boerderij een soort van bakhuisje huren, die zijn vaak heel betaalbaar en dan woon je toch niet helemaal alleen want meestal is dat op een boerenerf. Hier in Brabant zijn er best veel van die huisjes te huur ( soms kun je er ook nog je paard stallen, dan is het helemaal tof :- )) succes met zoeken.

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:07

Ik ga volgen!

Ik woon nu in een dorpje in Drenthe, wel in een woonwijkje met een brinkje voor de deur en uitzicht op de ijsbaan. Woon hier nu bijna een jaar en merk dat ik hier niet 100% op m'n plek zit. Het is allemaal prima, maar niet geweldig. Ik zou graag wat meer ruimte om het huis willen en vooral minder mensen willen zien haha. :D
Ik denk dat ik over een paar jaar toch richting de provincie Groningen verkas, ik zou graag een hondentrainingsveld en ruimte voor een paar kennels bij huis willen...

http://www.skyesearchdogs.nl
Reddingshonden, mantrailen, vlaktezoeken, detectie

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:51

Ten eerste wat stoer dat je deze keuze overweegt! :j

Vriendin van mij woont met haar kleine meid in Drenthe in een afgelegen boerderij.

De voordelen die zij noemt zijn;
- Een dochter die zelfstandig de natuur leert kennen
- Geen last van buren
- Samen met haar dochter de normale taken doen op de boerderij waardoor haar dochter verantwoordelijkheidsgevoel krijgt en leert om voor de dieren te zorgen
- Het is relatief goedkoop vergeleken met de (rand)stad
- Het is rustig, ze hadden deze rust echt nodig om dichterbij elkaar te komen
- Je leert je goede vrienden kennen die best wel even willen rijden om gezellig iets te komen drinken
- Kleine klassen op de scholen in de buurt
- Je hebt jouw eigen domein
- Eigen paarden aan huis
- Ze heeft nieuwe vrienden leren kennen op het werk
- Ze heeft een prachtige oude boerderij onder de 2 ton met veel land


Nadelen;
- In het begin heeft haar dochter periodes gehad waarbij zij zichzelf verveelde
- Er zijn geen vriendjes of vriendinnetjes in de buurt
- Als er iets mis ging waren er geen andere mensen in de buurt die konden helpen (haar dochter heeft bijvoorbeeld een koortstuip gehad)
- De winkels zitten niet in de buurt
- De school was 20 minuten met de auto
- Werk was een half uur rijden, dus ze moest toen een baan vinden waar ze later kon starten ivm wegbrengen dochter. Daar heeft ze een half jaar over gedaan en tot die tijd was er veel onrust met het vinden van opvang voor de kleine
- Ze is een hoop vrienden verloren en familie kwam alleen nog langs op verjaardagen
- Ons kent ons mentaliteit is het dorp waar de supermarkt was, veel geroddel


Ik spreek haar nog dagelijks en ik weet dat ze nu ook nooit meer anders zou willen. Het was het allemaal waard :j

Hopelijk heb je er iets aan :)
Laatst bijgewerkt door Djoena op 28-10-17 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 10:54

Net wat maras zegt, vaak zijn er nog bijgebouwen op de boerderij, ik denk alleen dat ze wel lastig te vinden zijn via een google.
Dus dat zal echt een zoektocht zijn, door mensen aan te spreken etc.
Maar als je het wilt zeg ik vooral doen!

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 11:02

Ik ben single (overtuigd !) en woon al jaren alleen. Ik heb nu het perfecte huis; boerderijtje aan de rand van het bos gekocht met 1.5 hectare, luxe stallen en ruime opslag. Mijn (nieuwe) buren zitten op 150m afstand, die gebruiken mijn weide ook omdat die van hen opnieuw ingezaaid is, en ik heb veel te veel weides. Vind het wel super dat zij dan ook een oogje op mij paarden houden aangezien de een de hele dag thuis is.

Dorp is 3km hier vandaan, maar ik laat vooral in de winter vaak boodschappen thuis brengen door AH. Voor de dieren brengt Zooplus alles thuis :-)

Ik werk in antwerpen (snelweg is 5minuten in de auto hier vandaan) en reistijd (mits ik om 5.45uur wegga voor de files) is een dik half uur.

Ik woon dus aan de rand van het bos en de ruiterpaden beginnen aan de rand van mijn weides, waarvan ik naar verschillende natuurgebieden kan rijden die aaneengesloten zijn. Gelukkig is het niet echt een populair recreatiebos en ik kom 9/10 keer helemaal niemand tegen als ik het bos in ga, perfect !!

In het begin hebben ze me wel proberen bang te maken omdat het tuindersgebied is en er veel oostblokkers werken, ze zeiden me nooit de achterdeur open te laten etc vanwege insluipers. Volgens buurtpreventie wordt er veel ingebroken hier. Ik heb nooit gekke dingen meegemaakt en ik doe dus de deur ook niet op slot (denk daar niet aan), erf is wel afgesloten achter maar als ze willen zou het geen probleem zijn. Ik heb geen hond omdat ik vind dat ik teveel werk en dat de prio's daarna toch de paarden zijn. Wel heb ik een professionele luchtbuks die met groot gemak door 3cm hout schiet if the oliebol hits the fan :D

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:02

@Mist waar zit je dan ergens? richting kalmhoutse heide ofzo,
Dit puur uit interesse omdat het super klinkt om eens te gaan rijden.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:09

riegje schreef:
@Mist waar zit je dan ergens? richting kalmhoutse heide ofzo,
Dit puur uit interesse omdat het super klinkt om eens te gaan rijden.


buitengebied Z.undert, de Gooren en krochten je kunt hier doorrijden naar verschillende landgoederen ook in Belgie, de Laarse heide vanwege de tuinderijen kun je altijd via een zandpad, endurance ruiters trainen hier vaak maar ik ken nog lang niet alle wegen. Er zijn ook verschillende meertjes.

Je bent overigens altijd welkom hoor, kun je de trailer hier wegzetten, 50m van het eerste ruiterpad af.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 22:43

@ mist, Ow dat is cool, hou ik je aan! lig nu even in de kreukels over een maandje of twee?

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-17 23:45

Het is inderdaad zoeken naar de juiste combinatie, waarbij ik me prettig voel.

Ik ben zonet een huisje gaan bekijken, 100km van ouderlijk huis (waar ik nu woon). Prachtig, gezellig 3kamer huisje in dorpje, op 10min van groter dorp met alle groterewinkels. Eigenlijk net wat ik zoek maar dan 100km betekent dan ook afstand doen van alles wat ik hier ken. Op zich is dat niet zo enorm veel. Eigenlijk ben ik vooral angstig voor de negatieve reactie van mijn ouders. Op een of andere manier heb ik hun goedkeuring nodig.

C'est quand on est dos au mur, que les meilleurs apparaissent
Dance on every beat -- Follow the rules and you 'll miss all the fun!

Anoniem

Re: Jonge alleenstaande & platteland ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:52

Oh herkenbaar. Mijn ouders vonden het niks toen we naar het platteland gingen verhuizen. Nu weten ze wel beter.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:08

crazygirl1 schreef:
Het is inderdaad zoeken naar de juiste combinatie, waarbij ik me prettig voel.

Ik ben zonet een huisje gaan bekijken, 100km van ouderlijk huis (waar ik nu woon). Prachtig, gezellig 3kamer huisje in dorpje, op 10min van groter dorp met alle groterewinkels. Eigenlijk net wat ik zoek maar dan 100km betekent dan ook afstand doen van alles wat ik hier ken. Op zich is dat niet zo enorm veel. Eigenlijk ben ik vooral angstig voor de negatieve reactie van mijn ouders. Op een of andere manier heb ik hun goedkeuring nodig.


Als dit huisje en de omgeving je zo aanspreekt dan lekker doen joh! Je kunt toch altijd weer terug als het echt niet bevalt? Gewoon aan je ouders vertellen, dus niet vragen. Dat je de goedkeuring van je ouders wil is waarschijnlijk omdat je nog niet helemaal zelf de verantwoording voor je keuzes (en consequenties) wil/durft nemen. Ik weet niet hou oud je bent, maar onderdeel van volwassen worden is dat je die verantwoording zelf gaat nemen. En daar hoort ook bij dat je soms terugkomt op de keuze en dat is ook prima.

koeien op de weg...

Nikass

Berichten: 16669
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:08

Is dat zo, dat je altijd terug kunt? Als je vanuit een stad naar een goedkopere regio op het platteland verhuisd? Imo wordt het lastig om later weer in een duurdere regio iets te willen kopen, omdat je huis op het platteland minder op zal brengen dan wat je nodig hebt om een huis in een duurdere regio/stad te kopen. Zal afhangen hoe groot het verschil tussen de twee regio's is, maar als jij vanaf Amsterdam naar Oost-Groningen verhuisd, vraag ik me af of je zo gemakkelijk terug komt.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:11

Nikass schreef:
Is dat zo, dat je altijd terug kunt? Als je vanuit een stad naar een goedkopere regio op het platteland verhuisd? Imo wordt het lastig om later weer in een duurdere regio iets te willen kopen, omdat je huis op het platteland minder op zal brengen dan wat je nodig hebt om een huis in een duurdere regio/stad te kopen. Zal afhangen hoe groot het verschil tussen de twee regio's is, maar als jij vanaf Amsterdam naar Oost-Groningen verhuisd, vraag ik me af of je zo gemakkelijk terug komt.


Als jij je huis dan verkoopt en genoegen neemt met kleiner en minder kan je net zo goed terug.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FrNo, luuntje en 131 bezoekers