Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 08:58

Zoals de titel al zegt. Wie heeft er ervaring met een tweede huis kopen voor de verhuur.
Nu de rente zo laag is en je zowat moet betalen voor je spaargeld zijn we aan het kijken of dit wat voor ons is. Wat zijn dingen waar we aan moeten denken.

Biwilarda .C keur prestatie sport Sandreo X Goya bevallen van een merrieveulen van Brandon op 18 april 2015.
Lobri veulenkampioen nrps in Ter Aar 2015 ( stermerrie)
Hengstveulen van bright's hero in 2019
Merrie veulen van Dai ko myo in 2021


Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:06

Ik heb dezelfde interesse, dus ik lees even mee.

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:13

Kijk eens op studentenfora ofzo, daar gebeuren dit soort dingen vaker.
Wij hebben wel huis onder leegstandswet verhuurd, en ook twee andere huizen.
Bedenk wel dat als je een huis verhuurd, de huurders bescherming hebben. Je kan niet zo maar zeggen joh ik heb er geen zin meer ij, ga t verkopen en jullie moeten eruit.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:17

Waar je echt rekening mee moet houden is de wettelijke bescherming van de huurders. Dat is geen "kattenpis".

Het is een geweldige manier van extra inkomen, maar met een wanbetaler in je huis duurt het geruime tijd (houd rekening met minimaal zes maanden) voordat je de huurders uit de woning kunt zetten. Met een beetje pech is de woning uitgeleefd en kun je fluiten naar de gemiste inkomsten.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:18

Wij hebben meerdere woningen maar deze zijn hypotheekvrij, zodoende zijn de regels anders. Gaat het om het investeren in een vakantiehuis of een vaste woning voor verhuur? Want ook daar zit soms nog een verschil in.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:27

Mijn ervaring is dat het je meer werk en ellende oplevert als dat je er plezier aan hebt :') en als je het wil doen, doe het met een goede makelaar die een goed contract opstelt en de huurders heel goed screent.

[o]

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:29

Wanneer je een woning koopt met het doel verhuur zijn de hypotheekvoorwaarden anders en kun je ook voor een kleiner deel een hypotheek krijgen en wil de bank veel inspraak. Een gesprek met je bank werkt vaak verhelderend.

Insta: ArtbyEvaRoeters

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:30

verootjoo schreef:
Mijn ervaring is dat het je meer werk en ellende oplevert als dat je er plezier aan hebt :') en als je het wil doen, doe het met een goede makelaar die een goed contract opstelt en de huurders heel goed screent.


Vooral dat laatste. De huurbaas van mijn vriend verhuurd een tussenwoning en een van de huurders nu... echt... een zwijn eerste klas. Hij leeft op wodka en ijs en ondanks dat de GGZ er veel bij is, kun je zijn kamer wel als onwoonbaar verklaren. Had de huurbaas dit eerder geweten. :n
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 13-01-17 09:32, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:30

eva1969 schreef:
Wanneer je een woning koopt met het doel verhuur zijn de hypotheekvoorwaarden anders en kun je ook voor een kleiner deel een hypotheek krijgen en wil de bank veel inspraak. Een gesprek met je bank werkt vaak verhelderend.

Ik neem aan dat het hier om een huis zonder hypotheek gaat. Aangezien het om spaargeld gaat? Daar mag je doen wat je mee wilt :)

[o]

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:31

magda_90 schreef:
verootjoo schreef:
Mijn ervaring is dat het je meer werk en ellende oplevert als dat je er plezier aan hebt :') en als je het wil doen, doe het met een goede makelaar die een goed contract opstelt en de huurders heel goed screent.


Vooral dat laatste. De huurbaas van mijn vriend verhuurd een tussenwoning en een van de huurders nu... echt... een zwijn eerste klas. Hij leeft op wodka en ijs en ondanks dat de GGD er veel bij is, kun je zijn kamer wel als onwoonbaar verklaren. Had de huurbaas dit eerder geweten. :n


Dat is dus dom... een goede makelaar screent zulke mensen :j maar goed, ze kunnen natuurlijk alsnog ontsporen als ze in je huis wonen. Gelukkig hebben wij fijne huurders gehad. Meestal mensen die tussen een verkochte woning en aangekochte woning inzaten.

[o]

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:52

verootjoo schreef:
eva1969 schreef:
Wanneer je een woning koopt met het doel verhuur zijn de hypotheekvoorwaarden anders en kun je ook voor een kleiner deel een hypotheek krijgen en wil de bank veel inspraak. Een gesprek met je bank werkt vaak verhelderend.

Ik neem aan dat het hier om een huis zonder hypotheek gaat. Aangezien het om spaargeld gaat? Daar mag je doen wat je mee wilt :)

Oeps overheen gelezen, ja dan maakt het niks uit natuurlijk!

Insta: ArtbyEvaRoeters

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:37

verootjoo schreef:
Dat is dus dom... een goede makelaar screent zulke mensen :j maar goed, ze kunnen natuurlijk alsnog ontsporen als ze in je huis wonen. Gelukkig hebben wij fijne huurders gehad. Meestal mensen die tussen een verkochte woning en aangekochte woning inzaten.


Dit is zo'n onterechte gedachte. Makelaars kunnen niet heel veel meer controleren dat dat jij zelf kunt laten doen, en dan nog kruipen er zat mensen door de mazen van de wet. De laatste huurders die ik had voor één van mijn appartementen bracht ruim 80k per jaar binnen, zat niet in de schuldsanering, ook nooit gezeten maar wat ik na lang zoeken wel vond was dat hij zijn huwelijk begin 2016 had laten ontbinden terwijl hij nog steeds met dezelfde vrouw samen was. Toen ben ik gaan bellen met hun vorige woningstichting en heb ik via-via navraag gedaan bij zijn werkgever waar ik toevallig een kennis had zitten... Die mensen zaten dus helemaal aan de grond en hadden inmiddels een huurachterstand van 9 maanden zonder dat de rechtbank daar iets aan kon doen (ivm aanwezigheid kinderen) en al hun schulden stonden op rekening van zijn vrouw die officieel zijn vrouw dus niet meer was.
4 bevriende makelaars hadden mij al groen licht gegeven voor dit koppel.

De andere woning wordt inmiddels al ruim 6 jaar bewoond in hartje Rotterdam, ver beneden de reguliere huurprijzen. Hoe? Het zou tijdelijk zijn, dus contract opgesteld wat vervolgens door de makelaar is vertaald naar het engels waarbij hij één clausule anders heeft verwoord waardoor we ook via de rechtbank geen huurverhoging kunnen doorvoeren omdat de huidige huurprijs nog net als redelijk wordt beschouwd. Huurder zit daar natuurlijk prima en woont er waarschijnlijk over 20 jaar nog, onder de streep houden we er krap 100,- per maand aan over :+

Huren is héél veel zorgen en brengt vaak meer gezeik dan winst. En door allerlei mazen in de wet krijg je een vervelende huurder er gewoon nauwelijks uit, tenzij de huurachterstand gigantisch is. Wij doen het niet meer met particulieren in ieder geval.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:55

Als verhuurder ben je ook "overal" verantwoordelijk voor.
Lekkage? Moet zo snel mogelijk op jouw kosten worden gemaakt.
CV ketel kapot? Kosten verhuurder.

De rente is bij verhuur niet aftrekbaar; daarnaast willen de meeste hypotheekverstrekkers niet dat je de woning voor de verhuur hebt (tijdelijk ivm leegstandswet mag vaak wel).
Ook willen niet elke gemeente dat je zomaar je huis gaat verhuren (moet je vergunning voor hebben).

Stel je koopt een huis (met een hypotheek van) 200.000E
Rente 3% = aan rente 6000 per jaar; daarnaast moet je nog (veel)aflossen.
Kosten ca 750-850 per maand.

Groot onderhoud en buiten werk (schilderen enz) is voor de verhuurder.
Je moet over een 2de woning vermogensrendementsheffing betalen, dat loopt echt ernstig op.

Dus moet je minimaal 1000 vragen om alleen al quitte te spelen.

https://www.wegwijs.nl/artikel/2014/11/ ... e-gevolgen

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

tienus63

Berichten: 12013
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:12


#trotsoponzeboeren

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:12

Pinda_Dipje schreef:
verootjoo schreef:
Dat is dus dom... een goede makelaar screent zulke mensen :j maar goed, ze kunnen natuurlijk alsnog ontsporen als ze in je huis wonen. Gelukkig hebben wij fijne huurders gehad. Meestal mensen die tussen een verkochte woning en aangekochte woning inzaten.


Dit is zo'n onterechte gedachte. Makelaars kunnen niet heel veel meer controleren dat dat jij zelf kunt laten doen, en dan nog kruipen er zat mensen door de mazen van de wet. De laatste huurders die ik had voor één van mijn appartementen bracht ruim 80k per jaar binnen, zat niet in de schuldsanering, ook nooit gezeten maar wat ik na lang zoeken wel vond was dat hij zijn huwelijk begin 2016 had laten ontbinden terwijl hij nog steeds met dezelfde vrouw samen was. Toen ben ik gaan bellen met hun vorige woningstichting en heb ik via-via navraag gedaan bij zijn werkgever waar ik toevallig een kennis had zitten... Die mensen zaten dus helemaal aan de grond en hadden inmiddels een huurachterstand van 9 maanden zonder dat de rechtbank daar iets aan kon doen (ivm aanwezigheid kinderen) en al hun schulden stonden op rekening van zijn vrouw die officieel zijn vrouw dus niet meer was.
4 bevriende makelaars hadden mij al groen licht gegeven voor dit koppel.

De andere woning wordt inmiddels al ruim 6 jaar bewoond in hartje Rotterdam, ver beneden de reguliere huurprijzen. Hoe? Het zou tijdelijk zijn, dus contract opgesteld wat vervolgens door de makelaar is vertaald naar het engels waarbij hij één clausule anders heeft verwoord waardoor we ook via de rechtbank geen huurverhoging kunnen doorvoeren omdat de huidige huurprijs nog net als redelijk wordt beschouwd. Huurder zit daar natuurlijk prima en woont er waarschijnlijk over 20 jaar nog, onder de streep houden we er krap 100,- per maand aan over :+

Huren is héél veel zorgen en brengt vaak meer gezeik dan winst. En door allerlei mazen in de wet krijg je een vervelende huurder er gewoon nauwelijks uit, tenzij de huurachterstand gigantisch is. Wij doen het niet meer met particulieren in ieder geval.


Ik zeg toch dat ze ook kunnen ontsporen als ze al in je huis zitten.... Maar een makelaar die je huurders screent geeft alweer wat meer zekerheid :j

[o]

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:18

Brainless schreef:
Als verhuurder ben je ook "overal" verantwoordelijk voor.
Lekkage? Moet zo snel mogelijk op jouw kosten worden gemaakt.
CV ketel kapot? Kosten verhuurder.

De rente is bij verhuur niet aftrekbaar; daarnaast willen de meeste hypotheekverstrekkers niet dat je de woning voor de verhuur hebt (tijdelijk ivm leegstandswet mag vaak wel).
Ook willen niet elke gemeente dat je zomaar je huis gaat verhuren (moet je vergunning voor hebben).

Stel je koopt een huis (met een hypotheek van) 200.000E
Rente 3% = aan rente 6000 per jaar; daarnaast moet je nog (veel)aflossen.
Kosten ca 750-850 per maand.

Groot onderhoud en buiten werk (schilderen enz) is voor de verhuurder.
Je moet over een 2de woning vermogensrendementsheffing betalen, dat loopt echt ernstig op.

Dus moet je minimaal 1000 vragen om alleen al quitte te spelen.

https://www.wegwijs.nl/artikel/2014/11/ ... e-gevolgen

Als je ervoor leent dan heb je geen vermogensrendementsheffing natuurlijk hé. Bovendien geldt voor een verhuurde woning (met huurbescherming) een lagere waarde in Box 3.

JasmijnJoy

Berichten: 3131
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:49

Ik heb er geen verstand van maar ik hoor wel vaker dat er hennepkwekerijen in huurhuizen gehouden worden. De echte eigenaar van het pand krijgt hier dan het gedonder van!


Karma Is A Bitch!

Yesterday is History,Today is a Gift,Tommorow is a Mystery.♥

sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 13:09

Bedankt voor alle reacties.
Nog ff voor de duidelijkheid er komt geen hypotheek op het huis het gaat om spaargeld.
Er zitten zeker punten bij om over na te denken.

Biwilarda .C keur prestatie sport Sandreo X Goya bevallen van een merrieveulen van Brandon op 18 april 2015.
Lobri veulenkampioen nrps in Ter Aar 2015 ( stermerrie)
Hengstveulen van bright's hero in 2019
Merrie veulen van Dai ko myo in 2021

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:28

Spaargeld zonder rente omzetten in vastgoed met een goed rendement kan zeker lonen. Let op met je huurcontract ivm wietkwekerijen inderdaad. Ik heb daar geloof ik nog wel een linkje van. Houd ook rekening met de overdrachtsbelasting in je kosten/baten analyse. En je box 3 wordt dus goedkoper.

sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-17 13:44

Veerledec hou me aanbevolen voor je linkje.

Biwilarda .C keur prestatie sport Sandreo X Goya bevallen van een merrieveulen van Brandon op 18 april 2015.
Lobri veulenkampioen nrps in Ter Aar 2015 ( stermerrie)
Hengstveulen van bright's hero in 2019
Merrie veulen van Dai ko myo in 2021

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:50

Ik ken iemand die dit ook deed bleek dat de huurders er een wietplantage in hadden.Dus zitten ze nu flink in de schulden om het huis weer bewoonbaar te krijgen.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Tweede huis kopen om te verhuren wie heeft daar ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:58

Ik heb niet het topic doorgelezen, Maar wij hebben een poos ons huis verhuurd.
En er komen heel veel mensen af op een advertentie, maar daar zit ook heel veel ''zooi'' tussen.
De mensen die niet terecht kunnen op de sociale huurmarkt gaan particulier zoeken en dit zijn niet altijd de brave en nette mensen. zeg maar.
Check iedereen zeer grondig, of laat het extern doen. Niets zonder contract doen, want niet is wat het lijkt. Je kan er een hoop ellende mee hebben, Na alle waarschuwingen gegeven te hebben. zou ik wel zeggen dat wij er geen spijt van hebben gehad om te verhuren. t was een leuke spaarpot!

Dorien66

Berichten: 1647
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:13

verootjoo schreef:
Ik zeg toch dat ze ook kunnen ontsporen als ze al in je huis zitten.... Maar een makelaar die je huurders screent geeft alweer wat meer zekerheid :j

Wat meer zekerheid... Sweet dreams. Hier vlakbij (villawijk) werd een villa voor dik geld verhuurd via een sjieke, dure en zeer gerenommeerde makelaar. Zit goed hè? Dus niet. Hennepkwekerij en een ton schade. Onderhuur via buitenlanders etc etc, niet te verhalen. Verzekering laat je ook barsten als zoiets gebeurt.
Mijn schoonmoeder verhuurde in het verleden een eengezinswoning aan bedrijven zoals Fuji en Kodak. Niks dan ellende, keer op keer. De huurders verdwenen altijd wel na een jaar, maar iedere huurder weer liet het huis in veel mindere staat en soms zelfs zwaar vervuild achter (verschil van cultuur, zullen we maar zeggen).
Natuurlijk gaat het ook vaak goed, maar je kunt je nooit tegen alles indekken, en als het mis gaat, is het vaak erg duur...

TS, heb je overwogen om in een vakantiepark te investeren? Landal of zo. Mijn vader heeft dat gedaan, 30 jaar geleden, en heeft nog altijd spijt dat hij niet meer huisjes gekocht heeft :')

instagram: @dorien_66

SalsaJarig

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:31

Huis naast mijn ouders is op deze manier een dik jaar verhuurd geweest. Makelaar, contracten etc. Gewoon net rijtjes huis. Na een dik jaar is daar een zeer professioneLe wietplantage opgerold. Tot bijna het laatst echt niet door gehad. Klinkt raar maar het hele huis was van binnen onbewoonbaar. Heeft de eigenaren echt diep in de schulden achter gelaten om het huis weer toonbaar te maken.

Hetzelfde is ook verderop bij ons in de straat in een flat gebeurd.

De professionele wiethandelaren zijn gek op dit soort constructies. Netjes betalen, van buiten netjes onderhouden en fake bewoond laten lijken, 1 "inwoner" stilLe, vriendelijke en lekker opzichzelfstaand voor de buren en ondertussen.....

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:42

Mijn ouders hebben ook meerdere huizen waarvan ze er een aantal verhuren, maar als ik zo kijk wat zij hebben meegemaakt in de tussentijd, weet ik niet of ik het ook wel zou doen.
Kijk, hun voordeel is dat die huurhuizen de hypotheek van hun huidige woonhuis oplevert en hun salaris dus alleen maar voor leuke dingen is. Nadeel is al het onderhoud wat veel direkter moet gebeuren dan wanneer ze er zelf hadden gewoond (denk aan een stukje bladderende verf oid, als je er zelf woont kun je inschatten of het meteen moet of dat het over een paar maanden kan, als een huurder erover klaagt, wordt er geacht dat het binnen bepaalde tijd opgelost wordt).

Ook hebben zij eens een boete gehad omdat er teveel mensen in dat huis zaten. En niet een banketstaaf boete, maar echt veel geld. Zij (of nouja, de tussenpersoon- bedrijf) hadden een Pools stel in het huis gezet, maar bij controle (weet niet van welke instantie) bleek dat er 6 mensen in dat huis zaten. En er mochten er maximaal 4 in zitten vanwege een bepaalde wet. Flinke boete gekregen en die ging naar de eigenaren van het huis, ondanks dat die er van overtuigd waren dat er maar 2 mensen in zaten en dat zelfs ook op papier stond. Heel vaag verhaal allemaal, weet er zelf ook het fijne niet van, weet alleen dat het betaald moest worden. En een buurvrouw van mijn ouders had dat trouwens ook; hun oude huis staat te koop maar het wilde niet vlotten dus ging hun zoon er met een paar vrienden in. Bij controle bleek ook dat er teveel mensen in zaten. Eigenlijk best raar, bij mijn ouders ging het om een appartement met 4 slaapkamers, dus zou je zeggen dat 5 mensen mag (denk aan ouders + 3 kinderen, elk hun eigen kamer), bij de buurvrouw was er zelfs nog een slaapkamer over, ongebruikt. Weet niet hoe die regels zijn, weet ook niet of het regiogebonden is (beide huizen staan in Den Haag).

Oude vrienden van me zitten voor een aantal jaar in het buitenland, die hebben hun huis ook te huur staan. Zijn mensen ingekomen die het hele huis hebben afgetrapt. Kom je dan terug uit het buitenland, naar een krot...

Ik zou er goed over nadenken :)
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 13-01-17 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

♥ Rewrite the Stars ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bribro, Jessica_1998, Kloesje, lientje80, MarJon, stijntilla en 111 bezoekers