Laptop op laten knappen?

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Mondy, Sica, Mjetterd, ynskek, Giolli, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

MyWishMax

Laptop op laten knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 19:20

Ik ben op dit moment aan het twijfelen of ik mijn laptop zal laten opknappen of dat ik doorspaar voor een pc naast de laptop. Om het even duidelijk te maken:

Ik heb een laptop van een aantal jaar oud. 4gb ram geheugen, 698 geheugen(raar getal eigenlijk).
Daarnaast heb ik een kleine PC, met uit mijn hoofd 12gb ram geheugen, maar die is zo verouderd dat hij de programma's die ik gebruik niet aan kan. Continu foutmeldingen dat mijn werkgeheugen vol is, programma's die niet geïnstalleerd kunnen worden enzovoorts.

Waar ik de laptop of pc voor wil gebruiken is fotobewerking, dus LR en PS. Opzich doet de laptop dit best goed, maar loopt wel regelmatig vast, omdat het te zwaar wordt. Maar nooit foutmeldingen. De pc is vele malen sneller en loopt hierbij niet vast, maar geeft foutmeldingen waardoor bewerkingen niet uitgevoerd kunnen worden en de foto's niet kunnen worden opgeslagen. Het is het allebei net niet dus. Combinatie van die 2 zou ideaal zijn :') De reden dat ik de laptop zou willen upgraden is dat ik regelmatig in de studio bezig ben en het dan fijn vind als ik ook even snel iets kan laten zien en dat ik nog wel eens dagen op locatie bezig ben, waar ik tussendoor de tijd heb om ergens aan te werken. Ik heb een goed beeldscherm, dus dat maakt voor de keuze niet uit, die kan ik ook aansluiten op de laptop.

Maar wat vervang je? En waar kijk je dan naar? Werkgeheugen uitbreiden zou moeten kunnen en dat lijkt me wel een goede 1e stap. Harde schijf eventueel vervangen? Maar een SSD schijf is vaak veel kleiner of enorm duur. Het is nu 1 harde schijf die door het systeem in tweeën gedeeld is. Ik weet niet zeker of er plek is voor 2 schijven, dat zou ik moeten laten controleren.

Ik ga er niet zelf mee aan de slag, maar ben wel erg van het uitzoekwerk van te voren. O:)

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:28

Ik zou gewoon een betaalbare nieuwe laptop aanschaffen met 8 of 12 gb ramgeheugen. Een quad-core processor met een snelheid van minimaal 2 ghz. Een SSD met minimaal 256 gb geheugen en een extra HDD met 500 gb of 1 Tb aan geheugen.
Videokaart zou ik ook even de tijd voor nemen om naar te kijken. Minimaal 512 mb.

Op mediamarkt hebben ze een ruim assortiment aan laptops. Kunt ook het een en ander aan specificaties selecteren.

Waar je het nu mee moet doen klinkt knudde.

Ik heb gister deze laptop besteld waar ik o.a. ook mee ga fotoshoppen en videos mee ga bewerken met simpele fotoshop/videobewerkingsprogramma's (dus geen zware):

https://www.laptopshop.nl/product/78076 ... -81vf.html

MyWishMax

Re: Laptop op laten knappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 19:39

De laptop is gewoon nog goed, alleen heeft het zwaar als ik met foto's bezig ben. Hij doet alles, alleen bij PS wil hij wel eens vastlopen. Verre van knudde, maar ruimte voor verbetering. ;)

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:46

Denk dat 4 gb ram geheugen ervoor zorgt dat hij het zwaar heeft. Het kan wel, maar met moeite dus blijkbaar. Weet je wat voor processor je hebt?

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:48

Zo te lezen gaat het vooral om meer werkgeheugen en het is echt niet zo duur om dat bij te laten plaatsen. Zou dat eerst doen en dan even aankijken of hij het beter trekt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-17 19:54

Volgens mij intel dual core 2.40GH, uit mijn hoofd even hoor.

Dan ga ik het gewoon even aan kennis vragen of hij ermee aan de slag wil gaan. :')

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 19:56

Ik zou de laptop op laten knappen. Daarbij zou ik de vaste computer waarschijnlijk weg doen en je laptop aan een dockingstation hangen, waarbij je het beeldscherm van de vaste computer kunt gebruiken.
Zo kun je nog iets langer met je laptop doen. En mocht ie echt aan vervanging toe zijn, kun je dan alsnog gaan vervangen.
Ik ben vaak voor evenementen ver van huis, mensen willen dan toch de foto's zo snel mogelijk online zien. Hierdoor kan ik onderweg de foto's inladen in LR. Thuis hang ik de laptop aan het dockingstation en ik kan op een goede kwaliteit beeldscherm mijn foto's bewerken.

www.vivianhesen.nl voor de leukste paardenfoto's

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:14

MyWishMax schreef:
Volgens mij intel dual core 2.40GH, uit mijn hoofd even hoor.

Dan ga ik het gewoon even aan kennis vragen of hij ermee aan de slag wil gaan. :')

De snelheid is prima, maar een quad core schijnt beter te werken.
Denk als je echt voor gebruiksgemak en prestaties gaat dat investeren in een nieuwer model die nog geen uren heeft gemaakt best een goede optie is hoor.

Maar als je daar het budget niet voor hebt kun je ook alleen wat aan laten passen/upgraden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie