Ik heb een laptop van een aantal jaar oud. 4gb ram geheugen, 698 geheugen(raar getal eigenlijk).
Daarnaast heb ik een kleine PC, met uit mijn hoofd 12gb ram geheugen, maar die is zo verouderd dat hij de programma's die ik gebruik niet aan kan. Continu foutmeldingen dat mijn werkgeheugen vol is, programma's die niet geïnstalleerd kunnen worden enzovoorts.
Waar ik de laptop of pc voor wil gebruiken is fotobewerking, dus LR en PS. Opzich doet de laptop dit best goed, maar loopt wel regelmatig vast, omdat het te zwaar wordt. Maar nooit foutmeldingen. De pc is vele malen sneller en loopt hierbij niet vast, maar geeft foutmeldingen waardoor bewerkingen niet uitgevoerd kunnen worden en de foto's niet kunnen worden opgeslagen. Het is het allebei net niet dus. Combinatie van die 2 zou ideaal zijn

Maar wat vervang je? En waar kijk je dan naar? Werkgeheugen uitbreiden zou moeten kunnen en dat lijkt me wel een goede 1e stap. Harde schijf eventueel vervangen? Maar een SSD schijf is vaak veel kleiner of enorm duur. Het is nu 1 harde schijf die door het systeem in tweeën gedeeld is. Ik weet niet zeker of er plek is voor 2 schijven, dat zou ik moeten laten controleren.
Ik ga er niet zelf mee aan de slag, maar ben wel erg van het uitzoekwerk van te voren.