[FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 12:31

Nee dank je. Ik ben die bouwmarkt wel meer dan zat :+ .blijf er normaal al graag weg en nu helemaal met covid. En ik moet er wel een eindje voor rijden ook. Ik hoop hem voorlopig niet nodig te hebben ook

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:45

Ach online kun je ook een heleboel vinden ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-20 16:07

Heeft geen haast gelukkig. Ben geen online koop liefhebber ga liever naar een winkel toe.

Ipv rust toch nog wat gedaan. Nu is het nog goed weer, geen idee wat gaat komen. In principe is het achter nu soort van klaar. In het voorjaar kijken welke planten het niet overleefd hebben en mogelijk 2 klimplanten bij planten dan.

Een op een nieuw gemaakte plek. Dat is anders geworden dan de bedoeling was maar zo staat het sneller (want kant en klaar :D ) en met omzetten van een paar planten die toch al niet naar de zin stonden vind ik het nu beter. En komt de bamboe ook tot zijn recht ipv in een hoekje links achter weggevallen achter die grotere vlinderstruik.

Al het net hangt, de klikos vallen op termijn weg achter bamboe, tijgergras en klimplant. De hoek links is nu banaan en vlinderstruik aangevuld met waardplanten voor vlinders. Ik heb alleen het touw nog over.

Alle restjes materiaal op een bak na redelijk weggewerkt voorlopig. Tijd om nu lekker kalm aan te doen buiten en geen grote zware klussen te doen meer. *\o/*

Van links naar rechts


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:05

Het is weer goed opgeknapt, wat een gave sier brievenbus <3

Maar staat daar nu een asbakje op het tafeltje? := of wat is het? Kan het niet goed zien.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 11:11

Een asbak, _O- nee ik ben erg antirook zelfs. :r Het is een voormalige vetplak houder voor vogels waar ik nu trosgierst in heb gedaan. Mijn vogelvoer huisje staat nu voor. Dan deze maar achter neerleggen. Ik heb nog geen andere vaste plek ervoor. :+ mijn regenmeter moet ook nog ergens komen. :')

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:03

Oooooh ik dacht al wat is dat nu weer voor bakje ;) lol

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 18:11

Zo de temperatuur loopt langzaam op, hier en daar steken bollen hun kop op. Ik blijk sneeuwklokjes in de border achter te hebben. Leuk *\o/* . Ik kan van sommige planten zien dat ze de flinke vorst overleefd hebben. Voor kwam zelfs bloeiende hei onder de sneeuw vandaan. :+

Een paar planten twijfel helaas geldt dat ook voor mijn bamboe -O- :(:)

Omdat gras gezaaid kan worden met een bodemtemperatuur boven de 10 grden daar al over nagedacht. Het gaat wel een aparte aanpak worden. Ivm de miniruimte kan ik het niet afzetten omdat fikjes door de hele tuin moeten kunnen komen.

Ik ga rul maken en gras zaad strooien en dan zien wat opkomt. Kale plekken gaat weer zaad overheen. Zelf geef ik me een zoveel mogelijk niet op lopen opdracht. De honden zijn niet zo zwaar, in voorbereiding daarop vanmiddag even wat geschoven met spullen. Met hulp omdat ik maar alleen linkerhand tot mijn beschikking heb. Rechts is mijn duim even buiten gebruik -O- hoe lang geen idee, dinsdag weer controle ervan. Iets met dement klein hondje die dreigde achterover te klappen, in paniek raakte :(:) en mijn duim te pakken had met twee hoektanden.

Mijn verharde pad is nu vrij maar nog niet schoon. Nu kan ik goed naar de klikos en er uit, de groente bakken staan nu op hun goede plek tegen de keukenmuur onder het raam. En deels al klaar voor gebruik. Ik kan noggewoon ramen doen zo.

Hangmat standaard naar het terras verplaatst en de parasol ook. Eettafel weer op zijn oude plek en klaar voor gebruik bijna.

Komende week graszaad doen. En even uitvissen waar ik potgrond vandaan kan halen. De overgebleven planten in potten kunnen deels plekje krijgen als ik weet waar gaten gevallen zijnl

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 16:51

Afbeelding

Het kan gewoon al, :oo *\o/* nog niet perfect, een bak moeten de pootjes korter anders lig ik er op. Maar dat komt als mijn duim weer ok is.


Afbeelding
Afbeelding

Hier moet dat onbekende groene onkruid spul nog weggehaald worden. Geen idee wat het is. Het groeit in polletjes en stond aan die kant overal.
Afbeelding

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 17:28

Je bent al weer druk in de weer en het resultaat mag er zijn :).
Ik zou die foto van de bodem bedekker eens laten zien bij het tuincentrum.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 17:34

Ik ken het niet, alle tuincentra zijn potdicht hier in de regio. Op twee stukjes laat ik het staan om te zien wat het doet. Hoe het groeit ook. Als dat niet te hoog is mag het wel stukken dichtmaken.

Eigenlijk een uur wat schuifwerk met zijn tweeen en vanmidden even alleen iets omgezet. Zodat ik nu buiten kan eten, liggen en bij moestuin bakken kan komen. Belangrijk met het weer wat komt :))

Moet alleen langzaam aardig wat zooi kwijt naar de stort. -O-

Van de winter heeft hoofd niet stilgestaan. Wat nu afwachten is is wat heeft overleefd, hoe groeit dat en gaat het graszaad wat doen. Geen idee of het dadelijk scootmobiel en belopen aankan. Of dat ik op twee stukken toch wat anders moet verzinnen. Alles op zijn tijd.

Het idee is de speciekuipen voor moes te ombouwen met iets leuks, hout? Steen? Kapotte stoeptegelmuurtje? Andere smallere potten ervoor? Voor nu is het te koud, binnen gaat het ook vrij goed met moeskweken. :D

Edit mijn abrikoosje heeft bloesemknoppen. *\o/* Bananen? Geen idee hoe die de kou zijn doorgekomen. Een andere niet winterharde plant voor lijkt ok, de olijf ook. Bamboe? En hier en daar komen wat kopjes boven de grond uit of beginnen bladknoppen te tonen.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18126
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:02

Heb je een smartphone? Er zijn verschillende apps om planten te kunnen herkennen

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 22:42

Ik heb een smartphone maar weinig ruimte voor een extra app. Met wat zoekwerk deze site gevonden

https://www.oostvliet.eu/tuin365/natuur/onkruidtop50 al is wat zij soms onkruid noemen voor mij geen onkruid.

Ik twijfel tussen speenkruid of vergeet mij nietje maar speenkruid eerste vermoeden. Zou dat kunnen?

En deze site

https://wroeten.nl/tuin/speenkruid/

Oftewel goed aangeslagen vaste planten kunnen het hebben. Kwetsbare vroegbloeiers niet zo. Na de bloei verdwijnt het weer. Ik zal wat plukjes laten staan hier en daar en dan zien wat volgend jaar doet. Geel bloeien is wel leuk. Ik weet dus nu wat die mini bolletjes waren die ik overal tegenkwam daar. :+

APCIII

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:25

Zo uit m'n hoofd zou ik bij dit blad juist géén speenkruid roepen, maar eerder iets als die "reuzen madeliefjes" die je tegenwoordig veel ziet.

Het speenkruid wat ik ken vormt ook één grote dichtgewoekerde deken, en daar lijkt hier ook geen sprake van te zijn. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 23:29

Die ken ik dan weer wel :+ en zijn het zeker niet. Blad en steeltje is er ook te zacht en sappig voor. Laat zich gemakkelijk weghalen. Wortelt heel ondiep vanuit een mini wit bolletje.

Ik laat wat plukjes staan en zie wel wat het wordt :D

APCIII

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 23:34

Mini bolletjes klink dan wel weer als speenkruid := -O-
Maar ik dacht dat speenkruid meer glimmend blad had, en een veel korter steeltje aan het blad.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 16:03

Ik was voor een beetje aan het rommelen. Nou ja beetje twee volle emmers aan winter rest takjes en ongewenst gras weghalen. :+ groenkliko is morgen aan de beurt. Overbuurvrouw was ook aan het rommelen en even kort een praatje gemaakt. Ze was ook zo lief twee planten voor me te kortwieken ook. Met een hand een aardige uitdaging zullen we maar zeggen :')

En het groene onbekende spul is voor 99% zeker speenkruid. Schijnt door de hele straat in tuinen achter te zitten. En waar best wat mensen tegen vechten schijnt :') . Iets met de bestemming hiervoor (kloosterkerk tuin waar het veel in voorkwam kennelijk). Dus de plukjes die er nog staan mogen blijven staan van me. :j Dadelijk gele bloempjes dan. Die zijn welkom.

Hier en daar bloeien voor ook al krokussen en zie ik narcissen en tulpen de kop opsteken. Meeste planten lijken de kou doorstaan te hebben. Een paar twijfels ook voor. Morgen nog de border links van onkruid ontdoen. Voor mijn hand was het vandaag weer meer dan voldoende. :j maar nu nog steeds blij met de keuze van het gele zandgrindgravel spul. *\o/*

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 15:24

Jaaaa het tuin seizoen is weer begonnen dus Karuna kan weer los :D alles afgehandeld met je oude huis? Hoe gaat het met de honden?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 15:31

Oude huis is al flink lang verleden tijd. Begin september al. In november daar nog geweest en toen was tuin nog zoals ik hem achter gelaten heb plus heel veel onkruid er bij weer. -O- bedacht me van de week dat de amandel wel zal bloeien nu en de eerste bijen die er op zitten. Dat is wel slikken hoor.

Maar als ik zie hoe snel ik voor deels al klaar was, en achter de border toch sneller op orde had. Dat is wel fijn zeker met de toch flink vergergerende artrose in mijn vooral rechter hand.

Loop er sinds vanmorgen zo bij, twee ergste vingers met en speciaal hoesje, een aangekluifde duim waarvan even afwachten is hoe het gewricht zich hersteld en een peesontsteking door het afwijkende handgebruik afgelopen weken. Tuiniert dus wat lastig zullen we maar zeggen. Dus minder werk meer dan welkom. :j

Afbeelding

De eerste bij vanmorgen gespot hij was de krokusjes aan het bezoeken. Naast de gele zijn nu oo de creme kleurige en de twee kleuren paars open. <3

Ik ga zo een rondje doen met ipad om wat fotos te maken. :j

De honden tjsa ze worden oud. Maar dat gezegd hebbende kleine dame is op wat rare evenwichts zwabbers na haar fitte drukke demente dove zichzelf. *\%/* Witte herder :(:) artose is redelijk stabiel, de tumor in zijn rechter oksel groeit minder snel maar hij heeft kwa afstand lopen aardig ingeleverd. Maar sinds week of drie krijgt hij van de paardendrogist een andere ondersteuning en dat doet hem goed. Da pijnstilling kan deels iets naar beneden en zijn lol in het leven is terug.

Twee weken geleden op Texel
12,5 jaar
Afbeelding

14,5 ruim. Wordt in mei 15 als ze het volhoud.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 15:53

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:37

Oh jeetje die hand ziet er inderdaad niet best uit := ik hoop dat het snel opknapt al is Reuma chronisch :=

Fijn dat het goed gaat met de hondjes. ze zijn inderdaad al flink oud.

En heerlijk alle bloemetjes die al opkomen <3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-21 15:08

Mijn vingers is jammer dan maar leer er mee leven. Alleen daarom al is minder snoeiwerk (o ja dat was waar ook minder snoeiwerk _O- , later volgt waarom deze reactie :') ) ze doen aardig zeer maar ik leef al heel lang met een ontbrekende fijne motoriek. Dat scheelt wel.

De honden ja ze worden oud, maar pas de aanpak iets gewijzigd, iets andere medicatie erbij waardoor ik nu langzaam bij mijn herder iets vooruitgang zie. Net wat steviger en "langere" wandelingen aankunnen.zelf kom ik ook geen kilomers maar nu lopen we weer ongeveer gelijk in wat we aankunnen. :+

Maar ik heb vanmorgen een rondje planten ophalen gedaan en twee keer heerlijk in een bos gewandeld. Warvan een een iets groter rondje waar ik nog niet was geweest. <3

Maar vorige week al een struikje gereserveerd bij een locale teler die een van zijn percelen leeg moet hebben eind deze maand. Die kon ik vandaag ophalen. Helaas alleen die ik aangewezen had met een mooie compacte dichte zuilvorm al heeft het uitgraven niet overleefd. Te dikke wortels :(:) dus hij heeft met zorg een andere uitgezocht. Alleen deze is nog niet zo strak in vorm en heeft wat extra snoeiwerk nodig. :') Een portugese laurier van 150 hoog. Omdat deze nog geen strakke dichte vorm heeft heb ik het enorme bedrag van 20 euro betaald. :))

Verder in alle rust in een verder leeg buitenstuk van een tuin centrum wat groenblijvende en niet groenblijvende klimmers gekocht. Vogel en insect vriendelijk en goed voor mijn buik. :Y) En oogt beter dan die kale schuttingen. Vier vuurdoorns in drie kleuren bessen (dieprood, oranje en felgeel), een rode wingerd met kleine blaadjes, en drie bramen. Een met doornen een zonder en een nieuw type kruising braam/framboos doornloos.

En weer een glansmispel(tje) gevonden. *\o/* Weer opnieuw beginnen ermee.mijn oude heb ik achter moeten laten helaas. De banenen zijn helaas echt gesneuveld door de vorst. Ik geef ze in kuip nog een herkansing wel. Maar zal die twee gaten toch moeten opvullen. In de een dus de laurier in de ander de glansmispel of een allerschattigst nectarine boompje.

Gelukkig hulp omdat mijn duim nog steeds niet helemaal dicht is en niet vies en nat mag worden. Bewegen gaat wel ietsje beter al is hij nog steeds ingepakt. Pijn trekt langzaam weg ook gelukkig. En ja ik heb weer snoeiwerk. :+ Alleen allemaal niet heel intensief snoeien nodig dat scheelt.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:52

Jij hebt de zomer al in je bol, pas maar op het gaat vriezen dit weekend en volgende week wordt het pokke weer := dus nu even genieten van het zonnetje ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 13:49

Er volgt nog een foto update weer hoor. Afgelopen tijd wat chaotisch, weer dat weer omsloeg, vermoeidheid en een gevecht tegen onkruid dat geen speenkruid bleek te zijn. Het meeste heb ik nu weg. Maar mijn kliko is echt meer dan overvol. Op een stukje van nog geen meter breed en 6 m lang. :+ Gelukkig gaat het er vlot uit.

Hier en daar is de vorstschade duidelijk. En verrassing, mijn beide bananen geven de zijscheuten tekenen van leven. *\o/* Olijf achter mogelijk wel teveel aangetast. Ook voor twijfel over twee planten (mijn palmpje en een waarvan ik wist dat die niet vorsthard was) en een gras voor helaas dood.

Mijn eikenhortensia achter gratis ivm twijfel lijkt het inderdaad niet te gaan doen. De voorjaarsbollen komen aardig goed op, de krokussen voldeden aan de verwachting en nu de kleine dubbelkleur tulpjes ook. Nectarine en abrikoos zijn bijna uitgebloeid en de miniamandel heeft voor maar liefst 5 bloempjes.

De vogels vinden het net achter kennelijk fijn nestmateriaal. Ze proberen iedere dag daar stukjes af te peuteren.

Verder voor mijn verjaardag een klimroos gekregen, een die veel lijkt op wat ik heb moeten achter laten. Maar dan heel licht roze kleurend naar wit ipv vooral wit. Ik weet waar ik die wil. Alleen het scheepstouw gaat dienen als klimsteun en de gaten die al geboord waren in een van de muren door de vorige bewoners.

En ik had een mazzeltje vrijdag, kennelijk had iemand twee graszood rollen over en die maar gewoon in de berm gegooid buiten de bebouwdekom, :oo ik zag ze liggen en dacht die zijn voor mij. :)) Een deel van het graszaad komt al op, een stukje wat minder, helaas kom ik net een strookje te kort maar daar is graszaad voor. :D

Fotos volgen eind van de dag,

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 18:25

Kliko vol
Afbeelding

Van links naar rechts
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de nieuwe klimplantsteun

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de nieuwe klimplant steun

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:09

Het wordt echt super gaaf! Ga zo door! Echt een paradijsje <3