zonnenpanelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 12:21

Wij hebben 16 panelen van 300wp in januari op ons dak laten leggen. We hebben een 3 fasen aansluiting en dus ook een 3 fasen omvormer zodat we beter gebruik maken van wat we opwekken.
We houden ook wel rekening met het aanzetten van de wasmachine, droger en vaatwasser. Deze laten we rond het middaguur aan gaan en dan niet allemaal tegelijk. Meteen verbruiken wat je opwekt levert namelijk meer op dan salderen.
Wij hebben nu sinds 22 januari al zo’n €200 bespaard op onze energierekening :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 14:38

Dat doe ik ook zoveel mogelijk wassen en afwas strijken stofzuigen oven

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 14:52

Hoe Brandgevaarlijk zijn 80 zonnepanelen op een stal? Stal heeft houten spanten en gordingen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 15:37

Niello schreef:
Hoe Brandgevaarlijk zijn 80 zonnepanelen op een stal? Stal heeft houten spanten en gordingen.


Niet

Er zijn weleens ongelukken met zonnepanelen gebeurd. Net zoals cv ketels wel eens kapot willen gaan, net zoals elk ander apparaat.

Alles met een stekker is potentieel gevaarlijk. Met een goede aansluiting valt het allemaal wel wat mee

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:14

Niello schreef:
Hoe Brandgevaarlijk zijn 80 zonnepanelen op een stal? Stal heeft houten spanten en gordingen.

Jij doelt op de warmte-ontwikkeling welke al enkele indak-systemen heeft doen ontvlammen?
Bovenop je gordingen liggen golfplaten, damwandplaten of sandwichpaneelplaten. Dat is voldoende om de vrijliggende panelen te koelen.
En inderdaad wat Robert schrijft: alles met een stekker kan in de fik gaan

Anoniem

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:19

Groot gevaar is vogelnesten eronder. Toen wij duiven signaleerden onder onze panelen hebben wij gelijk in laten grijpen. Dak schoongemaakt en vogelwering onder de panelen.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 19:49

Bedankt voor jullie reacties.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:15

mijn ervaring is vooral positief terug te zien in de WOZ

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 20:16

Gemeenten moeten rekening houden met zonnepanelen bij het vaststellen van de WOZ-waarde van een woning. Deze uitspraak heeft het gerechtshof van Arnhem-Leeuwarden op 17 april 2018 gedaan. In die zaak leidde de aanwezigheid van zonnepanelen tot een stijging van de WOZ-waarde met € 3.000.

Als de eigenaar van de woning zonnepanelen op het dak heeft en dit ook van plan is zo te laten, dan worden de zonnepanelen onderdeel van de woning, aldus het gerechtshof. Daarbij is het niet van belang dat de zonnepanelen technisch zonder schade verwijderd kunnen worden.

Luxorvalkje
Berichten: 1934
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:00

Met een oude meter heb je geluk.

Maar gedacht vanuit het energiebedrijf snap ik hem wel. Grof gezegd:
Op een zonnige werkdag wordt er veel geproduceerd en weinig verbruikt. In de winter helemaal.
Zolang de batterijen nog niet goed genoeg zijn moeten de energiebedrijven daar wat mee.
Wanneer iedereen in de avond thuiskomt, en het aanbod daalt, stijgt het verbruik. Dan moeten de leveranciers leveren.

Ik snap dat je daar als bedrijf wat aan wilt doen.

Een Duitse collega vertelde dat de stroom daar op een zeker moment midden op de dag gratis was door de grote capaciteit.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 18:06

Daarom zetten wij de apparaten met startuitstel aan zodat ze midden op de dag verbruiken als we het meeste opwekken

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:30

ons huis is door de zonnepanelen bijna een ton omhoog gegaan @ WOZ , met nog goed 2000 M2 asbest te gaan. ik vrees dat ik er maar een baan bij moet gaan zoeken |( . ze slaan echt helemaal door in Den Haag

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:37

sassefras schreef:
ons huis is door de zonnepanelen bijna een ton omhoog gegaan @ WOZ , met nog goed 2000 M2 asbest te gaan. ik vrees dat ik er maar een baan bij moet gaan zoeken |( . ze slaan echt helemaal door in Den Haag

...eh, het is de gemeente die de woz waarde (laat) bepalen. - en die zelf haar tarieven stelt.

De woz waarde vaststelling is een beslissing waar je tegen in beroep kunt.
De hoogte van de belasting voor de huizen- bezittende- klasse wordt mede door de gemeenteraad bepaald.

Dus als je het echt raar vindt kun je er werk van maken.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:48

Ons vorige huis (geen zonnepanelen) ging ook belachelijk veel omhoog in WOZ. Na een praatje met de buren (2 onder 1 kap) bleken die veel, echt heel veel minder te betalen. Wij hebben toen bezwaar gemaakt en er is iemand van de gemeente komen taxeren. En inderdaad bleek onze WOZ veel te hoog.

Dus als je twijfelt zeker bezwaar maken. Een ton omhoog is echt belachelijk veel.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:08

ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik weet toevallig van mijn oom dat hij laatst heeft berekend of het voor hem rendement had, maar dit was niet het geval.

De zeer eerlijke panelen verkoper gaf aan dat hij niet kon garanderen dat de zonnepanelen na 10 jaar nog hetzelfde aantal stroom (?) konden opleveren, want het blijven accu's en kijk bijv. naar de accu van je telefoon, die wordt steeds slechter.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:34

Een zonnepaneel is geen accu. Dat zou wel handig zijn, dan had je geen thuisaccu’s nodig :D

De hoeveelheid stroom die opgewekt wordt zal zeker langzaam afnemen, maar de verwachtingen zijn toch dat ze wel 25 jaar mee moeten kunnen gaan.
Gemiddeld hebben ze zelfs een vermogensgarantie van 80% na 25 jaar. En ook dan zijn ze natuurlijk nog prima bruikbaar.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 12:48

8nnemiek schreef:
Een zonnepaneel is geen accu. Dat zou wel handig zijn, dan had je geen thuisaccu’s nodig :D

De hoeveelheid stroom die opgewekt wordt zal zeker langzaam afnemen, maar de verwachtingen zijn toch dat ze wel 25 jaar mee moeten kunnen gaan.
Gemiddeld hebben ze zelfs een vermogensgarantie van 80% na 25 jaar. En ook dan zijn ze natuurlijk nog prima bruikbaar.


oké, thanks voor de info, had het opgevangen op een verjaardag, heb er verder geen verstand van. :')

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 08:33