zonnenpanelen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 15:55

Hoi bokkers,

Sinds een half jaar zijn mijn vriend en ik in het bezit van een koopwoning en wij zijn aan het overwegen om zonnenpanelen aan te schaffen.

Zijn er bokkers die ervaring hebben met zonnenpanelen?
Bespaar je er uiteindelijk echt veel op? En moet je die panelen ook regelmatig schoonmaken? (Allebei hoogtevrees dus dat word wat)

Er zijn ook verschillende soorten panelen verkrijgbaar en ook verschillende prijsklasse natuurlijk Hoe weet je nou wat goed is, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Volgende week komt er trouwens een adviseur langs dus ik ben benieuwd!


tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:02

Wij hebben sinds een jaar zonnepanelen. Bespaart op onze maandelijkse rekening, maar de belastingen en racen op elektriciteit blijven hoog (in België).

Aankoop viel best mee. Wij zijn niet voor de goedkoopste gegaan, maar voor het bedrijf dat ons het beste gevoel gaf. Voordeel is monitoring via gsm. Ik kan op elk moment van de dag kijken hoeveel ze opbrengen. En wanneer er een zonnepaneel minder goed werkt, worden we automatisch op de hoogte gebracht.

Poetsen hebben we nog nooit gedaan.

Zorg bij plaatsing dat je wel extra pannen hebt. Bij ons zijn er wel een aantal gesneuveld.

Tessa Meynen Fotografie

There's a silver lining behind every cloud,
and a rainbow after every storm.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 16:11

Dat is wel ideaal dat je op je gsm kunt zien hoeveel ze opbrengen!
Wij wonen in NL dus dat is toch weer anders kwa belasting etc.

Zorgen voor extra pannen is een goede tip!

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:15

Wij hebben (mijn ouders) zonnepanelen, ze liggen op de zuidkant van het dak dus de hele dag belicht.
We brengen jaarlijks ruim 6000 kWh op. Verbruik ligt iets onder de opbrengst.
Dus voor ons is het wel echt een succes!
Schoonmaken heeft m'n vader geloof ik één keer gedaan, borstel op een slang en klaar.

Hier (en bij de buren) is niets gesneuveld, bij ons ligt het op de schuur dus op platen en bij de buren op pannen.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:29

Hier inmiddels 10 maand op het dak liggen. Zeer tevreden, in de familie meerderen met zonnepanelen en bevalt ook daar goed. Tip is te kiezen voor kwaliteit en bij voorkeur geen chinees/taiwaneze panelen/omvormers.

Zelf gekozen voor Solar Frontier panelen (zwart) in combinatie met Fronius omvormer.

denk ook aan de BTW teruggave. je krijgt de BTW (bijna volledig) terug als je dit terugvraagt bij de belastingdienst.

Wij hebben ongeveer 20% meer opbrengst dan we verbruiken. Dit aangezien we nu een mooi aantal hebben, met mooie verdeling, in een ideale verhouding met de omvormer (qua rendement) en je later niet makkelijk 2/3/4 panelen extra erbij kunt leggen. We hebben 3.060 wattpiek liggen en we verwachten ongeveer 3.400 kWh op te wekken in het eerste jaar.
Laatst bijgewerkt door weule op 22-06-17 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 16:39

Dat de btw teruggevraagd kan worden ben ik mee bekend. Hier kun je ook nog wat subsidie van de gemeente krijgen.
Wij vinden het ook lastig hoeveel panelen we moeten kiezen we hebben het huis nu een half jaar maar wonen er pas 3 maanden. Dus wat we van de winter aan stroom gaan gebruiken weten we echt nog niet maar dat kunnen ze wel schatten natuurlijk. Wij zitten er wel over te denken wat extra panelen te laten leggen omdat we een kinderwens hebben waardoor we dan dus meer gaan verbruiken, anderzijds denk ik de gezinsuitbreiding zal toch nog wel even duren (als het überhaupt lukt want dat weet je nooit natuurlijk) maar je laat er inderdaad ook niet even een paar bij leggen

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:41

bcd94 schreef:
Dat de btw teruggevraagd kan worden ben ik mee bekend. Hier kun je ook nog wat subsidie van de gemeente krijgen.
Wij vinden het ook lastig hoeveel panelen we moeten kiezen we hebben het huis nu een half jaar maar wonen er pas 3 maanden. Dus wat we van de winter aan stroom gaan gebruiken weten we echt nog niet maar dat kunnen ze wel schatten natuurlijk. Wij zitten er wel over te denken wat extra panelen te laten leggen omdat we een kinderwens hebben waardoor we dan dus meer gaan verbruiken, anderzijds denk ik de gezinsuitbreiding zal toch nog wel even duren (als het überhaupt lukt want dat weet je nooit natuurlijk) maar je laat er inderdaad ook niet even een paar bij leggen


Laat je gewoon goed adviseren, gewoon even naar een paar leveranciers toe gaan van verschillende merken. Je hebt alleen al per merk zoveel verschillende mogelijkheden.
Die leveranciers weten zelf vaak heel goed wat verschillende soorten huishoudens en woningen verbruiken.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:45

qua stroomverbruik is er een voorschot bedrag voor jullie energienota berekend aan de hand van gemiddelde verbruik van de afgelopen 5 jaar. Als je dit terug traceert kun je een redelijk inschatting maken van het te verwachten verbruik.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:48

Wij zijn er ook over uit en volgende week worden ze geplaats!
Wij hebben meerdere offertes aangevraagd, maar bij deze hadden we een goed gevoel en heeft het al bij verschillende mensen uit de buurt gedaan.
Onze omvormer kon tot maximaal 9 panelen, dus we hebben voor een zwaardere gekozen. Zo is het geen probleem om in de toekomst nog een paar platen bij te plaatsen.

Aanvaard wat je niet veranderen kan, maar verander dat wat je niet aanvaarden kan

Mam, voor altijd in mijn gedachten!!! 30-09-1947 - 23-12-2015

martichr
Berichten: 1165
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:56

Op welke kant ligt je dak? zuid? oost? Dat maakt wel verschil voor welk paneel beter presteert... Er is best veel keuze, normaal ontvang je ook een offerte met diverse opties zodat je kunt vergelijken. Omdat wij zonnepanelen nogal lelijk vinden hebben wij gekozen voor een all black variant van LG dat tegen ons zwarte dak aanzienlijk minder opvalt. neem geen goedkope Chinese .. kies voor een paneel met een goed rendement van een bedrijf dat ook daadwerkelijk lang genoeg zal bestaan om garantie te kunnen geven.., dunne film panelen zijn nu in opkomst, ten opzichte van het maximale rendement zijn deze beter, maar omdat dit maximale rendement nu nog te laag is moet je naar verhouding meer panelen plaatsen . per KWh kom je dan toch niet veel beter uit. omvormer hebben wij van Solar Edge , via de App kun je het rendement dagelijks per 10 min in de gaten houden.. als je zou willen..
Wij hebben ruim 8000 WP aan panelen liggen, maar op het oosten, maximaal zit je dan aan ca 6400 kwh per jaar.. ik zou zorgen dat je minder opwekt dan je verbruikt .. de prijs die je krijgt voor de extra stroom weegt niet op tegen de kosten .. op het moment dat de saldering eraf gaat zul je ook aan opslag capaciteit moeten denken .. dus de omvormer in de kelder dicht bij de meterkast is in de toekomst handiger dan op zolder..

Gerlinde Elite EPTM v. Up to Date x Calvados
Luna Linde Elite EPTM v. Grandorado x Up to Date x Calvados

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:04

Oooh ja Solar Edge hebben wij inderdaad ook!
Panelen liggen hier op het zuiden, 30 stuks. Zijn ook zwart, maar merk weet ik niet. 4500wp (dat is toch wat ze per stuk maximaal opbrengen) dacht ik uit mijn hoofd.

Omvormer hangt hier trouwens echt ver van de meterkast af. De panelen liggen op de schuur achter huis, daar hangt ook de omvormer. En de meterkast zit voor in het huis. Wij merken geen problemen.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:10

nominaal vermogen is wat op het dak ligt. bij burgerwoningen vaak tussen ded 2.500 en 8.500 wattpiek. Rendement is het % van dit nominale vermogen dat ze op jaarbasis opbrengen.

Wij hebben 3.060 wattpiek liggen (18 panelen van 170). Naarschatting hebben deze in jaar 1 een rendement van 110 tot 115%, dus we wekken op richting 3.400 kWh.

SolarEdge systeem is vooral interessant bij schaduwwerking op een aantal panelen. Onze liggen nagenoeg vol op zuid zonder schaduwwerking.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:11

wij hebben vorig jaar ook zonnepanelen gelegd,maar ook in belgie.

naar wat de firma zei die ze legde,was dat je dat eigenlijk nooit moet kuisen.
hier ook meer gelegd dan we verbruiken,idem met zicht op groter wordende kinderen die later ook allemaal hun eigen pc,foon,.... zullen nodig hebben en dus ook extra zullen verbruiken.

je kan er wel bijleggen,maar ze evolueren zo snel dat je nooit dezelfde panelen meer kan krijgen.

wij hadden bv een offerte en een maand later hadden we voor dezelfde hoeveelheid energie al een paneel minder nodig.(de nieuwe panelen waren wel iets duurder,waardoor het totaalplaatje zo goed als hetzelfde was)

hier ook panelen op een schuur,in de aansluitende schuur hangt de kast van de panelen(met hoeveel ze produceren enzo) en in ons huis dan nog ergens iets om het aan te sluiten op het net.

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:21

Wij hebben wel een uitbreidbaar systeem. Alle zonnepanelen zijn losgekoppeld van elkaar (dus als er op 1 schaduw valt, geeft enkel dat ene minder op opbrengst ipv alles) en we zouden er makkelijk een aantal kunnen laten bijplaatsen zonder extra omvormer enzo.

Tessa Meynen Fotografie

There's a silver lining behind every cloud,
and a rainbow after every storm.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:22

wij ook hoor,maar qua uitzicht is het natuurlijk minder mooi als er plots enkele andere naast liggen(en ze evolueren zo vlug dat ze er binnen bv 2 jaar zeker weten compleet anders uitzien)

martichr
Berichten: 1165
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:24

Janine1990 schreef:
Oooh ja Solar Edge hebben wij inderdaad ook!
Panelen liggen hier op het zuiden, 30 stuks. Zijn ook zwart, maar merk weet ik niet. 4500wp (dat is toch wat ze per stuk maximaal opbrengen) dacht ik uit mijn hoofd.

Omvormer hangt hier trouwens echt ver van de meterkast af. De panelen liggen op de schuur achter huis, daar hangt ook de omvormer. En de meterkast zit voor in het huis. Wij merken geen problemen.


zal een dunne film paneel zijn dan, die zitten rond de 170 per stuk ipv 300 .. als de omvormer te ver van de panelen is geplaatst krijg je rendementsverlies door de afstand, maar dan heb jet al over meer dan 40 meter .. mij ging het meer om de mogelijkheid om opslagcapaciteit te plaatsen.. dat is in een schuur of kelder handiger dan op zolder..
Laatst bijgewerkt door martichr op 22-06-17 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerlinde Elite EPTM v. Up to Date x Calvados
Luna Linde Elite EPTM v. Grandorado x Up to Date x Calvados

martichr
Berichten: 1165
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:25

weule schreef:
nominaal vermogen is wat op het dak ligt. bij burgerwoningen vaak tussen ded 2.500 en 8.500 wattpiek. Rendement is het % van dit nominale vermogen dat ze op jaarbasis opbrengen.

Wij hebben 3.060 wattpiek liggen (18 panelen van 170). Naarschatting hebben deze in jaar 1 een rendement van 110 tot 115%, dus we wekken op richting 3.400 kWh.

SolarEdge systeem is vooral interessant bij schaduwwerking op een aantal panelen. Onze liggen nagenoeg vol op zuid zonder schaduwwerking.


ben benieuwd of je dat haalt .. maximale rendement dat ze mij toen voor de solar frontier gaven was 105% .. dat is overigens ver beter dan de max 90 a 95 van een regulier paneel..

Gerlinde Elite EPTM v. Up to Date x Calvados
Luna Linde Elite EPTM v. Grandorado x Up to Date x Calvados

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:27

martichr schreef:
Janine1990 schreef:
Oooh ja Solar Edge hebben wij inderdaad ook!
Panelen liggen hier op het zuiden, 30 stuks. Zijn ook zwart, maar merk weet ik niet. 4500wp (dat is toch wat ze per stuk maximaal opbrengen) dacht ik uit mijn hoofd.

Omvormer hangt hier trouwens echt ver van de meterkast af. De panelen liggen op de schuur achter huis, daar hangt ook de omvormer. En de meterkast zit voor in het huis. Wij merken geen problemen.


zal een dunne film paneel zijn dan, die zitten rond de 170 per stuk ipv 300 .. als de omvormer te ver van de panelen is geplaatst krijg je rendementsverlies door de afstand, maar dan heb jet al over meer dan 40 meter .. mij ging het meer om de mogelijkheid om opslagcapaciteit te plaatsen.. dat is in een schuur handiger dan op zolder..


Oooh op die manier... Waarom wil jij straks opslag plaatsen?
Mijn vader probeert het anders op te lossen, namelijk door het plaatsen van een elektrische boiler.

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:28

martichr schreef:
weule schreef:
nominaal vermogen is wat op het dak ligt. bij burgerwoningen vaak tussen ded 2.500 en 8.500 wattpiek. Rendement is het % van dit nominale vermogen dat ze op jaarbasis opbrengen.

Wij hebben 3.060 wattpiek liggen (18 panelen van 170). Naarschatting hebben deze in jaar 1 een rendement van 110 tot 115%, dus we wekken op richting 3.400 kWh.

SolarEdge systeem is vooral interessant bij schaduwwerking op een aantal panelen. Onze liggen nagenoeg vol op zuid zonder schaduwwerking.


ben benieuwd of je dat haalt .. maximale rendement dat ze mij toen voor de solar frontier gaven was 105% .. dat is overigens ver beter dan de max 90 a 95 van een regulier paneel..


De installatie van mijn ouders ligt op zuidwest, zelfde panelen + omvormers, idem voor mijn broertje. Die hadden afgelopen jaar 107 en 110%. Afgaande op de dagopbrengsten zit ik over 10 maanden nu iets hoger...

martichr
Berichten: 1165
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:29

Janine1990 schreef:
Oooh ja Solar Edge hebben wij inderdaad ook!
Panelen liggen hier op het zuiden, 30 stuks. Zijn ook zwart, maar merk weet ik niet. 4500wp (dat is toch wat ze per stuk maximaal opbrengen) dacht ik uit mijn hoofd.

Omvormer hangt hier trouwens echt ver van de meterkast af. De panelen liggen op de schuur achter huis, daar hangt ook de omvormer. En de meterkast zit voor in het huis. Wij merken geen problemen.


zal een dunne film paneel zijn dan, die zitten rond de 170 per stuk ipv 300 .. als de omvormer te ver van de panelen is geplaatst krijg je rendementsverlies door de afstand, maar dan heb jet al over meer dan 40 meter .. mij ging het meer om de mogelijkheid om opslagcapaciteit te plaatsen.. dat is in een schuur handiger dan op zolder..[/quote]

Oooh op die manier... Waarom wil jij straks opslag plaatsen?
Mijn vader probeert het anders op te lossen, namelijk door het plaatsen van een elektrische boiler.[/quote]

Het is onzeker maar op het moment dat het salderen eraf gaat na 2020 zou je zeer onvoordelig uit zijn en is opslaan voordeliger , vooralsnog wacht ik dat rustig af..

Gerlinde Elite EPTM v. Up to Date x Calvados
Luna Linde Elite EPTM v. Grandorado x Up to Date x Calvados

martichr
Berichten: 1165
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:31

weule schreef:
nominaal vermogen is wat op het dak ligt. bij burgerwoningen vaak tussen ded 2.500 en 8.500 wattpiek. Rendement is het % van dit nominale vermogen dat ze op jaarbasis opbrengen.

Wij hebben 3.060 wattpiek liggen (18 panelen van 170). Naarschatting hebben deze in jaar 1 een rendement van 110 tot 115%, dus we wekken op richting 3.400 kWh.

SolarEdge systeem is vooral interessant bij schaduwwerking op een aantal panelen. Onze liggen nagenoeg vol op zuid zonder schaduwwerking.


ben benieuwd of je dat haalt .. maximale rendement dat ze mij toen voor de solar frontier gaven was 105% .. dat is overigens ver beter dan de max 90 a 95 van een regulier paneel..[/quote]

De installatie van mijn ouders ligt op zuidwest, zelfde panelen + omvormers, idem voor mijn broertje. Die hadden afgelopen jaar 107 en 110%. Afgaande op de dagopbrengsten zit ik over 10 maanden nu iets hoger...[/quote]

dat is netjes .. ik had alleen 54 panelen nodig ipv 27 bij deze panelen en zo groot was het dak niet.. vind ze wel optisch een van de mooiste..

Gerlinde Elite EPTM v. Up to Date x Calvados
Luna Linde Elite EPTM v. Grandorado x Up to Date x Calvados

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:34

Bij ons kwam deze optisch qua verdeling het beste uit, plus de goede ervaringen met deze panelen. En de mooie zwarte kleur. En een vriendenprijsje

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-17 17:40

Kentaro schreef:
Wij zijn er ook over uit en volgende week worden ze geplaats!
Wij hebben meerdere offertes aangevraagd, maar bij deze hadden we een goed gevoel en heeft het al bij verschillende mensen uit de buurt gedaan.
Onze omvormer kon tot maximaal 9 panelen, dus we hebben voor een zwaardere gekozen. Zo is het geen probleem om in de toekomst nog een paar platen bij te plaatsen.


Ik ben benieuwd hoe het bij jullie bevalt! Wij hebben ook meerdere offertes aangevraagd maar nog niet alles is binnen. Volgende week komt er een adviseur langs dus ik hoop dan meer informatie te krijgen wat het beste bij onze woning past.
Dat is wel makkelijk dat je er in de toekomst makkelijk wat bij kan plaatsen zoiets zou voor ons ook een aantrekkelijke optie zijn met oog op gezinsuitbreiding en dus meer verbruik.

8nnemiek

Berichten: 43379
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:01

Dat is toevallig, ik stond net op het punt om ook een topic aan te maken over zonnepanelen!
Ik weet al zeker dat we ze willen, maar ik ben vooral benieuwd welk merk de beste prijs-kwaliteitsverhouding heeft.

Ik zag hierboven al de Solar Frontier voorbij komen, en daar hebben we ook al naar gekeken, maar daar schijn je dan weer een groter oppervlak nodig te hebben voor dezelfde opbrengst in vergelijking met kristallijn panelen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: zonnenpanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:08

ik heb er 18 liggen, inmiddels 4 jaar. Productie is gelijk aan verbruik. Als ik het nu nog eens zou moeten doen, deed ik het niet. Binnen enkele jaren wordt iedereen verplicht een "slimme" meter te hebben, deze registreert zowel productie als verbruik zodat het energiebedrijf alles van je weet. Aangezien er steeds meer opwekkers komen (geen verdiensten voor het energiebedrijf) en het bestaande net toch onderhouden moet worden, verwacht ik dat binnen niet al te lange tijd de opwekking van elektriciteit belast gaat worden. Dat onderhoud moet toch ergens van betaald worden. Dan wordt de terugverdientijd van je investering een heel stuk langer. Als je dan ook nog de pech hebt dat de omvormer (het gevoeligste apparaat van het totale systeem) al bijtijds de geest geeft, ben je mooi bedankt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers